Pony (Fjord) pakt het niet op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Pony (Fjord) pakt het niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:39

Het valt mij op dat mijn pony eigenlijk - dressuurmatisch gezien - helemaal niet vooruit gaat. Ik heb hem nu 2 jaar, maar hij loopt niet echt mooi of zo. Het ziet er een beetje sukkelig uit. Hij loopt ook niet nageeflijk, nooit. Maar echt dressuur, daar probeer ik al zo lang naar toe te werken, maar niks helpt... Les, privéles, hij pakt het gewoon niet op. Hij doet er niks mee. En daar baal ik dan toch wel van. Scheve mond Het is ten slotte wel al 2 jaar lang zo. Hij is afstammingloos, dus ik denk dat er in het verleden gewoon niks met hem gedaan is. Hij is waarschijnlijk niet op kwaliteit en zo gefokt, maar ach.. Wat interesseert dat. Als ik soms naar andere mensen in de bak kijk, dan denk ik: waarom gaan zij zo vooruit en wij niet? Het zou echt super zijn als hij wat vooruit zou gaan. Pling Btw, hij loopt bij iedereen zo als bij mij. Al zet je er een Z-ruiter op. Knipoog Het zit gewoon in hem, dat lompere. Ik verlies nu ook wel een beetje mijn plezier in het rijden, omdat ik op dit moment niet echt een doel heb, door die mislukte pogingen. Want ik wil zo graag dat we kunnen starten, maar ik zie ons niet zo snel wedstrijden rijden. Clown Hij is niet zo'n wedstrijdpaard, daar is 'ie veel te stoer voor. Toch zou het wel heel leuk zijn. Hij is zo'n leuk paardje om te zien, hij heeft ook een heel persoonlijk karakter. Maar ik blijf toch piekeren om het rijden.

KiWiKo

Re: Pony (Fjord) pakt het niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:41

gewoon een goede instructeur zoeken Lachen

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:45

Misschien vindt hij het gewoon niet leuk en is hij niet gemotiveerd of het lukt hem gewoon niet,mijn verzorgfjord houdt er ook niet van dus leg ik me daar bij neer en dingen doen die ze wel leuk vinden en wel goed oppakken.
Niet elk paard heeft het in zich om goed dressuur te rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:06

Wat doe je verder allemaal met je fjordje? springen? buitenrijden? mennen?
longeren? grondwerk? (ik bedoel daar niet allerlei gekkegheid mee, maar gewoon,
dat je pony achter je aan sjokt, ho houdt, mee loopt als je de andere kant op loopt.
Achterwaarts wil enzo, gewoon dat wat elk fatsoenlijk opgevoed paard zou moeten doen.)

Alleen maar dressuur of ook die andere dingen?

Ik zou goede instructie zoeken, en veel heel veel !!!! afwisseling.
Goede instucteur neemt jouw en je fjord serieus en gaat kijken wat er uit te rijden is,
en dan nog, ga je daar voorlopig nog mee zoet zijn.
Mijn fjord verveeld zich na 1 rondje door de bak al mateloos, en gaat dan klinisch dood
rond sjokken, of de boel verzieken. Dus veel overgangen, figuren etc.
Bovendien wil die van mij ook niet vaker dan 3 x per week dressuur rijden, daarna, doet
ze ook alsof ze gek is en loopt te sjokken en is niet meer wakker te krijgen.
Gretig houden doe ik door afwisseling, tijdens de dressuur, maar ook buiten de dressuur om.

En er geen frustratie van maken, dat werkt niet, niet voor jou, niet voor je pony.
Dus blijf het leuk houden.

Tja, en niet alle paarden en pony's vinden dressuur even leuk en zijn er even geschikt voor. .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:35

De mijne, ook Fjord, is net als die van Sjolvir. Snel verveeld en gaat dan of heel erg klieren en haar eigen zin doordrijven, of sjokt haar rondjes met de snuit op standje "ik ben strontverveeld en ik heb hier helemaaaaaal geen zin in" en dan heb je hele sterke benen nodig om er wat pit in te krijgen.

Afwisseling is bij ons ook het toverwoord. Zodra wij richting de bak lopen zie je haar al balen, dus rijden wij voornamelijk buiten en pakken daar wat dressuurmatige oefeningetjes mee (wijken, schouder voor, soms travers). Buiten is mijn Fjord namelijk wel netjes nageeflijk, en wil ze plotseling ook graag werken. Verder wisselen wij veel af door te gaan wandelen, longeren, gewoon spelen of een sprongetje mee te pakken. Zodra ze in de bak een hindernisje ziet is de bak plotseling weer leuk, zelfs als ie te hoog is voor haar en ze er dus zowiezo niet overheen gaat (ze heeft spat en mag van de dierenarts niet hoger dan 30 cm "springen", en hoger wil ze zelf ook niet trouwens). Dan is ze plotseling een prachtige dressuurFjord.

Dus wees een beetje creatief, wissel dingen af en rij niet al te veel puur dressuurmatig, veel Fjorden vinden dat zooooo saai! En neem les! Bijvoorbeeld een keer per week dressuurmatig les, een of hooguit twee keer zelf dressuurmatig trainen en de rest van de tijd andere dingen doen, dan zorg je ervoor dat je Fjordenbeest het niet te saai gaat vinden. Besef wel dat een Fjord nou eenmaal geen luxe dressuurpaard is! Maar dat ze wel slim zijn en snel verveeld over het algemeen!