Valt door binnen been.. Hell\upp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Valt door binnen been.. Hell\upp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:41

Hallo,

Sinds 2 weken heb ik een hele leuke KWPN'er die paardgefokt is.
Ze is 155..
Is 5 jaar en binnen een jaar tot het M1 gereden.
Toen ik voor het eerst op Winner zat bij de kopers was die niet heel erg aan het been en werd
die ook voorgereden met een spoortje.
Bij mij was die ook niet echt aan het been en deed ook een spoortje om en hij liep super..

Nu is die twee weken bij mij en hij was heel erg aan het been.. Alleen sinds 5 dagen word die
steeds "sloomer" en in de rechter galop valt die echt "ontzettend" met zn achterhand naar binnen.
Hij loopt echt scheef op de hoefslag.
Wanneer ik kneepjes in mn binnenhand geef, mn buitenhand ontspan en heel erg mn binnen been
eraan hou probeert die er onderuit te lopen en gaat ze steeds harder.
Ze probeert er dan sinds een dag of 5 echt onderuit te lopen.

Het lijkt wel alsof ze zich steeds meer "thuis" gaat voelen nu twee weken later.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog geen 1x met een spoortje heb gereden.
Daar werd die met een grote spoor gereden maar mijn vraag was of het handig is haar met een heel klein spoortje te rijden?

Hoop dat jullie advies voor me hebben, alles is welkom!

kiimmiie

Re: Valt door binnen been.. Hell\upp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:20

Niemand....? im desprates... =(

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:40

Ik heb dat ook gehad met m'n oude verzorgpony en hoe meer ik probeerde hem recht te krijgen, hoe schever die liep. Ik zou het gewoon negeren en hem goed los blijven rijden. Lekker veel figuren en overgangen rijden. Bij mij is het uiteindelijk toch goedgekomen.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:50

Hoi, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Wel goed dat je zonder spoortje bent begonnen bent, terwijl zij het wel deden. Zou je zadel goed liggen? Geef je constant druk op je binnenbeen of ontspan je ook wel? Want ik ken dat zelf wel als je krampachtig druk houd dan gaan ze onder je weg lopen en dan negeren ze je been ook. Misschien kun je wat met die druk doen van je binnenbeen, zodra hij ook maar een piepklein beetje reageert geef je minder druk.

En inderdaad afleiden met figuren en overgangen.

Als het echt niet meer gaat kun je altijd een spoortje pakken maar ik zou het eerst rijtechnisch proberen op te lossen.

Succes!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:53

Bedankt voor jullie reacties!
Het zadel ligt gewoon goed dus daar ligt het niet aan...
In het begin deed ze dit ook niet maar sinds de laatste daagjes....
Ik ga dat met mn binnenbeen proberen Davincilover, ben heel benieuwt..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:00

Het is ook moeilijk om recht te lopen en onder te treden met de achterhand Lachen

Je paardje is scheef en dat uit zich vooral in de galop. Geen nood, lekker trainen en dan komt dat vast weer goed. Probeer je been af te laten hangen en kom alleen door met je been als dat nodig is. Je paard valt tegen het rechterbeen aan en dan doe je met je been even tik-tik, als het ware tik je hem van het been af. Als jij je been altijd aanlegt dan geef je je paard juist de kans om lekker er tegenaan te hangen.

Op het moment dat jij met je been komt mag er eigenlijk niets veranderen in de aanleuning en het tempo. Maar het is niet heel gek dat er wel iets veranderd, want het is voor je paardje nu eenmaal wat moeilijker dan op zijn eigen (scheve) manier te galoperen Lachen. Je paardje moet nu zijn gewicht echt op de achterhand nemen in plaats van uit te zwaaien en dat is lastiger. En hoe kom je eronderuit? Juist door wat harder te gaan.

Dus het is eigenlijk een normale reactie en ook geen reactie waar je boos om moet worden, maar wat je moet verbeteren Lachen. Van je binnenbeen af en tegelijkertijd probeer je je tempo te bewaren. Gaat hij hard? Dan vang je op, maar je houd zijn achterhand onder de massa.

Dat duur even en is echt niet binnen 2 keer rijden afgedaan, maar daar rijd je paard voor toch? Als alles in ene goed blijft gaan is er niks leuks aan toch?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:04

Het is niet ongebruikelijk dat een paard dat op een nieuwe plaats bij een nieuwe ruiter komt nadat de eerste schok voorbij is je eens een beetje uitprobeert. Ik denk dat je hem er flink doorheen moet rijden. Daarbij betekent niet reageren op de been gelijk een tikje met je zweep bij totdat je wel reactie krijgt. Als ie vervolgens onder je uit loopt blijf je op de grote volte waarbij je steeds tegenhoudt op je buitenteugel; van je binnenteugel zoveel mogelijk afblijven hiermee vraag je alleen stelling en dan weer nageven. Z.n. kun je wel dan eens buiten dan weer binnenstelling vragen en zo voort zodat hij het bit goed loslaat. Verder kun je voorlopig beter even zoveel mogelijk van de hoefslag af rijden. Op de 2e of 3e hoefslag moet je paardje wel op zijn eigen benen lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:53

Heel goeie uitleg hoor " zap " " blue_sky "
inderdaat dus meer opletten da je niet constand hulpen geeft want ik denk da je dat nu eigenlijk te veel doet, ontspannen zit, lange losse benen, heeeeeeeellllll zacht contact met de teugel, maar indien hij drijgt uit te wijken, dan even heel kort een iets krachtigere hulp, en weer loslaten.
ik stuur je nog een pb

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:08

Ik zou een zweepje oid erbij pakken en toch consequent aan je been zetten.
Vooral als ie tegen je binnenbeen hangt even een tikje bijgeven achter je kuit, of als ie over de schouder wegloopt, op die schouder.
Als je te lang doorblijft rijden zo worden ze vaak helemaal traag en hangeriger aan je been, zou hem dus wat consequenter (met zweepje oid) rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:32

Waarom ga je niet lekker wat grondwerk doen, om het paardje eerst te leren kennen en oefeningen zoals wijken voor druk doen.
Het dier is nog maar 5 en dan al m1 gelopen, dat vind ik erg jong, hij is nog in de groei,
waarom ga je niet lekker even helemaal terug naar de basis om hem te leren kennen en hem de kans te geven jou te leren kennen, neem eens een paar maanden de tijd om aan mekaar te wennen.
Hou het leuk voor je paard en voor jezelf, train kort en met heel veel geduld, ga lekker naar buiten wandelen/rijden, leuke dingen doen en maatjes worden.