achterwaarts gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArteGrigio

achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 15:26

Mijn jong paard wil maar niet achterwaarts treden als ik erop zit. Aan de hand doet hij kilometers als het moet. Maar als ik hem vraag achterwaarts te treden als ik erop zit gaat hij op zijn achterhand zitten en licht hij zijn voorhand op. Dit kan zelfs gaan tot gewoon steigeren.
Ik heb met al geprobeerd met aan de hand te leren met veel stemhulp en daarna erop met de stemhulp ( zo leer ik andere paarden ook meestal), met iemand ernaast die tegen zijn neus duwt, iemand die met een zweepje lichtjes tegen zijn voorbenen tikt ik heb echt al zoveel geprobeerd maar niets werkt. En aangezien ik dit in mijn wedstrijdproef moet doen zijn mijn plaatsen op wedstrijd ook al een deel gezakt terwijl het langs de andere kant echt wel een zalig paardje is om mee op wedstrijd te gaan.

Alle hulp is echt welkom. Ik ben ten einde raad

ArteGrigio

Re: achterwaarts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:12

alsjeblieft mensen. Iemand moet toch iets weten om me te helpen. Ik zou het echt wel kunnen gebruiken. Ik zou niet weten wat anders nog te doen

cindy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:32

mischien snapt hij het niet?
ik zou iemand anders erop laten en de hulpen voor achterwaarts laten geven, dan zou ik zelf aan de hand meelopen (of andersom)
verder zou ik het ook echt niet weten..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:33

Hoe zet je 'm achteruit? (je hulpen?)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:36

Als hij het aan de hand zonder gewicht perfect doet, maar met gewicht op zijn rug totaal niet, ga ik denken aan een rugprobleem.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:38

Dat zou idd ook kunnen..
Ik zou eerst willen weten wat voor hulpen ze geeft, en of haar paard correct nageeflijk loopt.
Voor een paard is het makkelijker als hij een ietwat bollere rug heeft en zijn achterhand er goed onder kan plaatsen.
(ik rij western, maar heb ook dressuur gereden Knipoog)

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:40

ik volg ook even.. heb identiek hetzelfde met men merrie.
aan de hand loopt ze in een mooie rechte lijn vanals ze het woordje BACK hoort; en zelfs als er maar een kleine beetje meer spanning op haar teugels komt.
maar onder het zadel lukt het haar écht niet.
ze begint haar benen over elkaar te kruisen; draait haar kont uit de hoefslag; en gaat mss max 2 stapjes SCHEEF achteruit :p
mijn hulpen; ik zeg het woordje BACK (zoals ôp de grond); ga een beetje meer verlicht zitten, en hou een klein beetje spanning op de teugels..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:42

Je kan ook proberen een touw om zijn hals te hangen en hierop druk vragen voor achterwaarts.. Misschien werken de rest van je hulpen wel te weinig of teveel in.. of incorrect..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:48

xMRGANx: Misschien vind ze het moeilijk om onder te treden en haar rug bol te maken.
Die van mij vond het in het begin ook moeilijk, en nu gaat hij knoert-hard en recht achteruit Knipoog Met een hele bolle rug (hoofd laag)
Nu is het in de dressuur natuurlijk zo dat je z'n hals hoger moet houden, maar ik zou eerst proberen om haar voorwaarts-neerwaarts te houden, en dan druk geven op de teugels, en zodra ze 1 stapje achteruit zet GELIJK ontspanning (loslaten)..
Dit kan je langzaam opbouwen tot meerdere stappen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:49

De hulpen voor het achterwaarts gaan zijn...Simpel uitgelegd...rij je paard in je hand, op het moment dat je "tegendruk" voelt, opvangen en halthouden en ( om het te leren), je hele been ( dus ook bovenbeen) iets naar achter plaatsen en ( om het te leren) stemhulp erbij. Begin met een of twee pasjes en ga daarna direkt weer naar voren. Uitbundig belonen!
Wat je vaak ziet het trekken aan het bit, werk niet. Paard gooit dan zijn hoofd omhoog en drukt zijn rug weg. De eerste keren met achterwaarts gaan mag het hoofd wel iets naar boven komen, dus hoeft hij niet direkt in verzameling en helemaal nagevelijk te blijven. Dit is om de hulp aan te leren van been en zit. Naarmate je verder komt ga je natuurlijk steeds meer nagevelijkheid vragen.
PHOEI...dat is moeilijk uitleggen zonder een persoon voor je die op het paard zit!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:52

Ja das altijd lastig hè, via internet iets uitleggen.. Knipoog
Omdat veel mensen het vaak niet hélemaal niet begrijpen of dingen overslaan.. Knipoog

ArteGrigio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:31

Dank je wel voor de reacties allemaal.
Mijn paardje loopt voor de rest echt wel lekker licht in mijn hand. vw nw lopen is echt geen prob want daar ben ik 6vd 7 trainingen heel hard op aan het werken. Die 7de training richt ik hem dan pas op en beginnen we daarna terug op 1.
Nu. dat aan de hand heb ik al geprobeerd. dat doet hij dus tot als er iemand op zit.
en iemand anders op BJ zie ik niet echt zitten. Hij is nogal eenhandig en ben bang dat dat dan nog meer problemen gaat veroorzaken. Ik heb hem 1 keertje door mijn lesgever laten rijden en na 10 min was hij helemaal in paniek. terwijl ze echt wel zacht is voor hem. Hij wil gewoon de vertrouwde mij denk ik;

ArteGrigio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:32

oh ja en hij is medisch gekeurd voor de verkoop een half jaartje geleden dus ik denk dat ik een rugprobleem ook wel kan uitsluiten niet?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:58

kan zijn dat je er een probleem ónbewust 'in hebt gereden..'
Misschien toch even een fysio of osteophaat laten langskomen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:16

Ik zou het ook idd even na laten kijken. En iemand anders erop zetten is misschien toch geen slecht idee. Een ander kan altijd weer andere dingen voelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:00

Er zijn hier zeker al een paar heel goeie tips gegeven.
Zeker blijven opletten da je niet begint te trekken aan de teugels, nooit doen , en zeker nooit te veel vragen, het hoeft zelfs geen echte stap te zijn achterwaarts voor je beloont, nee beloon al wanneer je nog maar denkt dat het paard één milimeter achteruit gaat, of zelfs als het de intentie had dit te gaan doen.
De teugels duidelijk en mssn een beetje overdrijven in het begin opnemen ( iets naar boven bedoel ik hier bij ) maar zeker niet trekken, achteruit doe je op je benen en niet door aan je teugels te trekken.
Je zal zien dat die volgende stappen er eigenlijk heel vlug op zullen volgen.
Begin met het losrijden , dan even de stoom eraf rijden, en dan niks anders meer oefenen dan een halve lengte voorwaarts en proberen achterwaarts, en opnieuw en opnieuw en opnieuw ........ tot het uiteindelijk lukt enkele passen of zelfs één echte pas achterwaarts uitbundig belonen afstappen en gedaan met trainen. tussendoor ook regelmatig belonen hé , voor het allerkleinste dat het paard in de juiste richting doet.
Ik ben er zeker van dat het dan binnen het uur zeker lukt , en das dan enkele dagen aan de orde en klaar is kees , en dit is dan voor het leven weer gekend.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:12

hij moet niet op zijn achterhand gaan zitten en voor oprichten, dat is duidelijk te ver gegrepen, vraag hem eersts goed te ontspannen in zijn hals en dan een pasje terug.....dus iets door de knieen i.p.v zitten gaan !
Nog veel gymnastiseren en schakelen !