te snel met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

te snel met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:54

mijn merrie van 13 jaar loopt tijdens het buitenrijden heel hard.
Ik heb nu al een tijdje les en in de bak is haar tempo aan te verbeteren.
Hier ging ze ook altijd als een racepony door de bak heen. Nu is ze in de bak wel te controleren.
Alleen het buitenrijden wil nog niet zo.
Vooral de stap niet. Ze loopt veel te snel en wil absoluut niet langzamer.
Wanneer ik probeer om tussentijds even halt te houden dan gaat ze meestal na enkele seconden in protest en drijgt met stijgeren.
De draf gaat wel al stukken beter en denk dat dat wel gaat lukken.
Wanneer de stap en draf rustig zijn, wil ik pas aan de galop gaan werken. het galopperen beperk ik nu zo veel mogelijk.
Hebben jullie tips wat ik hier aan kan doen?
Het maakt ook geen verschil of ik alleen ga of met anderen.
Ik ga wel liever alleen op het monent, zodat ik dan zelf de gang kan bepalen en me niet aan anderen hoef op te houden.

groetjes

PercyLeen

Re: te snel met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:11

Probeer overgangen te rijden, praat met haar en probeer zelf heel ontspannen te blijven! Je kan haar ook eens opzij zetten op een zandpad of een stukje schoudervoor/binnenwaarts! Probeer haar ook buiten aan het werk te zetten!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:36

Ik zou niet halt gaan houden dat gaat waarschijnlijk irriteren en gaat ze nog alleen maar harder lopen. Ik zou flink drijven met het been en haar naar beneden rijden. Lekker aan het werk zetten. Zorgen dat ze met jou bezig is.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:01

ja overgangen rijden is waarschijnlijk wel een goed idee.
Maar eens uitproberen de volgende keer.
Aan het rijden van zijgangen zijn we nog niet aan toe. Ze loopt zo al behoorlijk scheef, dus moet ik haar eerst recht maken.
Nog meer tips?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:04

Dan moet je idd gewoon rechtuit blijven rijden! Je kunt echter wel linker en rechter stelling vragen en dan weer rechtuit!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:04

zet je paardje goed aan het werk..zorg dat ie met jou bezig blijft en geen kans krijgt om andere dingen te doen..
en inderdaad blijf overgangen rijden..des noods heel kort op elkaar..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:42

tja ze zijn bijna altijd vlugger buiten dan binnen natuurlijk , dus er eerst binnen genoeg werk insteken.
Je paard moet al zeker leren stilstaan, dit kan je al zeker niet bereiken door ze te stoppen en en dan de teugels te houden als ze wil vertrekken want dan krijg je echt wel protest das heel normaal, maar toch oefenen en wanneer hij wil gaan stappen dan draai je hem gewoon rond zijn as, zelfs met nog een beetje been erbij , hij wou stappen hij zal stappen ( maar dit zal hij minder leuk vinden en is ook duidelijk meer inspanning ) wanneer hij de geringste poging doet te vertragen vraag je hem gewoon weer te stoppen, teugels echt los en ontspannen zitten, wil hij weer vertrekken alles overnieuw rondraaien rond zijn as, en of dit nu 1 rondje duurt of het zijn er bij wijze van spreken 50 dit mag niet uitmaken volhouden hij zal zelf tot het besluit komen dat stilstaan leuker is en minder belastend.
verder werken aan nageeflijkheid.
veel buigingen.
zijwaartse gangen , wijken voor het been , dit is ook een prima oplossing om dit dan ook te gebruiken wanneer hij niet in stap wil blijven, zelfde principe als bij het stilstaan , maar dan ipv rond de as te draaien zijgangen doen tot hij weer wil stappen, dus echt volhouden tot hij weer stapt dan ontspannen zitten losse teugel en rustig verder stappen , wil hij weer weg , opnieuw zelfde senario, hij zal zelf besluiten stappen levert me minder werk op.
Zeker nooit boos worden , die dingen gewoon doen zonder enige emotie.
ik stuur je nog een pb