beenhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_eefiej_

beenhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:40

hallo! ik weet dat er veel topics zijn over beenhouding, maar mijn probleem heb ik er nog niet tussen zien staan. als er dus al topics over zijn: tell me!
Ik ben nu al langere tijd bezig met mijn beenhouding in de les. Alles is goed, alleen zijn we nu bezig met je knie niet tegen het zadel houden. Ik ben gewend lekker te zitten, maar nu moet ik dus mijn been veel meer naar achteren leggen en mijn knie naar buiten draaien. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... nu dus mijn probleem: HET LUKT NIET!! Het is echt een ramp! In stap gaat het nog wel oké, maar in de draf en galop lukt het gewoon niet. Het lukt wel om mijn even goed te houden, maar na een paar seconden schuiven ze weer naar voren. Is dit nou een kwestie van oefenen, spieren trainen of het gewoon niet kunnen?
bedankt dat jullie geluisterd hebben naar mijn verhaal, en ik hoop dat jullie kunnen helpen!

SETEFURII

Re: beenhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:42

doorzitten in deze houding, da ontspan je ook beter (ik toch Haha! )
en er altijd op letten of zorgen dat iemand je er op wijst
dan gaat het na een tijdje wel Ja
succes!

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:43

Waarom moet je je knie naar buiten draaien?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:08

Ik snap ook de logica van de knie naar buiten draaien niet. Prikken jouw tenen in de buik van het paard (wat ik echt ontzettend knap zou vinden)? En waarom moet je je been naar achteren leggen? Ligt jouw been over de kniewrong heen? Wat hoopt de instructrice met deze oefening te bereiken?

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:34

Ik snap het ook niet zo goed waarom je je knie naar buiten zou moeten draaien... Heb je misschien een foto van jouw houding?

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:31

het is ook inderdaad een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik probeer het nog een keer:
we hebben op de manege veelzijdigheidszadels. als ik gewoon ontspannen zit, zitten mijn knieen te veel tegen het zadel en mijn benen te ver naar voren. nu wil mijn instructrice dus leren hoe je in een dressuurzadel zit, dus moet je je benen zo houden als ik heb geprobeerd uit te leggen. het nut hiervan is, dat je benen meer naar achteren liggen zodat de paarden beter op je reageren. ook zijn sommige paarden gevoelig, en als ze dus hun knie tegen het zadel voelen denken ze dat je een hulp geeft.
ik heb helaas geen foto, maar ik hoop dat jullie het nu beter snappen!

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:35

Allereerst moet je gewoon ontspannen blijven zitten, misschien hang je teveel naar achteren met je bovenlichaam? Dan moet je namelijk wat meer naar voren gaan zitten (rechtop) en dan gaan je benen automatisch naar achteren. Ook je tenen moet je naar binnen draaien, dat maakt het ook al een stuk makkelijker om je knieen aan te sluiten. Knipoog

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:43

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb namelijk dat probleem ook een beetje. Je trekt waarschijnlijk je knie een beetje op waardoor je onderbeen te ver naar voren ligt. Je knie komt op de kniewrong te liggen. De zogenaamde stoelzit.

Ik denk niet dat je je knie naar buiten moet draaien maar wel je been lang maken. Als je zit moet je het idee hebben dat je op een balk zit en je benen recht naar beneden hangen. Als je je knieen goed naar beneden drukt en je hiel uit, zonder je benen naar voren te steken, liggen je onderbenen mooi tegen je paard aan. Je schouder, heup en hak moeten op 1 lijn liggen. Het enige waarmee je dit echt kan verbeteren volgens mij is veel zonder beugels rijden.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:46

beugels een gaatje langer?

_eefiej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:20

okee, heel erg bedankt allemaal!