Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Susan_ schreef:Het probleem:
Als ik mijn paard thuis of op concour rij met een zweep gaat het heel goed en loopt hij voor mij soms de sterren van de hemel.
Maar dan als ik de ring inmoet (m1) of als ik thuis mijn zweep wegleg, krijg ik bijna niets meer van hem gedaan.
Ik kan natuurlijk mijn paard verkopen en een ander paard kopen, maar wil eerst alles hebben geprobeerd voordat ik definitief opgeef.

Visconti schreef:Elke keer als je hem thuis een tik geeft met de tong klikken, uiteindelijk krijgen ze dan een soort reflex, als je dan klikt met je tong in de proef krijg je zo een extra impuls. Werkte vroeger bij mijn flegmatieke pony erg goed

SamSter schreef:Visconti schreef:Elke keer als je hem thuis een tik geeft met de tong klikken, uiteindelijk krijgen ze dan een soort reflex, als je dan klikt met je tong in de proef krijg je zo een extra impuls. Werkte vroeger bij mijn flegmatieke pony erg goed
Is het niet zo dat je in een proef geen stemhulpen mag gebruiken?
Dus als je dit thuis traint kan je dit niet tijdens je proef doen , Als je een jury heb die streng is heb je kans dat je dr misschien wel stafpunten voor kan krijgen.

_Susan_ schreef:Ik heb deze intructrice nog niet zo heel lang.
Met haar ben in nu bezig om hem soepel te krijgen door zijn hele lijf, zij heeft me dus de oefening gegeven van veel binnen en buiten stelling.
Met haar heb ik dit probleem nog niet besproken,ik was eigenlijk vanplan dit paard te verkopen MAAR IK KAN HET NIET!!!!
midnight@ nog 1 vraagje moet ik thuis dan helemaal zonder zweep rijden?
Of moet ik die gebruiken als laatste middel als ik geen reactie krijg op mij been?
Dus als extra hulp

aeolusnr1 schreef:Er werden hier al een paar tips gegeven waarvan er toch zeker wel een paar bruikbare tussenzitten, zoals zorgen dat ze op heel kleine hulpen inderdaat al vooruit gaat vliegen, ik denk dat het visconti was die dat zei lijkt me een goed idée.
Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met je handicap, we zitten hier met een fisiek/anatomie probleem; jij bent eigenlijk klein met korte benen en je paard is eigenlijk vrij groot te noemen, en dat past niet echt bij elkaar, ik zal ook zeggen waarom niet.
Het gaat er echt niet om dat het geen gezicht is nee zeker niet, maar dit is te vergelijken met heel kleine kinderen op een gewoon paard, ze kunnen daar wel op leren rijden maar echt goede hulpen kunnen ze alleen maar toepassen op een pony die aangepast is aan hun maat.
Als we hulpen willen geven of ze nu hard of supperzacht zijn ze moeten dus opgevangen worden door de sensoren in de huid van het paard, en de grootste dichtheid aan die sensoren vinden we in de flanken v/h paard en ook de buik.
Als we volgens grootte op elkaar afgestemd zijn dan komen onze voeten en kuiten inderdaat daar op die hoogte van die flanken te liggen, maar bij jou is dat dus niet zo , jij zit daar een heel pak boven, dus die extra gevoelige zone kan je met je benen gewoon niet gebruiken.
Dit mag zeker geen reden zijn om te zeggen da je niet met zo'n paard zou kunnen of mogen rijden neee natuurlijk niet , maar als je naar de sport kijkt , ja dan moet je eerlijk zijn , die beperking is er wel, dus heeft het ook gevolgen naar het resultaat toe. vergelijk het met basket jij kan amateur gericht gaan meespelen met een basketploeg maar in echt wedstrijdverband ben je fisiek gewoon te klein om te kunnen concureren met die andere spelers.
In het paardrijden kan je natuurlijk overschakelen naar een paard dat van grote bij je past en dat dan nog over de gewenste kwaliteiten beschikt, want een M proef, is niet iets da je met ieder paard zomaar gaat kunnen rijden.
Midnight16 schreef:Ik ben wel helemaal zonder zweep gaan trainen. Het is helaas niet zo dat je in een week een vlot paard hebt. Daar gaat wel langer overheen. Goede instructie is daarbij echt heel belangrijk. Het liefst iemand die ervaring met dit soort paarden heeft. Bespreek dit dus ook met je instructrice! Aan je been zijn is toch echt de basis. Denk dat je ondanks dat je aardig klein bent met streng en consequent zijn nog wel verder kan komen met dit paard. En niet te snel opgeven!
_Susan_ schreef:aeolusnr1 schreef:Er werden hier al een paar tips gegeven waarvan er toch zeker wel een paar bruikbare tussenzitten, zoals zorgen dat ze op heel kleine hulpen inderdaat al vooruit gaat vliegen, ik denk dat het visconti was die dat zei lijkt me een goed idée.
Maar je moet natuurlijk wel rekening houden met je handicap, we zitten hier met een fisiek/anatomie probleem; jij bent eigenlijk klein met korte benen en je paard is eigenlijk vrij groot te noemen, en dat past niet echt bij elkaar, ik zal ook zeggen waarom niet.
Het gaat er echt niet om dat het geen gezicht is nee zeker niet, maar dit is te vergelijken met heel kleine kinderen op een gewoon paard, ze kunnen daar wel op leren rijden maar echt goede hulpen kunnen ze alleen maar toepassen op een pony die aangepast is aan hun maat.
Als we hulpen willen geven of ze nu hard of supperzacht zijn ze moeten dus opgevangen worden door de sensoren in de huid van het paard, en de grootste dichtheid aan die sensoren vinden we in de flanken v/h paard en ook de buik.
Als we volgens grootte op elkaar afgestemd zijn dan komen onze voeten en kuiten inderdaat daar op die hoogte van die flanken te liggen, maar bij jou is dat dus niet zo , jij zit daar een heel pak boven, dus die extra gevoelige zone kan je met je benen gewoon niet gebruiken.
Dit mag zeker geen reden zijn om te zeggen da je niet met zo'n paard zou kunnen of mogen rijden neee natuurlijk niet , maar als je naar de sport kijkt , ja dan moet je eerlijk zijn , die beperking is er wel, dus heeft het ook gevolgen naar het resultaat toe. vergelijk het met basket jij kan amateur gericht gaan meespelen met een basketploeg maar in echt wedstrijdverband ben je fisiek gewoon te klein om te kunnen concureren met die andere spelers.
In het paardrijden kan je natuurlijk overschakelen naar een paard dat van grote bij je past en dat dan nog over de gewenste kwaliteiten beschikt, want een M proef, is niet iets da je met ieder paard zomaar gaat kunnen rijden.
Ja daar noem je inderdaad wel een paar punten, waar ik zelf ook mee rond loop.
Maar gevoels matig kan ik het nog niet opgeven, terwijl ik verstandelijk soms wel denk dat het beter is.
Dit is gewoon mijn eerste paard en 3/4 jaar geleden kon ik gewoon geen beter paard kopen.
Alles wat hij nu kent heb ik hem zelf geleerd, het laatste ( de Z oefeningen) zou ik hem ook heel graag willen leren.
Maar ik probeer ook reeel te blijven.Midnight16 schreef:Ik ben wel helemaal zonder zweep gaan trainen. Het is helaas niet zo dat je in een week een vlot paard hebt. Daar gaat wel langer overheen. Goede instructie is daarbij echt heel belangrijk. Het liefst iemand die ervaring met dit soort paarden heeft. Bespreek dit dus ook met je instructrice! Aan je been zijn is toch echt de basis. Denk dat je ondanks dat je aardig klein bent met streng en consequent zijn nog wel verder kan komen met dit paard. En niet te snel opgeven!
Ik heb gisteren op deze manier gereden en moet zeggen, dat hij het na 15 min aardig wilde oppakken.
Ik had er wel een zweep bij, die ik alleen gebruikte als ik totaal geen ractie kreeg op mijn been.
Gaf ik hem een flinke tip, zodat hij voorruit schoot, nam hem terug naar stap en deed het nog eens over met kuit druk en weg was hij.
Hij wil het dus wel aanpakken.
Over 1 week wil ik de zweep aan de kant leggen maar wel langs de bal hebben liggen.
Alleen Cas is ook wel heel slim hij weet donders goed of ik de zweep wel of niet heb.
O, ja nog 1 ding heb hem ook zonder sporen gereden, zodat ik op concour iets over zou hebben of is dat heel stom gedacht?
Veel succes! 
_Susan_ schreef:Ik heb deze intructrice nog niet zo heel lang.
Met haar ben in nu bezig om hem soepel te krijgen door zijn hele lijf, zij heeft me dus de oefening gegeven van veel binnen en buiten stelling.
Met haar heb ik dit probleem nog niet besproken,ik was eigenlijk vanplan dit paard te verkopen MAAR IK KAN HET NIET!!!!
midnight@ nog 1 vraagje moet ik thuis dan helemaal zonder zweep rijden?
Of moet ik die gebruiken als laatste middel als ik geen reactie krijg op mij been?
Dus als extra hulp