Zweep probleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Zweep probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 14:50

Ja ik wist even geen betere titel.
Ik zal uitleggen wat mijn of ons probleem nu echt is.

Ik zelf ben een amazone van 168 en heb een paard van 180.
Aangezien ik korte benen heb is het voor mijn soms best lastig rijden, maar om eerlijk te zeggen wil ik het nog niet opgeven.

Het probleem:
Als ik mijn paard thuis of op concour rij met een zweep gaat het heel goed en loopt hij voor mij soms de sterren van de hemel.
Maar dan als ik de ring inmoet (m1) of als ik thuis mijn zweep wegleg, krijg ik bijna niets meer van hem gedaan.
Krijg zijn achterhand er dan niet meer voldoende onder en ook wil hij in de overgangen niet meer gaan zitten.

Zelf wil ik heel graag verder in de dressuur en het liefst met dit paard, alleen zoals het nu gaat zal ik dit niet gaan lukken.

Ik kan natuurlijk mijn paard verkopen en een ander paard kopen, maar wil eerst alles hebben geprobeerd voordat ik definitief opgeef.

Dit doe ik veelal thuis met hem, aan bijzondere dingen.
Tempo wisselingen. (heel veel)
Stap, galop en galop, stap
Lang en laag rijden daarbij heel veel stelling vragen zowel naar binnen als naar buiten, dit doe ik in alle 3 de gangen.
1 maal per week word er met dit paard gesprongen
1 maal per longeer ik hem.

Natuurlijk heb ik ook iemand die mij begeleid.

Nou hopelijk hebben jullie nog trainings ideeen voor ons.
Of is het onbegonnen werk??

Specials

Re: Zweep probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:53

Kan je niet thuis ook zonder zweep gaan rijden ?
Zodat die het misschien thuis door krijgt en dan op concours ook?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:59

Elke keer als je hem thuis een tik geeft met de tong klikken, uiteindelijk krijgen ze dan een soort reflex, als je dan klikt met je tong in de proef krijg je zo een extra impuls. Werkte vroeger bij mijn flegmatieke pony erg goed Ja

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 15:01

Samster@ ja dat is een optie, maar ben bang dat hij thuis dan niets meer doet.

Visconti@ dat kan ik wel eens gaan proberen, moet ik alleen eerst afleren dat ik niet meer mag klikken zonder hem een tikje te geven.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:21

_Susan_ schreef:
Het probleem:
Als ik mijn paard thuis of op concour rij met een zweep gaat het heel goed en loopt hij voor mij soms de sterren van de hemel.
Maar dan als ik de ring inmoet (m1) of als ik thuis mijn zweep wegleg, krijg ik bijna niets meer van hem gedaan.
Ik kan natuurlijk mijn paard verkopen en een ander paard kopen, maar wil eerst alles hebben geprobeerd voordat ik definitief opgeef.

Daar zit dus je grote probleem en meteen ook de oplossing. Als je thuis al je zweep weg legt en hij doet niets meer dan kan je er vergif op in nemen dat het op concours niet beter gaat. Je hebt dan ook nog eens te maken met spanning, etc. Aan jou de taak om hem thuis super scherp te maken, zodat je reactie over hebt voor op concours. Je moet dus echt terug naar de basis. Been is reactie zo niet? Dan geef je hem toch zo hard been dat hij wel naar voren vliegt, hoe hij er verder bij loopt zal jou een zorg wezen. Eerst naar voren. Zodra hij reageert door naar voren te gaan meteen uitbundig belonen met je stem! Zo blijf je doorgaan en tempowisselingen rijden, zodat hij naar voren leert denken. Neem vooral geen genoegen met een beetje reactie minder. Heel streng en consequent zijn en dit volhouden dan lost dit probleem zich op. Iemand die je hierbij begeleid is wel zo fijn die kan zorgen dat je consequent genoeg blijft. Veel succes!

Nog een vraagje: Las dat je begeleiding hebt, maar wat zegt je eigen instructrice hiervan?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:28

Ik heb deze intructrice nog niet zo heel lang.
Met haar ben in nu bezig om hem soepel te krijgen door zijn hele lijf, zij heeft me dus de oefening gegeven van veel binnen en buiten stelling.
Met haar heb ik dit probleem nog niet besproken,ik was eigenlijk vanplan dit paard te verkopen MAAR IK KAN HET NIET!!!!

midnight@ nog 1 vraagje moet ik thuis dan helemaal zonder zweep rijden?
Of moet ik die gebruiken als laatste middel als ik geen reactie krijg op mij been?
Dus als extra hulp

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:35

Visconti schreef:
Elke keer als je hem thuis een tik geeft met de tong klikken, uiteindelijk krijgen ze dan een soort reflex, als je dan klikt met je tong in de proef krijg je zo een extra impuls. Werkte vroeger bij mijn flegmatieke pony erg goed Ja

Is het niet zo dat je in een proef geen stemhulpen mag gebruiken?
Dus als je dit thuis traint kan je dit niet tijdens je proef doen , Als je een jury heb die streng is heb je kans dat je dr misschien wel stafpunten voor kan krijgen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:48

SamSter schreef:
Visconti schreef:

Is het niet zo dat je in een proef geen stemhulpen mag gebruiken?
Dus als je dit thuis traint kan je dit niet tijdens je proef doen , Als je een jury heb die streng is heb je kans dat je dr misschien wel stafpunten voor kan krijgen.

Ja ik weet het,zat daar ookal aan te denken.
Maar dan moet ik klikken als ik achterin rij Clown
Nee geen echte optie, nu ik er verder over nadenk

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:58

Officieel mag het niet, maar de kans dat de jury het hoort in niet groot. Binnen zitten ze vaak in een appart hokje, buiten in een auto en dan heb je als het goed is ook nog een voorlezer die er doorheen buldert. Heb het zelf jaren gedaan en nog nooit heb ik er commentaar op gehad.

Maar moet zeggen dat dit niet "de oplossing" is, maar het kan wel een hulpsteuntje zijn om de proef door te komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:23

Er werden hier al een paar tips gegeven waarvan er toch zeker wel een paar bruikbare tussenzitten, zoals zorgen dat ze op heel kleine hulpen inderdaat al vooruit gaat vliegen, ik denk dat het visconti was die dat zei lijkt me een goed idée.
Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met je handicap, we zitten hier met een fisiek/anatomie probleem; jij bent eigenlijk klein met korte benen en je paard is eigenlijk vrij groot te noemen, en dat past niet echt bij elkaar, ik zal ook zeggen waarom niet.
Het gaat er echt niet om dat het geen gezicht is nee zeker niet, maar dit is te vergelijken met heel kleine kinderen op een gewoon paard, ze kunnen daar wel op leren rijden maar echt goede hulpen kunnen ze alleen maar toepassen op een pony die aangepast is aan hun maat.
Als we hulpen willen geven of ze nu hard of supperzacht zijn ze moeten dus opgevangen worden door de sensoren in de huid van het paard, en de grootste dichtheid aan die sensoren vinden we in de flanken v/h paard en ook de buik.
Als we volgens grootte op elkaar afgestemd zijn dan komen onze voeten en kuiten inderdaat daar op die hoogte van die flanken te liggen, maar bij jou is dat dus niet zo , jij zit daar een heel pak boven, dus die extra gevoelige zone kan je met je benen gewoon niet gebruiken.
Dit mag zeker geen reden zijn om te zeggen da je niet met zo'n paard zou kunnen of mogen rijden neee natuurlijk niet , maar als je naar de sport kijkt , ja dan moet je eerlijk zijn , die beperking is er wel, dus heeft het ook gevolgen naar het resultaat toe. vergelijk het met basket jij kan amateur gericht gaan meespelen met een basketploeg maar in echt wedstrijdverband ben je fisiek gewoon te klein om te kunnen concureren met die andere spelers.
In het paardrijden kan je natuurlijk overschakelen naar een paard dat van grote bij je past en dat dan nog over de gewenste kwaliteiten beschikt, want een M proef, is niet iets da je met ieder paard zomaar gaat kunnen rijden.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:09

_Susan_ schreef:
Met haar ben in nu bezig om hem soepel te krijgen door zijn hele lijf, zij heeft me dus de oefening gegeven van veel binnen en buiten stelling.
Met haar heb ik dit probleem nog niet besproken,ik was eigenlijk vanplan dit paard te verkopen MAAR IK KAN HET NIET!!!!

Of moet ik die gebruiken als laatste middel als ik geen reactie krijg op mij been?
Dus als extra hulp

Ik ben wel helemaal zonder zweep gaan trainen. Het is helaas niet zo dat je in een week een vlot paard hebt. Daar gaat wel langer overheen. Goede instructie is daarbij echt heel belangrijk. Het liefst iemand die ervaring met dit soort paarden heeft. Bespreek dit dus ook met je instructrice! Aan je been zijn is toch echt de basis. Denk dat je ondanks dat je aardig klein bent met streng en consequent zijn nog wel verder kan komen met dit paard. En niet te snel opgeven! Knipoog

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:15

aeolusnr1 schreef:
Er werden hier al een paar tips gegeven waarvan er toch zeker wel een paar bruikbare tussenzitten, zoals zorgen dat ze op heel kleine hulpen inderdaat al vooruit gaat vliegen, ik denk dat het visconti was die dat zei lijkt me een goed idée.
Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met je handicap, we zitten hier met een fisiek/anatomie probleem; jij bent eigenlijk klein met korte benen en je paard is eigenlijk vrij groot te noemen, en dat past niet echt bij elkaar, ik zal ook zeggen waarom niet.
Het gaat er echt niet om dat het geen gezicht is nee zeker niet, maar dit is te vergelijken met heel kleine kinderen op een gewoon paard, ze kunnen daar wel op leren rijden maar echt goede hulpen kunnen ze alleen maar toepassen op een pony die aangepast is aan hun maat.
Als we hulpen willen geven of ze nu hard of supperzacht zijn ze moeten dus opgevangen worden door de sensoren in de huid van het paard, en de grootste dichtheid aan die sensoren vinden we in de flanken v/h paard en ook de buik.
Als we volgens grootte op elkaar afgestemd zijn dan komen onze voeten en kuiten inderdaat daar op die hoogte van die flanken te liggen, maar bij jou is dat dus niet zo , jij zit daar een heel pak boven, dus die extra gevoelige zone kan je met je benen gewoon niet gebruiken.
Dit mag zeker geen reden zijn om te zeggen da je niet met zo'n paard zou kunnen of mogen rijden neee natuurlijk niet , maar als je naar de sport kijkt , ja dan moet je eerlijk zijn , die beperking is er wel, dus heeft het ook gevolgen naar het resultaat toe. vergelijk het met basket jij kan amateur gericht gaan meespelen met een basketploeg maar in echt wedstrijdverband ben je fisiek gewoon te klein om te kunnen concureren met die andere spelers.
In het paardrijden kan je natuurlijk overschakelen naar een paard dat van grote bij je past en dat dan nog over de gewenste kwaliteiten beschikt, want een M proef, is niet iets da je met ieder paard zomaar gaat kunnen rijden.

Ja daar noem je inderdaad wel een paar punten, waar ik zelf ook mee rond loop.
Maar gevoels matig kan ik het nog niet opgeven, terwijl ik verstandelijk soms wel denk dat het beter is.
Dit is gewoon mijn eerste paard en 3/4 jaar geleden kon ik gewoon geen beter paard kopen.
Alles wat hij nu kent heb ik hem zelf geleerd, het laatste ( de Z oefeningen) zou ik hem ook heel graag willen leren.
Maar ik probeer ook reeel te blijven.

Midnight16 schreef:
Ik ben wel helemaal zonder zweep gaan trainen. Het is helaas niet zo dat je in een week een vlot paard hebt. Daar gaat wel langer overheen. Goede instructie is daarbij echt heel belangrijk. Het liefst iemand die ervaring met dit soort paarden heeft. Bespreek dit dus ook met je instructrice! Aan je been zijn is toch echt de basis. Denk dat je ondanks dat je aardig klein bent met streng en consequent zijn nog wel verder kan komen met dit paard. En niet te snel opgeven! Knipoog

Ik heb gisteren op deze manier gereden en moet zeggen, dat hij het na 15 min aardig wilde oppakken.
Ik had er wel een zweep bij, die ik alleen gebruikte als ik totaal geen ractie kreeg op mijn been.
Gaf ik hem een flinke tip, zodat hij voorruit schoot, nam hem terug naar stap en deed het nog eens over met kuit druk en weg was hij.
Hij wil het dus wel aanpakken.
Over 1 week wil ik de zweep aan de kant leggen maar wel langs de bal hebben liggen.
Alleen Cas is ook wel heel slim hij weet donders goed of ik de zweep wel of niet heb.

O, ja nog 1 ding heb hem ook zonder sporen gereden, zodat ik op concour iets over zou hebben of is dat heel stom gedacht?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:37

Als je dan op concours ineens met spoor rijdt geef je je hulpen anders dan toen je oefende.. Ik persoonlijk zou dat niet doen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel ervaring mee heb

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:17

_Susan_ schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ja daar noem je inderdaad wel een paar punten, waar ik zelf ook mee rond loop.
Maar gevoels matig kan ik het nog niet opgeven, terwijl ik verstandelijk soms wel denk dat het beter is.
Dit is gewoon mijn eerste paard en 3/4 jaar geleden kon ik gewoon geen beter paard kopen.
Alles wat hij nu kent heb ik hem zelf geleerd, het laatste ( de Z oefeningen) zou ik hem ook heel graag willen leren.
Maar ik probeer ook reeel te blijven.

Midnight16 schreef:

Ik heb gisteren op deze manier gereden en moet zeggen, dat hij het na 15 min aardig wilde oppakken.
Ik had er wel een zweep bij, die ik alleen gebruikte als ik totaal geen ractie kreeg op mijn been.
Gaf ik hem een flinke tip, zodat hij voorruit schoot, nam hem terug naar stap en deed het nog eens over met kuit druk en weg was hij.
Hij wil het dus wel aanpakken.
Over 1 week wil ik de zweep aan de kant leggen maar wel langs de bal hebben liggen.
Alleen Cas is ook wel heel slim hij weet donders goed of ik de zweep wel of niet heb.

O, ja nog 1 ding heb hem ook zonder sporen gereden, zodat ik op concour iets over zou hebben of is dat heel stom gedacht?

Nee, dat doe ik ook. Ik rijd op concours met een scherper spoortje dan thuis in de training. Werkt goed bij ons Knipoog Veel succes!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:48

Ik reed op concour weleens met een wielspoor, maar ik heb het idee dat hij hiermee zijn buik op spanning zet en dat deze hulp dus niet meer door komt.
Maar ik kan dit wel proberen, het kan er nooit slechter van worden

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:10

Wat iemand hierboven zei van terug gaan naar de basis is inderdaad de beste optie. Het paard weet gewoon dat hij niets hoeft te doen wanneer de zweep weg is. Wat je doet op dit moment is zeker niet verkeerd. Je hebt veel afwisseling en rijdt overgangen. Een spoortje kan sowieso al uitkomst bieden. Ik rij op wedstrijd zelfs met wieltjes. Bij ons is de combinatie niet zo'n enorm verschil, maar mijn paard is behoorlijk grof gebouwd en ik zit dus met mijn benen net over het dikste gedeelte van zijn buik heen, waardoor ik soms ook moeite heb met mijn beenhulpen. Toch denk ik dat je zeker niet op moet geven, dat heb ik bij mijn paard ook overwogen, maar nu ik echt goede instructie heb, is het een verschil van dag en nacht. Niet opgeven dus!
Thuis minder met je zweep rijden en echt consequent gaan rijden, geen reactie op het been is echt even flink aanpakken. Je kunt misschien je zweep op de rand van de bak leggen, zodat je hem er bij kunt pakken als het niet goed gaat. Maar ik denk dat je toch inderdaad terug moet naar de basis, been is reactie, zoniet moet jij actie ondernemen om wat meer respect te krijgen. Dat is het hele probleem. Als je goede instructie krijgt, kun je al heel wat verder komen en als jij dan aan gaat voelen waar en wanneer het niet goed gaat (bij bijvoorbeeld bepaalde oefeningen of overgangen) kun je veel beter ingrijpen.
Succes ermee!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:30

_Susan_ schreef:

Dus als extra hulp

Waarom verkopen is dat vanwege dit probleem?. Dan loop je denk ik met het volgende paard tegen hetzelfde probleem.

Ik merk ook dat als ik mijn zweep wegleg dat hij minder actief is als met. Dit dwingt mij af te wisselen en mijn paard scherp aan het been te maken ipv hulpmiddelen. Zo ook af en toe met korte of geen sporen te rijden.
Ik ben daarin ook geen voorstander van klikken want dan verleg je het probleem. Het paard moet zonder hulpmiddelen aan het been zijn.
Het is even lastig rijden en jezelf dwingen vol te houden maar denk dat je moet gaan afwisselen. Je zal merken dat na een tijdje niet meer beter weet.

Je zou ook een springzweep kunnen nemen en kijken wat hij dan doet.

Succes

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 12:00

Het is niet dat ik hem wil verkopen wegens dit probleem.
Lees het stukje van aeolusnr1@ maar eens.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:23

Oke snap hem.

Tja snap toch al niet waarom mensen allemaal een groot paard willen wat ze niet bij elkaar kunnen rijden zonder hulpmiddelen.
Bij ons in de omgevimg zie je dan helaas dat hun instructeur hun paard rijdt om hem aan de hulpen te houden en dan op wedstrijd moeten ze zelf. Ik denk dat dit idd op de lange termijn niet werkt.
Vinden mensen dat nu zo mooi zo'n super groot paard met een te kleine ruiter?.

Ik denk dat je dan of idd moet werken aan scherper maken binnen je beperkingen. OF idd een paard kopen wat bij je lengte past en dus beter te rijden is.
Plus dat IK het plaatje mooier zou vinden als beide beter bij elkaar passen.

Heb je een foto voor het beeld?.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:38

Hier een foto van mijn paard al wel enige tijd geleden
Afbeelding

Ook een filmpje helaas ookal enige tijd geleden:
http://nl.youtube.com/watch?v=rqE_uDwBJM8
Mijn been ligging is inmiddels een stuk beter.

Prisca@ mijn paard word niet gereden door mijn instuctrice, ze heeft er wel eens opgezeten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:45

Nee jij gelukkig niet maar ik kan er genoeg opnoemen die het wel doen.

Mhh vind het niet slecht?. Denk dat je er gewoon aan moet werken dan komt het vast goed. Zo aan het paard te zien wat ik zie zou ik het zeker niet opgeven. Misschien je lessen meer op dit afstellen.

Succes.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:18

Dankje Prisca@ vanavond heb ik weer les.