Wenglish, je paard engels en western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneke_

Wenglish, je paard engels en western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:05

Heei iedereen,

Ik heb nu een half jaar een eigen paardje, het is een geweldige 3jarige Quarter.
Ze is western beleerd en ik rijd haar nu ook western. we kennen nu alleen nog de basis. ik rijd dr nog niet erg laag, omdat ze dat gewoon nog erg moeilijk vind i.v.m. balans e.d.
Ik heb eerst altijd bij Ed Gosen gestaan en daar hebben ze een mooie westernbodem. daar heb ik haar ook de beginselen geleerd van de stop en de spin. die kunnen we dus een beetje maar niet heel erg goed. Helaas was het wel heel erg ver fietsen en daarom hebben we haar een paar weken geleden wat dichterbij gezet. helaas hebben ze daar geen westernbak en kan ik dus alleen nog maar de basis oefenen.
Ik heb voordat ik western ging rijden 9 jaar altijd engels gereden en dat vind ik nogsteeds ook erg leuk om te doen. Nou ging ik laatst met haar vrijspringen en dat blijkt ze heel erg leuk te vinden. nou lijkt mij springen met een westernzadel niet erg comfortabel. Ook is mijn droom om van haal het ultimie allround paardje te maken. (dus dat ik haar en western en engels kan rijden) nou vraag ik mij af hoe haalbaar dat is, zonder dat ik haar teveel in verwarring breng.
Nou heb een tijdje geleden in het tijdschrift een ros een artikel gelezen over Wenglish (engels en western). Daarin stond dat paarden de 2 rijstijlen net zo goed kunnen onthouden als dat mensen verschillende soorten dansen kunnen onthouden. Ook was er op mijn vorige stal iemand die gewoon western en engels met m rijd. die deed zelfs een proefje in de f.
Nou is mijn vraag dus eigenlijk. is dit echt zo haalbaar? hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik heb hier nog een foto van gister, dat je een beetje een idee krijgt hoe ik nu met dr rijd. de kwaliteit is helaas bagger, maar de foto is met een mobieltje genomen:

Afbeelding

Ook zit ik te twijfelen over het aanschaffen van een vhzzadel en hoofdstel enz. maar dan moet ik dus wel zeker weten dat het kan. het is moeilijk om het gewoon te proberen, want ik mag wle een zadel van iemand lenen. maar ik heb niet veel verstand van het passen van zadels en durf het niet aan er zomaar mee te gaan rijden, want wil niet dat ze last krijgt van haar rug.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Anneke

Cassidy

Re: Wenglish, je paard engels en western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:07

Paarden kunnen beide stijlen duidelijk uit elkaar houden, de vraag is alleen of je wedstrijdambities hebt in een van de kanten van de sport. En zorg er voor dat je paard een versie goed beheersd voordat je hem met de tweede rijstijl confronteerd. Een beetje van dit en een beetje van dat, helemaal als ze het in het begin moeten leren, gaat niet werken.

Zelf zou ik bij western blijven, puur omdat ik het zadel zoveel lekkerder vind zitten dan dressuurzadel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:09

Ik zie het probleem niet zo, maar ja dat zal wel aan mij liggen Knipoog

Mijn beide 5 jarigen lopen zowel onder een western als een engels zadel (ik rijd ook hunter). Geen enkel probleem. Niet met zadelen en niet met rijden. Ik rij soms zelfs in 1 week 2 dagen met engels zadel en dan de dag erop met een westernzadel. Zolang jij je hulpen gelijk houd, of je nu op een westernzadel of een engels zadel zit, zal je paard het snappen. De eerste keer dat je op een engels zadel gaat zitten kan het zijn dat je paard even onwennig is, omdat jou gewicht wat verder naar voren zit, maar ook dat is heel snel over. De stap, draf en galop hulpen zijn mi. gewoon gelijk, helemaal als je nog met de basis bezig bent. Zelfs de teugellengte is niet anders. Je hebt nog een jong paardje en dus oprichting rijd je nog niet.

Of wel, Meid probeer het gewoon Haha! Knipoog Geloof nooit dat je paardje je ineens niet meer snapt.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 14:26

Cassidy schreef:
Paarden kunnen beide stijlen duidelijk uit elkaar houden, de vraag is alleen of je wedstrijdambities hebt in een van de kanten van de sport. En zorg er voor dat je paard een versie goed beheersd voordat je hem met de tweede rijstijl confronteerd. Een beetje van dit en een beetje van dat, helemaal als ze het in het begin moeten leren, gaat niet werken.

Zelf zou ik bij western blijven, puur omdat ik het zadel zoveel lekkerder vind zitten dan dressuurzadel.

Bedankt voor je reactie. het probleem is alleen dat ik haar nu niet "echt" western kan rijden. omdat ik nu in een best zware bak rijd. en dus geen spins en stops oefenen. en het laag rijden lukt ook niet omdat ze op het moment dat ik haar een losse teugel geef ze haar evenwicht niet goed kan bewaren en daarom gaat versnellen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:30

Western is niet alleen reining hoor!
Die indruk krijg ik een beetje bij je posts om eerlijk te zijn...
En laag rijden lukt uiteraard niet in een keer. Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:28

Spins en stops zijn niet het belangrijkste van het western rijden

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:48

rina schreef:

Mijn beide 5 jarigen lopen zowel onder een western als een engels zadel (ik rijd ook hunter). Geen enkel probleem. Niet met zadelen en niet met rijden. Ik rij soms zelfs in 1 week 2 dagen met engels zadel en dan de dag erop met een westernzadel. Zolang jij je hulpen gelijk houd, of je nu op een westernzadel of een engels zadel zit, zal je paard het snappen. De eerste keer dat je op een engels zadel gaat zitten kan het zijn dat je paard even onwennig is, omdat jou gewicht wat verder naar voren zit, maar ook dat is heel snel over. De stap, draf en galop hulpen zijn mi. gewoon gelijk, helemaal als je nog met de basis bezig bent. Zelfs de teugellengte is niet anders. Je hebt nog een jong paardje en dus oprichting rijd je nog niet.

Of wel, Meid probeer het gewoon Haha! Knipoog Geloof nooit dat je paardje je ineens niet meer snapt.

het is niet dat ik bang ben dat ze het ineens niet meer snapt. maar ze is wel goed gefokt en kan ook de sport in, maar ik ben bang dat ze bijvoorbeeld het alletwee niet goed genoeg meer kan om een wedstrijdje mee te kunnen tijden. maar ik vraag dit ook meer uit voorzorg Tong uitsteken

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:50

TurdusMerula schreef:
Western is niet alleen reining hoor!
Die indruk krijg ik een beetje bij je posts om eerlijk te zijn...
En laag rijden lukt uiteraard niet in een keer. Knipoog

dat weet ik natuurlijk ook. maar ze is wel western gefokt Knipoog dat wil ik ermee zeggen. en ik ben uit voorzorg bang dat als ik haar engels rijd en dus iets opgerichter dat als ik ooit een keer in de western wil starten ze dan misschien niet goed laag meer loopt met dr hoofd. of dat het dan heel moeilijk wordt om haar dat weer te leren

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:14

Hoi Anneke,
Ik heb natuurlijk niet erg veel verstand van western, maar als ik je verhaal zo lees zou ik haar lekker doortrainen in het western, tot ze de hulpen goed beheerst, mooi lang en laag loopt etc, want daar heb je alleen maar gróte voordelen van als je een keertje naar Engels wilt overstappen.
Dus ik zou haar eerst goed western-opleiden, en dan overstappen naar 'dressuur'. Mocht je nou graag willen springen, dan kun je natuurlijk gewoon VZH zadel kopen en dat af en toe eens tussendoor doen, maar wat 'opvoeding' betreft zou ik eerst zorgen dat de western-basis er goed in zit.
Zolang ze nog moeite heeft met haar balans, zal dit ook in de engelse manier niet verbeteren, sterker nog, ik denk zelfs dat je met de westernmanier veel minder hoeft te doen als je strakjes overstapt.

Hoop dat m'n verhaal een beetje begrijpelijk is, zowel Eros als Dandy zijn western ingereden, en daar heb ik tot nu toe alleen maar profijt van gehad.
Eros reageert bijvoorbeeld op de meest minimale stuurhulpen met lange teugel, en als je HO zegt stopt hij, al zit 'ie in galop.
Succes d'r mee Knipoog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:22

_Anneke_ schreef:
rina schreef:

het is niet dat ik bang ben dat ze het ineens niet meer snapt. maar ze is wel goed gefokt en kan ook de sport in, maar ik ben bang dat ze bijvoorbeeld het alletwee niet goed genoeg meer kan om een wedstrijdje mee te kunnen tijden. maar ik vraag dit ook meer uit voorzorg Tong uitsteken

Nou kan ik je antwoord op 2 manieren uitleggen. Of ik heb geen goed gefokte paarden, of de mijne zijn beter gefokt dan de jouwe omdat zij het wel snappen.
Snap je het nog?? Waarom zou jou paard, zover die nu is met dr opleiding (basis dus), het ineens niet meer kunnen als je zover bent dat je wedstrijden gaat rijden? Zelfs met een reiner is het geen enkel probleem.

De mijne zijn reining/cutting gefokt. En beide lopen zelfs wedstrijden. En geen van beide is zo dat ze, omdat ik engels en western rijd, ze niet meer goed genoeg worden/zijn in de reining/of welk ander onderdeel dan ook. Ik zou zelfs de ene week een dressuurwedstrijd kunnen rijden en de week erop een westernwedstrijd.

Mijn hulpen veranderen ook niet of ik nou op een western zadel rijd of op een engels zadel. Je bent met de basis bezig dus voorwaarts, lang en laag. En of je dat nou in een westernzadel doet of in een engels maakt MI geen verschil.
In mijn opinie is er GEEN verschil tussen de basis engels en de basis western.
Of je nou in een westernzadel rijd of een engels zadel, contact met de mond zal je in eerste instantie zo wie zo nodig zijn. Geen enkel paard kan je leren laag te lopen zonder contact. En je hulpen die je geleerd hebt veranderen ook niet omdat je op een ander zadel stapt.

HET verschil tussen western en engels is dat op een bepaald moment je het westernpaard los gaat laten, en het engelse paard op gaat richten. Thats it, niets meer niets minder. Al die flauwekul dat je een engels gereden paard continu zou moeten drijven ed. Als je goed les hebt gehad, en ik bedoel dan echt goed, heb je geleerd niet altijd te drijven. Continue drijven doe je pas als je piaffe en passage gaat rijden, en niet eerder.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:48

@rina: dankjewel voor je reactie, dit was namelijk de reactie waar ik op hoopte. en ook wel een klein beetje verwachte. maar ik vraag het liever een keer te veel dan dat het achteraf toch niet goed was gebleken.

sowiezo heel erg bedankt voor alle reacties. want nu ben ik er veel geruster op.

@Donna: het is niet dat ze niet op stemhulpen en de kleine hulpen luisterd want dat doet ze juist heel goed. en daar ben ik ook erg blij mee. en ik zal haar ook niet op een andere manier gaan rijden. gewoon zoals ik haar nu rijd zegmaar Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:38

@ Anneke, ik denk dat je je paard altijd verschillend moet kunnen instellen, laag of juist niet, iets ronder of iets minder rond, enz.
Het ene zal makkelijker gaan dan het andere, ook door de bouw van een qh.
Maar goed, dat weet je zelf ook wel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:37

rina schreef:
Of je nou in een westernzadel rijd of een engels zadel, contact met de mond zal je in eerste instantie zo wie zo nodig zijn. Geen enkel paard kan je leren laag te lopen zonder contact. En je hulpen die je geleerd hebt veranderen ook niet omdat je op een ander zadel stapt.

HET verschil tussen western en engels is dat op een bepaald moment je het westernpaard los gaat laten, en het engelse paard op gaat richten. Thats it, niets meer niets minder. Al die flauwekul dat je een engels gereden paard continu zou moeten drijven ed. Als je goed les hebt gehad, en ik bedoel dan echt goed, heb je geleerd niet altijd te drijven. Continue drijven doe je pas als je piaffe en passage gaat rijden, en niet eerder.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij de dressuur wil je constante aanleuning, bij de western op een gegeven moment niet meer. En ik heb pas bij het westernrijden geleerd wat "signaalrijden" is. De stijl die Anky hanteerd. Dus een aanwijzing geven die het paard moet uitvoeren tot je een ander commando geeft. Maar niet iedereen die dressuur rijdt doet aan "signaalrijden". Ik heb in de dressuur wel degelijk geleerd dat je iedere stap er ahw uit moest persen. En ik ben er zeker van dat er wel meer zo les hebben gekregen.

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:44

Ik denk dat je het beste kan kijken hoe je paardje hierop reageert. Bij die van mij werkte het dus niet, de western wedstrijden combineren met dressuur omdat hij op een gegeven moment echt niet meer lekker liep. Hij volgde allebei de lessen van goede instructeurs maar het liep niet echt lekker. Na 2 jaar besloten om toch voor het engelse te gaan en dat gaat stukken beter. Een stalgenoot van mij daarentegen rijdt ook beide en dat gaat super! Het ligt er maar net aan hoe je paard erop reageert vind ik, en dat kun je niet na een jaar zeggen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:48

Rina schreef: HET verschil tussen western en engels is dat op een bepaald moment je het westernpaard los gaat laten, en het engelse paard op gaat richten. Thats it, niets meer niets minder. Al die flauwekul dat je een engels gereden paard continu zou moeten drijven ed. Als je goed les hebt gehad, en ik bedoel dan echt goed, heb je geleerd niet altijd te drijven. Continue drijven doe je pas als je piaffe en passage gaat rijden, en niet eerder.

cassidy schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij de dressuur wil je constante aanleuning, bij de western op een gegeven moment niet meer. En ik heb pas bij het westernrijden geleerd wat "signaalrijden" is. De stijl die Anky hanteerd. Dus een aanwijzing geven die het paard moet uitvoeren tot je een ander commando geeft. Maar niet iedereen die dressuur rijdt doet aan "signaalrijden". Ik heb in de dressuur wel degelijk geleerd dat je iedere stap er ahw uit moest persen. En ik ben er zeker van dat er wel meer zo les hebben gekregen.

@Cassidy LEZEN, dat staat er toch ook Knipoog Voor de basis ben je aanleuning nodig, later niet meer. Maar je begint daar wel mee. En ik schreef toch ook "GOED les". Niet die bagger wat men tegenwoordig geleerd krijgt. Ik kom nog vanuit de echte oude school, en daar leer je niet continu te drijven.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:07

ik had altijd les van ed gosen en nu van francisca (die nl kampioen hunter is geworden) dus gebrek aan goede les is het niet. en ja ik weet dat hunter en dressuur ver van hetzelfde is, maar ik denk dat zij ook wel weet wat ik wil en me daar ook goed in kan helpen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:43

Grin ook ik ben NL kampioen Hunter Knipoog Haha!

Francisca en Ed geven echt niet verkeerd les hoor. Maar ik doelde meer op jou (en mijn) engelse verleden Knipoog Ik kom nog uit de echt oude school dressuur, en daar leer je dus niet continu te trekken aan de voorkant en te schoppen aan de achterkant. En als het paard niet wil er een slof aan te hangen.
Ga gewoon lekker rijden zoals Francisca en Ed je geleerd hebben (engelszadel of westernzadel om het even) en je paardje zal er echt niet op achteruit gaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:02

rina schreef:

Maar omdat je er een westernzadel op legt rij je niet per definitie western of engels. Je kunt ook western rijden met een engels zadel Knipoog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:31

DAS nou precies wat ik de hele tijd uit probeer te leggen Mistral Knipoog