Paard 'lui' zonder zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Paard 'lui' zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:21

Ik heb echt een serieus probleem Nagelbijten / Gniffelen

Als ik opstap zonder zweep is mijn paard ontzettend lui, reageert slecht op mijn been, wil niet buigen enz.
Vooruit wil hij niet, terug juist héél graag, ben constant aan het aandrijven en wordt er zelf helemaal niet goed van.

Zodra ik de zweep erbij pak, wil hij wel zijn rugloslaten, lekker doorlopen, heerlijk verzamelen en ga zo maar door.

Hoe los ik dit nou straks op? Ik wil in januari toch echt m1 gaan starten en we zijn er ook aan toe. (opwedstrijd maakt het niet uit of ik nou wel een zweep pak of niet, meneer is dan heel anders te rijden dan thuis) Maar als ik dan toch een zweepje nodig zou hebben, hoe los ik dit dan op?

Ik ga het sowieso nog met mijn instructrice bespreken maar dit is echt een probleem van thuis. (waarschijnlijk ligt het dus aan mij)

Help? Nagelbijten / Gniffelen

(ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt)

Anoniem

Re: Paard 'lui' zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:03

Misschien luistert hij beter als je hem in het roze doet? Nors opkijken

Of misschien moet hij knotjes in Ja
Nee, even zonder gein.
Heb je al aan spoortjes gedacht?, weet niet of je daar al mee rijdt maar anders kan het een oplossing zijn Ja

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:39

sporen kunnen misschien al een hoop helpen.

paarden zijn nou eenmaal ontzettend slim.. en weten dus heel goed dat je hem verder 'weinig kan maken' als je geen zweep hebt..

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:26

mijn pony had dit probleem ook.
ben gaan trainen zonder zweep, maar met iemand in de buurt om me een zweep aan te kunnen geven.
zodra ze niet voorwaarts was, zweep pakken en 1 ferme tik geven. zweep laten vallen. en weer verder rijden.
werd ze weer minder voorwaarts, weer zweep pakken, 1 ferme tik geven en zweep weer weggooien.

bij mijn pony heeft dit echt geholpen en had binnen de week geen zweep meer nodig. met sporen rijden was voor mij geen opties, mijn pony kon daar echt niet tegen.
vandaar dat ik het zo heb opgelost

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:46

Mijn haflinger had hetzelfde probleem, maar toen we M - startgerechtigd waren met 19 winstpunten in het L2 te hebben gereden, werd het eens tijd om die altijd in de weg zittende zweep eens weg te leggen. Ik heb hem toen steeds 5 min. bijgehad, en weer weggelegd. Dan 10 min. zonder en dan weer 5 min. erbij, en dan hoefde ik hem maar een klein tikje te corrigeren en deed hij álles. Dat heb ik afgebouwd en nu loopt hij áltijd zonder de zweep en hij weet ook dat als ik de zweep erbij pak, dat het feest is. Hij weet heuuul goed dat hij ook moet luisteren en ik heb hem níet hard geslagen maar gewoon steeds een klein tikje als ik mijn zweep erbij had. Als ik nú mijn zweep nog pak, gaat hij vliegen door de bak en weet hij al hoe ver het is. Ik kan dan meteen mijn zweep weer langs de kant leggen en heel het uur of hoelang ik rij, niet meer gebruiken. Hij heeft er supergoed op gereageerd en doet nu alles zonder zweep, en hoef nu echt maar nét een been te geven en reageerd heeeel direct. We zijn nu M2 + 10 en dus Z startgerechtigd. Ik rij ook nóóit los met zweep, gewoon lekker zonder. Ik vind m alleen maar in de weg zitten!

Succes Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:12

Slimme oplossingen zeg! En ook nog eens heerlijk paardvriendelijk!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:39

Heey! Bedankt voor de reacties

Ik geef mijn paard amper een tik emt de zweep, heb hem 9 van de 10 keer alleen vast. Een 'ferme' tik hoef ik ook absoluut niet te geven want dan heb ik een probleem Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk ook niet dat het gaat helpen van 5 minuten met, 10 minuten zonder maar ik ga het proberen

En met sporen rij ik al Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:40

Mijn paardje heeft dat ook.
Met zweepje heeft hij een heerlijk tempo, heb de zweep dan ook niet nodig.
Zonder zweepje veranderd ie meteen naar een langzamer tempo en krijg je hem amper meer vooruit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:28

Dan zou ik proberen wat duidelijker te maken aan je paard dat als de zweep er is hij een probleem heeft (dus strenger optreden) en als die er niet is hij dus geen tik krijgt. Als je nu alleen de zweep aangereikt krijgt als hij te lui is gaat hij dat als het goed is snel genoeg associeren met luiheid en vanzelf vlotter lopen (om maar te voorkomen dat jij de zweep aangereikt krijgt). Kost wel even wat tijd natuurlijk maar als het lukt heb je de rest van je leven profijt van

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:13

Jouw paard is niet aan je been maar aan je zweep zo te lezen.
Probeer eens wat consequenter te zijn met je been hulpen, actie=reactie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:14

Je kan de zweep koppelen aan been of stemhulp.
Tikje met de zweep is 'kom' of 'hup' oid en dat kan je dan gaan afbouwen zonder zweep en met stem. Of met beenhulp natuurlijk.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:38

slimme oplossingen zeg! zelf wil ik het eigenlijk ook gaan afbouwen, vind zwepen eigenlijk maar niks. Ik zat te denken (omdat ik de zweep ook echt aleen maar voor het idee vast heb) om te beginnen met een tik van z'n kont niet meer op zn kont te geven maar op de hals, en als hij dat heeft begrepen een touwtje voor aan je zadel zodat hij denkt er is geen zweep maar je hem toch een tikje kan geven. Soms sla ik ook gewoon met mn hand op zn kont haha

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:02

Rij je weleens langs de weg? Beetje meer afwisseling kan ook helpen waardoor je paard sneller en actiever word en er meer zin in krijgt.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:27

Mijn hengst is net zo! Ik krijg het aardig onder controle op de manier van rockie.
Alleen in het begin heb ik de zweep er wel langer bij gehouden, omdat er anders geen beginnen aan was Knipoog
Probeer iig eerst heel goed je zit na te gaan, werk je niet tegen met je zit? Hangen je benen goed los langs zijn lichaam? Op deze foto in je profiel lijkt het alsof je niet voldoende steun op je beugels hebt. Hierdoor kan het zijn dat je (onbewust) de hele tijd met je been aandrijft, waardoor natuurlijk de reactie van je paard steeds minder wordt.

Probeer er goed om denken dat je eerst met de allerlichtste hulp begint, uiteindelijk eindigt geen reactie dan op een flinke tik met de zweep (iig zodanig dat hij er écht van onder de indruk is en wel even uitkijkt voordat hij weer zo'n klap krijgt). Hem goed de tijd geven om op je lieve hulpen te reageren en voor jezelf controleren of die duidelijk genoeg waren. Is hij dan nog niet gehoorzaam (genoeg), streng zijn! De tijd dat je nog wél met je zweep rijdt wel proberen zo min mogelijk tikken te geven en eerst te straffen met je been/spoor.

Zodra je dan zonder al te veel tikken kan rijden, kan je proberen de zweep weg te leggen en er weer bij te pakken zodra het niet meer lukt (niet te lang doormodderen als het niet helemaal meer lukt met je been, gelijk streng en zweep erbij). Als hij daarvan weer 'wakkergeschrokken' is, leg je de zweep weer weg.

Ik rij meestal alleen in een buitenbak. Ik kan mijn zweep te paard op en van de bakrand leggen/pakken. Soms hang ik hem ter verrassing in een boom langs de bak, omdat ik bij de bakrand echt moet halthouden om de zweep te kunnen pakken, vanuit de boom kan zelfs in de galop Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:07

Silence schreef:
Mijn paardje heeft dat ook.
Met zweepje heeft hij een heerlijk tempo, heb de zweep dan ook niet nodig.
Zonder zweepje veranderd ie meteen naar een langzamer tempo en krijg je hem amper meer vooruit.

Ik ken dit!

Alleen gaat het bij mij over een nogal zenuwappig manegepaardje Knipoog
Elke keer als ik haar zonder zweep rijdt duren de overgangen te lang, wilt ze niet voorwaarts lopen etc., pak ik mijn zweep erbij is ze niet meer in te houden en wilt ze alleen maar keihard rennen.

Met sporen vind ik niet echt prettig - het is namelijk een vrij jong paardje en het gaat pas de 4e keer donderdag worden dat ik op haar rijdt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:51

_iDj_ schreef:
Mijn hengst is net zo! Ik krijg het aardig onder controle op de manier van rockie.
Alleen in het begin heb ik de zweep er wel langer bij gehouden, omdat er anders geen beginnen aan was Knipoog
Probeer iig eerst heel goed je zit na te gaan, werk je niet tegen met je zit? Hangen je benen goed los langs zijn lichaam? Op deze foto in je profiel lijkt het alsof je niet voldoende steun op je beugels hebt. Hierdoor kan het zijn dat je (onbewust) de hele tijd met je been aandrijft, waardoor natuurlijk de reactie van je paard steeds minder wordt.

Probeer er goed om denken dat je eerst met de allerlichtste hulp begint, uiteindelijk eindigt geen reactie dan op een flinke tik met de zweep (iig zodanig dat hij er écht van onder de indruk is en wel even uitkijkt voordat hij weer zo'n klap krijgt). Hem goed de tijd geven om op je lieve hulpen te reageren en voor jezelf controleren of die duidelijk genoeg waren. Is hij dan nog niet gehoorzaam (genoeg), streng zijn! De tijd dat je nog wél met je zweep rijdt wel proberen zo min mogelijk tikken te geven en eerst te straffen met je been/spoor.

Zodra je dan zonder al te veel tikken kan rijden, kan je proberen de zweep weg te leggen en er weer bij te pakken zodra het niet meer lukt (niet te lang doormodderen als het niet helemaal meer lukt met je been, gelijk streng en zweep erbij). Als hij daarvan weer 'wakkergeschrokken' is, leg je de zweep weer weg.

Ik rij meestal alleen in een buitenbak. Ik kan mijn zweep te paard op en van de bakrand leggen/pakken. Soms hang ik hem ter verrassing in een boom langs de bak, omdat ik bij de bakrand echt moet halthouden om de zweep te kunnen pakken, vanuit de boom kan zelfs in de galop Duivel

Ik heb indd weinig balans maar het is al een stuk beter Ja
Ook drijf ik onbewust elke pas aan maar dat gaat ook al een stuk beter.
Misschien kan het komen omdat ik het met iedere pas moest ondersteunen en toch de aanmoediging geven dat hij toch echt moest doorlopen.

Een flinke klap geven daar ben ik niet van Ik heb mijn zweep namelijk ook écht niet nodig qua tikje geven maar als ik hem bij heb loopt hij ineens wel door. Als ik hem een flink tik geef is er geen houden meer aan, gaat hij bij de minste aanraking zijwaarts lopen enz. Dat kan ik zelf niet aan Nagelbijten / Gniffelen Ben ook maar een simpel ruitertje en ik leer alles van dit paard. Maar ik ga het vanaf morgen proberen (heb vanavond les dus daar zal ik het ook nog vragen als ik de gelegenheid heb Lachen )

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:52

aira2005 schreef:
Rij je weleens langs de weg? Beetje meer afwisseling kan ook helpen waardoor je paard sneller en actiever word en er meer zin in krijgt.

Uhm nou nee Clown
Zo zit de mijne niet in elkaar hahah Tong uitsteken

Ik rij wel zeer regelmatig langs de weg Knipoog

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:56

Ik herken heel veel in hetgeen je zegt. Ik ga nu L2 starten, dus dat is natuurlijk nog met zweep, maar zodra ik zonder zweep en/of sporen rijdt, kan ik net zo goed niet rijden, want er gebeurd gewoon niets. Ik rij hem dus altijd met een spoortje en zweep. Als hij niet reageert op mijn been, blijf ik net zo lang zo hard als ik kan schoppen tot hij de bak doorvliegt. Dan beloon ik hem en neem hem terug. Dan reageert hij meestal al wat beter. Het is een veel gevallen een kwestie van respect dat mist (dit is het bij mij ook). Ik moet dus echt heel consequent zijn en omdat ik dat voorheen niet altijd ben geweest, heb ik daar nu mezelf mee. Ik rij veel overgangen en rij niet al te lang. Het paard is lui en daar moet je dus wel rekening mee houden. Als ik 20 minuten intensief en fijn gereden heb, stop ik ook echt. Want als ik langer doorga, heb ik alleen maar kans dat hij gaat staken. Dan is het dus prima.
Op wedstrijd is hij heeeeel anders. Daar is hij veel voorwaartser en makkelijker in aanleuning etc. Ik rij dan wel met wieltjes, zodat als hij inkakt, ik daar ook gelijk iets aan kan doen en meer respect af kan dwingen.
Maar vergeet niet hem ook regelmatig te belonen. Ook met het voeren kun je iets doen. Die van mij krijgt bijvoorbeeld elke keer na het rijden ruim 1 kilo haver. Puur haver. Of het echt scheelt weet ik niet, maar hij is dan in ieder geval iets feller dan wanneer hij niets krijgt.
Succes ermee!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:22

Heey! Ik denk dat je je paard meer aan het been moet gaan zetten. Dus consequenter. Actie-reactie! Zo hoort het. Ik heb meerdere keren pony's aan het been moeten zetten voor mensen, en dan is consequent zijn heel eg belangrijk. Ik rijd nu ook zo'n pony, en die had na een uurtje rijden toch al wel door, dat hij gewoon moest reageren. En dan gewoon paardvriendelijk, dus gewon een zacht tikje/aaitje over zijn achterhand bij 1x been geen reactie. 2x been nog geenreactie, dan word het wel echt een tik. Ze hebben het zo door, en probeer dan gewoon ondertussen je zweep een keer te laten vallen, op een moment dat hij het niet doorheeft. En probeer gewoon zoveel mogelijk opje been te rijden he, want als je paard niet aan het been is, dan kan je je paard ook nooit de hogere oefeningen laten doen, en ook niet nageeflijk. Omdat het toch echt van achter naar voren moet.

Succes! Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:27

Actie = reactie, geen reactie = probleem voor het paard.
Reageert hij niet op een lichte hulp is het bij mij een schopje, reageert het paard weer niet dan wil ik best een flinke schop geven.
Tot nu toe heb ik zo met alle paarden ''succes'' gehad, zonder zweep Lachen

Je zegt dat je een probleem hebt als je hem een flinke tik geeft, ben benieuwd wat het probleem daarmee is.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:56

Even voor de duidelijkheid Knipoog
Mijn paard is zéééééééér snel op zijn teentjes getrapt.
En als hij op zijn teentjes is getrapt word hij onzeker en kan ik er helemaal niets meer mee beginnen.
Actie-reactie snap ik, is logisch.
Maar dat ga ik niet bereiken door hem keihard te schoppen of een harde klap met een zweep te geven.
Dat is echt niet mijn ding en gaat ook niet gebeuren.
Ik ben nu erg veel bezig met zover verzamelen dat hij bijna stopt en dan kort been en stem zodat hij snel reageert.
Gaat al een stuk beter maar ik moet zelf consequent blijven Ja

@ Nijn: Mijn paard is érg gevoelig. Kan dus een meter krimpen als hij 'gestraft' word maar ook 6x zo groot worden als hij beloont word. Als ik hem een klap zou geven zou hij of gaan steigeren en daarbij omvallen en ik heb geen zin om wéér tussen hem en het hek te zitten waarbij ik dus half gespiest word Knipoog
óf hij gaat heel erg rennen en daarbij niet meer te kalmeren.
Het is een ontzettend braaf en rustig paard dus ik vind in de eerste plaats al niet dat hij het verdient om een knal te krijgen

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:01

x_lieze schreef:
_iDj_ schreef:

Ik heb indd weinig balans maar het is al een stuk beter Ja
Ook drijf ik onbewust elke pas aan maar dat gaat ook al een stuk beter.
Misschien kan het komen omdat ik het met iedere pas moest ondersteunen en toch de aanmoediging geven dat hij toch echt moest doorlopen.

Dan is dat het begin van je probleem dus al. Op de hulp die jij voor het laatst gegeven hebt, moet je paard blijven lopen, totdat je een nieuwe hulp geeft.
Probeer dus constant met je benen er vanaf te rijden, zodat hij eerst gaat wennen aan het feit dat hij moet lopen op het tempo dat jij een eerder een keer aangegeven hebt (en dus niet moet onderhouden door steeds been te geven!).
Ik zou je sporen ook af doen, als jouw balans niet goed is, kan je nooit eerlijke gedoseerde hulpen geven. Met sporen ben je hem dan alleen maar meer aan het afstompen voor je been.

Zelf consequent zijn in geen hulpen geven totdat het écht écht écht moet. Als hij dan maar 1 pas voorwaarts is en daarna weer lui (waardoor je weer been moet geven), dan neemt hij je hulp niet serieus en moet je een keer strenger inkomen.

Je kan die 'ferme tik' ook geven op de manier dat hij bij jouw paard ferm is.. Dat wil zeggen dat je het ene paard zoongeveer in elkaar slaat voor je gevoel voordat hij onder de indruk is en dat bij jouw paard een tikje ervoor zorgt dat hij een keer wat meer vooruit springt (en het niet binnen een minuut alweer vergeten is).

De hele tijd als je aan het rijden bent, alleen maar denken:
'Geef ik (onbewust) been/knijp ik om evenwicht te zoeken? Onmiddelijk benen er af!'
'Geef ik duidelijk been en mijn paard geen reactie? Dan ben ik consequent en zórg dat hij gaat reageren.'

Succes ermee Lachen

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:28

ik weet niet of je dat doet, maar misschien houd je hem teveel terug van voor.. ik heb namelijk zelf dat probleem..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:32

Heel simpel, hij is niet voor het been.

Als ik je reactie ook al lees over dat hij gevoelig is... sorry hoor, maar hij heeft je heerlijk onder de duim.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:42

Ik heb ook een paar hengsten gereden en sommige hengsten hebben de nijging om tegen het been te zijn. Ze zijn gewoon een beetje lui. Ik reed ze zo min mogelijk met zweep om ze er niet aan te laten wennen. Maar soms was het ook nodig en dan probeerde ik ze vlugger te maken door overgangen en heel consuquent te zijn. De manier van rockie is ook goed. Ik heb het ook gedaan door eerst met zweep (tegen opstart problemen) en dan zonder zweep en op het einde weer met zweep om eventueel te corrigeren. En als ze het goed deden dan beloonde ik ze uitbundig, ze moeten het wel leuk blijven vinden.