Paard schud met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panchogekkie

Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:59

Hey allemaal,
Ik rijd sinds kort een jong paard van 4 jaar. Alleen schud dit paard heel erg met zijn hoofd. Ze trekt steeds de teugels uit mijn handen dus, het komt vaak genoeg voor dat ik de controle kwijt ben. De 1 zegt dat ik streng moet zijn en druk moet houden en de ander juist dat ik me teugels losser moet laten zodat ze vanzelf rustig wordt. Ik weet het dus echt niet meer! Hoop dat jullie misschien weten waarom die het doet?! of tips ervoor hebben!

PreciousViva

Re: Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:02

Wat iemand bij mij op stal doet is zijn handen verder uit elkaar zetten zodat hij niet meer met zn hoofd kan schudden.
Is wel vervelend inderdaad als een paard dat zo erg doet.
Succes ermee

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:12

M_aartje schreef:
Wat iemand bij mij op stal doet is zijn handen verder uit elkaar zetten zodat hij niet meer met zn hoofd kan schudden.
Is wel vervelend inderdaad als een paard dat zo erg doet.
Succes ermee

Ik hoop het. Al zeggen sommige mensen toch al dat ik vrij ver met mijn handen uit elkaar zit maar, kan het natuurlijkaltijd proberen!

yvon84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:45

het kan zijn dat hij/zij een syndroom heeft, vroeger noemden ze het een head-shaker.

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:29

yvon84 schreef:
het kan zijn dat hij/zij een syndroom heeft, vroeger noemden ze het een head-shaker.

oke, en wat betekend dat? en wat kun je er aan doen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:30

Handen stil houden en tegen je hand aanrijden! Niet gaan lopen trekken en plukken. gewoon je hand stil houden en wanneer het paard trekt hou jij je handen stil en geef je been!

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:33

ja, dat is het probleem. hij schud echt constant. en dan probeer ik me handen stil te houden maar dan trekt hij ze als het ware uit me hand. maar dan zeg jij gewoon stil houden dan? ik hoop dat het lukt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:39

panchogekkie schreef:
ja, dat is het probleem. hij schud echt constant. en dan probeer ik me handen stil te houden maar dan trekt hij ze als het ware uit me hand. maar dan zeg jij gewoon stil houden dan? ik hoop dat het lukt

Ik rij ook een paard die dat heel erg deed! Heb je zijn tanden al eens na laten kijken? Als dat allemaal oke is mag je ook best een keer boos worden hoor! Ga dan maar eens diep zitten en geef hem maar eens een goede schop of tik! Het paard dat ik rij doet het niet meer, alleen nog als ze heel enthousiast is buiten Knipoog

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:42

Jeanine84 schreef:
panchogekkie schreef:

Ik rij ook een paard die dat heel erg deed! Heb je zijn tanden al eens na laten kijken? Als dat allemaal oke is mag je ook best een keer boos worden hoor! Ga dan maar eens diep zitten en geef hem maar eens een goede schop of tik! Het paard dat ik rij doet het niet meer, alleen nog als ze heel enthousiast is buiten Knipoog

dat is het probleem ook een beetje, hij is jjong dan en ook van de manege,het is dan wel geen manege paard, maar wel van die eigenarese van de manege. Mijn lesgever zei ook al een keer hij moet naar de tandarts en dat is ook wel gebeurt geloof ik maar het hielp niks. Maar soms is die ook wel gestressd en dan is die helemaal gespannen en dan is het nog erger (dat schudden)

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:46

Zijn medische oorzaken al uitgesloten? Ons paard had een probleem in haar laatste nekwervels. Dat bleek uiteindelijk uit een rontgenfoto. In eerste instantie leek het erop dat ze een vlieg o.i.d. in haar oor had gekregen en ze haar best deed deze eruit te krijgen. We hebben zelfs nog met slof gereden om te proberen haar zo te laten stoppen, maar helaas niets werkte..........
Ik wil je niet aan het schrikken maken, want er zijn heel veel redenen waarom een paard met z'n hoofd schudt, maar bij ons was er helaas geen remedie en is het paard naar de slager gegaan; dit ook omdat de slager voor ons zou kijken of hij misschien nog meer 'afwijkends' tegenkwam. We hebben het verder niet laten onderzoeken, maar er bleek bij de lendenen ook iets vreemds te hebben gezeten.................wat nu uiteindelijk de reden was voor het hoofdschudden zijn we dus niet precies achter gekomen, maar door de arthrose in haar nekwervels werden er in ieder geval zenuwen geraakt..................het ontwikkelde zich ook erg progressief, vandaar ons besluit om haar eeuwige rust te gunnen. Makkelijk was dat niet, maar wij zijn zeker van mening dat we er goed aan gedaan hebben. Onze dochter reed overigens M1 (bijna M2) met haar.
Hopelijk is het bij jouw paard iets totaal anders (zoiets als bij ons komt ook niet zo heel vaak voor), maar misschien is het wel goed om eens naar haar rug/wervels te laten kijken.
Zoals al gezegd kan het ook nog zijn dat de tanden 'bijgewerkt' moeten worden en dat het niet prettig voelt om een bit in te hebben.

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:51

ioontje schreef:
Zijn medische oorzaken al uitgesloten? Ons paard had een probleem in haar laatste nekwervels. Dat bleek uiteindelijk uit een rontgenfoto. In eerste instantie leek het erop dat ze een vlieg o.i.d. in haar oor had gekregen en ze haar best deed deze eruit te krijgen. We hebben zelfs nog met slof gereden om te proberen haar zo te laten stoppen, maar helaas niets werkte..........
Ik wil je niet aan het schrikken maken, want er zijn heel veel redenen waarom een paard met z'n hoofd schudt, maar bij ons was er helaas geen remedie en is het paard naar de slager gegaan; dit ook omdat de slager voor ons zou kijken of hij misschien nog meer 'afwijkends' tegenkwam. We hebben het verder niet laten onderzoeken, maar er bleek bij de lendenen ook iets vreemds te hebben gezeten.................wat nu uiteindelijk de reden was voor het hoofdschudden zijn we dus niet precies achter gekomen, maar door de arthrose in haar nekwervels werden er in ieder geval zenuwen geraakt..................het ontwikkelde zich ook erg progressief, vandaar ons besluit om haar eeuwige rust te gunnen. Makkelijk was dat niet, maar wij zijn zeker van mening dat we er goed aan gedaan hebben. Onze dochter reed overigens M1 (bijna M2) met haar.
Hopelijk is het bij jouw paard iets totaal anders (zoiets als bij ons komt ook niet zo heel vaak voor), maar misschien is het wel goed om eens naar haar rug/wervels te laten kijken.
Zoals al gezegd kan het ook nog zijn dat de tanden 'bijgewerkt' moeten worden en dat het niet prettig voelt om een bit in te hebben.

Oh ik hoop niet dat het hetzelfde is! Wat erg voor jullie zeg. Ik denk zelf ook wel dat het iets met de rug te maken heeft want, laatst lag er een verkeerd zadel op en toen kon ik dus echt helemaal niks meer en was die heel gestressd. Maar goed, zoals ik al zei.. het is niet mijn eigen paard.. als het mijn eigen paard was dan zou ik hem al gelijk na laten kijken of die iets aan zijn rug heeft. Maar ja, ik denk niet dat ze als manege zijnde er veel geld aan gaan uitgeven. Maar jullie konden er dus eigenlijk helemaal niks meer mee?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:01

Wij konden er niet meer mee wat we wilden en het paard kon geen paardwaardig bestaan meer leven, zonder ingespoten te worden.
Er is ons gezegd dat d.m.v. inspuiting van oa. corticosteroiden en een of ander zuur (dit wordt ook wel gedaan bij paarden met het Wobblersyndroom) bij de wervels, wat onder echobegeleiding zou moeten gebeuren, er misschien nog wel verlichting van de pijn mogelijk was. Maar: rijden op niveau was zo wie zo niet meer mogelijk en het inspuiten zo steeds herhaald moeten worden. Hoe vaak kon niemand zeggen; er zijn paarden die het een jaar redelijk doen op zo'n inspuiting, maar een paar weken of misschien zelfs wel minder zou ook kunnen............dit is vooruit niet te voorspellen.
Het advies van onze veearts was om niets meer te doen en afscheid te nemen...........................moeilijk ,maar wij gunnen een paard een paardwaardig bestaan, in ieder geval dus zonder pijn (en zonder kunstmatige ingrepen).

Op zich is het trouwens niet zo duur hoor als er een foto gemaakt moet worden. De eigenaar zal toch ook willen weten wat er met het paard aan de hand is.........het moet toch niet zover komen dat er ongelukken gebeuren, omdat het paard teveel pijn heeft?? Een veearts kan misschien bij een eerste visite al wel een idee krijgen wat het zou kunnen zijn en of het maken van een foto zin heeft.
In ieder geval succes ermee.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:28

Schudt hij zijn hoofd bij iedereen, of ben je de enige die er op rijdt?

Wij hebben ook een 4-jarige die contant met zijn hoofd schudt en wat bleek de ruiter die er op zat was gewoon te twijfelachtig met de handen waardoor hij ging protesteren omdat hij het niet snapt! nu rijdt er iemand op met hele rustige handen(maar wel duidelijk en constant contact) en hij schudt zijn hoofd bijna nooit meer!!

Terwijl de eerste ruiter wel goed kan rijden maar net te onduidelijk voor hem was!

Ik zou zeggen laat er een paar verschillende mensen op rijden(waarvan je weet dat ze natuurlijk wel weten wat ze doen) en kijk
of er verschil in zit)

(ook kan je zadel misschien niet goed liggen/drukken waardoor hij/zij in protest gaat)

Het kan aan zoveel liggen maar je kan in ieder geval wat dingen proberen uit te sluiten zo!

Incredible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:45

Ligt er net aan hoe hij reageert en wat voor karakter hij heeft.
Als hij met zn hoofd gooit, keer met de been drukken.
Bij het ene paard werkt druk goed omdat hij dan aan het uitproberen is.
Dan houd je je handen bij je heup en houd ze daar ook al gooit hij een keer.
Dan weet hij van; ooehh dat gaat niet lukken, dat ga ik niet winnen. Dit is zinloos.
Bij de ander als je druk op de teugels houd gaat hij weigeren/vervelend doen
tot zelfs bokken toe. Keertje ruk aan de teugels als hij daar goed op reageerd.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:20

Incredible, jij bent nogal van het rukken aan de teugels geloof ik. In een ander topic is dat ook je advies. Nors opkijken Volgens mij kan je dit soort dingen ook zonder rukken oplossen.
Helaas ben ik met hoofdschudden niet bekend dus van mijn kant geen suggesties. Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:33

ik heb verschillende dingen veranderd, ik weet dus niet wat de oorzaak was, maar mijn paard schud helemaal niet meer! er zit dus een oorzaak tussen of misschien een combinatie.
Ik heb een ander bit genomen, van een ander materiaal (koper of aurigan) en 1 die beter bij zijn mond past (HH Gold brass vind ik een goede aanrader gezien pr/kw. verhouding). Toen was het al beduidend beter. ik heb een osteopaat laten komen en een nieuw zadel aangeschaft. (vorige zadel was te lang). mijn paard zou nu alleen schudden als ik de neusriem te strak heb. Ik heb eens een hoofdstel geprobeerd met sperriem wat uitte in een drama.

Het kan ook leeftijd zijn, dat je paard het moeilijk vindt of gewoon wat stijf is. Straf hem niet af, probeer eerst goed uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn door dingen uit te sluiten en kijk ook naar evt. medische oorzaken of naar harnachement. Een paard geeft meestal iets aan met dit gedrag, hij wil je iets vertellen. Als het allemaal in orde blijkt te zijn, kun je rijtechnisch de dingen verbeteren, waardoor dit gedrag kan weg-ebben. Terugtrekken of afstraffen helpt niets en maakt het alleen maar erger, beter is negeren dan en aan het werk zetten. Voorwaarts rijden (achterhand trainen).

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:45

mijn 4 jarig paard had het in begin ook. maar dat kwam doordat ik niet goed genoeg met me hande bezig was. nu heb k ze helemaal stil en doet ze het niet meer. alleen heel af en toe als k aan het uitstappen ben en de teugels zijn lang

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 22:34

Betteke schreef:
Incredible, jij bent nogal van het rukken aan de teugels geloof ik. In een ander topic is dat ook je advies. Nors opkijken Volgens mij kan je dit soort dingen ook zonder rukken oplossen.
Helaas ben ik met hoofdschudden niet bekend dus van mijn kant geen suggesties. Knipoog
En over wie heb je het dan?

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 22:36

simsalakim schreef:
Schudt hij zijn hoofd bij iedereen, of ben je de enige die er op rijdt?

Wij hebben ook een 4-jarige die contant met zijn hoofd schudt en wat bleek de ruiter die er op zat was gewoon te twijfelachtig met de handen waardoor hij ging protesteren omdat hij het niet snapt! nu rijdt er iemand op met hele rustige handen(maar wel duidelijk en constant contact) en hij schudt zijn hoofd bijna nooit meer!!

Terwijl de eerste ruiter wel goed kan rijden maar net te onduidelijk voor hem was!

Ik zou zeggen laat er een paar verschillende mensen op rijden(waarvan je weet dat ze natuurlijk wel weten wat ze doen) en kijk
of er verschil in zit)

(ook kan je zadel misschien niet goed liggen/drukken waardoor hij/zij in protest gaat)

Het kan aan zoveel liggen maar je kan in ieder geval wat dingen proberen uit te sluiten zo!
Ik denk dat het een beetje met het zadel te maken had, gister reed ik hem..en ze deed helemaal niks! Echt de hele les niet geschud! wat was ik blij naderhand!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:40

heb je een ander zadel geprobeerd dan? zou fijn zijn als je direct de oorzaak hebt gevonden !

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 10:31

Vlinder32 schreef:
heb je een ander zadel geprobeerd dan? zou fijn zijn als je direct de oorzaak hebt gevonden !

ja, ik heb nu een beter zadel geprobeerd. en voor mij zit die ook fijner(dressuurzadel) en blijkbaar voor het paard ookstuk fijner..

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:48

Toch zou je dan zeggen dat er iets in de rug niet helemaal lekker zit...........dat kan natuurlijk ook komen omdat er (nog) weinig spieren zitten, maar misschien niet verkeerd om hier toch nog eens aandacht aan te besteden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:55

ja daar ga ik in mij duid voor mij pers echt op een ongemak en heus geen ondeugd

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:33

ik heb het ook gehad... bij mij is het overgegaan nadat ik rustiger ging zitten en haar meer been gaf toen ze met haar hoofd ging schudden. Laat nu de teugels iets meer los en geef tijdelijk overdreven hulpen.. Deze bouw ik nu al af zodat ze er niet aan went maar het hoofdschudden is voorbij Lachen
Het gaat nu stuk beter. Ze loopt rustig... Hoop dat je er wat aan hebt!
Ik zou iig niet gaan trekken aan de teugels dan maak je het volgens mij alleen maar erger... Actie geeft reactie...

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:58

Misschien kan je het eens proberen met een bitloos hoofdstel,
heb daar de afgelopen dagen best veel over gelezen en als
ik het goed heb stond daar ook tussen dat sommige paarden
met hun hoofd schudden door het bit.