haflinger geen ontzag voor been en zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1989

haflinger geen ontzag voor been en zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:49

ik heb een probleempje het gaan wel steeds wat beter maar loop er nog steeds tegen aan.
ik heb een 3,5jarige haflinger en gaat verder super met inrijden.
maar zodra ze wat moe word reageert ze niet meer op mijn beenhulp je kan doen wat je wilt maar de zweep heeft ook echt niet zoveel zin want ze reageert daar toch niet op (geen ontzag voor)
ik doe alles erg rustig aan met haar rij 2/3x per week hooguit een halfuurtje en rij alleen maar rechte lijnen met haar om haar recht te stellen enz.
maar bij het voorwaarts neerwaarts rijden reageerd ze af en toe nergens op.
het gaat steeds beter in het begin was het gaan staken en achteruit lopen nu blijft ze wel vooruit lopen maar gaat niet voorwaartser.
verder krijgt ze op stal 1kilo basisbrok op een dag van de stal eigenaar en voer ik haar zelf bij met musli(zonder haver).

Wendy1989

Re: haflinger geen ontzag voor been en zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:29

heeft verder nog misschien iemand tips van wat ik kan proberen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:03

Ik hoor je hier dadelijk al zeggen, " ik voer haar zelf bij musli zonder haver" waarom zonder haver, denk je nu echt dat die Haflinger er zo erg zot van zou worden ?????? Nee hoor mssn merk je er zelfs niks van ik zou het zeker proberen neem er maar een fikse schep haver bij.

En het niet dadelijk reageren tja Haflingers zijn uiteraard niet de meest gevoelige op dat gebied maar dat wil zeker niet zeggen da je er niks mee zou kunnen doen hoor, nee zeker niet er worden idd endurance wedstrijden gereden met die beestjes en die kunnen best goed mee, maar je zegt da je alleen maar rechte lijnen tracht te rijden om ze recht te richten ???? Ik denk dat daar ook al een probleem in zou kunnen liggen, das niet echt afwisselend, en bied niet echt een uitdaging aan je paardje, rijd veel overgangen, veel buigingen, een cavaletti ertussen, maak het een beetje spannend, overgangen draf naar stop.....tot 5 tellen en weer ineens naar draf ( geen stap dus ) , hetzelfde met de galop , daar krijg je ze meestal wel wakker van... ( dus meer vooruit ).

Je zei ook da je constand moest drijven , probeer dat eens niet te doen, wanneer hij voorwaarts is laat hem gerust, onderbenen er echt vandaan houden en zeker ook niet knijpen met de bovenbenen, ontspannen zitten benen los, wanneer hij dan vertraagt benen iets naar achter leggen en even zachtjes vragen, indien geen reaktie hetzelfde maar dan kijhard, wel losse teugel laat hem gewoon doorhangen indien hij even vooruitschiet zeker niet gaan trekken aan de teugel wel belonen, want je vroeg vooruit hij gaat ook vooruit mssn iets te vlug maar dat los je nadien dan wel op gewoon onspannen en laten lopen, weer dadelijk benen los.
Het paard zal die ontspanning merken ( geen druk van de benen ) en zal daarom net de link gaan leggen van ik zal maar lopen want dan laten ze me gerust.

succes ik stuur je nog een pb

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 23:26

hartstikke bedankt voor je reactie.
heb vandaag wel wat af gewisselt met drafbalkjes en een cavaletti en rij ook wel is buiten met haar en verder werk ik ook met haar aan de dubbele lijn.
verder als ik even recht gesteld heb rij ik ook wel voltes met haar niet heel erg mooi rond want af en toe moet ze even van haar buitenschouder af gestuurd worden.
het probleem is dat zodra ze voorwaarts is en haar achterhand er onderkomt en alles wil loslaten zals rug en vandaaruit weer wilt zakken neemt haar tempo heel erg af en dan krijg ik haar niet meer voorwaarts.
zo nu en dan met tempo wisselingen gaat het wel aardig allemaal en krijg ik zo nu en dan ook een hefterige reactie van haar door van stap gelijk in galop aan te springen ipv draf maar dan laat ik haar ook gaan omdat ik reacti heb gehad en dan maakt het mij niet uit of het naar de draf of galop toe is.
aan de voorkant kom ik niej als ik haar voorwaarts wil hebben omdat je dr anders op die manier weer van voren zou tegen houden

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:32

Vergeet niet dat jouw paard nog heel jong is, met 3,5 ook nog lang niet uitgegroeid. Als ze steeds zo moe is, dan is het misschien een idee om het wat rustiger aan te doen. Conditie opbouwen moet langzaam gebeuren. Ik weet niet hoe vaak je per week rijdt, maar 3x per week een half uur is toch wel de max voor een driejarige. Ik ben zelf voor later inrijden, maar als het dan toch gebeurd, doe dan iig rustig aan.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 23:40

conditie is wat dat betreft al aardig in orde.
en aangezien ik nu 3x in de week rij is is dat ik op het moment niets anders kan met haar we hebben 3buitenbakken bij mij op stal waarvan 1tje goed is maar daar mag allene maar in gereden worden en niet in gelongeerd

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:41

3x in de week? Bloos! En voor de rest staat ze stil? Vandaar weinig conditie? Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:51

3 dagen in de week rijden is prima zat voor een 3 jarige
ik denk dat je haff het moeilijk vind om ontspannen te lopen op eigen benen en daarom ook terug komt in het tempo

op zich niet erg het is en blijft een jonkie in ontwikkeling
en als ze moe is waarom dan toch per see nog even doorrijden ?
als ze toch lekker loopt zoals ik dat begrijp en lekker los laat in haar hele lijf beloon haar dan ook als ze moe word en stop dan gewoon ???

ik neem aan dat ze ook op de wei komt en zo en dus de verdere 4 dagen niet compleet stil staat ?

je bent nog vollop bezig met de basis doorrijden kan later altijd nog

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:02

klopt ze komt gewoon buiten de dagen dat ik niet rij ze staat in de paddock of wandel lekker met haar enz.
en als de andere bak wat beter is word ze aan de dubbele lijn gezet.
het is niet dat ik door rij en vraag als ze moet begint te worden maar ze mag zelf niet bepalen wanneer ze stopt.
al is het maar 1rondje draven op het been en dan is ze klaar.