Dressuur opoudere leeftijd (ruiter) nog te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Dressuur opoudere leeftijd (ruiter) nog te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:23

Hallo,

De kop zegt het al...is dressuur nog te leren ls je als ruiter zijnde altijd recreatief gereden hebt???

Ik ben 33 en rij al tig jaar uitsluitend recreatief door bossen, polders en landerijen..gewoon genieten van paard en natuur. Dit doe ik nu met mijn 19 jarige merrie die dit ook heerlijk vind.

Ik heb een jaarling merrie staan van 17 mnd (kruising NRPS) waar ik dus heel graag dressuur mee wil gaan rijden in de toekomst en misschien ook wat wedstrijdjes wil rijden..puur om een doel te hebben om naar toe te werken. Bovendien is dit paardje erg energiek en intelligent en ik denk dat zij er veel baat bij zal hebben als ik met haar intensief ga trainen als ze eenmaal beleerd is..ik denk dat ze haar energie straks niet kwijt kan in 2 of 3keer per week een bosrit.

Maar nu de hamvraag....is het nog te doen om mijzelf te leren dressuren? Houding, zit etc...zijn er mensen die op latere leeftijd zijn begonnen? En hoe zit het met je eigen souplesse..ik ben namelijk net zo enig als een vork Haha!
Wij wonen in Duitsland en mijn plan was om ee goede dressuurinstructeur te zoeken in de omgeving die mij de grondbeginselen kan bijbrengen.

Tips zij welkom!!

FriesWytske

Re: Dressuur opoudere leeftijd (ruiter) nog te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:25

Ja hoor. Waarom zou jij het niet meer kunnen leren?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:25

Als je het wilt waarom niet?
Is natuurlijk makkelijker om nieuwe gewoontes aan te leren dan oude af te leren maar als je wilt kan dat heel goed!
Strekoefeningen voor dat je gaat rijden lijken me wel handig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:26

ik zelf val er niet onder maar weet dat mn scheikundeleraar ook op latere leeftijd is begonnen met rijden, volgens mij tot ZZ-licht niveau, dus niet heel erg slecht!
je zou als je hem zo ook ziet ook niet zeggen dat hij uberhaupt kan rijden maar toch!
(overigens rijd hij nu niet meer)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:27

Mijn moeder is rond die leeftijd begonnen met rijden ( volgens mij zelfs nog een aantal jaar ouder ). Ze is geen sterruiter, maar ze rijdt zeker ook niet raar. Met haar souplesse is het iets minder gesteld ( maar ik kan niet echt zeggen of dat komt vanwege haar leeftijd, want er zijn ook medische problemen in het spel ). Maar ook zij pakt het dressuur goed op, ze staat zeker niet voor gek op als ze rijdt Ja
Als jij graag nog dressuur wil rijden, moet de dat gewoon doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:28

Mmmhz, moet kunnen! Ben zelf 27 en altijd een recreatieruiter geweest. In januari ga ik starten en aan mij wordt ook behoorlijk geschaafd.
Tevens merk ik dat je er zelf ook meer op let als je 'bewust' rijdt.

Komt helemaal goed joh!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:29

tuulijk is het te leren Lachen Lachen eea ligt aan je aanleg Lachen maar waarom zou je niet de basis kunnen leren........ gekkie!! Lachen Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:33

Misschien dat sommige dingen lastiger zijn (kinderen zitten altijd zo makkelijk en zijn zó soepel) maar je hebt als voordeel dat je informatie ed sneller opneemt, verbanden makkelijker legt. Lachen

Gewoon doen!!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:39

Bedankt voor jullie spontane reacties Haha!
Ik hoef ook geen 2e Ankie of Imke te worden hoor...maar gewoon de basis onder de knie krijgen en van daaruit dan verder werken met mijn merrie. ik heb nog ruim 2 jaar de tijd voordat ze beleerd wordt dus dat is tijd genoeg denk ik om het op andermans paard te leren.

ik ga maar eens rondkijken en vragen waar er goede instructie te vinden is in Emsland gebied of drenthe/enschede etc.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:39

Bedankt voor jullie spontane reacties Haha!
Ik hoef ook geen 2e Ankie of Imke te worden hoor...maar gewoon de basis onder de knie krijgen en van daaruit dan verder werken met mijn merrie. ik heb nog ruim 2 jaar de tijd voordat ze beleerd wordt dus dat is tijd genoeg denk ik om het op andermans paard te leren.

ik ga maar eens rondkijken en vragen waar er goede instructie te vinden is in Emsland gebied of drenthe/enschede etc.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:40

Hoi Barbara,

Tuurlijk kun je het nog leren, ik ben ook een "Oud boscrosser" Knipoog Ik had eigenlijk alleen maar buiten gereden en nog nooit in een bak gereden. Wist niks van alle rijvormen af ( volte', s gebroken lijnen, goede been lichtrijden etc..)

4 jaar geleden ben ik na ruim 18 jaar lessen gaan nemen op een manege, Haha! Ik had gelijk engte vrees, wat was die bak klein voor mij gevoel Wow! . Ik heb erg moeten wennen, het was toen winter en er werd alleen binnen gereden..

Na een 4 tal lessen mocht ik de groep in, dit was wel erg wennen, ik bleef constant om me heen kijken waar iedereen was.
Haha! In het voorjaar gingen we voor het eerst in de buitenbak in, ik weet nog goed dat mijn toenmalige instructrice zei
"eindelijk ontspan je nu" iederren vond het eng en ik genoot Haha!

Nu 4 jaar later heb ik sinds 2 jaar mn eigen paard, Verdrietig een nadeel, ik kan absoluut niet met haar alleen naar buiten het bos in, ze kan alleen met 1 paard of meer..

Maar het dressuur pak je vrij snel op hoor, het zal wel ff wennen zijn zo'n andere manier van rijden, maar het gaat vast lukken Haha!
succes

pssstamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:41

Hihi ik ben ook van 'latere leeftijd' en bijna alleen maar recreatief gereden.... maar vrijdag komt er een nieuw paardje en dan ga ik serieus lessen!! Anky watch out!!

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:42

Bloos O ja, ik ben nu 39, dus ook veel ouder begonnen met dressuur..

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:44

Tuurlijk kan je dat nog leren. Je bent nooit te oud om te leren, toch?!!

You go girl!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:45

En met een jong paard kunnen jullie ook samen leren! Lachen
(Natuurlijk is een basis fijn, maar samen steeds een stapje verder is ook super!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:45

siena1 schreef:
Bloos O ja, ik ben nu 39, dus ook veel ouder begonnen met dressuur..

mijn oudste beginnende lesklant was al gepensioeneerd............... en die kon toch best leuk de baan rondsturen hoor!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:46

TurdusMerula schreef:
En met een jong paard kunnen jullie ook samen leren! Lachen
(Natuurlijk is een basis fijn, maar samen steeds een stapje verder is ook super!)

euh............. green and green makes black and bleu.............

beter gewoon een ouder paard Lachen Lachen Lachen

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:50

@kiwiko ik denk ook idd dat je het beter met een ouder en ervaren paard kunt oppakken. Maar mijn merrie van 19 is westernbeleerd en die wil ik echt niet meer aan het dresuuren zetten.

Vandaar maar op andermans paard op een manege oid de grondbeginselen oppikken en dan van daaruit verder.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:51

Het is net als met de meeste dingen: Als je iets heel graag wil lukt het!
Ik geef iemand les van 55 jaar en haar grootste droom was om ooit Z te rijden...
Ze heeft er keihard voor moeten werken maar vorig jaar is het dan gelukt!

Het is een groot voordeel om op jonge leeftijd te beginnen omdat je dan idd leniger bent en vooral omdat je dan meer balans hebt, maar het is zeker niet onmogelijk, en al helemaal niet op jouw leeftijd. (zo oud ben je nou toch ook weer niet Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:53

Barbara1975 schreef:
@kiwiko ik denk ook idd dat je het beter met een ouder en ervaren paard kunt oppakken. Maar mijn merrie van 19 is westernbeleerd en die wil ik echt niet meer aan het dresuuren zetten.

Vandaar maar op andermans paard op een manege oid de grondbeginselen oppikken en dan van daaruit verder.

prima plan Lachen Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:54

@Kiwiko, dat snap ik wel.
Maar als je basis in orde is (en daar is er nog tijd zat voor), dan kun je daarna samen wel verder leren. (Dan is groen niet heel groen meer, ok...)
Toffe uitdaging, en moet kunnen imo als je goede begeleiding hebt. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:59

maar voorlopig nog even niet Lachen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:02

Ik spreek dan wel niet uit ervaring en ik heb zelf ook geen wedstijdambities; maar ik denk dat dat toch zeker nog moet kunnen! Met de juiste instructie en een paardje dat ook plezier heeft in dressuur moet dat toch zeker lukken? De basis in ieder geval wel! Ik ben van mening dat mensen alles (nog) kunnen leren zolang ze er maar lol in hebben.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:02

Ik zou het ook met hara heel rustig oppakken en gewoon langzaam opbouwen...maar daarom vind ik het des te belangrijker dat bij mij de basis goed is..des te minder fouten ik maar met haar!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:04

Misschien is het ook nog wel even wennen, dressuur vs Western? (Ik weet niet hoe 'Western' recreatief Westernbeleerd is.)

Maar waar een wil is, is een weg!!

Dus ik wens je nu alvast veel plezier! Knipoog