Verkeerde galop rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chessje

Verkeerde galop rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 11:16

Mijn paard is manege paard geweest en heeft op de rechterhand altijd de linkergalop mogen doen. De linkergalop gaat probleemloos, doorzitten aanspringen en lopen maar...

Bij de rechtergalop moet ik haar aanmoedigen om aan te springen en dan springt ze altijd in de linkergalop... Als ik haar op een kleine volte zet dan springt ze 3 passen aan in de rechtergalop en dan wisselt ze... Met longeren pakt ze ook niet altijd de rechtergalop...

Wat kan ik hieraan doen? Een ruiter met jaren ervaring krijgt het wel voor elkaar... Ik krijg alleen maar een boos paard die van de hoefslag af gaat en tijdens het draven al wilt aanspringen in de galop omdat ik daarop gefixeerd ben... Daarom doe ik nu alleen nog de linker galop...

meliiSsatjje

Re: Verkeerde galop rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:24

proberen om hem naar buiten te stellen en dan aan te springen misschien werk je tegen met een hand waardoor hij verkeerd aanspringt.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:25

mijn pony doet dit ook maar is pas 4, even een stipje

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:35

Misschien is zijn de spieren aan de ene kant van je paard minder ontwikkeld dan aan de andere kant omdat hij die altijd minder heeft hoeven gebruiken? Ik denk dat je al blij moet zijn dat hij wel goed aanspringt op de volte en een paar passen in de goede galop zit. Misschien helpt het om daarna meteen te stoppen? Wel belangrijk dat jij beslist wanneer je stopt en niet je paard, dus ik zou na 2 goede sprongen terug in draf gaan. En dan klaar met de rechtergalop... Een keer daarna doe je 3 passen enz...

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:37

Je moet aan de rechtenkant steunen, je gewicht verplaatsen naar de rechterbeugel, linkerbeen achter de singel, rechterbeen op de singel en dan in de bocht of op een volte aanspringen. Als die toch links aanspringt, terugnemen naar de draf en opnieuw aanspringen. Als je dit consequent doet, krijgt hij vanzelf door dat meteen rechts aanspringen toch echt veel handiger is.
Succes ermee!

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:35

heey mijn paard heeeft dit ook.
maar sinds mijn instructrice me heeft geholpen valt het heel erg mee!
je met gewoon op verkeerde been licht rijden en vanuit licht rijden in de hoek in galop aanspringen.
ik weet niet of het bij jou werkt maar bij mij is het goed gelukt!!

sucses xx

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:50

ik heb het ook gehad, alleen dan op de andere hand. iK hoor wel vaker dat paarden het (een periode) hebben, als je er aan werkt moet het goed kunnen komen.
Eerst sprong ik steeds aan op de volte, zo klein mogelijk, maar het hielp niet.
Mijn instructrice zei dat ik haar een tikje op haar buitenschouder moest geven met het aanspringen. Dat hielp! Je dwint haar zo haar goede been voor te zetten.
Mits je natuurlijk de rest van je hulpen prima in orde hebt.

Verder: veel rust, wordt niet gestresst als het even niet lukt, want dat werkt averechts. Eerst ontspannen in draf voor je aanspringt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:08

ik had hetzelfde probleem. het gaat nog steeds weleens mis.

Maar, ik ben mijn paard rechter aan het richten met mijn nieuwe instructrice. Wanneer hij recht loopt, springt hij goed aan. Wanneer hij de tijd heeft om om te buigen, en die ruimte dus ook krijgt, galoppeert hij verkeerd aan.
aan mij is het dus om het paard met de juiste stelling aan te laten galopperen.
Hele kleine voltes raad ik je af, je paard vindt het al moeilijk en nu maak je het nog moeilijker voor hem. Je kunt wel evt afwenden bij B richting C en dan in die kleinere bocht aanspringen, daarna niet op een kleine volte houden.
Ook met longeren, iedere keer terugnemen wanneer hij verkeerd aanspringt.
Ervaren ruiters voelen het aan wanneer het paard verkeerd gaat springen, ik niet. Daarom kunnen hele goede ruiters dit beter dan jij en ik. Maar met de juiste begeleiding komen we er wel!

Ik heb een tijdlang alleen de rechtergalop gedaan wanneer ik les had. Omdat ik het te laat doorhad wanneer hij verkeerd aansprong. Misschien een tip voor jou?

Succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:51

iedere keer als je paard verkeerd aanspringt terug nemen en opnieuw aanspringen..zo samen gaan oevenen tot je paard het wel goed doet..geef iets meer ruimte met je binnenteugel en je benen op de juiste plaats..mischien juist iets meer overdreven doen?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:45

op binnenbeen gaan lichtrijden, binnenhand stuk van de hals. heb je hem dan in de juiste galop mss even verlichte zit, wat voor sommige paarden makkelijker is om in balans te blijven, om ze te voorkomen dat ze wisselt of overkruis gaat.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:29

Ik zou juist niet tig keer gaan aanspringen tot het eens een keertje goed gaat. Topic starter zegt dat met een goede ruiter het paard het wel doet. Geeft niets dat jij nog niet zover bent komt vanzelf wel. Ik denk dat je paard scheef is en daarom moeite heeft om rechts goed aan te springen. Ik zou zoveel mogelijk oefeningen rijden om je paard weer soepel op beide kanten te krijgen. Daarna zal je zien zal het aan springen in de goede galop een stuk beter gaan. Heb je ook les vraag maar eens aan je instructrice oefeningen om je paard lekker in te buigen en recht te stellen.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:35

Wat doe je met je linkerhand?? Wellicht heb je deze er teveel aan. Probeer je linkerhand goed te ontspannen en schoudervoor in te zetten met je binnenhand eraan.
Op het vereerde been lichtrijden met een tikje op de buitenschouder wil idd ook nog weleens helpen.
Daarnaast geef je aan dat jouw paard alleen maar wil galopperen omdat jij hierop gefixeerd bent. Iedere keer als je dit aanvoelt, ga je even terug naar de stap. Paar passen stappen, en dan weer aandraven...

Succes!

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:46

mijn pony deed dat ook,
hoofdje iets naar buiten doen en dan aanspringen. dan kan die alleen maar zijn binnen been doen , dit is mij ooit verteld door een jury Haha!
op een balkje aanspringen wil ook nog wel eens helpen! Knipoog
succes ermee!

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:05

ik ben het met monsera eens.

Ik heb dit probleem ook gehad, alleen zat het paard vast op 1 kant, zodra hij helemaal soepel was sprong hij goed aan.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 01:10

Jeetje wat een boel reacties... Thanx!

Mijn intructeur heeft me inmiddels gezegd de zweep tegen de buitenschouder aan te leggen om haar duidelijk te maken dat ze de rechterschouder moet inbuigen... Het lukt me nu wel eens om aan te springen...

Daarnaast klopt het dat ze rechts vast zit... Het is wel al minder... Ze heeft namelijk zo'n 7 maanden stilgestaan met een een gescheurde pees.

Moet wel zeggen daarvoor was zo ook al moeilijk met de rechtergalop...

Ik blijf het proberen en ga werken met jullie tips...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:32

Ik heb ook een paard dat moeilijk galloppeert. Eerst was het heel moeilijk in de linkergalop (dus precies andersom als jij) en nu doet ze dat werkelijk fantastisch.... en nu springt ze rechts óók in de linkergalop.... maar dan pak ik haar meteen terug totdat ze in de goede galop zit. Op een kleine volte helpt vaak sowieso moet je het in bochten doen en níet op een recht stuk en extra duidelijk de hulpen geven maar dus niet de andere galop maar gaan verslappen voordat je dalijk het zelfde hebt als mijn paard dus. Veel succes!