sporen welke aan te raden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

sporen welke aan te raden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:27

Ik rijdt mijn paard met sporen,wanneer nodig is natuurlijk Knipoog ,hij is niet echt aan het been,(soms niet voorwaarts genoeg)rijdt met lange rechte sporen waar hij nauwelijks op reageert.
Zou wieltjes wat zijn?hoorde dat dat vriendelijke was als de lange rechte!!

gr emaartje Cool

Nickeltje

Re: sporen welke aan te raden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:28

Welke sporen aan te raden?
Geen!
Gewoon degelijke basis opbouwen met goede lessen en zorgen dat je hem goed en gehoorzaam aan kleine kuithulpen hebt. Dat zal later ook een stuk schelen met hogere dressuur oefeningen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:29

Nickeltje schreef:
Welke sporen aan te raden?
Geen!
Gewoon degelijke basis opbouwen met goede lessen en zorgen dat je hem goed en gehoorzaam aan kleine kuithulpen hebt. Dat zal later ook een stuk schelen met hogere dressuur oefeningen.

dat is mijn vraag niet,heb nou eenmaal sporen nodig bij hem,zekers met de oefeningen Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:31

Toch blijf ik bij mijn antwoord, als je ze nu al zo hard nodig hebt bij je basis, zal het erg moeilijk worden voor jullie om wat verder te komen op een goede manier in de dressuur of springen of waar je ook in verder wil.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:03

Idd, ik ga hier niet zeggen dat sporen niet kunnen helpen, ze hebben zeker hun doel, maar het is niet echt bedoelt om er je paard mee vooruit te stampen, daar dienen sporen zeker niet voor.
Als je nu eens bekijkt wat er gaande is dan zou je zien dat je paard eigenlijk nooit goed opgeleerd is, en dat kan je alsnog wel terug doen, je moet hem gewoon gaan leren te reageren op kleine hulpen, en hem dan nog leren wat de verschillende hulpen betekenen ; voorwaarts - stoppen - achterwaarts - gallop - ...... en zo kan je blijven opnoemen.
Maar je paard is niet ongevoelig , kijk maar eens als er een vlieg op zijn huid land dan zie je zijn huid trillen dus zo zie je dat het paard het wel voelt , maar als je benen geeft en hij gaat niet vooruit dan is het dus geen bewijs dat hij het niet merkt , maar dat hij gewoon nooit geleerd heeft om op een juiste manier te reageren.
Dus ik geef " Nickeltje " groot gelijk met wat hij hiervoor in dit topic zei -------- GEEN SPOREN , en zeker niet in dit stadium van opleiding, maak er werk van en doe het goed, dan zal je paard met plezier voor je gaan werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:43

Ja ik zou ook aanraden geen.
Zeker als je nog met de basis bezig ben en als je met een spoor het tempo wil bepalen is dat ook helemaal niet slim, want hoe doe je het dan als hij niet meer op de spoor reageert?
Voor het voorwaartse zou je hem wel als ondersteuning kunnen gebruiken, maar dan alleen als aanwijzing.
Dus waar wil je hem voor gebruiken?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:43

Geen sporen inderdaad.

Als je nu, bij de basis al sporen nodig hebt om je paard voorwaarts te krijgen (waar ze overigens nooit of te nimmer voor bedoeld zijn), hoe wil je dat dan doen als je verder komt?

Nu heb je genoeg aan knopspoortjes, dan moet je over op sterkere sporen, dan weer op sterkeren.
En uiteindelijk heb je geen keuze meer, dan heb je de allerscherpste sporen gehad, maar het probleem is nog niet opgelost.
Het paard reageerd nog altijd niet op het been.

Hoe wil je dat dan verder gaan oplossen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:45

Ik ga met de rest mee.

Neem een goede instructie in de hand, die je helpt met het beter activeren van je paard/pony.
Sporen is om de hulpen te verfijnen, niet om hem beter aan je been te krijgen Knipoog

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:26

ik ga ook met de rest mee.

maar als je toch voor sporen kiest ga dan voor wieltjessporen met een glad wiel.
dit is het vriendelijkste spoortje

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:12

Dan gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Wieletje of rechte spoor maakt niet zoveel uit. Het ligt eraan hoe je je spoor gebruikt. Oftewel alleen als het nodig is aansporen of elke pas onwillekeurig gebruiken zonder reactie van je paard. Voor sommige oefeningen heb je nu eenmaal iets extra's nodig om het je paard aan te leren. Misschien een zweepje ipv sporen een idee. Als je paard het eenmaal snapt, zul je sporen of zweep steeds meer achterwege moeten laten. Het is volgens mij een droombeeld om je paard af te richten zonder hulp van spoor of zweep voor ons gewone stervelingen. Het ligt er natuurlijk wel aan waar je ambities liggen en of je een paard hebt dat voldoende drang naar voren heeft, anders hebben de hulpmiddelen ook weinig zin. Schijnheilig

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:15

Ik zou ook zeggen geen, gewoon veel overgangen rijden. En consequent zijn, reageert ie 1x niet op je been,geef je een harder schopje, reageert ie nog niet, dan een tik. En je moet er echt consequent in zijn, want als je het de ene keer wel toegeeft heeft het ook niet zoveel nut.
En sporen zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen met de moeilijkere oefeningen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:20

meliiSsatjje schreef:
ik ga ook met de rest mee.

maar als je toch voor sporen kiest ga dan voor wieltjessporen met een glad wiel.
dit is het vriendelijkste spoortje

Die ronde draaiende kunststof bolletjessporen zijn nog veel vriendelijker. Die zijn in de sportwereld steeds populairder en terecht. Heel verschil of je ze een por met een metalen punt geeft of ze voelen een kunsstof bolletje. Helaas mogen kunsstof sporen niet op wedstrijd, maar in de training zie je ze bij steeds meer ruiters. Ik rijd er ook alle paarden mee en ze bevallen me prima.
Overigens ga ik wel met de rest mee dat een paard ook zonder spoor vooruit zou moeten reageren op het been.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:11

midgie schreef:
Zeker als je nog met de basis bezig ben en als je met een spoor het tempo wil bepalen is dat ook helemaal niet slim, want hoe doe je het dan als hij niet meer op de spoor reageert?
Voor het voorwaartse zou je hem wel als ondersteuning kunnen gebruiken, maar dan alleen als aanwijzing.

inderdaad ter ondersteuning natuurlijk Knipoog daarom mijn vraag welke is dan geschikt Haha!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:51

idd laat hem eerst netjes voorwaards lopen. het enige middel dat je nodig hebt is geduld! maak lekker veel overgangen en ben concequent houd er zo nodig even een zweepje bij. maar sporen zijn eigelijk op de markt gebracht om een hulp te verfijnen, wat mensen tegenwoordig alemaal met sporen willen berijken wil ik niet eens weten! gebruik alsjeblieft geen sporen, als je nu al zegt dat je paard niet meer op lange sporen reageert ... dat is echt een heel slecht teken, leer hem eerst gewoon voor je been reageren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:55

Emaartje schreef:
midgie schreef:

inderdaad ter ondersteuning natuurlijk Knipoog daarom mijn vraag welke is dan geschikt Haha!

Ja okee dat snap ik, maar wil je hem voor het voorwaarste of het tempo gebruiken?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:01

Ja okee dat snap ik, maar wil je hem voor het voorwaarste of het tempo gebruiken?[/quote]

nou laat ik het zo zeggen als hij iets moeilijk vind vertraagt hij in het tempo,kun je de zweep gebruiken of de spoor hij reageert er niet op Vork normaal is hij wel voorwaarts genoeg hoor,alleen als hij iets moeilijker vind worden Knipoog

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:02

Ik zal even antwoord geven op de vraag;
Wielsporen zijn inderdaad vriendelijker dan rechte sporen MITS het wieltje goed kan draaien.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 11:09

ManonR_ schreef:
Wielsporen zijn inderdaad vriendelijker dan rechte sporen MITS het wieltje goed kan draaien.

bedankt voor het antwoordt Haha!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:45

ManonR_ schreef:

Dan heb ik hierop weer een vraag. Hoe weet je dat?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:48

Geen sporen, waarvoor zou je die gaan gebruiken?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:54

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:36

Mmmm. Is dat ooit wel eens wetenschappelijk onderzocht? Verward

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:43

Een paard is zonder sporen echt wel goed voor het been te maken. Heel consequent zijn (en daar hoef je echt niet veel voor te slaan) en dan heb je ze binnen 10 minuten goed voorwaarts voor het been.