We werken elkaar tegen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

We werken elkaar tegen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 14:55

Hallo allemaal,

Sinds vorige week maandag doet mijn pony ineens heel raar met rijden. Het ging een hele tijd heel goed en kon ik heerlijk ontspannen met haar rijden, maar er is op de een of andere manier iets fout gegaan waardoor ze nu dus zo raar doet.
Het zit zo: Met opzadelen en tijdens het opstijgen is er nog niks aan de hand, ook de eerste paar rondjes dat ik er op zit doet ze nog normaal en wil ze wel redelijk ontspannen (ze is wel iets meer gespannen als normaal maar dat komt door een teveel aan energie). Dan na een paar rondjes word ze ineens veel meer gespannen en wil ze heel hard. Meestal hou ik haar dan tegen als ze wil versnellen en probeer ik zelf te blijven ontspannen en rustig te blijven. Vanaf dan springt ze om de paar passen in de galop aan (omdat ik haar dus meestal tegen houd is dit een hele verzamelde galop), ze val dan steeds na een paar passen weer terug in draf maar ze blijft het dus proberen. Doordat zij zich zo spant en dus de hele tijd van snelheid veranderd kan ik haar heel moeilijk uitzitten wat dus veroorzaakt dat ik ook wat gespannen ga zitten, en daardoor gaat zij juist steeds nog maar weer gekker doen. Af en toe geeft ze een bokje of begint ze te springen op haar plaats.
Ik heb haar afgelopen donderdag helemaal laten nakijken en er is niks mis met haar tanden, rug, benen enz. Het zadel ligt ook goed.
Wat volgens de dierenarts de oorzaak was is dus dat we mekaar tegen werken. Mijn pony is drukker en meer gespannen doordat ze veel energie heeft, dit zorgt er voor dat ik niet zo goed kan zitten (wat dus betekent dat mijn zit niet onafhankelijk genoeg is, hier moet ik dus zowieso aan werken) en doordat mijn pony van nature een wat gevoelige rug heeft reageert ze hier dus op.
De momenten dat ze ontspant gaat het goed en kan ik ook prima zitten maar zodra ze zich dus aanspant is het bijna onmogelijk om goed op haar te kunnen zitten.
Vanaf komende week krijg ik les van mijn stage begeleider op haar (heb een tijdje geen les gehad omdat ik geen geschikte instructrise kon vinden, ik wil namelijk meer richting de klassieke dresuur)

Ze komt iedere dag van half 9 tot 1 uur in de buiten bak met haar vriendjes en ze krijgt 's ochtends en 's avonds 2 plakken hooi en een halve kilo biks.

Alle tips zijn welkom!

monsera

Re: We werken elkaar tegen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:18

Lastig ik denk dat je er heel goed aan doet om inderdaad weer les te gaan rijden want meestal met zulke dingen kom je in een spiraal naar beneden. Wat ik zelf zou doen is eerst met haar aan de hand lopen in de bak het liefst de eerste 10 minuten dan ben jij ontspannen en je pony ontspannen. Ondertussen kun je ook nog lekker bezig met haar door de andere kant uit te gaan en dat ze moet volgen en haar een aantal keren laten halt houden op je stem. Dan heb je al lekker warm gestapt en lopen de gewrichten soepel en dan zou ik op stappen probeer of je eerst nog even kan stappen als ze dan sneller wil zou ik zelf een overgang maken naar galop en laat haar dan maar even door galopperen. Als je het niet uit kan zitten kun je eerst even verlicht gaan zitten. Dan terug nemen en gewoon gaan doen wat je van plan was om te gaan doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:26

Zolang je nog geen les hebt zou ik inderdaad het zo doen als monsera schrijft, of even stappen aan de hand en dan aan de longeerlijn het ergste energie er eventjes uit. Het klinkt mij in de oren dat ze gewoon haar energie niet kwijt kan. Komt ze nu wel een aantal uur in de paddock buiten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:32

Misschien een raar idee maar wat als je haar wel laat galopperen in plaats van haar tegen te houden? Als ons paard fris en gespannen is rijd ik hem zelf ook het liefst los door een paar rondjes fiks door te galopperen. Mijn ervaring is dat je door het paard tegen te houden alleen maar meer spanning bij ruiter en paard opbouwt. Andere tip is om haar te longeren voor je erop gaat zodat de frissigheid er wat af is en ze haar spieren al wat heeft losgewerkt en opgewarmd voor je erop gaat. Heel goed dat je les gaat nemen!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:35

Weet niet wat voor brok ze krijgt,maar mischien een optie om haar een andere brok te geven.
Mijn paard reageert ook heel erg op brokken,zelfs de basisbrok.
Als ik haar daar 2 x daags een halve kilo van geef heb ik een kanon onder me!
Heb haar nu op sublin zonder staan, 2 x daags een kilo schep (het is muslie weegt geen kilo per schep)en ze is nu heerlijk relaxt!
Ze heeft nog weleens een dag dat ze wel even gaan wil,maar dan zet ik haar zo gauw dat ze versnelt op een volte van 10 meter.

Succes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:41

Haar laten galopperen heb ik al eens geprobeert, het is alleen bij haar zo dat ze dan niet meer wil stoppen en ze net zo lang door gaat totdat ze echt niet meer kan. Als ik haar dan terug neemt wil ze juist steeds alleen maar galopperen.
Ze komt er dus ongeveer 4 en een half uur per dag uit met haar vriendjes en bij mij komt ze er dan ook nog ongeveer een uurtje per dag uit. Ze is vanzich zelf gewoon een heel temperament vol paard dus ze heeft altijd veel energie, en doordat ze nu dus op stal staat het grootste deel van de dag een beetje te veel. Van te voren longeren is inderdaad ook misschien nog een idee.
Heb vanmiddag al weer even gereden en heb me eigenlijk de hele tijd alleen maar bezig gehouden met het ontspannen blijven van mezelf en haar zo veel mogelijk op mijn zit rijden. Dat ging al een stuk beter, er zaten al veel meer ontspannen stukken in.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:06

Hoeveel en wat krijgt ze te eten?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:44

Staat in de openingspost.
2 keer per dag 2 plakken hooi en een halve kilo basisbrok van pavo.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 02:05

Zelf werken aan je zit lijkt me wel een idee, en verder longeren zodat de energie er even uit kan voordat je gaat rijden ook. Probeer je niet vast te zetten, maar juist ontspannen in het zadel te zitten (moet je oefenen) zodat je beter op je zit kan rijden en meer vertrouwen krijgt in je paardje.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:40

aan de longe werken kan heel goed helpen, en als ze gaat galopperen vraag ja haar terug te gaan naar stap of draf. gehoorzaamt ze de 3e keer niet dan moet je haar door laten gaan tot ze echt niet meer wil, en dan nog een paar minuten. dan moet je haar echt in galop houden en als ze zelf terug gaat haar weer in de galop zetten en als ze dan heeeel graag langzamer wil laat je haar terug in draf en ga je verder met waar je mee bezig was. als je dit durft en kan kun je dit ook doen als ze het flikt op het moment dat je erop zit(zou wel beter zijn)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:10

Ik krijg vanaf morgen les van mijn stage begeleider in de klassieke dressuur, hoop dus dat dit me heel erg gaat helpen want de klassieke dressuur is ook voornamelijk op je zit rijden..