Hallo allemaal,
Sinds vorige week maandag doet mijn pony ineens heel raar met rijden. Het ging een hele tijd heel goed en kon ik heerlijk ontspannen met haar rijden, maar er is op de een of andere manier iets fout gegaan waardoor ze nu dus zo raar doet.
Het zit zo: Met opzadelen en tijdens het opstijgen is er nog niks aan de hand, ook de eerste paar rondjes dat ik er op zit doet ze nog normaal en wil ze wel redelijk ontspannen (ze is wel iets meer gespannen als normaal maar dat komt door een teveel aan energie). Dan na een paar rondjes word ze ineens veel meer gespannen en wil ze heel hard. Meestal hou ik haar dan tegen als ze wil versnellen en probeer ik zelf te blijven ontspannen en rustig te blijven. Vanaf dan springt ze om de paar passen in de galop aan (omdat ik haar dus meestal tegen houd is dit een hele verzamelde galop), ze val dan steeds na een paar passen weer terug in draf maar ze blijft het dus proberen. Doordat zij zich zo spant en dus de hele tijd van snelheid veranderd kan ik haar heel moeilijk uitzitten wat dus veroorzaakt dat ik ook wat gespannen ga zitten, en daardoor gaat zij juist steeds nog maar weer gekker doen. Af en toe geeft ze een bokje of begint ze te springen op haar plaats.
Ik heb haar afgelopen donderdag helemaal laten nakijken en er is niks mis met haar tanden, rug, benen enz. Het zadel ligt ook goed.
Wat volgens de dierenarts de oorzaak was is dus dat we mekaar tegen werken. Mijn pony is drukker en meer gespannen doordat ze veel energie heeft, dit zorgt er voor dat ik niet zo goed kan zitten (wat dus betekent dat mijn zit niet onafhankelijk genoeg is, hier moet ik dus zowieso aan werken) en doordat mijn pony van nature een wat gevoelige rug heeft reageert ze hier dus op.
De momenten dat ze ontspant gaat het goed en kan ik ook prima zitten maar zodra ze zich dus aanspant is het bijna onmogelijk om goed op haar te kunnen zitten.
Vanaf komende week krijg ik les van mijn stage begeleider op haar (heb een tijdje geen les gehad omdat ik geen geschikte instructrise kon vinden, ik wil namelijk meer richting de klassieke dresuur)
Ze komt iedere dag van half 9 tot 1 uur in de buiten bak met haar vriendjes en ze krijgt 's ochtends en 's avonds 2 plakken hooi en een halve kilo biks.
Alle tips zijn welkom!