Losrijden loperig paard; tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Losrijden loperig paard; tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:42

Mijn merrie kan in een vreemde omgeving iets gespannen zijn, wat zich uit in loperigheid. Dus erg voorwaarts, het liefst met het hoofd omhoog. Nu weet ik dat het beste is om het paard rond en laag in te stellen en over de rug te krijgen om zo het tempo ook onder controle te krijgen. Ik stel haar laag en rond in en vervolgens komt ze heel graag weer snel met het hoofd hoger en wil ze weer sneller gaan. Krijg ik dit in het loswerken niet helemaal voor elkaar, dan blijft ze de rest van de training drammerig in de hand. Thuis heeft ze hier overigens geen last van.
Het paard heeft van nature veel looplust en is goed aan het been.

Heeft iemand ervaring hiermee en wellicht tips/oefeningen om in het loswerken al goed naar ontspanning te komen?

MieLo

Re: Losrijden loperig paard; tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:43

even een stipje, heb hetzelfde probleem met mijn merrie

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:45

Longeertouw mee en even longeren voordat je erop stapt. Dan kan ze even kijken waar ze is en dan is het meest gekke er vaak wel af.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:49

Sieppus schreef:
Longeertouw mee en even longeren voordat je erop stapt. Dan kan ze even kijken waar ze is en dan is het meest gekke er vaak wel af.

Het heeft niets met overtollige energie te maken. Aan de longe kan ze heerlijk rond sukkelen. Het is juist voorwaartse drang onder de man/vrouw. Ze is overigens helemaal nagekeken door een osteopaat/nieuwe Passier gekocht. Dus daar ligt het niet aan Haha! .

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:10

Het klinkt als of je paard niet echt bij de les ia tijdens het losrijden. Probeer veel variatie te brengen in je losrijden veel voltes en wisselingen van buiging en tempo.

succes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:31

Ik heb momenteel een leenmerrie (moeder van mijn driejarige), ik heb dit probleem ook een beetje met haar. Gisteren heel veel tempowisselingen gereden, heel veel figuren, vanaf het begin geprobeerd al lager in te stellen en er heel erg aan blijven rijden, heb gisteren echt fantastisch gereden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:37

Ik vind longeren voor het opstappen niet een erg goede tip. Natuurlijk kunnen ze hun energie misschien kwijt maar…Hoe zit het met de wedstrijden??

Er moet maar ruimte zijn om te longeren en ik vind dat je de andere mensen er mee hindert als je dit in de losrijbak moet doen.
Daarbij is het natuurlijk niet fijn als jij je paard net een beetje onder controle hebt en er daarna iemand zijn paard even lekker uit laat bokken aan de longeerlijn.

Wat je ook kunt proberen is gewoon voorwaarts rijden, met een “losse”aanleuning, veel voltes, eventueel overgangen en het kijkerige gewoon negeren. Zo lossen wij het vaak op met onze kijkerige merrie. Die ziet dan plotseling bakkabouters en beren ergens achter zitten..

Succes!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:17

Ibalia schreef:
Ik vind longeren voor het opstappen niet een erg goede tip. Natuurlijk kunnen ze hun energie misschien kwijt maar…Hoe zit het met de wedstrijden??

Er moet maar ruimte zijn om te longeren en ik vind dat je de andere mensen er mee hindert als je dit in de losrijbak moet doen.
Daarbij is het natuurlijk niet fijn als jij je paard net een beetje onder controle hebt en er daarna iemand zijn paard even lekker uit laat bokken aan de longeerlijn.

Wat je ook kunt proberen is gewoon voorwaarts rijden, met een “losse”aanleuning, veel voltes, eventueel overgangen en het kijkerige gewoon negeren. Zo lossen wij het vaak op met onze kijkerige merrie. Die ziet dan plotseling bakkabouters en beren ergens achter zitten..

Succes!

Waarschijnlijk heb je mij posts niet goed gelezen Knipoog > ik hoef haar niet te longeren omdat ze overtollige energie heeft of id. Ze is ook niet kijkerig, slechts loperig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:19

Je kunt ook proberen heel lui/langzaam te lichtrijden in draf, en zelf goed rustig door ademen wil ook wel eens (iets) helpen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:22

het paard waar ik mee rij heeft hetzelfde probleem.

ik zet hem op een kleinere volte, rustig dan er weer af maar zodra hij weer gaat, weer op een kleine volte..Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:24

Het achterwaarts gaan meer gaan oefenen, eerst in rustige omgeving, en opbouwen zodat je het ook in een drukkere omgeving kunt doen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:36

Animal_ABC schreef:
Het achterwaarts gaan meer gaan oefenen, eerst in rustige omgeving, en opbouwen zodat je het ook in een drukkere omgeving kunt doen.

kan ik eens gaan proberen, snap dat je hiermee het tempo zelf aangeeft en leiderschap neemt; hup terug Haha!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:37

Inderdaad! Succes! Knipoog

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:37

Nibbit schreef:
Je kunt ook proberen heel lui/langzaam te lichtrijden in draf, en zelf goed rustig door ademen wil ook wel eens (iets) helpen.

pas ik al toe.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:38

De tips die gegeven worden pas ik veelal al toe, het achterwaarts gaan en veel wendingen/kleine voltes rijden ga ik eens toepassen, bedankt voor de tips tot zover Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:42

Je zou kunen proberem Merrie moediger te maken voor vreemde omgeving , buitenritten maken en tijdens de buitenritten dressuuroefeningen.(overgangen , wendingen ,slaom etc)

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:45

Je kunt ook tellen (1,2,1,2) in een bepaald ritme dat jij wilt rijden, of een liedje zingen in je hoofd, zodat ze precies op jouw ritme loopt, en niet op haar eigen ritme.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:46

ik heb er ook een onder me kont die loperig is, weet precies hoe je je dan voelt. het is inderdaad het beste om haar op jou te laten wachten. Dit paard wat ik rij is altijd wel wat loperig en wat dat betrefd ook een elastiekje. Eerst moet ze op me wachten en dan pas kan ik de ontspanning vinden bij haar. zonder een fijne warming up, zal ik het achterwaarts niet toepassen. zo krijg je overbelasting op de koude pezen.. wat jezelf toepast is ook heel erg goed, het langzamer lichtrijden en zelf rustig blijven. en bezig houden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:49

Wat ik altijd wel merkte is dat het ook deels de ruiter is die het hem doet (danwel onbewust).
Zelf ontspannen/diep (uitgebreid) zuchten/ praten tegen het paard wil ook wel eens helpen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:49

in ieder geval niet aan de teugels gaan trekken. Mijn bijrijdpony heeft dit ook afentoe. Dan ga ik rustiger lichtrijden, mezelf zwaar maken, en heel sterk denken aan rustiger gaan. Veel met je benen rijden, en enkel licht contact met de mond houden, meer niet. Veel wendingen, om af te lijden, maar dan stuur je uiteraard vooral met je benen!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:00

Ik heb dat net zo.
In de trainingen gaat het dan vaak best goed, maar op wedstrijd moet je bepaalde figuren rijden en kun je niet zomaar even een extra wending inzetten wanneer ze wer onder je weg wil lopen.
Ik heb dus precies hetzelfde probleem...
Longeren hier idd ook geen optie.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:05

Ik heb hetzelfde probleem, ik ben érg blij dat mn pony zo loperig en werkwillig is, maar soms.. gewoon heel soms... is het zó vervelend! ik heb helaas nog niet dé gouden tip gevonden, maar ik hoop dat er nog een bokker gaat reageren die wel die gouden tip heeft Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:35

Mijn verhaal over longeren was ook meer bedoeld voor Sieppus Haha!

Ik had gelezen dat longeren bij jou niet helpt.. Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:39

Vertraagd lichtrijden, veel overgangen naar stap en weer naar draf, veel voltes, halthouden paar passen achterwaarts en weer weg draven. Gewoon aan het werk houden, dat helpt (meestal) bij die van mij. Probeer haar aandacht bij jou te houden dat is belangrijk

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:42

Navidad schreef:
ik heb er ook een onder me kont die loperig is, weet precies hoe je je dan voelt. het is inderdaad het beste om haar op jou te laten wachten. Dit paard wat ik rij is altijd wel wat loperig en wat dat betrefd ook een elastiekje. Eerst moet ze op me wachten en dan pas kan ik de ontspanning vinden bij haar. zonder een fijne warming up, zal ik het achterwaarts niet toepassen. zo krijg je overbelasting op de koude pezen.. wat jezelf toepast is ook heel erg goed, het langzamer lichtrijden en zelf rustig blijven. en bezig houden.

goed verhaal; hoe leer jij haar wachten met name in het losrijden?