Verzuring van spieren /verdelen van energie tijdens training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marianna

Verzuring van spieren /verdelen van energie tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 09:07

Sinds enige tijd (een maand of 4) ben ik serieus bezig met mijn paard. Dus wat meer dan links- en rechtsom stap, draf en galop. Maar ook al basiswerk qua zijgangen, verruimen / terugrijden en varieren in halslengte.

Nu is ze vaak in het begin erg druk waardoor ik er niet lekker aan kan rijden. Ze dribbelt erg en verspilt hier mee veel energie. Later in de training, als ze goed opgewarmd is, en ik wat kan gaan vragen, zoals de zijgangen etc, en merk ik soms dat ze wat verzuurd.

Zo vindt ze het erg moeilijk om wat hoger ingesteld te lopen en heeft in mijn ogen dan te weinig energie (over) om het achterbeen er goed bij te zetten. Ik moet dan enorm veel bijrijden / been geven. Vaak zoveel dat ik er een zweep bij moet pakken. Iets wat aan het begin van de training niet mogelijk is vanwege haar drukke gedrag.

Iemand tips om ervoor te zorgen dat ze haar energie wat beter verdeeld?

Heleen1988

Re: Verzuring van spieren /verdelen van energie tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:21

euh... mag ik vragen hoe jij merkt dat je paard verzuurt?

Over het dribbelen: ik zou gewoon beginnen met een lekker voorwaarts drafje, lekker afwisselen met stap en wat verruimingen en weer terugkomen (halve overgangen bijvoorbeeld). laat je paard dus even lekker de benen strekken maar blijf wel controleren dat jij de baas bent. Als jij dus terug wil, zal hij ook terug gaan naar stap. En misschien moet je daarmee in het begin wat streng zijn (dus een aantal keer flink duidelijk maken wat je bedoelt met terug naar stap) Maar uiteindelijk hebben jullie er allebei profijt van. Als de eerste frissigheid eraf is kun je dan dus verder met langzaam wat meer van je paard gaan vragen.
Bouw het dus gewoon goed op. En jij zegt dat je veel moet bijrijden/ been geven --> dat doe je dus zelf. Op een gegeven moment kom je in een cirkel waarbij je paard het wel lekker vindt om voortdurend aangespoord te worden. Als jij wil dat hij draaft, moet hij dat ook doen. Ben dus gewoon heel streng: 1x been = reactie. Geen reactie? = 1x streng been. Geeft hij dan nog geen reactie = bijtikken met zweep.
Op het moment dat je een reactie krijgt doe je verder niks meer, je moet jezelf dus dwingen om op te houden met voortdurend been te geven want dan reageert je paard ook niet meer. In het begin zul je waarschijnlijk om de 5 passen weer been moeten geven, maar zolang je maar zorgt dat er dan meteen reactie komt is het niet erg. Naar verloop van tijd zal je paard snappen dat hij ook gewoon door moet lopen als jij niet zit te duwen.

Succes ermee.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 10:09

Het dribbelen blijft, en dat is hier niet het probleem. Dat komt vanzelf. Paard is jong in zijn doen en laten en moet nog veel leren. Daarbij weet ik dat ik consequent moet zijn. Dus dank je wel voor je uitleg hierover, maar hier zit niet mijn kern van het probleem.

Het probleem is dat ik in het begin van mijn trainingsuurtje een heel druk paard heb met veel energie. Lekker voorwaarts etc. Vervolgens wordt ze moe, en moet ik veel meer doen en heeft ze meer moeite met oefeningen. Dit noem ik verzuring. Kan er zo geen ander woord voor vinden.

Ik zou graag het paard wat constanter willen hebben, waarbij ze dus haar energie beter verdeeld. Hier zoek ik tips voor.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:17

Moeilijk natuurlijk te beoordelen zonder het te zien. Maar mijn appaloosamerrie begon ook vaak gelijk te draven of snel te stappen. Haar moest ik dus echt terug nemen zodat ze een pas per keer zette. Want pas dan kon ze haar lijf ontspannen. Probeer zelf eens in flinke looppas te lopen en je merkt dat je dan je rug vast zet. Als je rustiger loopt ontspan je meer.
Ik denk dat je probleem dus wel in het eerste gedeelte ligt.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:32

marianna, is het mogelijk om na het instappen bijvoorbeeld los te werken in een galopje, daarin voltes (setjes) te rijden op beide handen, en dan pas terug te gaan naar een ontspannen draf?
Of blijft ze/hij dan nog zo gestresst?

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:38

hoi marianna,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige merrie.
In het begin druk want ze moest de energie kwijt en daarna niet voorruit te branden.
Dit is wel een natuurlijk proces in de opbouw van spieren, ze heeft ws last van melkzuur in de spieren omdat ze steeds meer aan het werk gaat.
Ik gaf mijn merrie altijd Selenium en magnesium.
Tegenwoordig heeft PAVO hiervoor een mooi product op de markt gebracht.
Zie link http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25361
kijk bij informatie.
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:06

Ik zou als ik jouw was de training inkorten, en weer even terug naar de basis. Als ik het zo lees is het op dit moment nog gewoon teveel gevraagd van het paard. Als ze zo moe wordt als jij omschrijft ben je naar mijn idee net een stapje te ver gegaan. Je moet stoppen en je paard belonen op het moment dat ze nog lekker ontspannen loopt maar wel nog voorwaarts is.

Is het misschien mogelijk dat je aan conditietraining gaat doen, bijvoorbeeld intervaltraining? Zo kan je paard energie kwijt en tegelijk werken aan spieropbouw. Ik weet niet waar je woont maar zo'n soort training is het makkelijkst te doen op buitenrit, helemaal als je mooie lange paden tot je beschikking hebt zoals tankbanen, en heuveltjes kunt rijden om de spieren van de achterhand te trainen. Is ook meteen een mooie afwisseling van het werken in de bak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:08

Zie net dat je in Heerenveen woont...daar heb je natuurlijk geen bos of heide in de buurt. Misschien een stal in de buurt die een draf of renbaan heeft waar je gebruik van kunt maken?

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:20

Ik denk ook dat het, zeker voor een jong paard, belangrijk is om af te wisselen. Zo af en toe een buitenritje en dan daarna wat dressuurwerk kan verfrissend werken. Wat bij mijn paardje ook veel uitmaakt, is de aan- of afwezigheid van andere paarden. Met andere paarden erbij is hij niet moe te krijgen en altijd voorwaarts. Als ik alleen rijd wil hij nog wel eens "inkakken" na een poosje. Succes ermee!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:47

zebra_zorro schreef:
Ik denk ook dat het, zeker voor een jong paard, belangrijk is om af te wisselen. Zo af en toe een buitenritje en dan daarna wat dressuurwerk kan verfrissend werken. Wat bij mijn paardje ook veel uitmaakt, is de aan- of afwezigheid van andere paarden. Met andere paarden erbij is hij niet moe te krijgen en altijd voorwaarts. Als ik alleen rijd wil hij nog wel eens "inkakken" na een poosje. Succes ermee!

Waar uit maak je op dat ik niet aan afwisseling zou doen met mijn paard?

Ze gaat regelmatig mee naar buiten, rijden wordt afgewisseld met longeren / lange lijnen en balkjeswerk.

SusanH schreef:
Ik zou als ik jouw was de training inkorten, en weer even terug naar de basis. Als ik het zo lees is het op dit moment nog gewoon teveel gevraagd van het paard. Als ze zo moe wordt als jij omschrijft ben je naar mijn idee net een stapje te ver gegaan. Je moet stoppen en je paard belonen op het moment dat ze nog lekker ontspannen loopt maar wel nog voorwaarts is.

Ik doe alleen nog maar basis. Ook als ik gewoon rondjes rijd, afgewisseld met voltes etc. heeft ze hier last van. Ze vindt het enorm leuk om aan het werk te gaan. Ze is daardoor heel enthousiast aan het begin en na het losrijden zakt dat wat in.

SusanH schreef:
Is het misschien mogelijk dat je aan conditietraining gaat doen, bijvoorbeeld intervaltraining? Zo kan je paard energie kwijt en tegelijk werken aan spieropbouw. Ik weet niet waar je woont maar zo'n soort training is het makkelijkst te doen op buitenrit, helemaal als je mooie lange paden tot je beschikking hebt zoals tankbanen, en heuveltjes kunt rijden om de spieren van de achterhand te trainen. Is ook meteen een mooie afwisseling van het werken in de bak.

Dank je wel voor de tip.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:53

Dit probleem heb ik ook. Ik heb een bloedtest laten doen en toen bleek dat de waarden van de spieren veel te hoog waren. Ze zat tegen de maandag ziekte aan. En ik trainde haar niet anders dan anders maar kon het werk niet aan. Was net z1 gestard. Ik heb van de dierenarts neutradex gekregen en twydil. Nu is het jammere dat ik je niet kan zeggen of dit geholpen heeft omdat ik nu zelf al 4 wk in de lappenmand zit. Maar manlief zegt dat ze wel aktiefer word. Miss een bleodonderzoekje. Oja ze had ook nog een beetje bleodarmoede.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 12:14

Als ik binnenkort weer bij de DA ben, zal ik een bloedonderzoekje zeker eens overwegen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 12:18

Zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat ik maismeel voer?

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:33

Lijkt me niet....is puur om het paard wat dikker te maken, en wat energie te geven, wat wel geleidelijk gaat.

Maïs is één van de belangrijkste graangewassen in de wereld. De korrel bevat veel zetmeel en levert veel energie. Veel maïs op de wereld wordt geoogst voor de winning van de korrel. Als de korrel daarbij niet wordt gemalen, spreekt men van korrelmaïs. Gemalen korrelmaïs noemt met maïsmeel. De korrels die geoogst worden zijn meestal nog te vochtig om te verwerken in paardenvoer, zodat het nodig is de maïs na te drogen. Maïs komt wat betreft eigenschappen overeen met tarwe. De kwaliteit van het zetmeel is echter duidelijk anders: het maïszetmeel verteert veel minder snel dan zetmeel uit andere granen. De energie uit maïs komt dus ook veel langzamer vrij dan de energie uit tarwe. Het energiegehalte van maïskorrels is erg hoog. Dit is te danken aan het zeer hoge zetmeelgehalte en een voor graan relatief hoog vetgehalte. Het ruwe celstofgehalte van maïs is relatief laag. Het gehalte aan eiwit en mineralen, met name calcium en natrium is bijzonder laag. Maïs bevat veel (gezonde) Beta-caroteen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:03

Mijn instructrice zegt altijd dat het voor duursport, dus dressuur, endurance etc. het belangrijk is om dagelijks olie door de brok te doen.
Kan gewoon zonnebloem zijn, maar voer de hoeveelheid wel langzaam op.
Ze hebben wel een redelijk hoeveelheid per dag nodig, ik geloof 200 ml of zelfs nog meer, voordat de olie zijn werk als langzame energie leverancier kan doen.
Springpaarden hebben explosieve energie nodig, dus energie die snel vrijkomt door voeding, zoals suikers en koolydraten. Dressuur, men en endurance paarden hebben juist energie nodig die gelijkmatig en over langere tijd vrijkomt, dus uit vetten.

Maar ik denk dat je eerst inderdaad de bloeduitslagen moet afwachten; als dat in orde is, kun je de voeding aanpassen.
Het duurt overigens wel een week of twee, drie voordat het effect merkbaar zal zijn.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:06

Ik rij nu een merrie die altijd energie 'te veel' heeft, ze kan de spanning niet makkelijk af laten vloeien. Nou zou het kunnen (n.a.v. het stukje van Tienus63) dat ze inderdaad te veel suikers krijgt?
Tienus,63, zitten die suikers ook in wortelen en appels?
(die krijgt ze echt megaveel bij gevoerd).
Verder krijgt ze magnesium bijgevoerd (paardendrogist) en ik merk veel verschil nadat ik dat ben gaan voeren. Daardoor ontspannen de spieren zich makkelijker.
(Al heb ik af en toe nog zoiets van.. waar haal je de energie vandaan!!)
Dat van zonnebloem olie is een goede, moet dat standaard iedere dag gevoerd worden? Omdat ik hun paarden niet zelf voer, en kom er ook niet iedere dag...
Maismeel hielp bij haar ook goed, maar had daar al eerder over gereageerd, was geen optie Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:41

@ Mirkip, het schijnt dat er inderdaad veel natuurlijke suikers in wortelen zitten. Appels hadden we natuurlijk zelf ook al bedacht en dat vinden we logisch, maar van wortels had ik het niet verwacht.
Men zegt dat je ook geen wortels, suikerbieten, appels e.d. moet voeren aan paarden die erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en aan paarden die snel dik worden.

Nu ik dit zo opschrijf, bedenk ik me dat mijn merrie inderdaad weer behoorlijk spekkig is geworden nadat ik haar iedere dag toch een redelijke portie wortelen gaf.
Toch niet meer doen.

Op de site van paardnatuurlijk staan wel heel veel meningen over het bijvoeren van wortelen e.d.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:54

Ik voer ook al enige tijd olie door de zemelen en mais. Dus dit zal ik gewoon blijven doen. En binnenkort toch maar even een bloedtest laten doen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:43

Weet iemand hier dan ook misschien hoeveel kg aan wortelen (of bepaalde suikers) wel gezond is?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:45

Ik weet er geen antwoord op. Wellicht is het handig om voor deze specifieke vraag een topic te openen of om wellicht een DA / voedingsdeskundige te bellen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:51

Tja, als ik dit zo lees (en op lezen alleen kan ik natuurlijk niet beoordelen) dan is het eerst tijd om te conditioneren. Dus je paard langzaamaan op conditie brengen. Je kunt niet verwachten dat je paard binnen 4 maanden in topconditie is, helemaal als je paard nog jong is. Daarnaast noem je dat je soms erg veel been moet geven: je paard is dus niet aan je been. Ze kan wel heel voorwaarts zijn als je begint met rijden maar voorwaarts is nog niet aan het been. Misschien kun je hier wat mee gaan oefenen?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:03

Rytir schreef:
Tja, als ik dit zo lees (en op lezen alleen kan ik natuurlijk niet beoordelen) dan is het eerst tijd om te conditioneren. Dus je paard langzaamaan op conditie brengen. Je kunt niet verwachten dat je paard binnen 4 maanden in topconditie is, helemaal als je paard nog jong is. Daarnaast noem je dat je soms erg veel been moet geven: je paard is dus niet aan je been. Ze kan wel heel voorwaarts zijn als je begint met rijden maar voorwaarts is nog niet aan het been. Misschien kun je hier wat mee gaan oefenen?

Mijn paard is al 8 en loopt nu een jaar onder het zadel. Hierbij is wel degelijk rekening gehouden met opbouw. Sinds een maand of 4 zijn we in de training met wat zwaardere dingen bezig. Maar dit sluit gewoon netjes aan op de basis waar we mee bezig waren. Het gaat hier nog steeds om gewoon B/L niveau en wat lenigheidsoefeninkjes.

marianna schreef:
Het probleem is dat ik in het begin van mijn trainingsuurtje een heel druk paard heb met veel energie. Lekker voorwaarts etc. Vervolgens wordt ze moe, en moet ik veel meer doen en heeft ze meer moeite met oefeningen. Dit noem ik verzuring. Kan er zo geen ander woord voor vinden.

Ik zou graag het paard wat constanter willen hebben, waarbij ze dus haar energie beter verdeeld. Hier zoek ik tips voor.

Zoals al eerder gezegd is mijn paard wel degelijk goed aan het been. Zie ook de uitleg hierboven.

Toch bedankt voor het meedenken en je reactie.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:37

Hier nog wat info over de wortels:

Citaat:
MysticTinker schreef:

Wortels bestaan eigenlijk voor het grootste deel uit suikerwater. In principe kunnen ze dus weinig kwaad, tenzij je paard gevoelig is voor suikers. Vooral koudbloeden hebben daar vaak last van, maar het komt ook wel eens bij warmbloeden voor. Dat kan zich uiten in jeuk, diarree, mok en huidproblemen, een overvloed aan energie, maar ook in spierbevangenheid, hoefbevangenheid, hardnekkig over- of ondergewicht..

Je kan vrij makkelijk uitrekenen hoeveel suiker je paard dan krijgt. In een wortel zit ongeveer 12% suiker. Dus 1 kilo wortels = 120 gram suiker.
In donkere, rode wortels zit extra veel suiker, daar moet je mee oppassen.

Volgens mij is het nooit officieel onderzocht hoeveel kg een paard maximaal mag eten, dat is ook afhankelijk van het paard en van het ras, maar meestal wordt een kilo per dag als maximum aangehouden. Dan heeft het paard meer dan genoeg vitamines en energie binnen, en dat is ook genoeg als je het gewoon als snoep wil geven. Wil je buikvulling geven, dan is hooi beter. Dus teveel wortels heeft eigenlijk gewoon geen nut.

Ik voer mijn paard (tinker) eigenlijk nooit wortels, alleen heel af en toe na het rijden als extraatje. Na een grote wortel merk ik al dat hij teveel suiker heeft binnengekregen.