scheefzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

scheefzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:16

ik weet niet of hier al een topic over is maar ik heb namelijk een probleem ik zit ten alle tijde wel scheef op mijn pony. op mijn springzadel is het erger dan dresuur maar hierdoor zijn mijn pony en ik samen scheef waardoor we dus problemen krijgen met rijden met de oefeningen. Huilen
wie heeft dit ook wel wat is er tegen te doen?

Alabama

Re: scheefzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:21

hoe komt het dat je scheef zit; ligt je zadel niet goed mss?

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:23

xMRGANx schreef:
hoe komt het dat je scheef zit; ligt je zadel niet goed mss?

dat is ook een beetje ma het helpt niks als ik een recht zadel heb dan zit ik nog scheef ik heb het mijzelf aangeleerd toen ik begon met paardrijden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:27

zitlessen nemen

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:29

onley schreef:
zitlessen nemen

hoe bedoel je dat Clown ?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:10

hmm, ja je kan gewoon zitlessen nemen. van intstructises weetjewel Lachen:P je eigen zit is het begin van het teamwork. Dat jij je paard zo min mogelijk in de weg zit. Helaas is je paard nu ook scheef. Dat is wel jammer he!. Ik zou daarom eerst zitles nemen op een anders paard dat niet té scheef is(want ja, elk paard is van nature scheef...) Zodat jij eerst weer recht bent en zo je paard ook weer wat rechter kunt rijden.Knipoog heeeel veel succes.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:43

zitlessen is idd een hele goede oplossing zoals hierboven is vermeld, het kan ook helpen om je pony eens goed recht te richten (in die tijd een paar zitlesjes doen op een andere pony), maar zeker je eigen pony ook goed rechtrichten anders heb je er vrij weinig aan en verval je weer in je oude patroon.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:44

idd zit les zonder zadel/beugels rijden leren recht te zitten op je paard. recht voor uit kijken niet in de beugels of teugels hangen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:45

en natuurlijk niet op eigen houtje maar zorg dat er iemand bij is die er verstand van heeft Lachen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:57

inderdaat zitles nemen, en dit tot je weer goed recht kan zitten en je ook bewust scheef kan gaan zitten en dus op die manier er ook aandacht voor krijgt en voelt wat voor verschil dat maakt.
Dit kan echt wel een tijdje duren hoor, dus echt doen en doorzetten als je niet recht zit kan je nooit tot een behoorlijk resultaat komen bij het paardrijden.
Soms is het zelfs gevaarlijk, wanneer een paard zijn evenwicht moet zoeken bij struikelen of uitgleiden of ....... probeer zelf maar eens je eigen evenwicht te behouden met iemand op je schouders die ineens scheef gaat zitten.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:07

Vaak zonder zadel rijden is misschien ook een optie. Dan moet je jezelf wel in balans houden om te kunnen blijven zitten, omdat je dan geen steun van stijgbeugels hebt.
En als je aan het rijden bent, iemand in de bak zetten die de hele tijd op jou let, en elke keer als jij scheef gaat zitten schreeuwt: Recht zitten!
Succes er mee. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:58

Loopt je paard in balans?
Want op een scheef paard is het ook moeilijk recht zitten.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:12

Kaart het eens aan bij je instructrice/instructeur.

dan kan hij/zij je er op wijzen als je scheef zit en samen een oplossing bedenken.

(helpt bij mij ook goed) Knipoog

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:01

Als jij bewust bezig bent met recht zitten op je paard en het lukt niet dan kan het probleem ook zijn dat je paard scheef is. Het werd hiervoor ook al even terloops opgemerkt.
Je zou dat bijvoorbeeld kunnen controleren door het paard op een harde vlakke ondergrond te zetten, achter het paard te gaan staan en te kijken of de heupen op gelijke hoogte zitten. Is dat niet het geval dan staat je paard scheef en zit jij dus ook scheef.
Laat je paard dan (of zowiezo) eens nakijken door een veearts of (misschien nog wel beter) een kraker o.i.d.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:06

Ik herken het, ik heb hetzelfde probleem.
Zowel op het paard als op de motor zit ik scheef, dus het heeft niks te maken met scheefheid van een paard, maar het zit in je eigen evenwicht.
Ik probeer steeds te rijden terwijl iemand me erop wijst wanneer ik recht zit, zodat ik het gevoel krijg.
Ben er nog niet echt vanaf, dus als je wat weet hoor ik het graag.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:28

Ik heb ook vaak scheef gezeten, mijn linkerschouder zakte af, heb toen een maandje met mijn linkerhand ruim een vuist boven mijn rechterhand gereden (wel gewoon netjes naast/uitelkaar). Zit nu keurig rechtop Lachen !

Succes Knipoog

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:54

Hoe zit je scheef, naar binnen of naar buiten. Als je naar binnen scheef zit, dan moet je in de bochten naar buiten kijken, dus je hoofd (Als je op de rechterhand zit) naar linksachter. Beetje vaag uitgelegd maar weet het niet anders te beschrijven. En zodra je naar buiten hangt, dan moet je proberen meer op je binnenbeugel te leunen en dus voor je gevoel meer op je rechterzitbeenknobbel gaan zitten.!

Succes Knipoog

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:14

Zoiets afleren is heel moeilijk. Maar goede instructie kan je daarin wel begeleiden. Het feit dat je je al bewust bent van dat je scheef zit, maakt het wel makkelijker. Je moet er dus meer op gaan letten. Wat je eventueel kunt doen, is iemand meenemen die naast de bak staat en je er op wijst wanneer je scheef zit. Als je dan voelt wanneer je wel goed zit, kun je daarna jezelf ook makkelijker corrigeren. En als je maar vaak genoeg hoort dat je scheef zit, wordt je het zo beu dat je vanzelf goed gaat zitten. Oefening baart kunst, maar ik denk dat goede instructie en de andere tip van hierboven je al goed kunnen helpen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:17

Als jij naar links gaat zitten zeg maar kan je mischien je linker beugel korter doen als je rechter ? En voor de rest zitles nemen

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:56

dat zitles nemen is opzich wel een idee ik heb zoiets al een paar x gedaan en vooral zonder beugels rijden scheelt heel erg!!

xBARBIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:25

Dat probleem heb ik zelf ook gehad. Dan moet je gewoon de andere kant op scheef zitten. Zodat je in feite eigenlijk recht zit. Zo rijden tot het gewend is.. Dus dan zit je eigenlijk wel recht.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:24

soms let ik er op wedstrijd ook wel es op dan zie je gewoon hoeveel mensen er eigenlijk scheef zitten! ik ben nu van instrucrice overgestapt en de nieuwe let er wel minder op maar de oefeningen gaan juist beter ook al zit ik scheef.