Rennerig met halsstrekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Rennerig met halsstrekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 09:59

Hoi Lachen.

Ik heb een probleempje met mijn pony.
Als ik aan het rijden ben, en begin met rijden is het nog niet erg, kan ik gewoon netjes met mooi contact en hij lekker laag en rond mijn pony wat meer teugel geven.
Als ik na zo'n half uurtje een grote volte wil rijden en z'n hals laten strekken, gaat hij rennen.
Ik laat heel rustig de teugels uit mijn handen glijden en zet ze wat wijder neer. Ook zeg ik zachtjes hoooo, maar als ik dan mijn handen naar voren wil doen, dat hij meer zakt, gaat hij rennen en word hij gespannen. Ik heb goed les, we letten er wel op, maar ik wil het gewoon goed bevestigd hebben.
Want nu heb ik het idee dat ik dan geen controle over hem heb.

Bedankt Lachen
Groetjes, Britt.

Marsje_Bon

Re: Rennerig met halsstrekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:02

Even een stipje, ik heb hetzelfde probleem!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:17

Hmmm ja lastig probleem inderdaad waar veel tijd in gaat zitten. Er zijn meerdere dingen die je kunt gaan doen om het proberen aan te pakken.
De hulpen die je omschrijft lijken helemaal correct. Ik denk dat je pony niet genoeg in balans is in zijn lijf, hij steunt als het ware nog wat op jouw teugelhulpen met een normale teugellengte en moet daardoor wat verruimen zodra je wat meer op lengte rijdt.

1: ga eerst eens stappen en op de volte dan hals strekken. Niet maar 1x maar een paar keer weer even teugels op maat maken en weer rustig aan uitschuiven. Wees je goed bewust van de hulpen die je dan geeft. Daarna draaf ja aan, op dezelfde volte en probeer je het weer.

2: iedere keer dat hij zo gaat versnellen, vang je hem (met de teugellengte die je op dat moment hebt) dusdanig op dat je gaat stappen. Dus iedere keer bij versnellen, terug naar de stap. Meest ideaal is het natuurlijk niet want het is niet de bedoeling dat hij gaat aanleren om te vertragen in tempo zodra hij gaat halsstrekken.

3: ga wat meer spelenderwijs rijden. Dus hals proberen in te stellen op verschillende hoogtes c.q. lengtes. Pak eerder tussendoor een volte (of diagonaal of gewoon half rondje hoefslag, wel afwisselen hoor) waarop je je teugels gewoon iets langer laat worden en probeert om de hals iets te laten dalen, al is het maar 3 cm. En dat in een normaal tempo. Gaat het goed, dan pak je weer op en een paar oefeningen wat anders doen en dan weer proberen maar dan 5 cm uitschuiven.
Ik denk dat je het allemaal wat rustiger moet gaan opbouwen, net zo lang tot hij snapt dat hij gewoon lekker met het neusje door het zand mag in een normaal temp.
Vergeet daarbij niet dat hij het niet expres doet maar dat het voor zover ik kan inschatten, een kwestie is van balans leren vinden.

4: als ondersteuning zou je eens kunnen longeren met een halsverlenger…

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:43

Hardstikke bedankt voor de tips! Haha!
Ik ga er straks gelijk aan werken, hier kan ik wat mee!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:22

Imago01 schreef:
Hmmm ja lastig probleem inderdaad waar veel tijd in gaat zitten. Er zijn meerdere dingen die je kunt gaan doen om het proberen aan te pakken.
De hulpen die je omschrijft lijken helemaal correct. Ik denk dat je pony niet genoeg in balans is in zijn lijf, hij steunt als het ware nog wat op jouw teugelhulpen met een normale teugellengte en moet daardoor wat verruimen zodra je wat meer op lengte rijdt.

1: ga eerst eens stappen en op de volte dan hals strekken. Niet maar 1x maar een paar keer weer even teugels op maat maken en weer rustig aan uitschuiven. Wees je goed bewust van de hulpen die je dan geeft. Daarna draaf ja aan, op dezelfde volte en probeer je het weer.

2: iedere keer dat hij zo gaat versnellen, vang je hem (met de teugellengte die je op dat moment hebt) dusdanig op dat je gaat stappen. Dus iedere keer bij versnellen, terug naar de stap. Meest ideaal is het natuurlijk niet want het is niet de bedoeling dat hij gaat aanleren om te vertragen in tempo zodra hij gaat halsstrekken.

3: ga wat meer spelenderwijs rijden. Dus hals proberen in te stellen op verschillende hoogtes c.q. lengtes. Pak eerder tussendoor een volte (of diagonaal of gewoon half rondje hoefslag, wel afwisselen hoor) waarop je je teugels gewoon iets langer laat worden en probeert om de hals iets te laten dalen, al is het maar 3 cm. En dat in een normaal tempo. Gaat het goed, dan pak je weer op en een paar oefeningen wat anders doen en dan weer proberen maar dan 5 cm uitschuiven.
Ik denk dat je het allemaal wat rustiger moet gaan opbouwen, net zo lang tot hij snapt dat hij gewoon lekker met het neusje door het zand mag in een normaal temp.
Vergeet daarbij niet dat hij het niet expres doet maar dat het voor zover ik kan inschatten, een kwestie is van balans leren vinden.

4: als ondersteuning zou je eens kunnen longeren met een halsverlenger…

hier wil ik alleen nog even aantoevoegen;
ga ook met hem oefenen om op je zit terug te komen en bv langzamer te draven, zodat als ie gaat lopen met halstrekken je hem op je zit wat beter kunt corrigeren, want wat imago beschrijft dat op het moment van rennen terug naar stap is goed maar wel op je zit! niet je hand want dat komt ie gelijk weer omhoog, probeer het halstrekken te houden op dat moment. dus onvergang naar stap in t halstrekken ff in stap volhouden, weer opmaat nemen, aandraven en opnieuw proberen.
ik denk als je hem beter op je zit terug krijgt dat het rennen in het halstrekken ook minder wordt, of tewel makkelijker te verhelpen

succes

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:24

Bedankt, heb je gelijk in idd !

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:27

Ja was ik idd vergeten erbij te vertellen maar bedoelde ik wel met 'wees je bewust van de hulpen die je geeft'.

Heel veel succes ermee in ieder geval!

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:42

Ik weet natuurlijk niet of je pony altijd tijdens het rijden rennerig is, indien het enkel bij het halsstrekken is, zou het kunnen dat je pony niet voldoende op de achterhand loopt. Als hij op zijn voorhand loopt, zal hij sneller gaan om te voorkomen dat hij op zijn neus valt.
Je kan dat vergelijken met jezelf als je je evenwicht verliest.
Mijn instructeur gaf als tip, elke centimeter teugel die je vooraan geeft, duw je bij met je zit en dit opbouwen, niet teveel ineens willen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:45

Hij loopt totaal niet op de voorhand Knipoog, hij is met rijden niet rennerig en supergoed aan de hulpen. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:54

Hij valt waarschijnlijk met het halsstrekken wel nog wat op de voorhand. Hij zal ook niet dusdanig doorgetraind zijn dat hij constant achter aan het dragen is (dan zou hij namelijk 'al' Z lopen Knipoog ).
In de B/L wordt dat ook helemaal nog niet gevraagd dus absolute onzin als je hieraan zou willen voldoen.
In de B/L is het al mooi als je paard keurig over de (4) benen loopt. Door het halsstrekken wordt het (ruiter)gewicht wat verplaatst en zal je pony daarom dus nog wat uit balans raken; ongeacht of hij wel/niet jong is, het is de oefening an sich die dit vraagt.

Dus: het heeft er wel wát invloed op maar het is eerder belangrijk om de balans voor je pony te gaan vinden...

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:17

Image:
Hij heeft Z gelopen. Knipoog
Maar hij loopt dus totaal niet op de voorhand. Knipoog

Het ging trouwens een stuk beter vandaag.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:36

OH maar wel jammer dat een paard dat Z gelopen heeft, niet normaal kan halsstrekken. Dat is in mijn ogen toch een van de eerste dingen die je een paard/pony aanleert en dat je altijd moet onderhouden.

Ik zou het op die manier proberen maar als dat niet lukt, toch eens gaan nadenken of er verder niet ergens ook iets mis zit en eventueel zijn rug laten checken…

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:02

nou sorry maar ik wil niet veel zeggen, je paard leert idd vanaf vroege leeftijd halsstrekken, maar het ene paard vind het moelijk en het andere paard niet.
Mijn pony vind halsstrekken ook moelijk en heeft ook z gelopen en door in de les goed te oefenen gaat het in proefjes goed maar nog niet zoals het hoort, en daar kan hij nou eenmaal niks aan doen want niet elk paard is goed in halsstrekken.
En zijn rug laten checken is misschien beetje te overdreven, brittje je moet gewoon als jeles hebt naar advies vragen en dan komt het echt wel goed!
en verder kan ik er niet echt tips over geven want trip is er zelf ook niet de beste in Huilen van het lachen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:08

Heb je gelijk in Elee. Lachen
Joup heeft daarintegen ook 1,5 jaar stilgestaan, hij heeft dus 1,5 jaar niet getraind Knipoog.
Zijn rug is al gechekt, zo'n jaartje geleden, hij is toen gekraakt en heeft nergens last meer van.