jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bianca77

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:46

Hallo,

Ik heb geen idee of het hier goed staat zou iemand hem dan willen verplaatsen?

Ik zit met een probleempje, ik heb een 4 jarige ruin van bijna 1.75. Hij is natuurlijk nog erg slungelig.
Hij is vorig jaar ingereden maar hij is toen weer gaan groeien dus is hij weer op de wei gezet. Ik heb hem nu vanaf eind juni maar heb nog niet echt heel veel geluk met hem gehad. De ene naar de andere blessure o.a. door zijn lompe gedrag. Ik zou hem dus nu gaan door rijden maar doordat hij elke keer wel iets heeft komt het er gewoon bijna niet van hij is ook nog erg iel met zijn bespiering en erg zwak in zijn achterhand. Ook is hij nog erg aan het groeien dus dat maakt het ook niet makkelijker. Ik vind het erg moeilijk wat ik er nou mee moet. Lekker nog maar weer op de wei laten staan en laten uitgroeien of hem toch gaan oppakken?
Bedankt alvast.

Groetjes Bianca

LisaB

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:49

Een 4-jarige kan al best wat gaan doen. Ga 3/4 keer in de week beginnen met longeren. Niet te lang, 20 min. ongeveer. Na 1 a 2 maanden zou ik het rijden maar weer eens gaan oppakken. Een lange, grote slungel zal hierdoor sterker worden en dus minder slungelig en lomp worden. Hij wordt dan sterker dus zal ook minder snel zichzelf "beschadigen" met lomp doen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:50

Ik zou hem aangezien zijn blessures lekker laten uitgroeien en met hem gaan wandelen in het bos om hem al wat verkeersmak te maken als je daar de kans voor krijgt!
Het is waarschijnlijk een paard dat de tijd nodig heeft om goed te groeien. Doorrijden komt op zijn tijd wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:51

ik zou juist omdat hij nog niet zo sterk is wat lekker licht en ontspannen werk laten doen. Longeren en dit steeds een beetje opbouwen. Balkjes erbij voor de achterhand en dan gewoon een paar x per week rustig gaan rijden. Je merkt het wel als ze in een groeispurt zitten en dan kun je de training makkelijk aanpassen naar wat het paard nog wel fijn vind om te doen. Maar denk dat de meeste groei er wel uit is, tenzij het paard nog echt moet uitdeien.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:58

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik was dus al begonnen met doorrijden maar omdat hij elke keer weer wat heeft kom ik niks verder. Hij is ook erg hard aan het groeien want vorig jaar was hij ong. 1,65 dus bijna 10 cm in een jaar. Hij vind het erg leuk om bereden te worden en heeft er dan ook echt plezier in. Maar omdat hij altijd lekker buiten staat overdag met andere paarden blesseerd hij zich zo. En het is een jong paard dus die mag ook nog jong en jolig zijn maar de dierenarts rekeningen zijn niet zo leuk.

panchogekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:01

Hij kan toch wel rustig een beetje werken? Lekker rustig aan doen en de 'makkelijke' dingen een beetje leren, dat kan nooit kwaad!

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:04

panchogekkie schreef:
Hij kan toch wel rustig een beetje werken? Lekker rustig aan doen en de 'makkelijke' dingen een beetje leren, dat kan nooit kwaad!

Nou de dierenarts is al zo'n 15 keer geweest ongeveer. Van een hechting tot aan een eventuele peesblessure. Momenteel heeft hij weer lekker in de wei gespeelt en hij een bult op zijn achterbeen aan de binnenkant die redelijk dik is dus kan hij weer niks doen. Ik weet echt niet meer wat ik met hem aan moet.

lisaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:04

ik zou hem lekker in de wei zetten
en gewoon wachten tot hij niks meer heeft en uitgegroeit is
wel wandelen en mischien longeren maar echt rijden niet..

succes ! Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:05

ja, je hebt soms van die brokkenpiloten... Lekker aan het werk zetten, is juist ook goed voor de gekkigheid die het paard steeds weer bedenkt...

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:07

Zammie schreef:
ik zou juist omdat hij nog niet zo sterk is wat lekker licht en ontspannen werk laten doen. Longeren en dit steeds een beetje opbouwen. Balkjes erbij voor de achterhand en dan gewoon een paar x per week rustig gaan rijden. Je merkt het wel als ze in een groeispurt zitten en dan kun je de training makkelijk aanpassen naar wat het paard nog wel fijn vind om te doen. Maar denk dat de meeste groei er wel uit is, tenzij het paard nog echt moet uitdeien.

Hij moet zeker nog heel veel uitdeien, het is nog net een shetlander aan de voorkant. Hij is nog zo smal en iel. Hij is wel erg lief en vind eigenlijk alles wel best.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:10

ik denk dat je hem t beste wat beter bij de les kunt krijgen door m wel wat aan t werk te zetten. Dat slungelige komt natuurlijk door zijn bouw, maar longeren en licht wat rijden kan geen kwijt lijkt mij. Hierdoor leren ze meestal ook wat scherper te worden enzo en bouwt hij ook al een beetje spiertjes op. Tuurlijk mag hij nog lekker jong en dartel zijn, maar stel dat je m pas op pakt als hij vol groeit is is hij al 5 jaar, nog groter en veel sterker. Hierdoor wordt het ook iets moeilijker om hem dingen aan te leren lijkt mij....

Maar je moet doen wat je zelf t beste lijkt, jij ziet m voor je!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:13

Juist door iets te doen met het paard krijgt het ook wat bespiering en miss gaat dan het jollige er ook wat uit.
(paard is moe,gaat lekker grazen)

En de da rekeningen,ja jammer maar dat is niet van te voren aan te zien komen en moet je er dus maar voor lief bij nemen of je paard verkopen,dan heb je de rekeningen ook niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:16

mwha, sommige opmerkingen gaan weer eens echt nergens over Knipoog
Juist door het paard aan het werk te zetten gaan de botten ook uitdeien. Kijk maar als een paard beleerd wordt, dan krijg je ook vaak dat juist de schoft gaat groeien. De rest gaat dus ook meegroeien. De bespiering zorgt ervoor dat je paard sterker wordt en dus ook minder snel (bijv) zal uitglijden of zo in het land... 4 jaar is een hele mooie leeftijd om lekker te beginnen en je merkt het wel als je meer kunt gaan vragen....

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:19

Dav schreef:
Juist door iets te doen met het paard krijgt het ook wat bespiering en miss gaat dan het jollige er ook wat uit.
(paard is moe,gaat lekker grazen)

En de da rekeningen,ja jammer maar dat is niet van te voren aan te zien komen en moet je er dus maar voor lief bij nemen of je paard verkopen,dan heb je de rekeningen ook niet.

Ik begrijp heel goed dat de da rekeningen erbij horen en daar gaat het niet eens om maar ik word er gewoon gek van dat de dierenarts er wekelijks is.

Ik ben ook wel blij dat jullie het bijna allemaal ermee eens zijn dat hij wel rustig aan wat kan gaan doen.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:33

Heb zelf precies zo'n paard gehad, die heb ik met 3 jaar gekocht en langzaam aan het werk gezet. Met 4 jaar zat hij ook al op de 1.78 m en was hij nog steeds elke dag fris. Doordat hij zo lomp was, had hij ook constant wondjes en dikke benen. De eerste paar keren schrok ik daar van en haalde ik de DA erbij, even AB en klaar was het weer. Later kon ik door die dingen heen kijken en wist ik gewoon dat het weer over ging en daarbij gewoon kon rijden, zo werden de benen weer dun en was de frissigheid er weer af.

Dit paard heeft ook heel veel tijd nodig gehad en sprong pas met 5 jaar zijn eerste B parcours, gewoon omdat hij nog geen controle over zijn eigen lichaam had, laat staan dat ik dat dan wel kon krijgen.

Ik zou me er als ik jou was niet al te druk om maken en lekker aan het werk gaan met hem, niet te zwaar, maar wel lekker met regelmaat en veel oefeningen om hem sterker te maken.

Sterkte en ik weet zeker dat het goed komt met hem, ben gek op grote paarden.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:38

Replay schreef:
Heb zelf precies zo'n paard gehad, die heb ik met 3 jaar gekocht en langzaam aan het werk gezet. Met 4 jaar zat hij ook al op de 1.78 m en was hij nog steeds elke dag fris. Doordat hij zo lomp was, had hij ook constant wondjes en dikke benen. De eerste paar keren schrok ik daar van en haalde ik de DA erbij, even AB en klaar was het weer. Later kon ik door die dingen heen kijken en wist ik gewoon dat het weer over ging en daarbij gewoon kon rijden, zo werden de benen weer dun en was de frissigheid er weer af.

Dit paard heeft ook heel veel tijd nodig gehad en sprong pas met 5 jaar zijn eerste B parcours, gewoon omdat hij nog geen controle over zijn eigen lichaam had, laat staan dat ik dat dan wel kon krijgen.

Ik zou me er als ik jou was niet al te druk om maken en lekker aan het werk gaan met hem, niet te zwaar, maar wel lekker met regelmaat en veel oefeningen om hem sterker te maken.

Sterkte en ik weet zeker dat het goed komt met hem, ben gek op grote paarden.

Ik word er zo onzeker van van kan ik nou wel rijden of niet met dit wondje? Moet de dierenarts erbij komen of niet? En dan beslis ik meestal om niet te rijden de dierenarts erbij te halen. Hoe oud was die van jou voordat die echt pas op eigen benen kon lopen?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:41

Beetje licht werk met longeren enzo, daarmee krijgt je paard vanzelf meer bespiering. Als je losjes met bijzet longeert kan je ook de achterhand sterker maken..
Grote paarden zijn leuk Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:43

Klein wondje aan het been en hierdoor een dik been? afspuiten en juist stappen (lekker aan de longeerlijn) Bewegen is dan juist erg goed. Coolinggel op de dikkigheid wil ook goed helpen of van die klei. Als het been echt hoog dik wordt wel DA erbij, want dan kan het Einschuss zijn, maar dan zijn ze ook ziek (koorst)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:45

Dat was aan het eind van zijn vierde jaar pas, toen begon hij normaal na te geven en op mijn tempo te lopen, zonder te slingeren.

Ik was daardoor ook vaak onzeker, omdat ik bang was dat ik het alleen maar erger zou maken, maar dat was juist tegengesteld. Continue bij een wondje laten staan is juist slechter en daar worden ze nooit harder van. Gewoon een bus Badedas (groen) of Betadine shampoo in de buurt houden, lekker rijden, na het rijden het wondje schoonmaken en met een gerust hart weer naar huis gaan.

Mijn paard heb ik inmiddels verkocht, heeft nooit harde benen gehad, maar heeft wel alle crossen een keer gelopen, zonder één keer kreupel te zijn geweest. Wel veel wondjes, ondanks de beschermers tot aan zijn knieen, maar daar kom je vaak nooit vanaf. Heb alles uitgelegd aan nieuwe eigenaar en die was blij dat ik er zo makkelijk over praatte, maar dat wordt je vanzelf als je paard regelmatig met een dik been staat!

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:47

Zammie schreef:
Klein wondje aan het been en hierdoor een dik been? afspuiten en juist stappen (lekker aan de longeerlijn) Bewegen is dan juist erg goed. Coolinggel op de dikkigheid wil ook goed helpen of van die klei. Als het been echt hoog dik wordt wel DA erbij, want dan kan het Einschuss zijn, maar dan zijn ze ook ziek (koorst)

Het zit er al vanaf maandag en als hij peesjes of bandages om heeft dan blijft de plek dun maar als het eraf gaat wordt ie best dik. Als ie 's nachts op stal heeft gestaan dan is ie weer wat dunner maar als hij gek heeft gedaan dan is het weer dik. Als ik alleen met hem stap dan wordt het wat dunner. Uiteraard is de dierenarts geweest en die zij of hij heeft een lel gehad of het is een schiefeltje. Hij zij je kan wel weer foto's en een scan laten maken maar je blijft bezig. Ik moest het nog even aankijken.
Ik zal er zo is coolinggel op doen.

Wat is Einschuss, een ontsteking?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:50

Bij Einschuss werken de lymfeklieren niet goed en kan dus het overtollige vocht niet goed wegwerken. Staat vast wel meer van op internet... Kan behoorlijk heftig zijn, maar dan had je DA het wel al gezegd hoor!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:50

Bloedvergiftiging, kan nare gevolgen hebben als dat naar boven, richting het hart gaat! Heel veel koelen dan en DA erbij zodat het zsm slinkt!

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:50

Replay schreef:
Dat was aan het eind van zijn vierde jaar pas, toen begon hij normaal na te geven en op mijn tempo te lopen, zonder te slingeren.

Ik was daardoor ook vaak onzeker, omdat ik bang was dat ik het alleen maar erger zou maken, maar dat was juist tegengesteld. Continue bij een wondje laten staan is juist slechter en daar worden ze nooit harder van. Gewoon een bus Badedas (groen) of Betadine shampoo in de buurt houden, lekker rijden, na het rijden het wondje schoonmaken en met een gerust hart weer naar huis gaan.

Mijn paard heb ik inmiddels verkocht, heeft nooit harde benen gehad, maar heeft wel alle crossen een keer gelopen, zonder één keer kreupel te zijn geweest. Wel veel wondjes, ondanks de beschermers tot aan zijn knieen, maar daar kom je vaak nooit vanaf. Heb alles uitgelegd aan nieuwe eigenaar en die was blij dat ik er zo makkelijk over praatte, maar dat wordt je vanzelf als je paard regelmatig met een dik been staat!

Ik heb hem ook vaak met peesbeschermers in de wei staan alvast voor de zekerheid maar dat is ook niet alles want daardoor krijgt hij weer drukplekken.
Ik heb hem aan huis staan dus dat is wel makkelijk maar je let er extra op.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:51

Replay schreef:
Bloedvergiftiging, kan nare gevolgen hebben als dat naar boven, richting het hart gaat! Heel veel koelen dan en DA erbij zodat het zsm slinkt!

Denk jij aan een bloedvergiftiging of geef je dit nu als een optie?

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:56

Nee, daar denk ik niet aan, je vroeg wat Einschuss was! Dat is bloedvergiftiging!

Daar moet je wel mee oppassen, vandaar dat ik altijd Badedas of Betadine bij de hand had, om de wondjes goed mee schoon te houden zodat hij zo min mogelijk kans op een zgn bloedvergiftiging had. Die van mij heeft het aan alle benen toch wel een paar keer gehad, waardoor helaas de benen altijd ietsje dikker zijn gebleven.

Als je dit voor kunt blijven, is er bij jou niet al te veel loos.