Onbetrouwbare merrie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RamOnaa_17

Onbetrouwbare merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 14:54

anderhalf jaar geleden hebben we een bijna jaarling merrie gered omdat ze zwaar verwaarloosd was.
Ongeveer 3 kwart jaar geleden begon ze steeds feller enzo te worden.
Ook is ze niet bepaald betrouwbaar. Schoppen/stijgeren enzo.
veel mensen zijn daardoor bang van haar geworden.
Het is al wel iets beter want bijte doet ze niet meer.
ook heeft ze al het een en ander mee gemaakt met de DA.
heeft iemand ervaring met dit soort paarden en hoe je het zo veel mogenlijk af kunt leren.
ik wil haar niet weg doen omdat ze op een of andere manier toch dankbaar is en het laat merken.
ze is nu 2,5 en komt dagelijks in de hand.

ik wacht de racties af!

aeolusnr1

Re: Onbetrouwbare merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:03

Veel grondwerk, en supper consequent zijn , heel strikt, en heeeeeelllll veeeeeelllll belonen als ze het goed doet.
Indien ze het niet echt goed doet , gewoon extra aan het werk zetten, nooit boos worden.
Een paard leerd niks uit straffen maar alles uit belonen, maar vergis je niet dat wil niet zeggen laat ze maar doen zeker niet, altijd dadelijk reageren.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:06

ik ben ook super consequent met haar.
al meer dan een jaar lang maar ze vertikt het gewoon om te luisteren:s ze loopt gewaarn dwars over me heen en heeft absoluut geen respect

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:06

Die is duidelijk teveel in de hand geweest en dus teveel verwend.
Ik weet niet hoever ze is bijgekomen met dr groei?
Als ze nog erg achterloopt in dr groei, zou ik dr nog een half jaar of jaar de opfok in gooien, laat leeftijdgenootjes dr maar opvoeden.
Als ze sterk genoeg is, zou ik dr naar een goede stal brengen die dr weer in het gareel krijgt.
Het is leuk om een verwaarloosd dier op te knappen, maar opvoeden moet je aan deskundigen overlaten ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:08

Ik ga met Crossmonster mee, dit stukje opvoeden kun je beter aan andere paarden overlaten, die zijn net iets meer schop en bijtproof dan wij mensenkinders. En inderdaad, laat als het zover is die opvoeding maar aan deskundige mensen over.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:09

RamOnaa_17 schreef:
ik ben ook super consequent met haar.
al meer dan een jaar lang maar ze vertikt het gewoon om te luisteren:s ze loopt gewaarn dwars over me heen en heeft absoluut geen respect

Dan toch een keer flink doorpakken en laten zien waar ze staat. Die van mij is ook 2,5 en een onwijze tuttebel maar ze weet dondersgoed waar ze staat en haalt het ook niet in dr hoofd om tever te gaan. Nee is nee! En steigeren? Dat zou ik absoluut niet accepteren dan krijg ze echt onwijs op de donder! Ik denk dat je veel te lief voor dr bent geweest en dat ze daar nu misbruikt van maakt!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:09

in dat geval zou ik dus wel een keer heel goed boos worden op haar,ze moet echt weten wie er de baas is.het kan zo erg gevaarlijk zijn voor jullie allebij.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:11

Nog even lekker een tijd in een groep op het land zetten. De onderlinge rangorde tussen paarden zorgd vaak voor een stukje opvoeding. Een paard is vaak een stuk fijner in de omgang als het terug komt.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:00

Te lief nee.. ze heeft al flink op dr kop gekregen en het is daar door ook al iets beter. ze staat nu met een ander 3 jarige in t lang bij ons thuis.. met andere opfok heb ik hele slechte ervaringen. ook is ze niet verwend. het is een arabische volbloed dus dat kan ook wel meespelen.. ik zelf denk eigenlijk dat ze (omdat ze zo veel heeft meegemaakt) heel erg onzeker is geworden en niet goed weet hoe ze zich moet gedragen.. ze kan harstikke lief zijn maar soms is het ook een dondersteen.. ik ben (als het niet beter word) een gedragsterapeut voor paarden te laten komen om te kijken wat er precies aan de hand is.. lijkt dat jullie een goed idee?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:03

Eigenlijk is het meeste al gezegd hier. Proberen of andere paarden haar kunnen opvoeden en anders naar deskundige mensen stappen.
verder gaat het waarschijnlijk veel tijd kosten. Ergens mist deze merrie waarschijnlijk vertrouwen en het kan heel lang duren voordat ze dat vertrouwen heeft.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:06

weet iemand misschien een goed iemand in de buurt van rotterdam/leiden? die verstand heeft van dat soort paarden?

loveswinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:08

veel gedult!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:11

RamOnaa_17 schreef:
Te lief nee.. ze heeft al flink op dr kop gekregen en het is daar door ook al iets beter. ze staat nu met een ander 3 jarige in t lang bij ons thuis.. met andere opfok heb ik hele slechte ervaringen. ook is ze niet verwend. het is een arabische volbloed dus dat kan ook wel meespelen.. ik zelf denk eigenlijk dat ze (omdat ze zo veel heeft meegemaakt) heel erg onzeker is geworden en niet goed weet hoe ze zich moet gedragen.. ze kan harstikke lief zijn maar soms is het ook een dondersteen.. ik ben (als het niet beter word) een gedragsterapeut voor paarden te laten komen om te kijken wat er precies aan de hand is.. lijkt dat jullie een goed idee?

ik denk dat dat helemaal niet verkeerd is om er iemand naar te laten kijken die er ervaring mee heeft.
wie weet wat er dwars zit bij dit paard.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:18

past niet helemaal bij dit topic maar goed.
heeft iemand misschien nog tips.. ze kan namelijk ook helemaal niet alleen zijn. dit geld ook voor mn andere pony.. zodra deze 2 uit elkaar zijn breekt mn arabiertje de boel af..

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:25

RamOnaa_17 schreef:
heel erg onzeker is geworden en niet goed weet hoe ze zich moet gedragen.. ze kan harstikke lief zijn maar soms is het ook een dondersteen..

Geen enkel paard weet zich te gedragen tegenover mensen. Het zijn de mensen die duidelijk moeten maken wat wel en niet kan. Het is aan jouw om heel erg duidelijk tegen haar te zijn. Zwart-Wit tegenover je paard zijn, werk met Ja en Nee en niet met misschien of soms. Wees duidelijk en zet haar op haar plaats als ze iets doet wat niet kan en beloof haar uitermate bij vertoning van goed gedrag.

Neem je benadering tot nog toe ook eens onder de loep. Kijk objectief naar jezelf en zoek waar de fout ligt. Misschien toch iets te lief geweest soms?

Succes, want makkelijk is het niet weet ik uit ervaring. Haha!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:27

Heb je wat achtergrondinformatie over de moeder van deze merrie ? Hoe kreeg je haar, wat was er mis en wat moest gedaan worden om het op te lappen? Had ze bijtwonden ?

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:56

broadway schreef:
Heb je wat achtergrondinformatie over de moeder van deze merrie ? Hoe kreeg je haar, wat was er mis en wat moest gedaan worden om het op te lappen? Had ze bijtwonden ?

over de moeder/vader weet ik helemaal niks.. ze is gefokt door een man maar omdat ze geen bont paard is geworden werd ze met 5 maanden van de moeder weg gerukt.. toen heeft ze tot haar 11e mand helemaal alleen op een stukje grond gestaan en moest het doen met 2 kg brokken en 4 plakken hooi per week.. dit moest ze zelf indelen want ze kreeg dit maar 1 x per week.. ze was dus ondervoed en heel erg verwaarloosd.. ook is ze tot die tijd niet geent, ontwormd of bekapt.. toen is ze bij ons gekomen en ging het al heel erg snel goed.. toen ging het weer achteruit.. ze had ondanks wormenkuren wormen en kreeg een stuk of 3/4 x koliek enzovoorts.. tevens kreeg ze een slokdarmverstopping.. toen ze uiteindelijk de juiste behandeling kreeg ging het goed.. sindsdien gaat het kwa gezondheid super maar met het karakter blijft ze niet de makkelijkste..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:15

Ik zou haar even lekker een jaartje de opfok in doen. Ze is nog hardstikke jong en heeft heel veel meegemaakt, in haar nog zo korte leventje. Zo kan ze weer even met haar paarden vriendjes omgaan en lekker spelen noem het maar op!
Er zijn heus wel goede opfokken te vinden. Ik heb zelf ook heel lang moeten zoeken voor mijn veulen. En ik heb verschikkelijke dingen gezien, maar gewoon door blijven zoeken, en nu heb ik een super opfok die ik iedereen zou aanraden.
Je kan het wel zelf proberen, maar dat heb je al gedaan, en het is nog steeds zo! Het kan ook voor jezelf maar ook voor je paardje gevaarlijk worden. Succes ermee.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:18

Nikki_L schreef:
Ik zou haar even lekker een jaartje de opfok in doen. Ze is nog hardstikke jong en heeft heel veel meegemaakt, in haar nog zo korte leventje. Zo kan ze weer even met haar paarden vriendjes omgaan en lekker spelen noem het maar op!
Er zijn heus wel goede opfokken te vinden. Ik heb zelf ook heel lang moeten zoeken voor mijn veulen. En ik heb verschikkelijke dingen gezien, maar gewoon door blijven zoeken, en nu heb ik een super opfok die ik iedereen zou aanraden.
Je kan het wel zelf proberen, maar dat heb je al gedaan, en het is nog steeds zo! Het kan ook voor jezelf maar ook voor je paardje gevaarlijk worden. Succes ermee.

bij welke opfok zit jij?
is dit in de buurt van rotterdam aangezien jij in utrecht woont.. niet zo ver weg dus

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:25

Het veulen had bont moeten zijn....arabier x ???
Bij de moeder weg....alléén....zelf voerschema bepalen ....4kg brok +hooi (logische gedachte is in 1x opeten) en wormen.....m.a.g.problemen van mond tot kont....niemand om te spelen, niemand die even troost ,eenzaam en alléén.
Ritme en regelmaat terug krijgen in het lijf......zich sterker voelen, dat zoeken wat ze nodig heeft.....soms een knuffel, soms een vechtmaatje, maar ook frustraties verwerken van alles zoals het totnogtoe kwam.....en daar moet jij op inspelen ,de ene keer zo en de andere keer zo, opvoedend dus !
Maar ook met opvoedende merries en spelende leeftijdgenootjes.....

Heb je het idee dat zij spierpijn heeft ? Of van zichzelf schrikt (snelheid) ? Mag je haar overal vastpakken ? Kun je een foto plaatsen van toen en nu ?

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:28

foto's heb ik op dit moment niet.. ook niet van toen maar geloof me als je die zou zien zou je je rot schrikken.. schrikken doet ze niet van zichzelf.. spierpijn heeft ze volgens mij ook niet.. ik mag haar aanraken maar als ik bij haar kont kom doen ze "soms" we haar oren in de nek..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:45

Ik schrik niet zo gauw meer hoor, heb veel ellende gezien, zie nog steeds veel ellende......is soms water naar zee dragen, doordat er niet gauw wordt ingegrepen....dierenartsen mogen/kunnen het niet en dierenbescherming wacht te lang......
Ik vind dat dierenartsen meer rechten en plichten moeten krijgen, want als ik het zie dan zien zij het óók !!!
Helaas voelen ze wel hun plicht, maar hebben het recht niet om in te grijpen !!!
Ja....zodra ze niet meer op hun benen kunnen staan.....zelfs dan heeft de eigenaar het laatste woord.....
Er is zoveel leed in de paardenwereld....
Super dat je je voor deze merrie inzet, zal niet gemakkelijk zijn !

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:46

[quote=
Super dat je je voor deze merrie inzet, zal niet gemakkelijk zijn ![/quote]

dankjewel! ik doe mn best..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:55

Ik moet ook een half uur a 3 kwartier rijden, maar dat vind ik niet erg als ze goed voor mijn veulen zijn.
Er zou bij jou ergens toch ook best wel een goede opfok te vinden zijn.
Maar nogmaals ik heb er ook heel wat moeten bezoeken, voordat ik de juiste gevonden had.
Succes

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:57

Zou ik je het adres even Pmen?