Tempowisseling in draf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Tempowisseling in draf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:31

Hallo,

Ik heb een probleempje met draven.

Mijn paard springt netjes aan maar zodra we eenmaal draven maakt hij tussendoor soms rare tempowisselingen. Hij versnelt dan ineens, net alsof hij over een stuk natte grond loopt waar hij even snel doorheen wil. Hij gooit ook een stuk hoger op op zo'n moment waardoor ik helemaal uit balans raak. Wel blijft zijn hoofd/hals houding hetzelfde.

Hij doet het niet op een bepaalde plek op de hoefslag maar soms ook op een volte. Ik dacht eerst dat het misschien aan mij rijstijl lag maar hij doet het bij iedereen. Het is net of hij ineens enthousiast wordt en een paar flinke passen tussendoor zet. Daarna hervat hij het normale tempo.

Zijn er meer mensen die dit kennen en of hier iets aan te doen is? Het is niet rampzalig maar toch stoort het me.

Ik wacht jullie reacties met spanning af!

RianUnique

Re: Tempowisseling in draf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:34

Misschien dat hij pijn heeft, of krijgt hij misschien teveel voer? Dat hij zn energie niet genoeg kwijt kan?
Als je dat soort dingen allemaal weg kan strepen is het niveau van rijden misschien te laag..
Ik zou het anders ook niet weten, heel veel succes er mee in ieder geval

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:42

Die van mij doet het altijd op 2 dezelfde plekken.

Als ik jou was zou ik bewust veel tempowisselingen rijden, zodat hij ook lekker bezig blijft. Misschien doet hij het dan alleen nog als jij het vraagt.. Succes!

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:00

Het kan puur verveling zijn, waarom hij/zij dit doet. Probeer zo gevarieerd mogelijk te gaan rijden, door veel figuren en ook heel veel tempowisselingen.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:56

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn fjord, het was bij hem een combinatie van: te weinig voorwaartse druk dus, weinig nageeflijkheid en dan kon hij zijn benen niet meer goed plaatsen en ging hij uit zichzelf versnellen of veruimen om z`n balans te bewaren.

Dus probeer voorwaartse druk te geven (niet versnellen) en wat meer contact in zijn/haar mond om wat meer aanleuning te krijgen. Daarnaast kun je ook tempowisselingen en veel vormen gaan rijden om zijn lange rugspieren sterker te maken

Succes!

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:03

Ik zou als ik jou was goed opletten of hij ook een voorteken geeft wanneer hij dat gaat doen, misschien kan je het dan al voorspellen. Als je goed contact houd kan je het voelen aankomen en voorkomen. Als je het niet kan voorspellen weet ik niet echt wat je kan doen. Misschien kan je als je paard gaat versnellen het paard een lange tijd in dat tempo laten lopen en dan zelf weer erug zetten naar de arbeids gang. Misschien dat dat op lange termijn wel werkt.

Puck2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:11

iertje2valen schreef:
Het kan puur verveling zijn, waarom hij/zij dit doet. Probeer zo gevarieerd mogelijk te gaan rijden, door veel figuren en ook heel veel tempowisselingen.

Inderdaad veel afwissling in je rijden proberen te houden. Is je paard misschien nog jong? Mijn 3-jarige paard loopt ook nog niet in één tempo daar kan het ook aan liggen, omdat ze nog jong is.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:36

Hoi,

Bedankt voor de reacties!

Mijn Oscar is 18. Ik heb hem nu 4 maanden.

De vorige eigenaresse was vrij jong (12) en heeft hem ong. een jaartje gehad. Ze gaf als reden op dat ze een jonger paardje zocht om wedstrijden mee te rijden.

Nou kan mijn Oscar best wel wat maar hij heeft zijn trucendoos altijd binnen handbereik Knipoog

Ik ben sinds kort met hem overgestapt naar westernrijden. Dit bevalt ons beiden prima maar misschien is het inderdaad een stukje verveling.
Hij doet het alleen wanneer ik erop zit. Niet wanneer ik hem longeer. Toch heb ik diverse zadels gebruikt om te kijken of het daar aan lag maar daaruit geconcludeerd dat dat niet het probleem is.

Ik ga in ieder geval aan de gang met de tips.

Bedankt!

Nerolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:22

Mijn dressuurmerrie doet het ook, rijdt vooral veel afwendingen, tempowisselingen, laat je paard opletten.
Makkelijk gezegd natuurlijk, maar het werkt wel.

Gr.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:01

Ja, ga er zeker mee aan de slag.

Ik denk idd dat het een stukje verveling is wat hij zichzelf aangeleerd heeft tijdens saaie dressuurlessen. Hij is qua karakter heel moedwillig, in plaats van zich te verzetten uit zich dat in dit soort dingen. Erg vervelend.