Paard bokt na opstappen, hoe afleren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Paard bokt na opstappen, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:23

Hallo

Spicy is mij denk ik weer gewoon aan het uitproberen.
Maar als ik opstap, dan maakt hij zich bol en als ik ook maar klein beetje mijn benen aandruk dan gooit die gemeen zijn kont omhoog en springt dan alle kanten op. Zo ben ik er al stuk of 7 keer van af gevallen.
Alleen, nu ben ik dus bang dat dat een gewoonte wordt...
Wat moet ik hier aan doen zodat het geen gewoonte wordt?

Ik hoor graag tips!!
Laatst bijgewerkt door WiskyBokjes op 10-11-08 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

amazone77

Re: Paard bokt bij opstappen, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:24

heb je iemand die hem voor je vast houd als je opstapt?

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:26

Het kan inderdaad zo zijn dat hij je in de maling neemt..
Maar wat ook zal kunnen is dat hij last van zijn rug heeft? Heb je dit al na laten kijken, misschien een idee?
Mischien helpt het als iemand hem vast houd tijdens het opstappen?

Zet um op Kusje

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:27

amazone77 schreef:
heb je iemand die hem voor je vast houd als je opstapt?

Nouja het is meer als ik er net op zit, want iemand houd hem al vast, dan zit ik net, dan voel ik dat hij zich bol maakt en dan begint hij te bokken.

jaimy92 schreef:
Het kan inderdaad zo zijn dat hij je in de maling neemt..
Maar wat ook zal kunnen is dat hij last van zijn rug heeft? Heb je dit al na laten kijken, misschien een idee?
Mischien helpt het als iemand hem vast houd tijdens het opstappen?

Zet um op Kusje

Hij wordt al vast gehouden Knipoog
Hij heeft niks aan zijn rug want na een paar rondjes longeren is het al weer over..
En de ene keer doet hij dat wel en de andere keer niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:28

dat zegt niets dat hij niets aan zijn rug heeft. ik zou het voor de zekerheid even na laten kijken...

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:30

Daar heb je indd gelijk in.. Je kan het altijd voor de zekerheid even laten controleren
Als er niks aan de hand is, heb je het iniedergeval "gecheckt"

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:31

ikenindi schreef:
dat zegt niets dat hij niets aan zijn rug heeft. ik zou het voor de zekerheid even na laten kijken...

Weet ik Knipoog
Kan het wel doen, maar anders zou hij dat altijd moeten doen en dat doet hij niet Knipoog
Want als die last van zijn rug zou hebben kan ik later ook niet zomaar opstappen en dat ik dus wel

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:31

Zadeldwang?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:32

weet niet of je het al hebt geprobeerd,maar zodra jij voelt dat hij wil gaan bokken dan rijd je hem flink naar vooren (als dat mogelijk is) vaak als je een bokkend paard naar vooren rijd (jaagt) houd het bokken op. maar alleen doen als je echt zeker weet dat hij niks mankeerd,anders is het paardje pesten.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:33

amazone77 schreef:
weet niet of je het al hebt geprobeerd,maar zodra jij voelt dat hij wil gaan bokken dan rijd je hem flink naar vooren (als dat mogelijk is) vaak als je een bokkend paard naar vooren rijd (jaagt) houd het bokken op. maar alleen doen als je echt zeker weet dat hij niks mankeerd,anders is het paardje pesten.

Zodra ik been geef begint die juist te bokken, ik heb dat al geprobeert alleen had geen succes Nagelbijten / Gniffelen Want ik geef ben en meteen begint hij te bokken.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:34

Iemand die ik ken had dit dus ook. Hebben ze ook gecontroleerd of hij iets aan z'n rug had.. Gewoon voor de zekerheid, dit bleek niet zo te zijn gelukkig!

Altijd als ze opwilde stappen wilde hij een speurt nemen en lag ze heel vaak al op de grond voordat ze erop zat..

Aan het begin hield haar vader het paard altijd beet aan een longeerlijn en stapte mn vriendin rustig op, met een krukje..
Later hoefde dr vader alleen nog maar het paard vast te houden aan de teugels..

Nu kan ze gewoon zelf opstappen maar wel altijd met een krukje.. Zonder lukt niet

Weetniet of je er iets aan hebt, maar bij mn vriendin was het gewoon oefenen oefenen en echt goed vasthouden en zelf rustig blijven!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:36

Klinkt als een rugprobleem of spanningsprobleem. Zou voorlopig even longeren voor je erop gaat als je daarmee het probleem kunt omzeilen en dan even aankijken of het beter of slechter wordt.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:36

jaimy92 schreef:
Iemand die ik ken had dit dus ook. Hebben ze ook gecontroleerd of hij iets aan z'n rug had.. Gewoon voor de zekerheid, dit bleek niet zo te zijn gelukkig!

Altijd als ze opwilde stappen wilde hij een speurt nemen en lag ze heel vaak al op de grond voordat ze erop zat..

Aan het begin hield haar vader het paard altijd beet aan een longeerlijn en stapte mn vriendin rustig op, met een krukje..
Later hoefde dr vader alleen nog maar het paard vast te houden aan de teugels..

Nu kan ze gewoon zelf opstappen maar wel altijd met een krukje.. Zonder lukt niet

Weetniet of je er iets aan hebt, maar bij mn vriendin was het gewoon oefenen oefenen en echt goed vasthouden en zelf rustig blijven!

Hij begint pas als ik er op zit, en ik doe mijn voet in de beugel, dan is hij al bol zeg maar. Ik heb dan ook al geprobeert om hem naar beneden te rijden gewoon op een rustige en ontspanne manier, eers hielp dat alleen nu is hij door het weer wat drukker maar dan gooit hij meteen zijn kont omhoog.

Katja schreef:
Klinkt als een rugprobleem of spanningsprobleem. Zou voorlopig even longeren voor je erop gaat als je daarmee het probleem kunt omzeilen en dan even aankijken of het beter of slechter wordt.

Doe ik nu ook Ja
Allebei de kanten 2 rondjes en het is over

savath

Re: Paard bokt na opstappen, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:02

Ik wil je niet terleur stellen,maar anthar deed het hier ook,we deden hem naar een africhtingsstal,(hij was zadelmak en braaf) en daar heeft hij stres gekregen met het opstijgen ,zodat je drie van de tien keer kon opstappen en lekker met hem rijden,en de andere 7 keer wachte hij tot je je been over hem deed en bokte hij tot je der af ging.
vaak als je gewoon op hem op kon stappen ,dan was hij de braafste om te rijden(eens je zat deed hij nooit iets.
Wou je afstappen dan deed je je voet uit de beugel en knalde hij je er gewoon af.Of iemand hem wel of niet vasthield(hij trapte nog na ook)

Alles nagegeken,rug,zadel,drukkingen,ruiter,echo gedaan rx hij mankeerde niets,zat tussen zijn oren,diegene die direct terug op klom en bleef volhouden kon met hem opstappen en rijden waar ze wou,ik en de rest dus niet.
Hij is verkocht,en we hebben erbij gezegt wat er scheelde,nieuwe eigenaars hebben zich nog niet gemeld,dus vraag me af of hij get daar wel doet of niet

Hopelijk is het bij jou paardje niet het zelfde

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:30

ik heb dit ook gehad met een paardje van me (toevallig ook bont!)
hij was een en al spanning bij het opstappen, zodra ik zat ontplofte hij gewoon. na een training op www.balingehof.nl
ging het echt super goed en kon ik weer alleen opstappen en rijden. Helaas is het na een tijd toch weer slechter gegaan, ik was te onzeker en zonder professionele hulp erbij lukte het dus niet meer (zeer sensibel en verpest paard eigenlijk). uiteindelijk dufde ik niet meer te rijden, en heb hem moeten verkopen. Naar het schijnt is hij naar engeland gegaan waar hij in de spingsport loopt. met iemand die veel zelfverzekerder is, en een goede zit heeft (hem eens kan uitzitten bij zo'n uitbarsting) ging het gewoon beter denk ik, helaas.
maar goed als hij het niet doet na longeren (maakte bij mijn paard eigenlijk niet veel uit) zou ik hier zeker mee doorgaan, je kan dit altijd weer gaan afbouwen. en misschien toch ook hulp zoeken in de richting van mensen die met 'probleem'paarden werken. Bij de mijne was het ook puur de spanning die hij zelf opbouwde tijdens het opstappen (waarschijnlijk door het zadelmakmaken opgelopen), maar verder niks lichamelijks ofzo hoor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:44

Eerst uitsluiten dat het om een rugprobleem gaat. Het kan goed dat je paard tijdens de training last heeft gekregen van de rugspieren (kan dus gewoon spierpijn zijn). Ook kan door de veranderde bespiering het zadel niet goed meer passen.

Mocht dat het niet zijn, dan kan het ook nog zijn dat je paard een negatieve ervaring heeft gekregen van het rijden. Dat hoeft niets met de ruiter te maken te hebben, maar het kan ook zijn dat je paard een keer spierpijn heeft gekregen na het rijden, en dat het daarom een negatieve ervaring heeft, omdat het die pijn natuurlijk extra is gaan voelen bij de volgende keer rijden.

Ook kan het je paard gewoon allemaal even teveel worden, en kan het de nieuwe prikkels van het rijden niet kan bijhouden. Soms is even een weekje (of 2) rust dan een goede oplossing.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:55

Wij hebben ook een jonge pony die dat in een keer een week lang heeft gedaan. En later nooit meer tot vorrige week, toen deed hij het ook. Mijn zusje heeft er altijd zelf mee gereden dus hij heeft geen narigheid meegemaakt. Hij doet het als die fris is, dus als we dat merken dan longeren we hem even. Het helpt ook om hem niet aan te singelen voor je opstapt. Gewoon rustig aan steeds een gaatje strakker.
En bovendien als een paard wil gaan bokken als je opstapt en je schopt hem dan naar voren heb je kans op een explosie van bokken (lijkt mij dus geen aanrader) Wat wel vaak helpt, als een paard wil gaan bokken, zijn hoofd omhoog houden. Een paard doet namelijk zijn hoofd naar beneden om te bokken.

veel succes

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:57

jij zegt dat het niet aan zijn rug kan liggen omdat ie later geen last meer heeft maar dit kan zeker wel! ikzelf ben rugpatient en juist t "opstarten"geeft problemen, als ik even gelopen heb is t weg dus dat kan natuurlijk bij een paard ook. ik zou idd met een goede opstap gaan zitten zodat je niet aan het zadel trekt , als dit lukt weet je eigenlijk al genoeg maat zou zeker weten laten controleren!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:03

Ipv recht naar voren de begeleider het paard schuin naar voren op een kleine volte weg laten stappen wil ook nog weleens helpen. Doordat je hem op de volte zet moet ie meer moeite doen om in balans te blijven en niet om te vallen en doordat de begeleider hem meeneemt hoef je niks met je benen te doen. Wel zou ik wachten met wegstappen tot het paard zich weer ontspand. Eventueel kan je ook alleen op en af stappen eerst oefenen zonder dat hij een pas hoeft te verzetten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:27

weet j zeker dat hij niets heeft? als je dat zeker weer probeerd die je gewoon uit.
doen alle paarden wel is
gewoon het hoofd omhoog houden teugels wat korter en als die bokt sla je em een keer op ze donder met de zweep dn is die t zo afgeleerd dan rent die maar weg gewoon aan sporen dat die geen kans krijgt om te bokken als die maar hard genoeg gaat lukt dat hem echt niet!
klinkt ff hard maar dn ben je dr wel vanaf.
hoef hier geen reacties op dat t zielig is want t is niet zielig ze gedragen zich maar,

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:31

Lijkt zadeldwang. Even kort longeren voordat je opstapt helpt meestal. Wel goed aansingelen voordat je gaat longeren en niet meer voordat je erop gaat.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:04

Met de zweep is geen aanrader want juist als ik m voorwaarts wil houden begint hij te bokken.
Met opstappen dan houd hij zijn hoofd omhoog en dna merk ik dat hij zich bol maakt. Dan vraag ik hem meestal door naar beneden en dan is het meestal wel over alleen de laatste tijd niet meer.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:05

Scheelt het als je in eerste instantie niet gaat zitten maar hem wat laat stappen terwijl je in de verlichte zit blijft?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:06

Katja schreef:
Scheelt het als je in eerste instantie niet gaat zitten maar hem wat laat stappen terwijl je in de verlichte zit blijft?

Heb ik ook al geprobeerd. Het is gewoon wanneer ik wat van hem vraag, dan begint hij te bokken. Maar als hij last van zijn rug zou hebben, dan zou hij dat iedere keer doen en dat is niet zo.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:07

Flink straffen. Zulke spelletjes zijn niet grappig en hoef je niet te pikken. Wanneer je straft zal je paard het spelletje ook niet meer grappig vinden.

*Ja ik weet het, het kan zijn dat ie iets aan zn rug heeft, maar daar ga ik nu even niet van uit.