tips voor beter leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

tips voor beter leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:13

ik ben Uris aan het klaarstomen voor het L2, maar nu gaat het wijken nog niet helemaal super.
voor het L1 was het wel voldoende, ze schaart opzich wel en 5 meter maakt ze ook wel vol, maar ja, nu moet ze 10 meter gaan wijken en daar loop ik dus tegen een probleem aan.
ik probeer haar al te helpen met gewichtshulpen, zodat ze beter gaat snappen dat ze meer opzij moet, maar dat werkt nog niet zo.

iemand goede tips om het te verbeteren? en kom aub niet aanzetten met de woorden: "neem les". ik ben druk op zoek naar een instructeur namelijk

Alicia2u

Re: tips voor beter leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:32

Wendingen om de voorhand helpen om de spieren in de achterhand losser te maken bij het scharen.

Tempowisselingen binnen het wijken helpen je paard om sterker te worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:34

Zit de schoudervoor/schouderbinnenwaarts er al op? Dat helpt meestal ook wel, om dat te oefenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:35

Snapt ze het vanaf de grond eigenlijk wel? Het viel mij nl op dat, omdat ik hem het aan de lange lijnen al had geleerd, mijn paard het onder het zadel enorm snel oppikte. Het was echt simpel been naar achteren leggen en daar ging hij...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:38

de SB snapt doet ze linksom al heel goed, op die kant wijkt ze ook behoorlijk goed. de andere kant is echter drama. ze valt ontzettend over de buitenschouder en als ik die wil begrenzen raakt ze in paniek. dus probeer het al met zoveel mogelijk rust te doen op die kant en elk goed pasje te belonen.

wendy: hoe leer ik zoiets aan aan de lange lijnen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:40

Alicia2u schreef:
Wendingen om de voorhand helpen om de spieren in de achterhand losser te maken bij het scharen.

Zoals bijvoorbeeld?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:41

Hoeft niet eens per se aan de lange lijnen, gewoon aan de hand en eventueel tijdelijk een commando er aan koppelen helpt vaak al genoeg.
Je hebt trouwens wel een leuk paard onder je kont, voor wat ik zo uit je profiel kan zien. Ze ais alleen wel een beetje dik of niet? Bloos

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:41

Hier ook een stipje.
Ik kom tegen hetzelfde probleem aan.
5 meter gaat goed, maar vraag ik meer, dan valt hij over de buitenschouder weg of hij begint zijn hoofd te kantelen.
Vind dat lange lijnen wel een goed idee, gaat dat binnenkort maar oefenen. Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:42

lotte: ze is inmiddels weer bijna terug op haar normale gewicht Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:44

Zigzag lijntjes wijken kan trouwens ook nuttig zijn. Dit doen wij altijd veel in de les.
Dus eerst 5 meter voor het rechterbeen, dan rustig omstellen, en weer terug voor je linkerbeen. De omsteltijd meot steeds korter worden en je moet over dezelfde afstand heen en terug kunnen wijken, als je snapt wat ik bedoel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:46

die snap ik, dat doe ik ook wel eens en dat gaat dan voor een paar passen opzij goed. maar zodra ze meer moet gaan wijken, dus in kortere tijd van de AC lijn naar de hoefslag wil het niet meer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:48

wat is precies het probleem? Het scherper wijken, of een langer stuk?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:49

het scherper wijken Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:49

Eyck schreef:
Alicia2u schreef:

Zoals bijvoorbeeld?

Het staat er toch?

Wending om de voorhand:
Om aan te leren eerst vanuit het halthouden, later uit een verzamelde stap. Vraag stelling met de binnenteugel, goed begrenzen met de buitenteugel. Binnenbeen iets achter de singel en het paard opzij duwen totdat je hem voelt scharen (de voorbenen blijven op de plaats). onmiddelijk belonen en vooruit wegstappen. Niet stoppen met de hulp totdat het paard de goede reactie heeft gegeven. Als de oefening bevestigd is kun je vragen om kwart, halve en hele wendingen om de voorhand.
Bij deze oefening rekken met name de spieren in de achterhand op en leert het paard wijken voor de eenzijdige kuithulp. Belangrijk is wel dat het paard voorwaarts gericht blijft (pasjes naar achteren zijn fout!) en niet over de buitenschouder weg valt (buitenteugel goed begrenzen).

Tempowisselingen binnen het wijken:
Rij tijdens, voor of na het wijken een aantal passen middendraf om daarna weer terug te rijden naar arbeidstempo. Doe dit 2-3 passen (niet langer) en meerdere malen achter elkaar. Hierdoor wordt het zweefmoment groter en heeft het paard meer tijd om de benen te kruisen. Ook worden de achterbenen sterker door de combinatie van zijwaarts met tempowisselingen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:51

LiSSy schreef:
die snap ik, dat doe ik ook wel eens en dat gaat dan voor een paar passen opzij goed. maar zodra ze meer moet gaan wijken, dus in kortere tijd van de AC lijn naar de hoefslag wil het niet meer

Alleen in de draf of ook in de stap?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:51

@ Alicia2u: excuse me hoor Knipoog Wist niet goed wat je bedoelde met wendingen om de voorhand, dus ik dacht; ik vraag even om specificatie Knipoog Thnx daarvoor dus.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:53

lotte: ook in stap gaat het wijken voor het linkerbeen aardig goed en is het wijken voor het rechterbeen een drama

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:53

Leren wijken vanaf de grond en werken aan het rechtrichten,
schouderbinnen , traver vanaf de grond uitleggen, dan snap je het zelf ook beter vanaf het paard,

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:54

Wat gaat er fout naar rechts?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 12:56

midgie: rechtrichten ben ik altijd al mee bezig, dat vind ik zo ongeveer het belangrijkste punt.

patsur: niet naar rechts, maar voor het rechterbeen, dus naar links. ze valt dan bij het scherper willen wijken weg over de schouder en als ik daar wil begrenzen dmv mijn buitenteugel gaat ze spannen en huppelen. ze raakt dus eigenlijk een beetje in paniek

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:58

Misschien helpt het om op de grond te oefenen. Je gaat naast haar staan, je hand geeft dan de beenhulp. Op die manier kun je dat oefenen. Het kan best zijn, dat ze 10 meten gewoon super moeilijk vind.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:59

LiSSy schreef:
lotte: ook in stap gaat het wijken voor het linkerbeen aardig goed en is het wijken voor het rechterbeen een drama

Misschien dan toch een keer een fysio laten kijken, want dit zou best eens kunnen komen omdat ze scheef is. Merk je dat in je verdere rijden ook wel eens?
Ik heb met mijn leasepaard heel bewust gewerkt aan t wijken. Ik kan hem nu zo onscherp en scherp laten wijken als ik wil. Hij kan recht opzij (wel aan de hand aangeleerd en onder t zadel verder opgepakt) en ook over de diagonaal heel 'onscherp' en rustig wijken. Door dit heel veel ohz en aan de hand te oefenen weet hij dat ik de mate van het wijken en de duur bepaal. Ik kan hem dus nu wanneer ik wil scherper of minder scherp laten wijken en ook het tempo aanpassen. Dat zijn hele goede oefeningen om je wijken te verbeteren, waar je wel het beste aan de hand mee kunt beginnen.
Oh, nog iets. Zit je zelf wel helemaal recht? Laat anders eens iemand kritisch naar jou houding en hulpen kijken, de beide kanten op. Misschien doe je net iets anders waardoor je paard het niet meer zo goed snapt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:00

LiSSy schreef:
midgie: rechtrichten ben ik altijd al mee bezig, dat vind ik zo ongeveer het belangrijkste punt.

patsur: niet naar rechts, maar voor het rechterbeen, dus naar links. ze valt dan bij het scherper willen wijken weg over de schouder en als ik daar wil begrenzen dmv mijn buitenteugel gaat ze spannen en huppelen. ze raakt dus eigenlijk een beetje in paniek

En wat als je begrenst met je buitenbeen ipv buitenteugel? Even rechtzetten en vervolgens weer door..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:03

Oja dat bedoelde ik Knipoog
Wat ik zelf doe als peerd wegvalt over de buitenschouder is gewoon een stukje rechtdoor rijden, de rust terugzoeken en dan weer opnieuw proberen.
Zelf vertraag ik het tempo ook vaak Ja

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:05

tempo verlagen doe ik al, dan gaat het vaak al ietsje makkelijker, stukje rechtstellen en dan weer verder doe ik ook al, maar zodra ik dan weer een pasje opzij wil schiet ze weer in de stress.
ik moet dan eerst een paar rondjes wat anders doen voordat ik weer een pasje opzij kan gaan op de rechterhand, een gestressed paard is natuurlijk ook niet de bedoeling