paard wijkt voor linkerbeen slechter dan rechterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard wijkt voor linkerbeen slechter dan rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 21:53

met mijn paardgat het rijden tegenwoordig weer de goede kant op. hebben hele tijd in een dip gezeten.
nu zijn we bezig met het wijken. het wijken voor het rechterbeen gaat super netjes buiging netjes scharen.
nu voor het linkerbeen komt hij wat omhoog met zn koppie soms versnelt hij wat en gaat amper opzij terwijl ik dezelfde hulpen geef alleen dan wel in spiegelbeeld he.

ook het schoudervoor doet hij op de rechterhand netjes en zonder veel moeite terwijl rechts buigen zijn moeilijke kant is.
vraag ik schoudervoor op de linkerhand komt hij ook wat tegen de hand en moet ik toch meer vragen wil ik er iets uitkrijgen.

voor de duidelijkheid rechterbuigingen is dus zijn moeilijkste kant. linkerbuiging geen moeite mee.
ook lijkt het(kan vertekeken door bos manen op zn andere schouder) dat zijn linkerschouder minder gespierd is.
kan dit een oorzaak zijn van het niet lekker zijwaards kunnen zijn?

GreaseMonkey

Re: paard wijkt voor linkerbeen slechter dan rechterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:00

Dat kan inderdaad absoluut een oorzaak zijn. Ik zou er zelfs op durven wedden. Mag ik vragen op welke manier je hem warm en los rijdt voor je echte oefeningen van hem gaat vragen? train je beide kanten gelijkmatig?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:20

begin met een 5 a 10 min stappen aan lang teugeltje. wat vormen rijden wat van hand veranderen. dan wat oppakken en in draf wat vormen rijden allebei de kanten meepakken veel afwisselen. dan stukje stappen en hem rustig meer oppakken. op rechterhand hebben we afgelopen tijd met les veel aandacht aan besteed omdat hij daar niet goed wou buigen. dus begin dan rustig met wat schouder voor.
rij nu al paar weken in les en ook zelf veel afwisselend van hand

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:02

en merk je dat hij tijdens het warmrijden na verloop van tijd gemakkelijker gaat inbuigen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:08

wel iets.
heb dus sinds paar maanden ander zadel omdat andere te klein was geworden voor hem
hij heeft het ook een tijd gehad dat hij tijdens het rijden als ik niks dee alleen maar naar rechts bleef kijken en trekken. dit is nu ook over. let er goed op dat ik hem over 2 teugels/2beugels rij. controleer dit zeer regelmatig en ook veel 2de hoefslag pak om te kijken of hij netjes recht is. dit is dan wel allemaal goed

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:32

ik denk toch dat je wat extra aandacht moet geven aan het linksom buigen. Veel achtjes rijden waarbij je let op het correct omstellen en de 2 cirkels zo perfect rond mogelijk maakt. Kleinere cirkels geven niet automatisch het beste effect. Ga dus geen al te kleine achtjes draaien maar maak mooie ruime achten waarbij hij beide kanten op even veel stelling en buiging geeft. Let op de verhouding achterhand - voorhand en hals, dus let op dat de hals niet meer buiging geeft dan de rest van het lijf, en probeer ook eens om in plaats van voltes vierkantjes te rijden, liefst op de linker hand. Je paard moet dan namelijk continu zijn buiging en stelling aanpassen inplaats van dat hij in een houding vast gaat zitten. Wordt je paard heel lenig van! Succes!

anita84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:13

dat kan zeker zo zijn, het is wel te veranderen.
je paard is blijkbaar niet recht, waardoor hij naar de ene kant moeilijker wijkt dan naar de andere kant.

je zou eens naar je eigen houding kunnen kijken. er is een grote kans dat je zelf scheef zit, en bijvoorbeeld inknikt in je zij.
hierdoor trek je je been op en kan je dat been er minder goed aanhouden.

dus, de tip:
ga zitlessen nemen en zorg dat zowel jij als je paard recht wordt.
dat is de enige manier om dit te verhelpen. succes

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:20

Het zou misschien ook kunnen dat jij rechtsbenig bent en dat je de hulpen makkelijker en krachtiger kunt geven dan met je linkerbeen. Tenminste, dit heb ik toch. Mijn paard wijkt ook beter naar rechts dan naar links.
Misschien als je je beenspieren van je linkerbeen traint dat het dan ook al betert :p Het ligt namelijk niet altijd aan het paard.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:28

Ik heb dus preciés hetzelfde probleem! Dat het aan mij ligt, daar ben ik eigenlijk wel over uit. Druk aan het werk met recht zitten/hulpen geven. En jezelf duidelijk corrigeren als je merkt dat het mis dreigt te gaan. En denk erom dat je niet te veel binnenstelling pakt tijdens het wijken zelf, dan valt je beessie over het schouder weg.
Wees critisch op jezelf, dan moet het gaan lukken!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:13

kwestie van rechtrichten, zorgen dat de bespieringskanten aan beide zijdes van het lichaam even lang zijn en dus naar beide zijdes makkelijk buigen, kijk eens hier, misschien kun je er iets mee: www.paardenbegrijpen.nl

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:23

het kan goed komen doordat linkerbeen minder sterk is. door een blesure heb ik deze een kleine maand niet goed kunnen gebruiken tijdens het rijden.

vandaag les gehad hij was netjes recht en ook het wijken ging prima alleen links nog steeds minder goed dan rechts maar al wel een stuk minder verschil

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:04

Hopen dat het nu opgelost is.