Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
panchogekkie schreef:Hij kan toch wel rustig een beetje werken? Lekker rustig aan doen en de 'makkelijke' dingen een beetje leren, dat kan nooit kwaad!
Zammie schreef:ik zou juist omdat hij nog niet zo sterk is wat lekker licht en ontspannen werk laten doen. Longeren en dit steeds een beetje opbouwen. Balkjes erbij voor de achterhand en dan gewoon een paar x per week rustig gaan rijden. Je merkt het wel als ze in een groeispurt zitten en dan kun je de training makkelijk aanpassen naar wat het paard nog wel fijn vind om te doen. Maar denk dat de meeste groei er wel uit is, tenzij het paard nog echt moet uitdeien.
Dav schreef:Juist door iets te doen met het paard krijgt het ook wat bespiering en miss gaat dan het jollige er ook wat uit.
(paard is moe,gaat lekker grazen)
En de da rekeningen,ja jammer maar dat is niet van te voren aan te zien komen en moet je er dus maar voor lief bij nemen of je paard verkopen,dan heb je de rekeningen ook niet.
Replay schreef:Heb zelf precies zo'n paard gehad, die heb ik met 3 jaar gekocht en langzaam aan het werk gezet. Met 4 jaar zat hij ook al op de 1.78 m en was hij nog steeds elke dag fris. Doordat hij zo lomp was, had hij ook constant wondjes en dikke benen. De eerste paar keren schrok ik daar van en haalde ik de DA erbij, even AB en klaar was het weer. Later kon ik door die dingen heen kijken en wist ik gewoon dat het weer over ging en daarbij gewoon kon rijden, zo werden de benen weer dun en was de frissigheid er weer af.
Dit paard heeft ook heel veel tijd nodig gehad en sprong pas met 5 jaar zijn eerste B parcours, gewoon omdat hij nog geen controle over zijn eigen lichaam had, laat staan dat ik dat dan wel kon krijgen.
Ik zou me er als ik jou was niet al te druk om maken en lekker aan het werk gaan met hem, niet te zwaar, maar wel lekker met regelmaat en veel oefeningen om hem sterker te maken.
Sterkte en ik weet zeker dat het goed komt met hem, ben gek op grote paarden.
Zammie schreef:Klein wondje aan het been en hierdoor een dik been? afspuiten en juist stappen (lekker aan de longeerlijn) Bewegen is dan juist erg goed. Coolinggel op de dikkigheid wil ook goed helpen of van die klei. Als het been echt hoog dik wordt wel DA erbij, want dan kan het Einschuss zijn, maar dan zijn ze ook ziek (koorst)
Replay schreef:Dat was aan het eind van zijn vierde jaar pas, toen begon hij normaal na te geven en op mijn tempo te lopen, zonder te slingeren.
Ik was daardoor ook vaak onzeker, omdat ik bang was dat ik het alleen maar erger zou maken, maar dat was juist tegengesteld. Continue bij een wondje laten staan is juist slechter en daar worden ze nooit harder van. Gewoon een bus Badedas (groen) of Betadine shampoo in de buurt houden, lekker rijden, na het rijden het wondje schoonmaken en met een gerust hart weer naar huis gaan.
Mijn paard heb ik inmiddels verkocht, heeft nooit harde benen gehad, maar heeft wel alle crossen een keer gelopen, zonder één keer kreupel te zijn geweest. Wel veel wondjes, ondanks de beschermers tot aan zijn knieen, maar daar kom je vaak nooit vanaf. Heb alles uitgelegd aan nieuwe eigenaar en die was blij dat ik er zo makkelijk over praatte, maar dat wordt je vanzelf als je paard regelmatig met een dik been staat!
Replay schreef:Bloedvergiftiging, kan nare gevolgen hebben als dat naar boven, richting het hart gaat! Heel veel koelen dan en DA erbij zodat het zsm slinkt!