Waarom lukt het bitloos wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Waarom lukt het bitloos wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:47

Hallo bokkers,

Ik heb zojuist voor de 2de keer met een bitloos hoofdstel gereden, en ik moet zeggen dat het nu stukken beter gaat. Ze loopt fijn 'aan de teugel' fijne buiging, stelling alles..

Terwijl als ik haar met bit rijd ze altijd ontzettend onrustig is en nooit fijn naar beneden loopt.
Het bit ligt goed in haar mond (een dubbelgebroken trensje).

Ik vroeg mij af waar dit aan kon liggen. (tandproblemen uitgesloten daar heeft ze geen last van).

PreHungaro

Re: Waarom lukt het bitloos wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:47

als het niet aan de tanden ligt en je zeker weet dat het id goed in de mond ligt. waarom zou je dan niet gewoon altijd bitloos rijden? Je paard geeft zelf goed aan wat hij/zij fijner vind. Je hebt genoeg paarden die het bit gewoon niet fijn vinden, maar dit gedrag word vaak genegeerd, en vaak niet eens herkent.
als ik jou was zou ik gewoon een tijdje lekker zonder bit rijden, en dan over een tijdje weer proberen... weet je oo zeker dat er geen tand doorkomt of iets dergelijks?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:52

Ik heb hetzelfde gehad. Afgelopen zomer liep mijn pony totaal niet goed op het bit, constant ruzie (al was hij ook aan het puberen hoor). Tandarts was niet zo lang daarvoor langs geweest en heeft wat haken weggehaald. Maar het lag dus ook niet aan zijn tanden.
Door een ongelukje met een graaskorf was ik genoodzaakt om met bitloos te gaan rijden (stilzetten was geen optie). Hij was destijds met bit erg druk en trekkerig. Maar zodra bitloos om was was dat over. Hij was ineens ontspannen en rustig. Een aantal maanden en alleen met bitloos gereden (mondhoeken moesten natuurlijk ook nog goed genezen). En na een tijdje t bit er weer een bij gepakt. En verrek, ook met bit liep ie lekker Haha! Nu wissel ik het dus af, ik rij nu nog ong. 1 a 2x in de week bitloos en de rest met bit.

Zoals Keeyzie al zegt, anders even een periode bitloos blijven rijden en het na een tijdje weer met bit proberen. Geen idee waar het aan lag, maar bij mij heeft het iig geholpen Lachen

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 09:00

Ik ga nu zeker verder met bitloos rijden, want ik ben die gevechten best wel zat steeds. Terwijl het bitloos niet eens nodig is!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:27

Ik las laatst ergens dat je binnenkort op wedstrijden ook bitloos mag starten dus dan hoef je helemaal geen bit meer te gebruiken als dat minder goed werkt voor je paardje. Heerlijk! Weer wat keuze erbij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:33

tja..als ze bitloos beter loopt zou ik het wel weten!
Verder is het meestal een fout om te denken dat een bit verzet veroorzaakt of pijn ...dat doet een bit niet maar de ruiterhand...
Zet een paard met problemen in de mond maar eens op stal met hoofdstel met bit om...niets aan de hand(of het bit moet totaal niet passen..)de ellende begint pas als er verbinding is met de ruiterhand...
hiermee wil ik niet zeggen dat ts niet kan rijden..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:36

ja indd

als mijn paard bitloos beter loopt had ik het ook wel geweten mischien doet het bit pijn in zijn mond of bij zijn tanden en daarom het niet prettig vind??

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:05

Lekker bitloos blijven rijden dus! Je paard geeft aan dt ze het bit niet prettig vind, lijkt mij tenminste.

Op de volgende site kun je veel informatie vinden:
http://www.bitloospaardrijden.info

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:20

Een paard op de pensionstal waar ik eerst reed kon niet tegen de stalen smaak van het bit.
En kreeg ook later allergie op zijn tong. Gewoon omdat hij zich eraan irriteerde. Dit werd steeds erger.
De tandarts kon ook niks vinden! Maar toen die allergie op z'n tong kwam heeft de eigenaresse een bitloos
hoofdstel aangeschaft. Alle problemen waren opgelost en ze rijden nu al 5 jaar bitloos! (als het niet langer is)
Misschien heeft jou paard daar ook last van...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:24

Mijn pony loopt in de bak ook ontzettend te klieren met het bit. Ik rij haar altijd bitloos in de bak, bevalt veel beter. Ze vindt het bit gewoon niet leuk. Ik heb hem nu alleen nog buiten in, dan heeft ze er eigenlijk geen probleem mee.
Gewoon lekker bitloos blijven dus Ja

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 15:03

geerke schreef:
tja..als ze bitloos beter loopt zou ik het wel weten!
Verder is het meestal een fout om te denken dat een bit verzet veroorzaakt of pijn ...dat doet een bit niet maar de ruiterhand...
Zet een paard met problemen in de mond maar eens op stal met hoofdstel met bit om...niets aan de hand(of het bit moet totaal niet passen..)de ellende begint pas als er verbinding is met de ruiterhand...
hiermee wil ik niet zeggen dat ts niet kan rijden..

Ik vind je voorbeeld een beetje vreemd.
Als je rijd ben je genoodzaakt contact te maken met de paardenmond, dit natuurlijk wel op een normale manier, maar jou voorbeeld van een paard in de stal met hoofdstel staat hier los van.