HELP...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Orlando

HELP...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:06

hallo

sinds een paar dagen begint mijn paard te protesteren met het rijden..
hij is van zichzelf al heel eigenwijs.Maar wordt nu steeds met de dag erger. Het begon eerst met niet op mijn been reageren. dan deed ik mijn handen naar voren en hem eerst weer voorwaarts laten lopen. Sinds vandaag begint hij mij mer uit te dagen op stal met opzadelen heeft hij steeds de oren in de nek als ik het zadel pak. als ik er eenmaal op zit en hem voorwaarts wil stappen gaat hij heel erg op mijn teugel hangen. ik laat hem meestal eerst laag en rond losrijden tot dat hij over de rug loopt en dan pak ik het op. ook reageert hij totaal niet op mijn been. ook als ik hem een beetje voorwaarts heb in de draf begint hij in 1 x stil te staan en wat te hippen. wil ik hem dan weer voorwaarts rijden gaat hij alleen maar achteruit lopen en op de teugel te hangen.Als ik dan weer aan draaf dan gaat hij steeds aanspringen in galop en na 2 passen weer stilstaan. Meestal is het naar 20 min. over en geeft hij zich zelf over en dan is er niks aan de hand. ook ben ik steeds bezig met overgangen te rijden zodat hij op mijn been reageert. en mij respecteerd.

heeft iemand misschien tips..??

Steef

Re: HELP...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:07

Heeft je paard geen last van z'n rug?

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:09

neee het is gewoon uit proberen. hij probeert van alles uit niet alleen met rijden. DA heeft er ook al na gekeken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:11

Heb je al eens een zweepje geprobeerd? Soms kan het al voldoende zijn om hem gewoon in de hand te hebben en als hij dan staakt gewoon een tik op de bips, zou ik zo zeggen..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:12

Ligt je zadel wel goed? Zeker omdat je zegt dat je paard al boos kijkt als je met het zadel aan komt zetten zou ik hier zeker even naar kijken.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:12

ja gebruik ik ook en het aparte ervan is hij doet het alleen thuis op wedstrijd is er niks aan de hand. en laat hij hem helemaal zien.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:13

zadel ligt goed. hij doet het alleen thuis. op wedstrijd of als ik naar de manege ga te rijden is er niks aan de hand.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:14

Hij is je gewoon aan het uittesten. Ik zou hem er eens goed op aan pakken, aangezien hij meestal na een poosje onder het zadel nu ook ophoudt. Gewoon 1 x goed de baas zien te worden, denk dat je probleem dan eerst wel over zal zijn. Maar houdt er rekening mee dat dit soort paarden wel vaker even wat willen uitproberen.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:18

ja ik pak hem ook aan maarjah ik heb een hernia, dus moet wel voorzichtig zijn. iemand nog tips om hem goed aan het been te krijgen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:22

Ik heb ook een hernia en juist daarom zou ik zeggen, nu aanpakken, want je krijgt er alleen maar meer problemen mee Knipoog Je kunt iemand anders vragen die handig is, maar ik weet uit ervaring dat een paard het ook weer bij jou zal uitproberen. En met aanpakken bedoel ik zo aanpakken dat hij zich wel bedenkt om nog eens zomaar stil te gaan staan. Na stilstaan en achteruit lopen komt steigeren. Ik wil je alleen maar ff waarschuwen.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:24

dankje voor de tip.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:27

Stipje. Zelfde probleem.

Ik heb hier ook een soortgelijk topic over en de mijne loopt achter uit als die stil staat en gaan ook "hipsen". Maar ik ben dr al bijna een jaar mee bezig en het word wel al minder.
Denk dat je heel veel gedult moet hebben en wat bij mij in het begin heel erg hielp was als ik opstapt meteen aan het werk zetten dus niet rustig met een lange teugel in stappen maar meteen flink door stappen en ik weet niet of jij aanvoelt wanneer je paard dit ongeveer gaat doen, Ik wel en als ik het aanvoel komen meteen aan sporen zodat die zn aandacht meteen bij jou heeft en kijken of je hem in de draf kan krijgen zodat die eigelijk niet de kans geeft om stil te staan.

Ik weet dat het heel moeilijk is ik ben dr ok nog steeds mee bezig, Ik hoop dat je hier al een beetje aan heb!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:46

Als ik dit lees blijf ik toch aan zadelproblemen denken. Bij mij waren er 3! zadelpassers die vonden dat mijn zadel goed lag. Maar omdat mijn paard lelijk bleef doen bij het zadelen, en niet te rijden was, heb ik er een vierde naar laten kijken. Dat lelijke licht namelijk absoluut niet in zijn karakter. Het zadel lag inderdaad niet goed. Ik ben toen met een Korrektor pad gaan rijden, en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Mijn paard was ook op concours prima op te zadelen, maar dan had hij het te druk met op andere dingen te letten en had hij er niet meteen erg in als ik opzadelde.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:41

Heb het ook gehad met Miep, heb haar een keer een flinke schop onder haar achterste gegeven (ben afgestapt) en daarna heeft ze het nooit meer geprobeerd stil te gaan staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 02:30

wat zegt je instructeur hiervan?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 05:39

Het lijkt mij typisch gedrag van een paard dat last heeft van het zadel. Dus ik zou er toch maar eens een zadelmaker bij laten komen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 06:36

Ik kan niet meer editten sorry. Wou er toch nog even bij zetten dat mijn paard dat dus ook doet/deed, en daar ligt het wel degelijk aan het zadel. Als hij hard wegrent als je met het zadel aankomt, zegt dat toch al voldoende? Let ook op de singel, heeft hij geen singelwondje o.i.d.?

Laat hem anders gewoon eens nakijken door een goede fysio of een osteopaath, in combinatie met een (andere) zadelmaker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:12

IK zou toch even je zadel na laten kijken, als je paard dit voorheen niet deed, is er toch meer aan de hand, een DA kan ook niet alles zien en voelen.
Ik zou ook een fysio/osteopaat laten kijken,
Wat doet hij als je er zonder zadel op gaat??
Uitproberen geloof ik niet in, een paard bedenkt dat zelf niet als hij altijd wel braaf was, het paard geeft in dit geval iest aan , je kan beter uitzoeken wat het is , dan hem streng aanpakken.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 10:37

het paard heeft momenten dat hij zijn oren naar achteren doet. soms is er ook niks aan de hand.

instructriese heeft er na gekeken en zei kent hem nu aardig. hij is heel eigenwijs. als hij even begint te hippen en ik hem dan een tik geef loopt hij wel en naar 20 min. is het meestal ook wel over en loopt hij als een trein ik probeer wel even een filmpje te plaatsen

Dark4ngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:11

lijkt inderdaad nogal op n zadel probleem. pas als je 100% zeker weet dat t niet t zadel is, ja dan gewoon goed aanpakken. en als je t zelf niet kan/wil met je rug, zou ik eerst iemand anders laten proberen en als ie dan weer n beetje beter luistert, zelf doorgaan met aanpakken. en hem geen kans geven om zich iets te bedenken, hard laten werken...

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:04

vandaag weer even gereden hij liep vor mijn gevoel fijn. geen prutsmuts. volgens mij heeft hij door dat het niet alleen om hem draait

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:06

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje (als je dat nog kunt maken, omdat hij het niet meer deed..) het komt me namelijk zó bekend voor, alleen heb ik soms dat ik nog net op kan stappen en dan begint ie al te bokken.. andere keer gaat het beter, maar soms is het zo dat hij in het begin heel lekker draaft en dan stil gaat staan het gewoon vertikt te doen. vaak ben ik alleen en dan durf ik het ook niet zo goed aan om hem tóch door te pakken aangezien die echt gemeen begint te bokken :S

zadel, ostheopaat (zelfs acupunctuur) is al gebeurt, maar werkt allemaal niet.. ik weet ook niet mee wat ik moet doen.. tik werkt ook niet, daar wordt ie alleenmaar 'agressiever' op...

ik houd dit topic dus ff in de gaten voor het geval er nog tips binnen komen