3,5 jarige op de goede manier doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

3,5 jarige op de goede manier doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:49

Hallo bokkers,

Ik heb sinds kort een 3,5 jarige pony merrie,ze heeft hele goede gangen en is al netjes aangereden.
Ze staat al braaf stil bij het opstijgen,laar haar netjes rijden (volte's,galop,...) Maar in stap
schud ze met haar hoofd (zo naar voor). Ik trek niet of niets,ik rijd met een stille hand,en ik probeer
haar zoveel mogelijk te ondersteunen met mijn been,dus ze kan eigenlijk zelf kiezen of ze naageeft of niet,maar dit vind ik nog
niet zo belangrijk. Hoe komt dat ze in stap zo veel schud (in de andere gangen doet ze dit overigens niet).
Ze loopt op een dubbelgebroken trensje.

Kan iemand mij helpen ?

Groetjes,
Elout

Romyv

Re: 3,5 jarige op de goede manier doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:14

Doet ze dit in stap ook wanneer je figuren rijdt en schijnovergangen maakt ed.?

Volgens mij is het namelijk een aanleuningsprobleem.. Het kan zijn dat je onbewust te weinig contact hebt wanneer je gewoon rond stapt en het een soort vervelening is.. Ik vind het wel een kwalijke zaak: als die dit blijft doen kom je er niet meer vanaf nl!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:20

Als ze het hard doet moet je dat zeker begrenzen doet ze het zachtjes en duwt ze daarbij een beetje in de hand is het goed dan is ze een beetje zoekende naar je hand. Wees wel duidelijk anders heb je er zometeen een hele klus aan om dit te corrigeren.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:38

Er gebeurd nog heel erg veel in de mond van een 3.5 jarige, misschien dat ze aan het wisselen is,
Ook haar balans is nog niet ok, ik zou op het gemak gaan rechtrichten en dan komt het nageeflijke ook vanzelf.
Ik geloof niet in verveling, vaak ligt het probleem ook bij de ruiter, heb je geen les??

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 08:30

midgie schreef:
Er gebeurd nog heel erg veel in de mond van een 3.5 jarige, misschien dat ze aan het wisselen is,
Ook haar balans is nog niet ok, ik zou op het gemak gaan rechtrichten en dan komt het nageeflijke ook vanzelf.
Ik geloof niet in verveling, vaak ligt het probleem ook bij de ruiter, heb je geen les??

Ik nam tot Augustus elke week les bij een inter2 ruiter, maar mijn pony is toen geblesseerd geraakt en staat nu nog
steeds stil. Dus nu heb ik Be Happy gekocht,vorige week,maar we gaan vanaf de kerstvakantie ws beginnen met les,
maar dit is wel tamelijk zwaar,dus maar een half uur.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:39

Misschien rijdt je juist met een te stille hand, de hand moet nl wel meebewegen met de mond van het paard.
En in stap beweegt het hoofd van het paard steeds iets naar voren en naar beneden, probeer die beweging te volgen met je arm.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 10:11

shan schreef:
Misschien rijdt je juist met een te stille hand, de hand moet nl wel meebewegen met de mond van het paard.
En in stap beweegt het hoofd van het paard steeds iets naar voren en naar beneden, probeer die beweging te volgen met je arm.

Ik zal daar eens extra op letten Knipoog
Maar,zou het kunnen dat het aan het bitje ligt ?
Ze loopt nu op een dubbelgebroken trensje ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:29

elout schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb sinds kort een 3,5 jarige pony merrie,ze heeft hele goede gangen en is al netjes aangereden.
Ze staat al braaf stil bij het opstijgen,laar haar netjes rijden (volte's,galop,...) Maar in stap
schud ze met haar hoofd (zo naar voor). Ik trek niet of niets,ik rijd met een stille hand,en ik probeer
haar zoveel mogelijk te ondersteunen met mijn been,dus ze kan eigenlijk zelf kiezen of ze naageeft of niet,maar dit vind ik nog
niet zo belangrijk. Hoe komt dat ze in stap zo veel schud (in de andere gangen doet ze dit overigens niet).
Ze loopt op een dubbelgebroken trensje.

Kan iemand mij helpen ?

Groetjes,
Elout

Daar zit je fout.
Tuurlijk moet je nageeflijkheid niet afdwingen, maar je moet we een juiste aanleuning heben en dan komt de nageeflijkheid eigenlijk wel gelijk. Ook en juist bij een jong paard.
Als je netjes mee beweegt met de mond van het paard,is dat fijner dan zoals nu "zelf mogen kiezen of ze na wil geven."

Ik denk niet dat het aan het bit ligt.
Het kan nog wel aan de tanden liggen ivm wisselen, maar je verhaal over de aanleuning is iig niet goed.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:45

Wat bedoel je met ondersteunen met je been?
Hoe schud ze naar voren, trekt ze echt? Ik ken paarden die het doen als ze zin hebben om te werken maar ook paarden die teveel druk van voren krijgen doen het. Ook als je teveel aanspoort (of dus druk geeft met je been, vandaar dat ik me afvraag wat je precies bedoelt met ondersteunen met je been) en van voren net iets teveel vasthoudt kunnen ze gaan schudden. Ik zou het moeten zien voor het verschil, is moeilijk te oordelen uit een verhaal. Heb wel net de fotos in je profiel bekeken en vind dat je daar toch wel aan de teugels trekt plus je been tegen de buik, probeer alletwee wat losser te laten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:51

Citaat:
de fotos in je profiel bekeken.....

op alle rijfoto's in je profiel hang je achterover... daar kan een paard niet op aanleunen of nageeflijk worden..
Misschien zijn het 'moment-opnames'? Maar als je dit structureel doet, moet je je eigen zit 's goed onder de loupe nemen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:42

Het kan zijn dat ze juist steun zoekt, probeer je handen iets wijder te zetten, dit is bij een jong paard helemaal niet erg, als ze dit goed aanneemt kun je vanzelf je hand weer wat terug zetten op de correcte plek.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 18:50

Jannepauli schreef:
Citaat:
de fotos in je profiel bekeken.....

op alle rijfoto's in je profiel hang je achterover... daar kan een paard niet op aanleunen of nageeflijk worden..
Misschien zijn het 'moment-opnames'? Maar als je dit structureel doet, moet je je eigen zit 's goed onder de loupe nemen.

Die foto's zijn van een jaar geleden,intussen heb ik mijn rijstijl aangepast. Ik weet zelf dat dei foto's niet goed zijn
ik hang naarachter,en mijn spoor prikt er altijd in. Maar zinds ik terug les krijg vind ik van mezelf dat mijn houding egt goed is geworden,mijn hand is stil (maar beweegt toch mee) en mijn benen zijn vééél beter.

Met ondersteunen bedoel ik eigenlijk dat ik het belangrijk vind dat een jonge pony goed naar voor gericht is,zodat ze van in het begin
actie en reactie kent,ik bedoel met 'hand stil en zelf kiezen kwa aanleuning' dat ik geen kneepjes oid geef,ik hou gewoon mijn hand stil en probeer mee te bewegen. ze loopt eigenlijk constant al in een goede aanleuning met neuswje er nog wat uit. Maar in stap of als ik ze uitstap schud ze naar voor. En ze heeft een zeer goede stap zelf,altijd vlot naar voor en goede takt.

Mss ander bitje proberen ? Of is ze nog niet helemaal gewend ?

Edit: op die foto's is het mijn pony die nu een blessure heeft ;D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:19

omdat ze in stap het minst te doen heeft Knipoog
gewoon haar lekker veel bezig houden in de stap.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 14:47

Vandaag heb ik er weer op gereden,en raad eens ...
Ze heeft geen enkele keer meer zo geschud. Ik heb gelet op mijn handen en haar goed actief gereden met veel overgangen. Ze liep zelf al super nageefelijk !

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:10

niet stressen, rustig blijven, niet zomaar straffen, eerlijk blijven, geduld(:

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:50

Goed nieuws elout, lekker zo doorgaan!