In het donker rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

In het donker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 09:17

Hallo.

Ik heb dus een probleem met mijn verzorgpaard. Als ik overdag rij, is er niets aan de hand, ze concentreerd zich volledig op mij
en dan is het ook een fijn paard om te rijden, ookal is het een tuiger.
Maar zodra ik haar in het donker wil rijden, krijgt ze ineens allemaal rare ideeën.
We hebben verlichting in de bak, maar die is niet zo heel erg goed.
Gister ging ik weer rijden, maar omdat ik eerst wat dingen moest regelen, werd het al wat later en toen begon het donker te worden.
Toch moest ze even lopen, het licht had ik aan gedaan in de bak, maar ze zag overal spoken, maar voornamelijk aan een kant.
Er was echter helemaal niks, ik heb 5 minuten stil gestaan, er langs gelopen, gekeken, maar toch schrok ze elke keer van 'niets'.
Ik ben 4 keer blijven zitten, maar de 5e keer schrok ze zo hevig dat ik er naast gevallen ben, op mijn hoofd+rug. Voor mijn rug heb ik
fysio, en daar heb ik dus nu weer erg last van. Maar dat vind ik niet zo heel erg, ik ben allang blij dat er verder niks gebeurd is en dat ik
mijn cap op had. Maar nu vraag ik tips voor dit gedrag.
Want ze schrikt telkens, en vooral aan de kant waar het licht is, ik heb wel een paar ijzeren platen zien liggen, maar die liggen er altijd en ze
kijkt er nooit naar. Maar nu was er gewoon geen land mee te bezeilen.
Moet je dit gedrag nu negeren en doen of er niks aan de hand is? Of het afstraffen? (ik heb beide geprobeerd, met het afstraffen bedoel ik
mijn stemverheffen, daar reageerd ze nogal sterk op..) Maar op beide gaf ze geen reactie, en ik kreeg haar aandacht ook
niet meer bij mij, ze was alleen maar druk met schrikken, zichzelf sterk maken. Ik heb zelfs tegen haar gepraat, om haar gerust
te stellen, maar zelfs daar reageerde ze niet op.
Help?

dravergekkie

Re: In het donker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:20

mischien schikt ze van de schaduwen ? dat doet 1 van die van mij ook.
anders is los sávonds in de bak gooien zodat ze zelf op ontdekking kan gaan.

of je moet haar gewoon flink aan werk zetten , veel overgangen en lekker bezig zijn zodat ze haar aandacht bij jou houd.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:28

De tips van dravergekkie lijken mij ook een goed idee. Pony die ik rijd is ook wat feller in et donker, maar dan probeer ik em gewoon goed bezig te houden.Oja, en als wij gaan springen, gewoon overdag in de zon, dan is er ook een schaduw bij de ene kant en dan wil die hem alleen springen vanaf de kant waar die de schaduw niet ziet. Dus het kan ook zeker te maken hebben met de schaduwen.

Oja, misschien van te voren even longeren en langs de enge kan laten lopen, zo vaak dat hij niet meer reageerd? Knipoog

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:42

Flink bezig houden lijkt mij ook een goed plan.
Het zijn meestal vooral de schaduwen die ze eng vinden.
Bovendien begint het kouder te worden en reageren ze ook feller dan anders. Tenminste, dat is bij mijn paard het geval. Die schrikt nu ineens ook van dingen waar ze anders fluitend voorbij wandelt.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:02

Oke, ik zal het nog wel een paar keer proberen, en longeren van te voren lijkt me ook wel handig ja. Ik probeerde haar wel bezig te houden, alleen ze was op dat punt, alleen geconcentreerd op de 'enge plek' en dan de andere helft van de bak, liep ze gewoon normaal, zoals ze altijd doet. En ik heb ook op beide handen een paar keer kleinere voltes gereden bij die plek, maar daarna schrok ze er zo weer van. Ik snap er niets van, maar ik zal jullie tips wel opvolgen als ik nog een keer in het donker ga rijden. Bedankt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:08

Ik merk met mijn paard ook dat wanneer ik 's avonds in het donker in de buitenbak moet rijden dat ze veel meer op vanalles let. Deels komt dat ook door mij omdat ik dan ook gespannen ben. Als mijn man (met erg weinig rijervaring, maar veel meer rust) erop zit ontspant ze al binnen vijf minuten en is ze veel minder kijkerig.
Ik hoor dan ook alles wat er om mij heen gebeurt waar ik dan weer op reageer en dat merkt ze. Wat wel helpt voor mijzelf om meer rust te krijgen is met mijn ipod op rijden. Ik hoor dan niet wat er om mij heen gebeurt waardoor ik er niet op kan reageren en mijn paard weer niet op mij reageert.
Feit blijft dat ze uit zichzelf ook op geluiden en bewegingen in de omgeving reageert aangezien ze bij andere mensen hier ook op reageert, maar voor mij brengt de ipod wel wat meer rust waardoor het minder is. Ik houd dan wel maar één oortje in om te voorkomen dan ik het niet hoor wanneer er wel wat aan de hand is en ze me verrast door er vandoor te gaan.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:11

Ja gister had ik ook 1 dopje in, maar omdat zij zo gespannen deed, raakte ik ook wel ietsje gespannen, ik denk dat het daar ook wel door komt inderdaad.

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:04

Het betekend gewoon dat je je pony niet in de hand hebt, want als je dat wel zou hebben zou hij overal lopen waar jij wilt, en zou hij niet zo hard wegspringen, minstens een klein sprongetje. Probeer daarom tijdens het rijden te zorgen dat hij ten alle tijden op jouw hulpen reageert.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:27

RockerNr11 schreef:
Het betekend gewoon dat je je pony niet in de hand hebt, want als je dat wel zou hebben zou hij overal lopen waar jij wilt, en zou hij niet zo hard wegspringen, minstens een klein sprongetje. Probeer daarom tijdens het rijden te zorgen dat hij ten alle tijden op jouw hulpen reageert.

Best een beetje onzin, paarden zijn en blijven vluchtdieren!

Ik denk dat er naast lopen, goed laten kijken dat er niets is en dan gaan rijden een goede is. vooral het zelf niet spannend vinden Knipoog Jij leid je paard, als je zelf bang gaat zijn dat je paard gaat schrikken of je daarop insteld zal dat ook zeker gebeuren.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:32

RockerNr11 schreef:

Wat een onzin. Paarden zijn vluchtdieren, dit zal er altijd in blijven zitten. In het donker zijn ze nou eenmaal veel alerter, dat is natuurlijk dit is voor hun gewoon een veel gevaarlijker tijd nog als overdag, dus logisch dat ze eerder willen vluchten.

Je paard moet leren dat er niks aan de hand is, dat hem daar niks gebeurd en dat hij ook in het donker daar veilig is. De tip losgooien kan helpen doordat hij inderdaad zelf op onderzoek kan uitgaan. Bij mijn merrie helpt longeren dan ook, die begint dan te rennen maar ergens valt dan ook het kwartje dat ze alleen zichzelf er moe mee maakt en ze nog steeds niet heeft kunnen vluchten.