Hoe voel je dat je paard nageeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HetLamoen

Hoe voel je dat je paard nageeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:42

Hee bokkers
ik zit in de gevorderde les op een manege.
ik leer daar schoudervoorwaarts, tak opzoeken enz.
en nu gingen we laatst nageven , ik weet hoe het moet alleen niet precie's Hoe je voelt dat het paard dat ook daadwerkelijk doet. ja dit klinkt vast heel raar aangezien ik een gevorderde ben maar ik weet het echt niet Knipoog

groetjes het lamoen

Alicia2u

Re: Hoe voel je dat je paard nageeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:22

Nagefelijkheid is iets wat ontstaat uit constante aanleuning en impuls: het paard zoekt de hand van de ruiter op en duwt een beetje tegen het bit aan. Daarbij ontspant hij zijn kaak- en rugspieren en zal hij losser gaan bewegen. Dit voelt alsof je paard op elk gewenst moment elke oefening op de kleinst mogelijke hulp kan rijden die jij vraagt.
'Nagefelijkheid' is een ander (naar mijn mening een beter) woord voor 'aan de teugel', maar heeft niets te maken met 'in de krul'.

Ik heb een paar foto's voor je gezocht om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Afbeelding
Voorwaarts-neerwaarts, nagefelijk, constante aanleuning, los in de kaak en rug.

Afbeelding
Hetzelfde paard als hierboven, maar nu in de oprichting. Nog steeds mooi los in de rug en kaak. Het achterbeen treed mooi onder en het paard is helemaal klaar voor elke gevraagde beweging.

Afbeelding
Dit paard loopt in de krul, maar is niet nagefelijk: er veel spanning in de rug en kaak en het achterbeengebruik is minimaal. De ruiter heeft in dit geval ook geen aanleuning (er zitten boogjes in de teugels)
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 06-11-08 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:24

Goed uitgelegd alicia! heb daar eigenlijk zo snel niets aan toe te voegen Knipoog

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:26

Goeie fotos! Als je goed kijkt naar de lendenen (net achter het zadel) zie je bij het eerst paard dat deze lang en ontspannen zijn en bij het andere paard korter en strakker. Ook zie je duidelijk verschil in hoever de achterhand zakt en onder wordt geplaatst.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:50

alicia2U heeft het helemaal bij het rechte eind!
ik sluit me aan bij haar verhaal!
als jij je hand opent dan moet hij je hand weer opzoeken door met zijn neus richting grond te gaan!
halsstrekken dus!

xxxxsucces

shalana11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:15

ik sluit me ook aan bij Alicia2U

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:28

Wauw goed overzicht Alicia2U!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:38

Wat is 'tak' opzoeken?? En het is schouderbinnenwaarts of schouder voor.
Als ik eerlijk ben vind ik het een beetje omgedraaide wereld, als je oefeningen gaat doen als je nog niet echt hebt geleerd hoe je een paard moet laten nageven. Maar goed daar kan jij natuurlijk ook niets aan doen. Heel simpel uitgelegd, als je paard nageeft, dan wordt deze lichter in je hand en gaat hij een beetje veren in zijn rug.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:04

Ik denk dat ze takt bedoeld en schoudervoor als beginsel van schouderbinnenwaarts.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:33

En hoe wil je takt voelen als je geen nagevelijkheid voelt??
Ik weet dat de meeste manege's inderdaad al met wijken, achterwaaart, schouderbinnenwaarts enz. beginnen zonder dat het "gevoel" er is, maar ik blijf het toch een kwalijke zaak vinden.
Klant is koning natuurlijk, maar of het voor de paarden zo plezierig is is weer een ander verhaal.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:00

Dit ga ik ook even volgen! Ik snap nu in ieder geval wanneer een paard echt nageeflijk is. Ik wist wel wat het was, maar niet hoe het eruit zag. Bedankt Alicia2U!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:09

ben t helemaal met je eens aerdenhout1, eerst gevoel creëren en dan pas verder gaan. Maar zoals je al zegt, klant is koning en tegenwoordig wordt er (te) veel aandacht besteed aan de oefeningen en minder aan de ruiter.

Helaas is het moeilijk om bij veel manege paarden nageeflijkheid te krijgen en ik denk dat dit ook het probleem is van de TS. Nu weet ze wat het is en hopelijk kan ze er wat mee in de lessen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:44

Heel goeie comentaar gegeven, ben het er helemaal mee eens, als alle onderwerpen op deze manier en met dezelfde ernst zouden worden beantwoord dan zou er minder onzin te lezen zijn.

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 14:39

dat is in dit geval niet zo, en schouder voor is inderdaag beginsel van schouderbinnenwaarts en ik was er inmiddels al achter Het paard word idd losser. en bovendien onze manege doet het wel met gevoel want ik voelde het wel maar had geen tijd om te vragen of het werkelijk "het" gevoel was dank je voor de eerlijke reactie's hier kan dus een slotjes op Knipoog

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:59

Ik rij een Arabiertje en die moet ik ook heel vaak hals laten strekken, anders gaat hij ontzettend aan de teugels trekken. Ik sluit me ook bij Alicia2u aan
Alicia2u schreef:
Nagefelijkheid is iets wat ontstaat uit constante aanleuning en impuls: het paard zoekt de hand van de ruiter op en duwt een beetje tegen het bit aan. Daarbij ontspant hij zijn kaak- en rugspieren en zal hij losser gaan bewegen. Dit voelt alsof je paard op elk gewenst moment elke oefening op de kleinst mogelijke hulp kan rijden die jij vraagt.
'Nagefelijkheid' is een ander (naar mijn mening een beter) woord voor 'aan de teugel', maar heeft niets te maken met 'in de krul'.

Ik heb een paar foto's voor je gezocht om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Afbeelding
Voorwaarts-neerwaarts, nagefelijk, constante aanleuning, los in de kaak en rug.

Afbeelding
Hetzelfde paard als hierboven, maar nu in de oprichting. Nog steeds mooi los in de rug en kaak. Het achterbeen treed mooi onder en het paard is helemaal klaar voor elke gevraagde beweging.

Afbeelding
Dit paard loopt in de krul, maar is niet nagefelijk: er veel spanning in de rug en kaak en het achterbeengebruik is minimaal. De ruiter heeft in dit geval ook geen aanleuning (er zitten boogjes in de teugels)

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:36

mooie foto's en goede uitleg

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:29

Je kunt het ook nog horen als je paard op zijn bit gaat kauwen.
want dan ontspant hij zich.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:41

Als je zelf helemaal ontspannen zit, kun je ook beter ontspanning van je paard voelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:58

HetLamoen schreef:
Hee bokkers
ik zit in de gevorderde les op een manege.
ik leer daar schoudervoorwaarts, tak opzoeken enz.
en nu gingen we laatst nageven , ik weet hoe het moet alleen niet precie's Hoe je voelt dat het paard dat ook daadwerkelijk doet. ja dit klinkt vast heel raar aangezien ik een gevorderde ben maar ik weet het echt niet ;)

groetjes het lamoen

Beetje omgekeerde wereld...je moet eigenlijk eerst het paard leren nageven ( en het zelf dus herkennen)om er de div. oefeningen uit te rijden.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:07

TS: Waarom heb je het niet in de les gevraagd? Daar heb je toch les voor? Dan leren ze het je aan en leren ze het je te voelen. Ik zou het zeker even aangeven de volgende les.

In ieder geval succes!!

Edit: zie dat hier is gereageerd op een oud topic...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:43

Dit is een topic uit 2008. Ik zet hier een slotje.