Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

zebra_zorro schreef:Ik denk ook dat het, zeker voor een jong paard, belangrijk is om af te wisselen. Zo af en toe een buitenritje en dan daarna wat dressuurwerk kan verfrissend werken. Wat bij mijn paardje ook veel uitmaakt, is de aan- of afwezigheid van andere paarden. Met andere paarden erbij is hij niet moe te krijgen en altijd voorwaarts. Als ik alleen rijd wil hij nog wel eens "inkakken" na een poosje. Succes ermee!
SusanH schreef:Ik zou als ik jouw was de training inkorten, en weer even terug naar de basis. Als ik het zo lees is het op dit moment nog gewoon teveel gevraagd van het paard. Als ze zo moe wordt als jij omschrijft ben je naar mijn idee net een stapje te ver gegaan. Je moet stoppen en je paard belonen op het moment dat ze nog lekker ontspannen loopt maar wel nog voorwaarts is.
SusanH schreef:Is het misschien mogelijk dat je aan conditietraining gaat doen, bijvoorbeeld intervaltraining? Zo kan je paard energie kwijt en tegelijk werken aan spieropbouw. Ik weet niet waar je woont maar zo'n soort training is het makkelijkst te doen op buitenrit, helemaal als je mooie lange paden tot je beschikking hebt zoals tankbanen, en heuveltjes kunt rijden om de spieren van de achterhand te trainen. Is ook meteen een mooie afwisseling van het werken in de bak.

Rytir schreef:Tja, als ik dit zo lees (en op lezen alleen kan ik natuurlijk niet beoordelen) dan is het eerst tijd om te conditioneren. Dus je paard langzaamaan op conditie brengen. Je kunt niet verwachten dat je paard binnen 4 maanden in topconditie is, helemaal als je paard nog jong is. Daarnaast noem je dat je soms erg veel been moet geven: je paard is dus niet aan je been. Ze kan wel heel voorwaarts zijn als je begint met rijden maar voorwaarts is nog niet aan het been. Misschien kun je hier wat mee gaan oefenen?
marianna schreef:Het probleem is dat ik in het begin van mijn trainingsuurtje een heel druk paard heb met veel energie. Lekker voorwaarts etc. Vervolgens wordt ze moe, en moet ik veel meer doen en heeft ze meer moeite met oefeningen. Dit noem ik verzuring. Kan er zo geen ander woord voor vinden.
Ik zou graag het paard wat constanter willen hebben, waarbij ze dus haar energie beter verdeeld. Hier zoek ik tips voor.

Citaat:MysticTinker schreef:
Wortels bestaan eigenlijk voor het grootste deel uit suikerwater. In principe kunnen ze dus weinig kwaad, tenzij je paard gevoelig is voor suikers. Vooral koudbloeden hebben daar vaak last van, maar het komt ook wel eens bij warmbloeden voor. Dat kan zich uiten in jeuk, diarree, mok en huidproblemen, een overvloed aan energie, maar ook in spierbevangenheid, hoefbevangenheid, hardnekkig over- of ondergewicht..
Je kan vrij makkelijk uitrekenen hoeveel suiker je paard dan krijgt. In een wortel zit ongeveer 12% suiker. Dus 1 kilo wortels = 120 gram suiker.
In donkere, rode wortels zit extra veel suiker, daar moet je mee oppassen.
Volgens mij is het nooit officieel onderzocht hoeveel kg een paard maximaal mag eten, dat is ook afhankelijk van het paard en van het ras, maar meestal wordt een kilo per dag als maximum aangehouden. Dan heeft het paard meer dan genoeg vitamines en energie binnen, en dat is ook genoeg als je het gewoon als snoep wil geven. Wil je buikvulling geven, dan is hooi beter. Dus teveel wortels heeft eigenlijk gewoon geen nut.
Ik voer mijn paard (tinker) eigenlijk nooit wortels, alleen heel af en toe na het rijden als extraatje. Na een grote wortel merk ik al dat hij teveel suiker heeft binnengekregen.