Snel paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieeee_

Snel paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:07

Hoi!

Gister was ik helemaal wanhopig, en heb ik mijn lieve Yuni te koop gezet Verdrietig . Maar dat vind ik niet de oplossing, daarom blijft ze bij mij. Ik heb alleen erg veel moeite met haar snelheid, daarom dit topic. Yuni wil altijd snel lopen, maar hebben jullie tips om haar rustiger te krijgen? En hebben jullie tips voor mij, hoe ik wat minder moeite zou kunnen krijgen met de snelheid? Ik zit namelijk erg raar in elkaar; als ik met haar over de akker ga galopperen, gaat ze erg hard, maar vind ik het niet eng. Maar zodra ze in de bak háár tempo wil lopen, zet ik mijn schouders helemaal vast. In stap heb ik er geen problemen mee, het gaat om de draf. Dan wil ze altijd hard. Ik heb 1 a 2 keer per week privéles, maar hoop dat jullie me nog wat tips kunnen geven zodat ik daarmee aan de slag kan.

Dank je!

lique

Re: Snel paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:09

heb je je paard al weleens goed laten nakijken?
tanden,rug,of iets anders? past het zadel goed?

en hoe oud is je paard inmiddels?
in je profiel staat dat ze drie en half is?

ik heb maar 1 tip eigelijk en dat is heel veel overgangen rijden...net zolang dat je er stapel gek van wordt..veel figuren rijden zodat ze dr aandacht bij jou houd

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:13

Ik denk dat het probleem niet bij je paardje ligt maar bij jezelf.
Je bent onzeker over haar "snelheid" misschien ben je bang eraf te vallen of om andere brokken te maken.
Dat geeft ook helemaal niets. Het is aan je instructeur ervoor te zorgen dat jij vertrouwen krijgt in je paard zodat ontspannen kunt rijden waardoor je paard op zijn beurt weer minder de neiging krijgt ongevraagd harder te gaan.

Daarnaast is het misschien een tip iemand te zoeken voor je paard die haar wat verder kan africhten.
Zodat ze wat gehoorzamer wordt waardoor het voor jou weer makkelijker wordt haar ontspannen te rijden.
Te koop zetten lost niets op. Jij blijft je angst dan houden ook al koop je een ander paard.
Zoek een instructeur die vakkundig is en die jij vertrouwd.

Succes!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:18

lique schreef:
heb je je paard al weleens goed laten nakijken?
tanden,rug,of iets anders? past het zadel goed?

en hoe oud is je paard inmiddels?
in je profiel staat dat ze drie en half is?

ik heb maar 1 tip eigelijk en dat is heel veel overgangen rijden...net zolang dat je er stapel gek van wordt..veel figuren rijden zodat ze dr aandacht bij jou houd

Mijn paard is nog steeds 3 en een half. Het zadel is aangepast en ligt goed. Haar tanden zouden wel binnenkort nog na worden gekeken. Maar voor zover ik weet is er niks mee aan de hand. Met hackamore loopt ze ook snel. Toen ik haar kocht was ze ook snel. Ik kan haar ook wel terug nemen, maar dan is het maar een paar passen en dat weer telkens een pasje harder.

Pessade schreef:
Ik denk dat het probleem niet bij je paardje ligt maar bij jezelf.
Je bent onzeker over haar "snelheid" misschien ben je bang eraf te vallen of om andere brokken te maken.
Dat geeft ook helemaal niets. Het is aan je instructeur ervoor te zorgen dat jij vertrouwen krijgt in je paard zodat ontspannen kunt rijden waardoor je paard op zijn beurt weer minder de neiging krijgt ongevraagd harder te gaan.

Daarnaast is het misschien een tip iemand te zoeken voor je paard die haar wat verder kan africhten.
Zodat ze wat gehoorzamer wordt waardoor het voor jou weer makkelijker wordt haar ontspannen te rijden.
Te koop zetten lost niets op. Jij blijft je angst dan houden ook al koop je een ander paard.
Zoek een instructeur die vakkundig is en die jij vertrouwd.

Succes!

Je hebt gelijk, het probleem ligt echt bij mij, daarom wil ik ook tips. Ik ben niet bang om te vallen! Ik ben bang dat ik de controle verlies. Zodra ze in haar tempo gaat lopen, zet ik mijn schouders vast, waardoor ze juist sneller gaat. Mijn instructrice vertrouw ik helemaal, echt een topvrouw. Tijdens de lessen gaat het rijden ook goed, komt ze redelijk terug en gaat ze niet hard. Door mijn verzorgster/stalgenootje is ze ook al veel verbeterd. Maar ze blijft gewoon erg snel. Als ik alleen rijdt (dus als er geen tips en commentaar worden gegeven tijdens het rijden) wordt ik onzeker..

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:26

Gewoon doorzetten en volhouden. Er komt een moment dat je de klik met je paard hebt gevonden en je heerlijk van het rijden kunt genieten. Geef het de tijd, het is een jong dier met een onzekere ruiter maar dat wil niet zeggen dat het niet goed gaat komen.
Je weet waar het probleem ligt en dat is al 50% van de oplossing. Wees je van je onzekerheid bewust als je aan het rijden bent.
Probeer jezelf om zulke momenten rustig te krijgen, wordt niet boos op je paardje en onthoud dat wat vandaag niet lukt, morgen misschien wel! Haha! Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:28

Ik zou iets veranderen in het voerpatroon, misscien komt het daardoor dat ze te druk is!
Maar als ik jou topic zo doorlees lijkt het alsof ze gewoon niet naar je wil luisteren..? Misschien losgoooien voordat je op haar gaat rijden zodat ze een beetje moe is en niet zo racet de hele tijd?

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:31

Van minder voeren wordt een bloedpaardje echt niet rustiger.
Het gaat er niet om dat ze snel is, maar hoe de TS hiermee om moet gaan.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:36

Het kan heel goed zijn dat behalve dat je je shouders op slot zet je ook onbewust de spieren van je bovenbenen aanspant. Probeer die eens heel bewust te gaan ontspannen als je aan het draven bent, zonder erop te letten of ze harder gaat. Probeer je zit zwaar te maken en al je spieren in je benen te ontspannen. Het kan best zijn dat je haar onbewust zit aan te drijven.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:40

Zorg er voor dat je heel diep gaat zitten. Als je zelf onrustig zit, gaat je paard ook sneller in de race-stand (eigen ervaring).
En wat Macusa ook zegt, probeer je hele lichaam te ontspannen, je paard voelt het echt als jij gespannen bent.
Daarnaast gewoon flink aan het werk zetten, figuren, overgangen, zodat hij ook flink moet nadenken.

En anders een flink stuk laten lopen (galopperen) en zodra hij/zij terug wil in draf nog even een rondje door gaan en pas terug als jij dat wil.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:40

watdanhe schreef:
Ik zou iets veranderen in het voerpatroon, misscien komt het daardoor dat ze te druk is!
Maar als ik jou topic zo doorlees lijkt het alsof ze gewoon niet naar je wil luisteren..? Misschien losgoooien voordat je op haar gaat rijden zodat ze een beetje moe is en niet zo racet de hele tijd?

Lijkt me niet dat het aan het voer ligt. Ze staat op 1,5 kilo per dag aan basisbrok en wat wortels erbij. We gaan juist opbouwen in het voer, omdat ze is afgevallen. Ze luistert wel naar me hoor! Ze wil alleen in haar tempo luisteren. Wendingen etc. doet ze prima, maar ze wil wel snel. Ik gooi haar sowieso áltijd los voor het rijden, of even longeren.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:41

Pessade schreef:
Van minder voeren wordt een bloedpaardje echt niet rustiger.
Het gaat er niet om dat ze snel is, maar hoe de TS hiermee om moet gaan.

Inderdaad!

Macusa schreef:
Het kan heel goed zijn dat behalve dat je je shouders op slot zet je ook onbewust de spieren van je bovenbenen aanspant. Probeer die eens heel bewust te gaan ontspannen als je aan het draven bent, zonder erop te letten of ze harder gaat. Probeer je zit zwaar te maken en al je spieren in je benen te ontspannen. Het kan best zijn dat je haar onbewust zit aan te drijven.

Dat doe ik inderdaad ook. Dank je voor de tip! Zal er op letten.

axeltje schreef:
Zorg er voor dat je heel diep gaat zitten. Als je zelf onrustig zit, gaat je paard ook sneller in de race-stand (eigen ervaring).
En wat Macusa ook zegt, probeer je hele lichaam te ontspannen, je paard voelt het echt als jij gespannen bent.
Daarnaast gewoon flink aan het werk zetten, figuren, overgangen, zodat hij ook flink moet nadenken.

En anders een flink stuk laten lopen (galopperen) en zodra hij/zij terug wil in draf nog even een rondje door gaan en pas terug als jij dat wil.

Het probleem is, in de bak galopperen we nog niet. Ik moet eerst wat zekerder zijn over de draf, voordat we aan de galop beginnen. Yuni is ook nog maar 3,5 en daardoor niet heel stabiel in de galop en in combinatie met een natte bak galopperen we alleen maar over rechte stukken (dus buiten) . Op de akker waren we net bezig met voltes in galop, maar de akker kunnen we niet meer gebruiken want hij is nu omgeploegd.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:47

Dan longeerles voor je paard! Maak haar stabiel in de gallop, versterk haar spieren waardoor ze niet plat door de bochten gaat en overkruist springt. Longeer enkele malen per week met veel tempowisselingen. Je paard is jong en moet nog sterk worden. Dat gaat beter zonder het gewicht van een ruiter.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:21

herkenbaar hoor, een race-maniakje... was de mijne in het begin ook... dacht ook dat ik gek van werd, maar het is goed gekomen... en soms heeft ze nog wel eens dag dat ze hard wil draven...

bedenk ten allen tijde dat JIJ het tempo bepaald!
gaat ze boven JOUW tempo uit, dan neem je haar terug, desnoods naar stap of halt en een stapje achteruit (als ze dat kan)... ze moet wachten op jou, jouw tempo lopen, niet haar eigen...
dus wat de anderen ook zeggen... eindeloze overgangen van stap naar draf en weer terug, elke halve volte... totdat je er idd simpel van wordt... en continu belonen als ze jouw tempo loopt... achtjes rijden, slangevoltes, hou haar aandacht bij jou!
let erop dat je niet klemt met je knieen/bovenbeen of continu been geeft. alleen been als het nodig is, om je overgang naar draf aan te geven bijvoorbeeld. En achterover zitten... als je voorover zit, geef je stiekem een stimulans om harder gaan (heb ik ook nog moeite mee, ook al weet ik hoe het wel moet).
Gaat ze al in draf zonder dat jij de hulp daarvoor hebt gegeven, dan neem je haar weer terug naar stap... ze moet op jou letten, naar jou luisteren en niet leuk haar eigen ding doen...

een paardje wat zelf dingen bedenkt, mist het leiderschap van de ruiter... daardoor wordt het paard ook onzeker, want hij weet niet of ie het wel goed doet, maar wordt ook niet consequent tot de orde geroepen.

dus ook op de akker gelden dezelfde regels als in de bak... potje rengalop is leuk, maar alleen als jij dat zelf aangeeft... dat mag ze niet zelf bedenken...

het is o zo moeilijk, heb ook flink lang daarmee geworsteld, maar het is goed gekomen... dus hou er vertrouwen in, blijf lessen en bespreek je probleem met je instructie...

wat nooit kwaad kan, is je paard lichamelijk te laten controleren door bijv. een fysio... dan weet je tenminste zeker dat je paard niets mankeert, en als er wel wat is, dan kun je het probleem aanpakken. Want ook 3,5 jarige paarden kunnen al lichamelijk ergens last van hebben, bijv. door een uitglijmoment of een val, of een gestoten hoofd, dracht van een veulen... je weet het soms niet (spreek uit ervaring)

succes en volhouden he!!
heb in je profiel gespiekt en yuni is echt een leuk chique ding!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:58

helemaal mee eens Ingi volg maar wat hierboven al beschreven stond
Ontspannen en belonen en niet aan de teugels zitten, simpel maar niet zo makkelijk idd.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:03

Pessade schreef:
Gewoon doorzetten en volhouden. Er komt een moment dat je de klik met je paard hebt gevonden en je heerlijk van het rijden kunt genieten. Geef het de tijd, het is een jong dier met een onzekere ruiter maar dat wil niet zeggen dat het niet goed gaat komen.
Je weet waar het probleem ligt en dat is al 50% van de oplossing. Wees je van je onzekerheid bewust als je aan het rijden bent.
Probeer jezelf om zulke momenten rustig te krijgen, wordt niet boos op je paardje en onthoud dat wat vandaag niet lukt, morgen misschien wel! Haha! Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.

Ik vind dit een super tip sluit ik me bij aan.
Geduld en blijven oefenen toch weer elke x terug nemen tot vervelends toe. Mijn paard is ook erug vlot met een speel bitje knabbelt ze wat en is ze rustiger mss een idee.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:05

IngLio schreef:
herkenbaar hoor, een race-maniakje... was de mijne in het begin ook... dacht ook dat ik gek van werd, maar het is goed gekomen... en soms heeft ze nog wel eens dag dat ze hard wil draven...

bedenk ten allen tijde dat JIJ het tempo bepaald!
gaat ze boven JOUW tempo uit, dan neem je haar terug, desnoods naar stap of halt en een stapje achteruit (als ze dat kan)... ze moet wachten op jou, jouw tempo lopen, niet haar eigen...
dus wat de anderen ook zeggen... eindeloze overgangen van stap naar draf en weer terug, elke halve volte... totdat je er idd simpel van wordt... en continu belonen als ze jouw tempo loopt... achtjes rijden, slangevoltes, hou haar aandacht bij jou!
let erop dat je niet klemt met je knieen/bovenbeen of continu been geeft. alleen been als het nodig is, om je overgang naar draf aan te geven bijvoorbeeld. En achterover zitten... als je voorover zit, geef je stiekem een stimulans om harder gaan (heb ik ook nog moeite mee, ook al weet ik hoe het wel moet).
Gaat ze al in draf zonder dat jij de hulp daarvoor hebt gegeven, dan neem je haar weer terug naar stap... ze moet op jou letten, naar jou luisteren en niet leuk haar eigen ding doen...

een paardje wat zelf dingen bedenkt, mist het leiderschap van de ruiter... daardoor wordt het paard ook onzeker, want hij weet niet of ie het wel goed doet, maar wordt ook niet consequent tot de orde geroepen.

dus ook op de akker gelden dezelfde regels als in de bak... potje rengalop is leuk, maar alleen als jij dat zelf aangeeft... dat mag ze niet zelf bedenken...

het is o zo moeilijk, heb ook flink lang daarmee geworsteld, maar het is goed gekomen... dus hou er vertrouwen in, blijf lessen en bespreek je probleem met je instructie...

wat nooit kwaad kan, is je paard lichamelijk te laten controleren door bijv. een fysio... dan weet je tenminste zeker dat je paard niets mankeert, en als er wel wat is, dan kun je het probleem aanpakken. Want ook 3,5 jarige paarden kunnen al lichamelijk ergens last van hebben, bijv. door een uitglijmoment of een val, of een gestoten hoofd, dracht van een veulen... je weet het soms niet (spreek uit ervaring)

succes en volhouden he!!
heb in je profiel gespiekt en yuni is echt een leuk chique ding!

ff off topic * hoe is het ? *

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:23

Hoi

Het is nog een jong paard. Ik zou lessen nemen zodat je je zit en je ontspannenheid kan oefenen.

En ik zou veel gaan longeren met elkaar... Leer haar goed je stemhulpen. A;s je op longeerwerk wil dat ze wat rustiger loopt en dat doet ze, heb je ook kans dat als je erop zit en je vraagt met je STEM (en niet de teugels) wat langzamer, zou ze moeten kunnen reageren.

Of probeer eens bitloos. Gewoon een aantal keer een los teugeltje gaan rijden. Laat haar maar gewoon een keer lopen zoals zij dat wil en probeer te ontspannen. In de bak kan ze toch geen kant op. Of doe dit aan de longeerlijn met iemand. Probeer goed reccht op te zitten en kijk vooruit of naar de plek waar je heen wilt. Op deze manier heb je namelijk ook het meeste blans. Ik weet niet of je hier eventueel ook mee zit? Zit rechtop en kijk voorruit, dan heb je echt het meeste balans. Succes.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:24

Tamadine schreef:
Hoi

Het is nog een jong paard. Ik zou lessen nemen zodat je je zit en je ontspannenheid kan oefenen.

En ik zou veel gaan longeren met elkaar... Leer haar goed je stemhulpen. A;s je op longeerwerk wil dat ze wat rustiger loopt en dat doet ze, heb je ook kans dat als je erop zit en je vraagt met je STEM (en niet de teugels) wat langzamer, zou ze moeten kunnen reageren.

Of probeer eens bitloos. Gewoon een aantal keer een los teugeltje gaan rijden. Laat haar maar gewoon een keer lopen zoals zij dat wil en probeer te ontspannen. In de bak kan ze toch geen kant op. Of doe dit aan de longeerlijn met iemand. Probeer goed reccht op te zitten en kijk vooruit of naar de plek waar je heen wilt. Op deze manier heb je namelijk ook het meeste blans. Ik weet niet of je hier eventueel ook mee zit? Zit rechtop en kijk voorruit, dan heb je echt het meeste balans. Succes.

Sigaar dan is ze de sigaar

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:29

Ik heb het zelfde porbleem gehad met mijn paard. Het probleem bij ons lag ook bij mij, ik werd bang en daardoor hield ik haar te kort waardoor ze zich ging opkroppen en evengoed nog rennen. Ik heb haar door een osteopaat laten nakijken (die vond wel wat vaste wervels in haar rug) en ik ben zelf anders gaan rijden. Van mijn instructrice moest ik de nadruk leggen op de teugel zolang mogelijk laten, dat je bijna het idee hebt dat ze gaan doorhangen en dan dus het voornaamste met je zit doen. In het begin heel veel stapwerk gedaan waarbij ik haar juist zo hard mogelijk liet stappen, maar niet draven. Na een tijdje kreeg ik steeds meer controle over haar aan die extreem lange teugel en kon ik beginnen met draven. Eerst telkens een paar pasjes (3 of 4 maar, echt heel weinig) en dan op je zit terug rijden naar stap. Als dat goed gaat kun je langere stukjes gaan draven. Op deze manier heb je zelf minder angst en begrijpt je paard beter wie de leiding heeft over het tempo. Inmiddels ben ik zo ver dat ik de teugel weer wat meer kan oppakken en ik ben verbijsterd over hoe licht ze nu op de hulpen is!!! Eigenlijk heb ik hetgene dat ik als probleem zag (slecht reageren op teugelhulpen, zwaar op de hand, bit vast pakken) voor mijn gevoel totaal genegeerd en juist daardoor is het verbeterd... Het was een proces van bijna een jaar maar het was het waard!

wisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:50

Babje_84 wat jij beschrijft is de reden waarom ik van de dressur ben afgestapt en naar western gegaan. Maar je kunt het natuurlijk net zo goed binnen de dressuur gebruiken, wordt je paard lekker licht aan de teugel en super gehoorzaam op de zit . Is zo heerlijk rijden! Kan het iedereen aanraden! Geeft ook een super gevoel van controle.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:59

Ik zie in je profiel dat hij nog jong is en nog niet helemaal doorgereden, misschien een idee om hem wekelijks door een goede ruiter te laten rijden? Die hem dressuurmatig opleid, op z'n fouten kan wijzen en deze kan verbeteren, daardoor zal jij ook makkelijker rijden en als je een probleem hebt, kunnen jullie deze mogelijk samen oplossen.
Geef eens meer ruimte, waarschijnlijk moet jij meer aan je ontspanning werken waardoor hij ook meer ontspanning zal krijgen.
Misschien eens je lessen rijden aan de longe met lange teugel? klinkt beginnerig, maar daardoor kan jij je concentreren op je ontspanning zonder je paard te moeten sturen en inhouden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:07

Ik heb niet alles gelezen, maar is jouw paardje een utigekoerste draver?

Zo ja, dan ga jij met je spanning vasthouden waardoor het dier leunt op je hand en gaat.
Ik denk dat het slim is iemand er op te zetten die professioneel is, die het dier ahw de knoppen aanleert en jou helpt als jij gaat rijden. Het dier is jong en snapt jou niet, denk ik.. Ach gut

En als je weet dat er spanning komt, ga vooral lekker stappen, doe alles vanuit de rust en alleen meer doen als er iemand bij is die je helpt! Knipoog
En tsja, als ze butien de ruimte krijgt zal ze dat elders ook nemen. Zij beslist nu, vandaar!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:12

Gaat je instructrice er wel eens op? Als ze weet hoe Yuni reageert kan ze je beter helpen. Jouw paardje heeft waarschijnlijk ook nog niet zo'n goede balans en lost dat ook op door harder te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:15

Zodra je je kunt overgeven aan het hoge tempo is je probleem opgelost. Als jij jezelf zover kunt krijgen dat je denk: ach loop jij maar jezelf even tepletter, je ontkomt toch niet aan het werk...
dan heb je een hele grote stap gezet.
Juist paarden die vluchterig zijn zul je aan het been moeten rijden met een relatief lange teugel. Dat kan betekenen dat je eerst als speedy door de bak gaat (maar niet toelaten dat ze dan aangallopeerd). Als je dan consequent zonder spanning gewoon rustig je hulpen blijft geven en je figuren rijdt alsof er niets aan de hand is, zul je merken dat een paard zich onder je gaat ontspannen. Dat is echter niet makkelijk.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:54

Heel erg bedankt voor de tips! Zal er wat mee doen..
Yuni wordt 2 keer per week bereden door een ervaren persoon. Op de akker is het níet zo dat ze mag gaan wanneer ze dat wil. Ik geef aan wanneer we stappen, draven, galopperen en wanneer ze hard mag galopperen. Ze is ook zo terug te nemen, op de akker heb ik daar geen problemen mee omdat ik het ook erg leuk vind.
Aan de longe met lange teugel; precies waar we mee begonnen zijn toen ik haar net had. En daarna gewoon door de bak met lange teugel. Dat ga ik nu ook weer doen. De western richting lijkt me eigenlijk ook erg leuk, maar weet er zelf niets van en ken ook geen personen die daar ervaring mee hebben. Als ik wil 'remmen' steek ik namelijk mijn benen naar voren Nagelbijten / Gniffelen . En dat begrijpt ze niet helemaal. Ik denk dat er een soort miscommunicatie tussen ons is.. Moet alleen wel weten hoe ik de goede communicatie krijg.

Een professioneel iemand erop zetten, heeft geen nut. Ík moet haar leren rijden. Zij kan het wel, alleen ik moet het nog leren! Mijn verzorgster krijgt haar heerlijk ontspannen en rustig, puur op haar zit. Teugel trekken doen we niet aan, sowieso niet.