gaat door mijn been heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fere16

gaat door mijn been heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:31

Hallo,

ik rij een fries paard, die voorheen altijd met spoor is gereden. ik ben zelf gewoon tegen spoor en weet dus ook dat hij wel te rijden valt zonder spoor. alleen nu zit ik met het dilemma dat hij dwars door mijn binnen been heen gaat als ik hem op de volte zet. en ook met het afwenden bijv midden in de bak dan probeer ik hem recht te stellen maar dat lukt me niet en snijd hij zo de hele hoek af. ik ben nu bezig overgangen rijden maar heeft iemand nog meer tips?

Gr jessica

onley

Re: gaat door mijn been heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:59

stipe daar ben ik ook erg benieuwd naar

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:03

Misschien een flinke schop geven en als je paard niet reageerd een tikje met je zweep?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:24

Je kunt gewoon weer sporen aandoen en dan OP DE GOEDE manier met sporen gaan rijden en het spoorgebruik zo afbouwen, dan kun je daarna weer zonder sporen rijden.
Op de goede manier: Overgang stap naar draf: eerst met je zit en je been, eventueel met een tik van de zweep erbij. Reageert hij er niet op, dan een spoorhulp. Als hij daar wel op reageert draaf je een klein stukje door (5 meter), dan weer terug naar stap en een opnieuw overgang maken naar draf op dezelfde manier; dus beginnen met de lichtste hulp: zit en been, dan zweep en dan pas spoor. Dit blijf je doen tot hij op been en zit aandraaft, dan ook uitbundig belonen. Dit moet je consequent zo blijven doen iedere keer als je aandrijft om voorwaarts te gaan. Het is hierbij ook belangrijk dat je niet de hele tijd zit te knijpen/klemmen met je been, want dan voelt het paard niet wanneer je drijft omdat je altijd al zit te klemmen.
Als je paard hierdoor goed aan je been is geworden bij alle overgangen, zal hij niet zo gauw meer door je binnenbeen vallen omdat hij er dan veel beter naar luistert.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:28

het aandraven en aangaloperen zijn de problemen niet dat doet hij zo maar met een klein beetje kuit druk alleen op de volte kan ik drukken wat ik wil maar hij valt naar binnen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:30

Binnenhand tegen de hals, geen reactie? Dan maar op de hals, zo heb ik het een paard ook eens geleerd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:35

Ik ben hier héél benieuwd naar, want ook ik heb hetzelfde probleem.

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:33

als hij naar binnen valt een tikje met de zweep de schouder al geprobeert?

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 14:41

nee dat heb ik nog niet geprobeerd. wel een tik achter de kuit maar hier krijg ik geen reactie op. ga het donderdag gelijk proberen.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:30

Dit is dus een grote inschattings fout van ruiters (alles behalve bot bedoeld Knipoog )

Maar inprincipe wil jij met jouw been 600 kg opzij duwen Bloos
Wat je beter kunt doen is de schouder van je paard verplaatsen.
Het enige wat je moet doen is beide handen naar buiten plaatsen als het
paard naar binnen valt Knipoog Natuurlijk kun je je been wel altijd erbij houden
voor het iets preciesere werk. Geen reactie = tikje achter je been. Hij
begrijpt het vanzelf wel.

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:14

victorielove: beide handen naar buiten plaatsen, zo ver naar buiten dat de binnenhand tegen de hals aan zit, en buitenhand net zo ver? even ter verduidelijking, heb nl. hetzelfde probleem.
vaak geeft ik een tik op de hals, het helpt, maar het is geen oplossing voor mij.

_annefleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:54

Ik heb hetzelfde probleem:P
Mijn paard heeft het alleen op links.
Ik ben nu heel erg bezig haar goed scherp te maken op me been.
Een keer wijken en kijken of ze goed op je been reageert.
Al doe je het wijken niet perfect het is wel een goede oefening voor het scherp maken.
en 2x geen reactie op je been? Meteen een tik. na 3 tellen weer het zelfde weer een flinke tik.
Ze worden dan wel alert. En dus ook mooi scherp op het been.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:44

Hij voelt dus wel wat je doet, omdat je wel goed overgangen kan rijden. Daarom heb je geen sporen nodig. Waarschijnlijk begrijpt hij niet goed wanneer hij op de volte moet blijven. Dat moet je hem duidelijk maken, evt. mbv je zweepje (op de binnenschouder, en tegelijkertijd been geven). Als je dan reactie krijgt uitgebreid belonen. Zo gaat hij het wel snappen.
En het kan ook aan jezelf liggen (was bij mij iig zo).
Ik zat met mn been te duwen tegen die 500 kilo, maar dat ging niet opzij. Ik had het idee dat ik tegen een muur zat te duwen. Maar zodra je zelf ook echt naar buiten gaat denken en kijken, gaat je zit mee, en snapt je paard je beter.
Succes! ik vind het zelf ook moeilijk, steeds weer

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:46

Hallo allemaal
bedankt voor de reactie's. dat het te kort schiet aan de ruiter dat kan best. ik rij nog niet zo lang dresuurmatig (reed op mijn vorige paardje altijd buiten). ik heb nu ook weer les dus zal mijn instructriese ook vragen. Bedankt in ieder geval zal het donderdag gelijk proberen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:55

Dat geeft niets toch, dat het ook een beetje aan jou kan liggen. Meestal ligt het aan allebei een beetje. Zelfs wat je denkt kan al invloed hebben op hoe je paard reageert, dus zo makkelijk is het ook niet. Dus als jij denkt: ik zit te duwen maar het helpt toch niet, dan helpt het idd ook niet.
Handig als je instructrice ook mee kan kijken. Die zien meestal net de dingen die je zelf niet ziet!
Succes in ieder geval!

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:39

applepancake schreef:
victorielove: beide handen naar buiten plaatsen, zo ver naar buiten dat de binnenhand tegen de hals aan zit, en buitenhand net zo ver? even ter verduidelijking, heb nl. hetzelfde probleem.
vaak geeft ik een tik op de hals, het helpt, maar het is geen oplossing voor mij.

Handen raken de hals niet aan Knipoog Handen boven de schoft houden. De teugel zit inderdaad tegen de hals aan en ook mijn buitenteugel doe ik iets verder van de hals af. Als het waren zet je de schouder dan naar buiten. Op het begin moest ik zelfs mijn binnenhand over de schouder heen bewegen om het nog duidelijker te maken. Mijn merrie wijkt nu al opzij als de binnenteugel tegen de hals aankomt.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:38

Je rijd je paard met je kuit, dus in principe als je de spoor goed gebruikt, merkt hij er niets van. Maar met dit soort dingen kun je met die spoor net even iets meer bereiken, omdat je het hem duidelijker kan maken, en een verfijnde maar scherper hulp geeft waardoor hij toch weet dat hij erom heen moet en er niet doorheen. Dus je gebruikt alleen je spoor waneer hij er door heen valt. Geef mij maar liever 1x extra je spoortje gebruiken dan je paard de hele tijd te moeten schoppen omdat hij er door heen valt. Spoor lijkt mij echt een goed hulpmiddel waneer je het op de goede manier gebruikt. Ja

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:35

Jordy_ schreef:
Je rijd je paard met je kuit, dus in principe als je de spoor goed gebruikt, merkt hij er niets van. Maar met dit soort dingen kun je met die spoor net even iets meer bereiken, omdat je het hem duidelijker kan maken, en een verfijnde maar scherper hulp geeft waardoor hij toch weet dat hij erom heen moet en er niet doorheen. Dus je gebruikt alleen je spoor waneer hij er door heen valt. Geef mij maar liever 1x extra je spoortje gebruiken dan je paard de hele tijd te moeten schoppen omdat hij er door heen valt. Spoor lijkt mij echt een goed hulpmiddel waneer je het op de goede manier gebruikt. Ja

Helemaal mee eens.

Verder hebben we het niet over wijken waar enkelen over praten. Bovendien wil je helemaal niet 600kg met je been opzij duwen, dat lukt je nooit. Je geeft met een kuitdruk aan dat hij niet door je been mag vallen en als hij niet op die kuitdruk reageert is hij dus niet aan je been. Daarom kun je beter een spoortje aandoen en een duidelijker hulp geven als hij niet reageert. Daarna als je een volgende wending rijdt weer eerst bi.been als hij naar binnen valt, geen reactie? dan onmiddellijk spoortje. Dus nogmaals: pas met spoor inkomen als hij niet luistert, niet meteen al met spoor.
Wat ik hiervoor al schreef blijft gelden: Als je paard goed aan je been is geworden bij alle overgangen, zal hij niet zo gauw meer door je binnenbeen vallen omdat hij er dan veel beter naar luistert. Ik denk dat je paard minder goed aan het been is dan je zelf denkt.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:44

De reden waarom ik ook niet met spoor wil rijden is omdat ik niet een evaren ruiter ben. en heb nog niet mijn benen goed stil ligen. als ik met sporen zou gaan rijden zou dit dus betekenen dat ik hem misschien wel constant prik. ik krijg nu ook weer les dus hoop dat het beter ga. bedankt voor jullie tips allemaal

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:49

*stipje* ik zie dit probleem ook bij de pony die ik nu rijd Lachen

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:03

victorielove schreef:
applepancake schreef:

Handen raken de hals niet aan Knipoog Handen boven de schoft houden. De teugel zit inderdaad tegen de hals aan en ook mijn buitenteugel doe ik iets verder van de hals af. Als het waren zet je de schouder dan naar buiten. Op het begin moest ik zelfs mijn binnenhand over de schouder heen bewegen om het nog duidelijker te maken. Mijn merrie wijkt nu al opzij als de binnenteugel tegen de hals aankomt.

ok bedankt Knipoog