Langzaam lichtrijden, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellie2

Langzaam lichtrijden, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:42

Hallo!
de titel zegt het al,
hoe kan je het beste leren langzaam te staan - zitten ?
Want mijn zit is best slecht, en mijn huurfjord is laatste tijd erg snel in draf, en iedere x probeer maar het lukt me gewoon niet zo goed Verdrietig
Iemand tips??
gr

Maartje1990

Re: Langzaam lichtrijden, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:43

je moet gewoon mee lichtrijden in het ritme van je paard en als deze korte passen zet dan moet je inderdaad wat sneller gaan staan zitten ja. Maar als je paard te snel gaat moet je 'm gewoon meer verzamelen Ja

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:50

Oefenen, oefenen, oefenen.

Meer verzamelen oid is niet de oplossing, je rijdt tenslotte met je zit en niet met je handen. Soms helpt het ook als iemand naar je kijkt en tegen je zegt rustiger lichtrijden(lesgever of iemand anders). Als je bewuster bent van hoe je lichtrijdt kan je het ook makkelijker aanpassen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:54

schijn overgangen rijden,als je draaft dan net doen als of je wil gaan stappen,maar als ze bijna in stap gaat geef je haar weer been,en moet ze weer voorwaarts gaan,als je dit regelmatig oefend dan zal ze op een gegeven moment op je zit langzamer gaan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:31

Zoals amazone77 ook al zegt. schijnovergangen rijden en daarna weer teugels voor en been erbij. Verder een keer goed diep/zwaar in het zadel gaan zitten of even met beide handen een lichte ophouding maken.
Werkt bij mijn paar dheel goed.
Meestal gebruik ik de 1ste manier

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:21

goed naar achteren zitten, en hoe moeilijk het ook is, niet snel mee gaan lichtrijden. als jij niet in het tempo van je paard meerijdt, is het voor hem heel lastig om in het tempo te blijven dus komt hij vanzelf wat terug in tempo. als het niet helpt, geljk wanneer je voelt dat hij snellen wil gaan eeen volte inzetten, dat remt hem ook al. veel succes er mee Knipoog

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:58

om het paard rustiger te laten draven en niet aan de teugels te hoeven komen kun je hem terug nemen in tempo en zijn passen groter maken door je eigen lichtrijtempo aan te passen.

als ik jonge pony's en paarden inrij en zij gaan te hard draven dan kom ik niet aan de teugel.
ik ga langzamer lichtrijden. sta 1-2 zit 1-2. dus als ik ga staan tel ik langzaam tot 2 en gan dan zitten dan tel ik weer tot 2 en ga weer staan. als je dit enkele keren oefent dan gaat het paard zich steeds sneller aanpassen aan jouw tempo en kun je hem terugnemen zonder aan zijn mond te komen.
let ook op dat steeds als je gaat zitten je je bekken kanteld en je dus zwaar maakt. en dat wanneer je gaat staan. je op je knieën leunt zonder met je benen te pitsen anders gaat je paard weer harder willen. ook steeds opletten zowel met zitten als wanneer je staat dat je niet voorover gaat hangen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:40

Ik heb dit probleem ook wel met mijn verzorgpaardje, maar met jou advies kom ik denk ik wel een heel eind rockie! Lachen

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:47

Nou, ik heb een paard die niet reageert op teugels en als de dood is van me benen Lachen Gewoon op het tempo mee lichtrijden, je balans houden en dan steeds iets langer staan en zitten, en iets bolle onderrug maken en dan voel je wel verschil.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:32

tellen Tong uitsteken
om de 2 passen lichtrijden enzoo en heel de tijd gaan tellen Tong uitsteken

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:38

Nou dat heb ik dus geprobeert . 2 tellen lichtrijden, 2 tellen blijven zitten.
Lichtrijden gaat wel, maar met 2 tellen doorzitten, word hij toch wel erg onrustig...
Weet zeker dat het aan mij ligt hoor, dus daar geen discussie over Lachen

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:44

M_EL_ISSA schreef:
Nou dat heb ik dus geprobeert . 2 tellen lichtrijden, 2 tellen blijven zitten.
Lichtrijden gaat wel, maar met 2 tellen doorzitten, word hij toch wel erg onrustig...
Weet zeker dat het aan mij ligt hoor, dus daar geen discussie over Lachen

Ik ga geen discussie aan hoor... Maar wil even iets duidelijk maken.
Als je zegt dat hij heel onrustig wordt bij het 2 maal doorzitten? wil je daarmee dan zeggen dat vaak helemaal niet blijft zitten?
Doorzitten is namelijk belangrijk in training van je paardje.
Loopt ie onder je vandaan? of wil je hem gewoon op een lekkere manier laten draven op het tempo dat jij wil?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:43

Ik vind dat hij niet erg lekker doorzit,vooral omdat hij zo een hoog tempo heeft.. dus dat sla ik vaak over om heel eerlijk te zijn..
Het gaat een half rondje goed, maar daarna word het gewoon erg onrustig.