pony die moeilijk op eigen benen kan lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idapaulien

pony die moeilijk op eigen benen kan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:37

hallo

ik ben op zoek naar oefeningen voor mijn pony die moeilijk op zijn eigen benen kan lopen.
met een bakrand gaat het prima maar zodra ik geen bakrand heb dan weet ze niet meer waar ze moet lopen.
groetjes

idapaulien

Re: pony die moeilijk op eigen benen kan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:50

is er niemand die mij kan helpen??

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:52

Niet te snel willen, je topic staat net een kwartiertje!

Veel op de binnenhoefslag gaan rijden en je pony ondersteunen met been en teugel. Veel figuren en ook veel buiten rijden op lange rechte stukken.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:09

hier enkele tips:

1) rij waar er geen bakrand is, deze bakrand zorgt ervoor dat je paard steeds daar wilt gaan lopen en dan kom je dus geen stap vooruit.

2) om je paard op eigen benen te laten lopen moet je hem veel trainen. veel figuren rijden en pas als hij dan goed loopt beginnen met recht te richten.

3) wissel rijden af met longeren. maak 2 longeerlijnen aan elkaar. maak aan elke kant van het bit 1 lijn vast. zo krijg je precies een menteugel.
ga je paard zo longeren. zo kun je hem sturen zoals wanneer je erop zit. laat hem figuren lopen, overgangen, rechte lijnen. leer hem ook commando's bv. als hij stil staat (sta stil), als hij moet gaan vooruit moet stappen of temop verhogen ( vooruit ), als hij achteruit moet gaan (terug), draven (draf), galop( galop), rechterwending ( rechtsom), linkerwending (linksom).

als je hem zo 2 keer per week een half uur longeerd ga je echt een groot verschil bij hem merken.
het voordeel van aan de longe is: het paard ziet jou en heeft dus meer vertrouwen in de situatie.
jullie krijgen een betere band. de dubbele longe geeft hem een beetje steun. je kunt hem gemakkelijker figuren en wendingen laten maken.
en omdat het paard minder belemmerd wordt door "de ruiter" is het voor hem gemakkelijker zich te bewegen en te ontspannen en gaat zo sneller op eigen benen lopen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:28

Oefenen in een rijbak door vaak op de tweede hoefslag te draven. Oefeningen rijden (voltes met name) goed je benen erbij erbij houden, en afwisselen met voorwaarts neerwaarts. Dan wordt het voor je pony niet normaal om steun bij je handen te zoeken.

Kortom, houdt het afwisselend in het rijden en gewoon door blijven zetten. Dat heeft even tijd nodig en zal zeker niet binnen een paar weken lukken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:32

Binnenhoefslag rijden, of ergens midden in de wei. Op den duur leren ze het wel.
Verder ook aan de hand aan beide kanten grondoefeningen vragen, en vanaf de rug veel volte's etc rijden.

Ook wil het wel eens helpen om "gek" te doen op de rug, afentoe juist niet mee gaan met een beweging, dat laat het dier meer op zijn eigen benen/evenwicht letten.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:50

Mijn pony is 3 jaar en ben hier dus ook mee bezig.:

Buitenrijden en dan niet teveel aanleunig bieden van je hand, anders loopt ie nog niet op eigen benen. Veel binnenhoefslag rijden, en veel van je been naar je hand rijden. Dus niet teveel druk op de hand.

Om te testen of ie nou eindelijk op eigen benen loopt, leg je wat druk op de teugels, en dan laat je de druk er helemaal vanaf. Als hij dan struikelt of op de voorhand valt dan loopt hij nog niet op eigen benen. Zelf consequent zijn is wel heel belangrijk.

Succes Knipoog

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:53

Het gaat nu steeds beter dat met die longe zat ik ook proberen vroeger ook al eens gedaan maar toen was ze super bang maar ik kan het nog wel een keer proberen

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:28

alleen binnenhoefslag en voltes,als hij gaat hangen juist meegevn zo kan hij geen steun hebben Knipoog