weglopen voor been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elcke

weglopen voor been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 12:36

even een probleem, misschien hebben jullie tips.
Ik rij ongeveer 5 tot 6 dagen in de week, zowel in de bossen als in de bak ongeveer fifty/fifty. Ik krijg 1x in de week les.
Wanneer ik alleen aan het oefenen ben in de bak wil tiara in stap erg goed werken, ze loopt dan helemaal ontspannen. Wanneer we gaan aandraven en ik haar op een volte zet wil ze door mijn been heen lopen, over haar buitenschouder. Ook al leg ik mijn buiten been overdreven aan en verdeel ik mijn gewicht iets meer naar binnen, ik kan mevrouw niet op de volte houden, daarna gaat ze hard en onbeheerst draven. Als ik haar terug in stap zet en dan steeds grotere stukken ga draven gaat het weer even goed, totdat ik een hele volte ga draven dan loopt ze weer weg en gaat weer hard. Ik probeer niet boos te worden en door te gaan met een andere oefening en dan nog eens terug op de volte te gaan, maar dit is erg moeilijk omdat ze dan al behoorlijk onbeheerst gaat.
In de les gaat het ook gelukkig fout zodat ik tips krijg en na de les gaat het regelmatig weer even goed (soms natuurlijk niet maar ja dipjes horen erbij), maar ik ben erg benieuwd of jullie extra tips hebben die ik kan proberen zodat ik kan blijven afwisselen.

Jordy_

Re: weglopen voor been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:43

Hoi!
Om je paard te begrenzen dat hij niet over die buitenschouder weg gaat lopen moet je proberen hem met je been naar je buitenhand toe te duwen en dan hem met je buitenhand op te vangen zodat hij er niet doorheen gaat maar de juiste stelling heeft. Maar als dit moeilijk is kun je eens proberen om je buitenhand wat lager te leggen, (niet heel veel lager) zodat je hem makkelijker kunt begrenzen. Dus buitenteugel en buitenbeen dr aan, en blijven opvangen. Ook veel overgangenrijden, is ook goed. Zodra je voelt dat het in draf minder gaat neem je hem terug naar de stap, zoek je de ontspanning weer op de juiste manier op (Van je been naar je hand, buitenteugel.) en draaf je weer aan, en doe je je oefening weer opnieuw. Succes Knipoog

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:21

als hij over de buitenschouder wegloopt ga jij iets naar binnen zitten zeg je probeer nu eens je gewicht te verplaatsen naar juist de buitenkant begrens hem met je buitenteugel en je buitenbeen.doe het eens in een sukkeldrafje je weet dat ze harder gaat dus niet te vlot draven als je je volte inzet probeer je volte met stelling een tikkeltje naar buiten ipv naar binnen.

mn 3 jarige doet dit dus ook hoe meer ik stelling naar binnen vraag gaat juist het gas erop.

rij rondjes over de hoefslag met stelling naar buiten druk met je buitenbeen hem van de hoefslag af om een volte in te zetten niet aan je binnenteugel zitten hou je stelling naar buiten op de volte niet je gewicht naar binnen verplaatsen het wordt dus meer een soort van afwenden dan een volte maar stukje bij beetje kun je hem meer ronder rijden als jij het tempo onder controle hebt ipv rennen.

ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

succes!!!

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:22

Ook een probleem wat mijn paardje had..
Bij mij liep hij ook steeds naar buiten.. Ben er veel mee bezig geweest met les..
Bleek dus dat ik hem rechtsom op de volte op de binnenhand pakte.. Daarna bezig geweest met overdreven binnenhand los laten.. Maar nog pakte hij me dan nog! Daarna buitenteugel wanneer ik volte in ging veel korter gemaakt goed strak aanpakken doorsporen en binnenteugel ontspannen laten.. iets binnenbeen erin..
Dit probleem is bij mij wel al een paar maanden geleden begonnen..
Inmiddels gaat het stk beter, maar wanneer ik net ga rijden en voor eerste keer op volte ga moet ik meteen wel goed die buitenteugel weer pakken anders loopt hij me weer weg.. tikje met zweep bij en hij geeft zich weer gewonnen! Gaat nu dus vrij makkelijk dus terwijl het in het begin echt een strijd was!
succes ermee

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:06

goeie tip armani snap het een heel eind Knipoog
ni3nkuh ja ik merk bij mezelf ook dat ik teveel met de binnenteugel doe, maar dat is echt super moeilijk maar misschien idd meer loslaten. Het vervelende is dat het zo'n srijd is. Zweep helpt niet dan gaat ze nog veel harder rennen helaas.
thanks alvast!

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:10

Even een stipje, mijn paard doet dit ook echt precies hetzelfde. Lachen

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:33

Hoe harder jij aan die binnenteugel trekt hoe meer het paard in verzet komt..
Bij mij wordtie dan echt heel sterk en trekt zich dan gewoon naar linksom (rechtsom volte was moeilijk)...
Ik weet hoe moeilijk het is om het aan te leren!
Weet zo even niet meer of je les hebt, maar vraag of ze daar op letten.. Erop hameren dat je die binnenteugel los laat.. maar zodra je paard weg loopt heb je ook als reflex aan de binnenteugel trekken met juist nog meer verzet..
Echt lastig :s

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:26

nou heb zondag weer les gehad en het kwam er op neer dat ik meer met mijn benen moet gaan doen, dat wist ik al maar mijn beenligging is niet goed te veel naar voren. Verder is tiara me ook wel aan het uit testen dus moet veel strenger zijn

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:24

Jordy_ schreef:
Hoi!
moeilijk is kun je eens proberen om je buitenhand wat lager te leggen, (niet heel veel lager) zodat je hem makkelijker kunt begrenzen.

Buitenhand lager zou ik niet snel doen.
Je kunt 'm dan idd makkelijker begrenzen, maar dat is omdat er meer druk op de tong en de lagen komt. Je lost het dan echt met 'kracht' op en niet rijtechnisch. Lachen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 00:01

ben nu dus overdreven met mijn benen aan het oefenen en vooral eerst in stap en al kleine stukjes gedraafd, stap gaat goed, draf redelijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:50

Het paard rent weg als het op de volte wordt gezet. Het laatste wat je moet doen is je been eraf halen. Altijd voorwaarts oplossen, drijf om je paard aan het werk te zetten. Wegrennen mag niet, je wil dat het paard actief is en jij controleert het tempo. Je wil dat het paard draagt (= actief van achter naar voren loopt) en niet stuwt (= onder het werk vandaan rennen) Verder ga je je afvragen: is de achterhand wel voldoende bespierd? Hoe oud is het paard, heeft het bijvoorbeeld al voldoende balans? Is de rug in orde en past het zadel goed? Snapt het de oefening? Is de volte die je vraagt niet te klein voor hem? Als je al dat soort dingen hebt uitgesloten en eventueel opgelost door bijvoorbeeld de achterhand meer te trainen zou ik als ik jou was nog eens goed nagaan welke hulpen je geeft. Inderdaad, zoals iemand al schrijft, gewoon van je binnenbeen naar je buitenteugel rijden, met buitenteugel begrenzen, met binnenteugel vragen en geven om richting aan te geven en met je benen zorg je voor de juiste buiging. Iets gewicht op je binnenbeugel. Kijk een kwart volte voor je uit, niet naar de grond voor je maar gewoon recht vooruit. Binnenschouder wat naar achter, in de positie die je wil dat het paard de schouders heeft. Geldt ook voor je bekken maar dat doe je al goed doordat je buitenbeen verder naar achter ligt dan het binnenbeen. Het paard spiegelt de ruiter, zorg dan ook dat je het "goede voorbeeld" geeft. Dus als de "buiging" bij jou goed is doordat je binnenschouder wat naar achter is en je heup aan de binnenkant wat naar voren zal het paard dat ook makkelijker doen. Succes!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 06:24

thanks dat is nog eens goed beschreven. De achterhand is redelijk goed bespierd, ze is 8 jaar, maar tot een jaar geleden heeft ze in manege lessen gelopen, dus veel verschillende dingen geleerd. Volte kent ze wel en zadel past goed (heb via een zadelmaker een zadel gekocht). Maar fijn om weer even lezen hoe het in theorie zit. Ik denk dat ik consequenter moet zijn en haar meer moet bevestigen. dus idd bij mezelf nagaan wat er fout gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:42

Misschien dat het gewoon een truucje is dat ze heeft geleerd op de manege, als ze pas acht is kun je dat er makkelijker uit krijgen dan bij een ouder paard. Heb je haar al lang? Naarmate jullie langer een combinatie zijn en jij eerlijk bent in wat je vraagt van je paard en haar voldoende leiding geeft worden jullie vast een prima team, neem goed les en zoek de fout bij jezelf en let maar eens op hoe goed jullie het samen zullen doen Lachen Misschien dat je haar ook eens kunt longeren zodat je kunt zien wat ze nou precies doet op de volte, longeren is sowieso een nuttige aanvulling op het rijden en is ook leuk voor jou en je paard om te doen als je het combineert met grondwerk. En verder super dat je een (ex-) manegepaard een eigen baasje gunt OK dan! Jullie komen er na een tijdje vanzelf wel achter wat jullie aan elkaar hebben Lachen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 15:00

ik lease haar nu iets langer dan een jaar en ben natuurlijk druk aan het sparen. Op sommige momenten doet ze het echt zo goed, dus ergens diep in ons zit het wel Knipoog

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:05

Ik merk dat wij (tenminste ik) altijd verkeerd heb gestuurd. Ik doe veel te veel met de binnenteugel. Op een volte moet je de binnenteugel eigenlijk (stukjes) los kunnen laten. Buiten hand constant spanning (edit contact..). Ik weet wel dat Tiara lekker pittig voorwaarts is! Maar toch proberen niet je benen af te steken!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:10

ja dat is vooral het probleem benen afsteken (dat teveel met binnenteugel is al redelijk snel, redelijk goed afgeleerd), maar afgelopen week geoefend met extreem mijn benen naar achter leggen en zondag met les ging het al stukken beter ik kon mijn benen meer naar achteren houden waarop tiara heel goed ontpant en vooral in stap netjes naar beneden komt en dan niet wegloopt. In draf kwam ze op stukken naar beneden en liep ze ook veel minder weg. Super fijn gevoel.