Mijn pony stelt zich aan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jimmy93

Mijn pony stelt zich aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:14

Ik heb een verzorg-welsh van 4 jaar en rij weleens met hem buiten. Bij hem thuis wonen twee honden en daar is hij ook aan gewend, maar we buiten zijn en hij ziet een hond stelt hij zich enorm aan, en kom ik met geen mogelijkheid langs de hond. Ook niet als de hondeneigenaar langs mij probeert te lopen. Nou zou ik boos kunnen worden en hem een schop kunnen geven, maar nog geen honderd meter verderop loopt een snelweg. Tussen het pad waarop ik rij en de weg zit geen vangrail of sloot en ik ben bang dat hij de weg op rent. Heeft iemand tips om toch langs de honden te komen?

Sodeletuut

Re: Mijn pony stelt zich aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:15

Misschien eerst met hem gaan wandelen, en als er dan honden langskomen, gewoon doorlopen, want aan de hand heb je net even wat meer controle denk ik Knipoog Succes!

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:16

waarom zou hij de weg op rennen?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:16

Niet boos worden, gewoon rustig blijven, en je pony nooit schoppen! Hij is gewoon bang en je moet hem gewoon wat moed toespreken. Ga anders een keer met een ander rijden die er makkelijker langs gaat. Of stap even af en laat zien dat ie niet bang hoeft te zijn. Succes

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:17

hij kent deze hond niet, dus misschien is hij echt bang.
of straalt deze hond agresiviteit uit.
paarden reageren meestal met een rede.
(ok, sommige schrikken van een graspriet dat de verkeerde kant op staat)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:18

Meid, een pony ziet niet wat jij ziet, hoort niet wat jij hoort en vooral heeft niet de mogelijkheid dingen te relativeren zoals jij dat doet! Als je bang bent dat hij wegrent is het duidelijk dat hij bang is, anders zou hij niet wegrennen. En een bang paard mag je nooit en te nimmer negatief benaderen! Jou pony is duidelijk nog niet helemaal gewend aan honden/ hun geur/ hun geluiden. Hier moet je aan werken. Als je echt denkt dat een pony zich expres aanstelt, en zich verzet om jou te pesten dan moet jij nog heel veel over paarden leren..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:19

Sowieso is er geen één paard dat zich bewust aanstelt.
Paarden kunnen zo niet denken.
Een paard is een vluchtdier en daar moet je rekening mee houden.
De honden thuis kent het paard nu en weet van deze dat ze niks doen.
Maar de honden onderweg zijn onbekend en het paard weet dus niet wat deze zullen doen.
Daarom zijn deze wel eng en daar moet je op leren inspelen.

En neem me niet kwalijk, maar dat zal niet lukken met trappen.
Daarmee leer je geen één paard wat aan, dus ik vind het sowieso erg dat je zoiets als optie neemt.
Dan zul je je paard alleen maar banger maken voor honden, want op het moment dat het honden ziet en bang wordt krijgt het ook nog eens een schop van jou, waardoor de linkg gelegd word met honden-pijn.

Als je een 4 jarige op wilt gaan voeden op die manier ben je in mijn ogen verkeerd bezig aangezien deze nog vaak genoeg iets eng zal gaan vinden. Als je dat elke keer met geweld op wilt gaan lossen, wil ik de situatie over 2-3 jaar weleens zien.

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:58

waarschijnlijk is die echt bang, dan heeft het niet veel zin om je zelf boos te maken.. dat reageer je dan alleen maar op je paard af en dan wordt die misschien nog banger. Probeer zelf rustig te blijven en probeer er dan langs te rijden. Wil dat nog niet lukken? Dan stap je af en loop je langs die hond op. En desnoods ga je dat 3000x oefenen hij zal het toch ooit moeten leren nietwaar? Je moet alleen zelf zelfverzekerd en rustig blijven! veel succes

KailehS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:01

inderaad vooral rust erin houden en zijn/haar vertrouwen krijgen.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:59

probeer te gaan wandelen en hem vooral laten zien dat er niks engs aan is.. Ik heb een fjord gereden die vond in het begin alles eng zelfs een paaltje die 3 meten van hem vandaan stond we zijn heel veel met hem gaan wandelen eerst zonder iemand erop later met 1 iemand erop 1 iemand ernaast. Hij heeft nu zoiets van ik vertrouw jou jij vind het niet eng dus dat zal het wel niet zijn. Jij moet je paard het vertrouwen geven dat er niks engs aan is en dat hij er gewoon langs kan door heel lief voor hem te zijn en goed te belonemen als die erlangs is.

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:37

wat alle andere al zeggen idd.
Maar je verzorgpaard is die honden van stal gewoon gewend, hij kent ze. Deze vreemde honden niet. Het kan dus ook dat hij zich helemaal niet aanstelt, en gewoon echt bang is.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:18

Paarden stellen zich niet aan, dat is zowieso één.

Verder denk ik dat jouw eigen "angst" of het "oh jee, daar gaan we weer" van groot invloed zijn.

Samen met een ander op pad gaan, zou ik adviseren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:23

Ga eens bewust oefenen met vreemde honden!
Vraag een kennis met een hond (die zijn dier ook goed onder controle heeft!) of hij eens bij jou op het terrein wil komen oefenen. Probeer de ervaring positief te maken voor je pony.
Brokjes, veel belonen, dat.

Je pony is nog jong, en moet nog heel veel dingen zien en leren.
Laat 'm gewoon maar lekker kijken, lekker dingen ontdekken, stap desnoods af, en loop samen met hem op het enge obstakel af. Zo krijgt 'ie zelfvertrouwen, en leert hij dat nieuwe dingen niet eng zijn. Lachen

Veel sucses ermee!

irisjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:32

dit herken ik heel erg goed! Tong uitsteken
ik heb ook een welshje, die nu 5 is, die zich zo verschrikkelijk aan kan stellen. wat wij hebben gedaan om dit tegen te gaan is haar aan het werk zetten, zodat ze goed bezig is met op mij letten, en niet meer op de honden gaat letten. veel succes! Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:42

Mijn pony heeft dit met geiten. Ik wil trouwens wel even er bij zeggen dat ze zich dan dus niet aan stelt maar die dieren echt heel eng vind. Het gaat tegenwoordig wel al veel beter maar dit kost echt heel veel tijd. We komen de geiten altijd tegen op een bepaald punt en daar kon ik eerst helemaal niet langs komen. Als ik alleen was moest ik altijd afstappen om er langs te kunnen met anderen erbij wilde ze die nog wel volgen maar dan meestal wel half door de bosjes heen. Tegenwoordig kan ik er gewoon langs lopen. We staan nu denk ik 3 jaar op deze stal. Het kost dus wel veel tijd.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:06

Jonge paarden krijgen meer vertrouwen in gekke dingen als ze een poosje mee kunnen met een paard dat 'nergens' bang voor is....
Ook veel wandelen helpt, als je paard jou tenminste vertrouwt... Knipoog