IngLio schreef:herkenbaar hoor, een race-maniakje... was de mijne in het begin ook... dacht ook dat ik gek van werd, maar het is goed gekomen... en soms heeft ze nog wel eens dag dat ze hard wil draven...
bedenk ten allen tijde dat JIJ het tempo bepaald!
gaat ze boven JOUW tempo uit, dan neem je haar terug, desnoods naar stap of halt en een stapje achteruit (als ze dat kan)... ze moet wachten op jou, jouw tempo lopen, niet haar eigen...
dus wat de anderen ook zeggen... eindeloze overgangen van stap naar draf en weer terug, elke halve volte... totdat je er idd simpel van wordt... en continu belonen als ze jouw tempo loopt... achtjes rijden, slangevoltes, hou haar aandacht bij jou!
let erop dat je niet klemt met je knieen/bovenbeen of continu been geeft. alleen been als het nodig is, om je overgang naar draf aan te geven bijvoorbeeld. En achterover zitten... als je voorover zit, geef je stiekem een stimulans om harder gaan (heb ik ook nog moeite mee, ook al weet ik hoe het wel moet).
Gaat ze al in draf zonder dat jij de hulp daarvoor hebt gegeven, dan neem je haar weer terug naar stap... ze moet op jou letten, naar jou luisteren en niet leuk haar eigen ding doen...
een paardje wat zelf dingen bedenkt, mist het leiderschap van de ruiter... daardoor wordt het paard ook onzeker, want hij weet niet of ie het wel goed doet, maar wordt ook niet consequent tot de orde geroepen.
dus ook op de akker gelden dezelfde regels als in de bak... potje rengalop is leuk, maar alleen als jij dat zelf aangeeft... dat mag ze niet zelf bedenken...
het is o zo moeilijk, heb ook flink lang daarmee geworsteld, maar het is goed gekomen... dus hou er vertrouwen in, blijf lessen en bespreek je probleem met je instructie...
wat nooit kwaad kan, is je paard lichamelijk te laten controleren door bijv. een fysio... dan weet je tenminste zeker dat je paard niets mankeert, en als er wel wat is, dan kun je het probleem aanpakken. Want ook 3,5 jarige paarden kunnen al lichamelijk ergens last van hebben, bijv. door een uitglijmoment of een val, of een gestoten hoofd, dracht van een veulen... je weet het soms niet (spreek uit ervaring)
succes en volhouden he!!
heb in je profiel gespiekt en yuni is echt een leuk chique ding!
ff off topic * hoe is het ? *