Draver verzameld leren galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnVogue

Draver verzameld leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:42

Hallo iedereen,
Ik heb recent een ex-draver gekocht van 10 jaar. Hij zit al 5 jaar niet in de draverij en is vanaf 5 jaar gewoon bereden. Ik weet dat hij kan galopperen maar verzameld is een uitdaging. Ook weet ik niet goed hoe je een paard leert van stap in galop te gaan. Ik ken de hulpen maar heb het nooit een paard moeten aanleren.

Tips?

ps: hautain gedoe van 'dravers zijn niks waard' is hier niet welkom.

RamOnaa_17

Re: Draver verzameld leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:46

ik heb zelf ook een draver gehad.. leer het hem eerst aan de longe met stemhulpen.. daarna onder het zadel beginnen.. succes!

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:53

RamOnaa_17 schreef:
ik heb zelf ook een draver gehad.. leer het hem eerst aan de longe met stemhulpen.. daarna onder het zadel beginnen.. succes!

ja de longe was ook mijn eerste idee. Moet je er dan neig (ja ik ben een Belg) achter zitten ? ik weet eigenlijk niet goed hoe eraan te beginnen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:54

achter zitten? weet je wel wat longeren is?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:57

best ts..
Ik vermoed dat je voor het eerst een paardje hebt..
Is er niemand in je omgeving die je wil gaan helpen met het goed opleren van je paardje.. of misschien kun je je paard in een manege stallen zodat je daar begeleiding kan krijgen.
In je eentje aanmodderen heeft weinig zin.. voor jou en je paardje..

heel veel succes..

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:58

kent hij/zij de basis aan de longeerlijn wel gewoon? zoniet zou ik daar eerst mee beginnen.. onder het zadel hoef je niet gelijk te galloperen..

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:00

breezy302 schreef:
achter zitten? weet je wel wat longeren is?

euhm ja ik rijd al 16 jaar paard , heb 4 jaar bij een professionele ruiter sportpaarden getrained. Het is niet omdat ik nu pas een eigen paard heb dat ik er niks van snap.

erachter zitten met de longeer zweep.bedoel ik . Ik ben van België druk me soms anders uit.

De vraag is hoe leer ik hem dat. Reageren op stem, als hij niet snapt wat ik bedoel...

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:03

Citaat:
ik weet eigenlijk niet goed hoe eraan te beginnen Bloos

Niet aan beginnen dan...

Als je zelf al niet weet hoe en wat, hoe wil je het dan duidelijk aan je paard over gaan brengen???
Ik zou zeggen, leer hem eerst een goed de basis en zoek hulp (les) om je paard op een goede en verantwoorde manier verder te beleren als je dat graag wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:03

oh ik denk als je hem longeerd ga je achterop zitten ofzo.. ik snapte het echt niet haha.

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:04

breezy302 schreef:
oh ik denk als je hem longeerd ga je achterop zitten ofzo.. ik snapte het echt niet haha.

Nagelbijten / Gniffelen dat had inderdaat heel raar geweest. Wie houdt dan de longe vast. Haha!

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:07

Gewoon beginnen aan de longe, als ie dat niet wilt moet je zelf de galop sprong maken, helpt vaak ook Ja
En vooral GOED belonen!

Welke draver heb je?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:14

Ik volg even mee, zelfde 'probleem' hier

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:14

daandriaan schreef:
Gewoon beginnen aan de longe, als ie dat niet wilt moet je zelf de galop sprong maken, helpt vaak ook Ja
En vooral GOED belonen!

Welke draver heb je?

ik heb ook al gehoord van een balkje te leggen. De galop sprongen zelf maken dat deed ik al met gewone paarden. Nagelbijten / Gniffelen werkt altijd.
goed belonen ...dat zal zeker gebeuren...

Weet het eigenlijk niet goed wat voor eentje het is. Hij is in elk geval geen goede draver.Haha! Het is een vos met blonde manen en ik ben gevallen voor zijn karakter. Ik heb nog nooit zo een lief paardje gekend. Hij staat nu wat dik want hij heeft 2 jaar stilgestaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik hem binnen een paar maand lekker mooi heb staan

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:15

Juangi schreef:
Ik volg even mee, zelfde 'probleem' hier

Mooi dan kunnen we elkaar steunen en tips uitwisselen Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:21

Kent hij wel al longeren ofniet?

Een paard die de stemhulpen niet kent benoem ik ze bij alles wat ik vraag, zelfs aan de hand.
Voor draf en galop laat ik de paarden het liefst los door de bak lopen rondjes over de hoefslag, wanneer ik de zweep in me linkerhand houd mogen ze alleen rechtsom en wanneer ik de zweep in de rechterhand houd mogen ze alleen linksom op deze manier kun je namelijk naderhand ook leren van hand te veranderen door zelf alleen de zweep in de andere hand over te pakken , dan probeer ik ze in draf en galop te krijgen op moment dat ik zie dat ze in draf gaan geef ik het commando draf, zie ik dat ze in galop gaan geef ik het commando galop en veel belonen wanneer ze het doen, dit doe ik door te zeggen goed zo of braaf. Na een paar keer ( bedoel dan na een paar keer oefenen, dus een aantal dagen ) hebben ze meestal wel door wat je bedoeld en kun je proberen of ze ook op je stem reageren door eerst het commando te geven. Maar neem aan omdat je draver al bereden is dat hij de commando's ook wel kent?

Om een paard te leren longeren moet je eerst aan de hand al ervoor zorgen dat het paard niet aan het touw trekt of van je vandaan wil rennen. Heeft het paard respect voor de druk wanneer jij deze geeft en blijft bij je zal hij dit waarschijnlijk ook aan de longeerlijn hebben. Als je dit al hebt is het een kwestie van een goede driehoek vormen tussen longeertouw en longeerzweep, het paard zal door de eerdere oefeningen begrijpen dat hij die kant uit moet lopen en niet mag omdraaien en verder weet hij dat hij niet mag trekken. Let daarbij wel goed op de je de longeerzweep echt schuin achter het paard houd, wanneer de zweep op de verkeerde positie houd denkt het paard dat je hem rechtdoor wilt sturen en zal dus dan wel rechtdoor gaan rennen vooral een jong paard, een paard dat al longeren echt kent zal dit niet zo snel doen.

Verzameld leren galoperen is voor een draver vaak sowieso al moeilijk en is na mijn mening het beste te leren onder het zadel doordat je dan zelf gewoon beter kan voelen wat je doet.

Van stap naar galop is geen andere hulp als van draf naar galop alleen moet het paard daarbij zijn achterhand wel een stuk beter gebruiken, wanneer ze dit niet gewend zijn hebben ze hiervoor niet altijd kracht genoeg. Gewoon de hulp heel duidelijk geven ( en bij mijn merrie hielp het ook als ik dan wat voorover ging zitten ) en zodra ze het maar proberen heel goed belonen. In begin ook blij zijn als ze bijvoorbeeld eerst 2 pasjes draf er tussen gooien, uiteindelijk wil je dat natuurlijk niet meer maar er moet eerst een link gelegd worden naar wat jij nu eigenlijk wilt.

Heb zelf een draver en mijn ervaring is dat ze heel snel leert omdat ze graag wilt leren maar wanneer ze je niet begrijpt raakt ze helemaal gefrustreerd en gaat dan " zelf bedenken " wat je bedoeld en ik krijg dan een helehoop gedoe er tussendoor haha. Weet niet of je dit probleem herkent? Bij mijn merrie helpt het dan om even een paar rondjes aan de lange teugel te stappen en dan opnieuw te proberen, het lijkt dan alsof ze bedenktijd nodig had. Verder niet te lang erop doorgaan maar liever 4x 5 minuten proberen in een uur als 20 minuten achter elkaar.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:24

Veel plezier met je nieuwe paardje! Het is natuurlijk geen EX-draver, een draver blijft een draver, het is een RAS he Knipoog
Mijn draver kon ook niet fatsoenlijk galopperen, maar met geduld, heel veel geduld komt het vast wel goed hoor! Haha!
Kan hij wel galopperen onder het zadel? of nog helemaal niet?
Gewoon eerst lekker tijdje blijven stappen en draven in de bak.
Mijne gaf het zelf aan dat ze er 'klaar' voor was, ze maakte steeds een huppeltje, net alsof ze wilde aanspringen. Toen pas (ik had haar al een paar maanden) zijn we serieus aan de galop begonnen onder het zadel. Ook in de longeerbak, instructrice in het midden, en maar gaan met die banaan! Lachen
Nu zijn we 3 jaar verder en we kunnen een super relax galopje, en ik start al L met haar Lachen
twinducklin schreef:
Heb zelf een draver en mijn ervaring is dat ze heel snel leert omdat ze graag wilt leren maar wanneer ze je niet begrijpt raakt ze helemaal gefrustreerd en gaat dan " zelf bedenken " wat je bedoeld en ik krijg dan een helehoop gedoe er tussendoor haha. Weet niet of je dit probleem herkent? Bij mijn merrie helpt het dan om even een paar rondjes aan de lange teugel te stappen en dan opnieuw te proberen, het lijkt dan alsof ze bedenktijd nodig had. Verder niet te lang erop doorgaan maar liever 4x 5 minuten proberen in een uur als 20 minuten achter elkaar.

Ohh dit is ZO herkenbaar!! Dat doet mijn merrie dus ook!! haha 'hele hoop gedoe er tussendoor'... goed omschreven!!
Even gas terug, bezinning zoeken en weer opnieuw proberen.
Geweldige dieren he? Haha! Haha! Haha!

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:31

twinducklin schreef:
Kent hij wel al longeren ofniet?

DIT is een post waar ik naar zocht Haha! super bedankt Twinducklin.

Ben blij dat je uit ervaring spreek en dat er nog mensen zijn die dravers als rijpaard willen. Ik heb er al heel veel nagatieve kritiek op gehad.

Ik ken het dat ze even niet meer mee zijn en dat je alles perfect kunt doen maar ze het nog niet kunnen. Eventjes pauze doet ze dan deugd.

Pasha is ook zeer leergierig. hij is inderdaad niet van de jongste meer maar ik denk niet dat het een probleem is. Het is een superlief paard dat zeer graag wil doen wat je vraagt. Of hij de longe al kent weet ik niet. Ik weet dat er een meisje een paar jaar geleden mee gereden heeft die hem kon laten galopperen maar niet zeer verzameld. Ik heb hem gisteren pas gekocht dus hij staat nog bij de vorige eigenaar. Mijn handen jeuken om eraan te beginnen.

nogmaals bedankt Twin +:)

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:34

Dabo schreef:
Veel plezier met je nieuwe paardje! Het is natuurlijk geen EX-draver, een draver blijft een draver, het is een RAS he Knipoog
Mijn draver kon ook niet fatsoenlijk galopperen, maar met geduld, heel veel geduld komt het vast wel goed hoor! Haha!
Kan hij wel galopperen onder het zadel? of nog helemaal niet?
Gewoon eerst lekker tijdje blijven stappen en draven in de bak.
Mijne gaf het zelf aan dat ze er 'klaar' voor was, ze maakte steeds een huppeltje, net alsof ze wilde aanspringen. Toen pas (ik had haar al een paar maanden) zijn we serieus aan de galop begonnen onder het zadel. Ook in de longeerbak, instructrice in het midden, en maar gaan met die banaan! Lachen
Nu zijn we 3 jaar verder en we kunnen een super relax galopje, en ik start al L met haar Lachen

ah kijk, das dus nieuws voor mij ik dacht dat er verschillende soorten dravers waren.

Ik heb in het verleden eerder met een draver gewerkt. Ik was toen maar 12 en hij was niet van mij. Ik kreeg haar toen enkel in galop daar haar te laten vlammen op de piste. Maar ik reed haar één keer in de maand en de eigenares kon veel slechter rijden als ik. Ik ben dus een beetje gekrenkt in mijn eer toen. Ik stond zeer twijfelachtig tegenover een draver. Maar hij is zo een goud paardje.... ik kon hem niet laten staan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:55

Er wordt inderdaad vaak gepraat over een draver alsof die niet veel waard zijn. Mijn mening is echter dat je geen betrouwbaarder paard kunt hebben, tenminste dat is mijn ervaring. Het heeft bij mijn merrie even geduurd voordat ze me vertrouwde maar wanneer je dat vertrouwen hebt doen ze echt werkelijk alles voor je. Niet altijd positief trouwens, ik moet mijn merrie echt tegenover haarzelf in bescherming nemen want ze wil alles doen wat ik van haar vraag voor 200 % alleen moet het wel eerlijk voor ze zijn.

Vaak als ik zeg dat ik een draver heb zeggen mensen ook wel dat dat hele gekke paarden zijn Tong uitsteken Maar op zich valt dat best wel mee, alleen moet je met de energie om kunnen gaan.
Zo is mijn merrie ook heel gevoelig, wanneer ik bijvoorbeeld op haar scheld onder het rijden trekt ze de staart helemaal tegen zich aan, daartegen als ze een klopje krijgt gaat ze de staart steeds hoger dragen, als jij tevreden bent is zij dat ook. dát vind ik zo fijn werken met haar, je werkt met z'n tweeen als team.

Nog een tip trouwens, weet niet of dat voor elke draver geld maar toen ik de eerste keer een galopje wilde doen buiten aan de lange teugel stond ik boem pats stil.. Mij werd toen verteld dat op de baan altijd teugelcontact wordt gehouden, ze vond dus heel erg vreemd dat ze die niet meer had. Wel heel handig is dat als ze " gek " doet en ik geef haar lange teugel is ze een heel stuk rustiger. Misschien een tip om dat eerst een rustig uit te proberen of in iedergeval erbij nadenkt want ineens een noodstop als je dat niet verwacht is best raar Tong uitsteken

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:04

Dabo schreef:
twinducklin schreef:

Ohh dit is ZO herkenbaar!! Dat doet mijn merrie dus ook!! haha 'hele hoop gedoe er tussendoor'... goed omschreven!!
Even gas terug, bezinning zoeken en weer opnieuw proberen.
Geweldige dieren he? Haha! Haha! Haha!

Zo en of heel bekend, mijn draver ruin doet precies het zelfde Lachen
Wij zijn ook druk bezig met de omschooling naar dressuur, en als hij momenteel goed aan het werk is kijken de mensen er heel raar van op als ik vertel dat hij een draver is Haha! menigeen ziet hem aan voor een kwpn'er Tong uitsteken

EnVogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:22

twinducklin schreef:
Er wordt inderdaad vaak gepraat over een draver alsof die niet veel waard zijn. Mijn mening is echter dat je geen betrouwbaarder paard kunt hebben, tenminste dat is mijn ervaring. Het heeft bij mijn merrie even geduurd voordat ze me vertrouwde maar wanneer je dat vertrouwen hebt doen ze echt werkelijk alles voor je. Niet altijd positief trouwens, ik moet mijn merrie echt tegenover haarzelf in bescherming nemen want ze wil alles doen wat ik van haar vraag voor 200 % alleen moet het wel eerlijk voor ze zijn.

Vaak als ik zeg dat ik een draver heb zeggen mensen ook wel dat dat hele gekke paarden zijn Tong uitsteken Maar op zich valt dat best wel mee, alleen moet je met de energie om kunnen gaan.
Zo is mijn merrie ook heel gevoelig, wanneer ik bijvoorbeeld op haar scheld onder het rijden trekt ze de staart helemaal tegen zich aan, daartegen als ze een klopje krijgt gaat ze de staart steeds hoger dragen, als jij tevreden bent is zij dat ook. dát vind ik zo fijn werken met haar, je werkt met z'n tweeen als team.

Nog een tip trouwens, weet niet of dat voor elke draver geld maar toen ik de eerste keer een galopje wilde doen buiten aan de lange teugel stond ik boem pats stil.. Mij werd toen verteld dat op de baan altijd teugelcontact wordt gehouden, ze vond dus heel erg vreemd dat ze die niet meer had. Wel heel handig is dat als ze " gek " doet en ik geef haar lange teugel is ze een heel stuk rustiger. Misschien een tip om dat eerst een rustig uit te proberen of in iedergeval erbij nadenkt want ineens een noodstop als je dat niet verwacht is best raar Tong uitsteken

hahahah noted: geen plotse losse teugel in volle galop.

Zover ik hem al heb kunnen inschatten en wat ik hoor van de huidige eigenaar (die hem met zeer in zijn hart weg doet) Is hij ook zo een gewillig beestje. Hij is zo ontzettend lief. Als je 10min met hem bezig bent volgt hij je overal. Het is een knuffelaar en een superzacht beestje. Ik heb hem een beetje overhaast gekocht. Er kwamen nog mensen kijken die enkel het criteria hadden "als hij braaf is, is het genoeg we willen toch niet echt rijden'. Ik heb hem maar meteen gekocht (samen met mijn schoonzus trouwens) En maar goed ook. Door een miscommunicatie kwamen die mensen toch nog kijken en ze wilde hem meteen meenemen. Gelukkig was hij al van ons.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:24

Ik heb ook een tijdje een draver gereden. Als ze al kan gallopperen moet je proberen om 'zwaar' te gaan zitten in galop, het liefst op een volte en dan proberen een beetje terug te rijden, dan weer oude tempo, dan weer terugrijden. Dus tempowisselingen hielpen bij mij heel erg. Doordat je op een volte rijdt dwing je ze zeg maar dat ze niet keihard weg kunnen sprinten enzo. Toen die van mij net kon galloperen nam ze af en toe wel eens een drafsprint, dan had ik echt géén rem meer en moest ik haar gewoon in een hoek sturen om weer te stoppen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:25

sopper schreef:
Ik heb ook een tijdje een draver gereden. Als ze al kan gallopperen moet je proberen om 'zwaar' te gaan zitten in galop, het liefst op een volte en dan proberen een beetje terug te rijden, dan weer oude tempo, dan weer terugrijden. Dus tempowisselingen hielpen bij mij heel erg. Doordat je op een volte rijdt dwing je ze zeg maar dat ze niet keihard weg kunnen sprinten enzo. Toen die van mij net kon galloperen nam ze af en toe wel eens een drafsprint, dan had ik echt géén rem meer en moest ik haar gewoon in een hoek sturen om weer te stoppen.

Mij is dat nooit gelukt. Ik heb altijd een wat hoger tempo in galop als een " normaal " Clown paard. Wanneer ik zwaar ga zitten heeft de mijne de neiging om achter te draven en voor te galoperen. Het is een kwestie van km's maken, daar worden ze sterker van. Ik kreeg de tip om vooral veel overgangen te rijden naar galop en niet te lang door te galoperen, van de overgang maak je ze ook sterker.
De mijne kan in de bak wel galoperen ondertussen, maar buiten gaat het een stuk gemakkelijker. Dat is trouwens wel handig hier in limburg, berg op laten galoperen, daar worden ze ook sterker van in de achterhand en ze kunnen niet zo hard als rechtuit Duivel
Bij berg op galoperen of in mul zand ( witte zand in de heide ) merk je bij mijn draver aan de galop niet dat ze een draver is want dan maakt ze normale galoppassen en zit ze heerlijk.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:21

www.dravers.nl Knipoog Rustig aan beginnen aan de longe, daarna kleine stukjes. Ik begin vaak met aanspringen in de bocht, paar passen en weer terugnemen. Later soms met een balkje erbij om ze in galop te houden. Die van mij is nu twee jaar onder het zadel en kan prima vanuit stap aanspringen naar galop.
Zorg wel dat je ontspanning houdt, niet te heet laten worden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:49

Ik lees net dat hij 2 jaar heeft stil gestaan. Ik zou me nu dus persoonlijk nog niet echt druk maken om de verzamelde galop Bloos Eerst lekker bezig gaan met de conditie weer opbouwen. Ik heb zelf een draver en het heeft me 2 jaar gekost om haar lekker te laten galopperen. Het kost veel tijd maar het is zeker wel te doen.