te ver naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BokkigBokje

te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:16

Hallo,

Ik heb een probleem, op zich heb ik een prima zit op het paard, maar als er iets gebeurt (bijv. een ander paard doet lastig) dan wordt ik bang en zonder het door te hebben ga ik naar voren zitten waardoor ik heel snel eraf val. Ik ben nu al zo vaak eraf gevallen dat ik er bang van begin te worden. Ik prent mezelf elke keer weer in dat ik naar achteren moet leunen, maar het lijkt dat wanneer ik bang wordt mijn hersens niet meer werken en ik weer voorover duik. Ik durf bijna het paard niet meer op, wat kan ik doen???

Stravero

Re: te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:29

Door gaan zitten (als je al los hebt gereden), als je dan te ver naar voren zit, denk ik dat je het wel merkt want dan hobbel je snel Knipoog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:13

Je moet gewoon het (zelf)vertrouwen weer terug krijgen. Vraag een paar keer priveezitles aan je instructrice en rij voorlopig op paarden die braaf zijn zodat je niet gelijk weer in een lastig pakket komt.. Als je zelfvertrouwen wat meer terug komt, ga je vanzelf beter zitten!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:48

Ik heb dat namelijk ook. Maar ik doe er als reflex ook bij dat ik mij vast neem aan de manen. Dus ik ga dit even opvolgen

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:50

dit is erg lastig voor je.

enkele tips van mij, dit paste ik toe als ik les gaf aan kinderen die bang waren op het paard.

1) zorg dat je begeleid wordt door iemand die je tot rust brengt en je zelfvertrouwen geeft.

2) rij een tijdje bij de brave, rustige paarden. bv ga als gevorderde bij de beginnelingen rijden, zij rijden meestal een rustiger tempo, doen minder moeilijke oefeningen, dus gebeuren er meestal minder tafferelen waarvan jij en je paard kunnen schrikken.
3) waar ben je het meest bang voor? voor het vallen of dat je denkt te gaan vallen. het zelfbewust zijn van je eigenlijke schik kan een erg goed begin zijn. ben je bang omdat je je erg pijn doet met vallen ( volg een val cursus), ben je bang omdat je denkt te gaan vallen, drijf de spot met jezelf als je voelt bang te worden ( bv je wordt een beetje bang op je paard, zeg tegen jezelf: stel je niet zo aan als ik val dan val ik. of bv. zeg tegen jezelf: ik weet van mezelf dat ik goed genoeg kan rijden, dus waarom zou ik bang zijn, zal ze hier eens laten zien hoe goed ik kan rijden en blijven zitten.)
4) probeer je paard goed aan te voelen, rij met je gevoel; als een paard gaat schrikken, voel je dit meestal aan. je voelt dat zijn spieren, zijn rug gaat samentrekken, enzo
zo kun je je zelf ook voorbereiden en kun je ervoor zorgen dat je beter zit waneer het eover is.
5) rij je met meerderen in een bak, let ook op wat de anderen doen, zo kan je vaak al zien waneer een ander paard zich gaat misdragen ( weg rennen, bokken, enzo) op deze manier kun je ervoor zorgen dat je wat meer tijd hebt om je paard goed onder je te houden en zelf goed te gaan zitten.

hoop dat je hier iets aan hebt

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:42

Zelfvertrouwen krijgen door veel te rijden op brave paarden. Rustig opbouwen en niet meteen teveel van jezelf verlangen dat werkt averechts!

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:19

Ik zou vragen of iemand je een poosje helpt, als je naar voren gaat zitten kan diegene zeggen; kom op, ga eens op je kont zitten! En dan moet je je proberen te ontspannen, rustig in en uit ademen.

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:28

Wat rockie zegt: probeer tegen je zelf te zeggen dat er niks aan de hand is.
Ik weet dat het heel lastig is, ik had er ook altijd last van en viel er dus ook behoorlijk vaak van af.