Niet aan willen springen in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Niet aan willen springen in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:44

Mijn super lieve fries is fijn te rijden, doet alles met de kleinste hulpen. Alleen in de bak wil ze niet aanspringen in galop. Als ze los is wel, maar als er iemand op zit niet. Verdrietig
Terwijl als we een buitenrit maken dan gaat ze wel galopperen, maar dan vanuit een hele snelle draf.

Hebben jullie misschien tips, zodat ik uit een rustige draf aan kan springen in de galop?

Alvast bedankt!

Dikke knuff,, Me en Elske!!

aeolusnr1

Re: Niet aan willen springen in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:44

tja idd das soms een probleem hé zoiets.
Tis niet dat ze niet kan galoperen, maar ze doet het gewoon niet met iemand erop, waarschijnlijk is het een evenwichts probleem, je paard heeft het soms moeilijk dus goed rechtrichten, buitenteugel als ondersteuning goed gebruiken.
Niet te veel proberen om ineens vanuit een verzameling aan te springen, want dat zal zowiezo toch niet lukken, maar laat hem gewoon doorgaan en uiteindelijk in galop laten springen/vallen, dan zo goed als mogelijk is rechtrichten en zijn evenwicht laten zoeken, hou hem in galop da mag best wel een 10tal min duren hoor, en als je dat niet gewend bent is dat behoorlijk lang, gedurende die tijd veel keren proberen grote cirkels te rijden. wel je houding goed erop zetten hé. het paard zoekt dan zelf al voor een heel deel uit hoe het makelijker lopen is.
Doe dit op 1hand bv linksrond of andersom en pas wanneer het hier goed mee gaat de andere kant uitproberen, anders is het extra verwarrend voor het paard.
Een Fries is van nature eigenlijk een tuigpaard das dus een extra moeilijkheid maar met oefenen moet dat zeker wel lukken.

ik stuur je ook nog een pm

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:43

probeer eerst in de hoek of op de volte aan te springen..als dit ook niet lukt misschien aan de longeerlijn als iemand erop zit..?
mischien begrijpt je paard het niet zo goed..

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:47

Ben hier ook wel benieuwd naar.
Mijn hafje heeft hier ook nogal moeite mee

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:51

Kan een evenwichtsprobleem zijn, maar ze zou ook vast kunnen zitten. Even een fysio naar laten kijken en mocht het dat niet zijn, dan met lessen gericht op balans gaan verbeteren.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:40

idd een evenwichtsprobleem. Laat je paard in de bak vanuit een iets hoger draf tempo dan normaal in een hoek (de 2e hoek van een korte zijde) aanspringen. Ga niet gelijk voltes rijden maar laat je paard over de hoefslag galoperen zodat het dier zijn evenwicht kan vinden. Op de lange zijdes mag je paard best iets harder galoperen (niet te hard) en voor de korte zijde vang je dit weer op. Als dit goed gaat ga je beginnen met grote voltes te rijden. Als het aanspringen vanuit het iets hogere tempo lukt probeer je het draf tempo iets lager te houden met het aanspringen. Het zal even duren maar uiteindelijk zal je paard netjes de overgangen kunnen maken.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:10

toevallig zag ik hier pas op de club les iemand met een fries die eigenlijk een beetje een zelfde probleem heeft, moeilijk in galop te krijgen en houden.
nou gaf ik haar als advies om op de bos te gaan galopperen, hier kan het paard rechtuit lopen wat veel makkelijker is dan in een bak of op een volte. maar helaas had ze weinig mogelijkheid om op d bos te rijden zei ze.
toen hebben we geprobeerd aan te springen in de hoek voor de lange zijde en toen ze hem in galop had de hele bak rond rijden zodat ie even rechtuit kan en balans kan zoeken, dit heeft toch enig effect gehad.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:15

Ik geloof dat ik een zelfde advies heb gegeven Knipoog

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:55

ik zou zeggen let op je zit, zorg dat je zit zoals het hoort zeker niet naar voor (teveel gewicht op schouder), hou goed contact met de teugels, hou je binnenste hand naar omhoog, buitenste been naar achter en duidelijk impulsen geven en tegelijk met je zweep een tik.
Als je paard te snel begint te lopen halve ophoudingen geven tot ze een rustig tempo heeft en opnieuw proberen, laat je paard zeker niet te snel draven! (het heeft geen zin om met je benen te zitten kappen echt waar niet)
Als je het paard altijd in gallop laat vallen dan zal ze het aanspringen niet leren dus vermijd dat.

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:12

handigste is dr eerst een spelletje van te maken....
Ga op het verkeerde been lichtrijden en ga dan heel veel gas geven... doordat je op het verkeerde been lichtrijd rollen ze vanzelf in de galop... als ze dit eenmaal doorhebben kan je ze langzamerhand leren aan te springen op beenhulp...

Zo heb ik het mijn merrie ook geleerd... met max 1 mnd springen ze foutloos aan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:17

Tja...ik denk dat je ergens iets hebt overgeslagen in je africhting. Hoe doet ze het aan de longe? Kan ze dan wel netjes op je stem in galop? Het aangaloperen vanuit een hele snelle draf is niet de juiste manier.

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:19

hmmm niet de juiste manier??
Mijn merrie kon aan de longe super galopperen maar kende het niet onder het zadel. Mijn instructeur zegt dat je paard er lol in moet hebben en binnen 1 maand springt ze nu super goed aan in galop al op het been Lachen

twislajl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:46

het kan ook een rug probleem zijn.
Mijn paard heeft last van zijnrug en galoppeerd nu niet meer aan in de galop.
Terwijl ze wel galoppeerd in de wei en aan de longe.
Ze is nu gekraakt en moet over 3 weken weer goed zijn.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:10

aerdenhout1 schreef:
Tja...ik denk dat je ergens iets hebt overgeslagen in je africhting. Hoe doet ze het aan de longe? Kan ze dan wel netjes op je stem in galop? Het aangaloperen vanuit een hele snelle draf is niet de juiste manier.

Ik bedoelde wel een beheerste draf. Dus niet zo hard mogelijk laten draven en hopen dat je paard in galop valt. Het draf tempo ietsjes verhogen en dan de galopshulp (en eventueel stemhulp).

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:16

indd, als je paard goed aan de stemhulp 'galop' is zal ze misschien ook beter aanspringen onder het zadel.

succes! Knipoog