Pony draait ineens om?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Pony draait ineens om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:59

Ik heb een probleem met mijn verzorgpony, en ik dacht, misschien kunnen jullie mij helpen.

Als ik naar buiten ga, bijvoorbeeld alleen even instappen, en ik stap langs de weg op het fietspad, [er is geen ruiterpad, maar wel zoveel mogelijk in de berm.] gewoon aan een lang teugeltje, niks aan de hand, dan ineens draait ze om en probeert zo snel mogelijk terug te rennen naar stal. Ik sta dat niet toe, dus ik zorg dat ze weer omdraait en haar weg vervolgt.

Dan stapt ze weer 2 meter, en dan draait ze weer om. Ik probeer haar dan weer om te draaien maar ze luisterd dan niet en gaat dan gewoon in galop terug naar stal.

Ik zet haar dan stil, ga er dan af, draai haar weer om, loop een stukje met haar aan de hand, ga er weer op en laat haar het stuk afstappen en dan weer gewoon rústig in stap naar stal.

Als ik dan heb ingestapt, en ik ben weer op stal, wil ik in de bak gaan rijden, en dan weigert ze gewoon naar/in de bak te gaan. Ze gaat achteruit lopen, en loopt gewoon haar stal in! Ik sta dit weer niet toe ga er af, zeg dat ze naar mij moet luisteren, loop met haar de bak in, en ga er dan weer op, eenmaal in de bak is er niks aan de hand, en is het een mak lammetje.

Ik heb al geprobeerd aan de hand het 'instapstuk' te stappen, en dat deed ze zonder problemen.

Ik wil graag tips, want ik heb geen zin om er steeds af te gaan, en dan er weer op.

Ik ben al vaker alleen naar buiten gegaan, en er is dan niks aan de hand. Dan vindt ze het prima en loopt gewoon door.

Wie kan mij tips geven?

[sorry als het verhaal een beetje onduidelijk is!]

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony draait ineens om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:01

Voor zover ik hieruit kan opmerken, heeft je pony gewoon geen respect voor je en speelt een spelletje met je.

Ik zou dit samen met je instructeur oplossen, want die kan echt zien wat er aan de hand is, en of jij fouten maakt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:02

Dit paardje heeft nog geen vertrouwen in jouw als leider.
Mijn advies...
Begin eens met gewoon simpel wandelen!
Maak gewoon de eerste maanden eens wat kilometers samen.

Je kunt ook met een ander paard gaan samen rijden, maar dit lost het probleem niet op.

p.s hoe oud is dit paardje?

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:04

ja ik weetn iet precies het karakter van je paar maar volgens mij is ze gewoon beetje aan uittesten en aan dwarsdoen..

als ik jou was zou ik ( weet niet of je met zweepje rijd? ) haar gewoon een keer duidelijk maken dat ze moet ophouden en als ze niet naar been luistert gewoon een keer een tik geven zodat ze doorheb dat ze het fout doet!

zodra jij afstapt weet ze oo het werkt!! dat onthoud ze, ik zou je aanraden om niet nog maals af te stappen en gewoon door middel van veel been en zweepje duidelijk te maken dat ze moet stoppen!

begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat je echt hard moet slaan hoor! maar gewoon een corrigerend tikje:)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:10

@hanneke1 ik snap wat je bedoelt Knipoog ik rij met een zweepje. dus ik geef haar dan ook een tik, zodra ik haar weer omgedraait heb, en ze is soms een beetje overgevoelig voor de zweep, dus dan vliegt ze in galop naar voren, en dan galoppeert ze een stukje, stopt ze weer, en dan draait weer om en gaat er in galop weer vandoor...

@annebe ook een erg goed idee.. Met een ander paard erbij, is het préciés hetzelfde.. ze is trouwens 17 Knipoog

@Miss_Malfoy probleem is juist, dat ik geen les heb, ik kan het wel even aan iemand van stal vragen, die me af en toe helpt met rijden Knipoog

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:12

ook met je stem werken helpt veel trouwens
als ze teruggaat gewoon heel hard NEe of STOP roepen
dan herkent ze dat, en als ze dan weer omdraait gewoon goedzo braaf paard! en veel belonen, ik hoop dat het helpt!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:14

MyHorseGirl schreef:
@hanneke1 ik snap wat je bedoelt Knipoog ik rij met een zweepje. dus ik geef haar dan ook een tik, zodra ik haar weer omgedraait heb, en ze is soms een beetje overgevoelig voor de zweep, dus dan vliegt ze in galop naar voren, en dan galoppeert ze een stukje, stopt ze weer, en dan draait weer om en gaat er in galop weer vandoor...

@annebe ook een erg goed idee.. Met een ander paard erbij, is het préciés hetzelfde.. ze is trouwens 17 Knipoog

@Miss_Malfoy probleem is juist, dat ik geen les heb, ik kan het wel even aan iemand van stal vragen, die me af en toe helpt met rijden Knipoog

Les nemen!
Niemand kan vanaf z'n pc'tje zomaar even zeggen wat er mis gaat.
Mischien ben jij niet zeker genoeg als je erop zit, mischien is de pony 'gewoon' vervelend, mischien heeft ze wel verlatingsangst.

Dus idd aan degene van stal vragen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:15

Miss_Malfoy schreef:
MyHorseGirl schreef:

Les nemen!
Niemand kan vanaf z'n pc'tje zomaar even zeggen wat er mis gaat.
Mischien ben jij niet zeker genoeg als je erop zit, mischien is de pony 'gewoon' vervelend, mischien heeft ze wel verlatingsangst.

Dus idd aan degene van stal vragen.

Nee ik weet dat dat niet vanachter een pc lukt zo maar even, maar ik dacht, misschien heeft iemand tips Knipoog maar ik zal het zeker vragen.. denk dat ze geen verlatingsangst heeft, omdat ze dat ook doet waar een ander paard bij is..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:16

Ok. Lachen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:17

hanneke1 schreef:
dan herkent ze dat, en als ze dan weer omdraait gewoon goedzo braaf paard! en veel belonen, ik hoop dat het helpt!

Goed idee! Ga ik proberen!

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:19

MyHorseGirl schreef:
hanneke1 schreef:

Goed idee! Ga ik proberen!

succes!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:20

Ooh heel herkenbaar dit. Mijn verzorgpaard deed dit ook. Was ik een paar km van stal, huppatee, omdraaien en richting stal. Ik dacht echt wat is dit nou?? Want buitenrijden vindt ze heel erg fijn volgens mij (oortjes vooruit enz, lekker voorwaarts, alles bekijken.)

In dit geval was het ook absoluut een spelletje. Ze had er echt lol in als ik opgaf. Maar het probleem was, dat ze bij drukke weggetjes vaak omdraaide, en ik natuurlijk niet midden op de weg kon gaan staan om haar te dwingen om te draaien Clown

In dit geval was het echt uitproberen/ spelletje spelen, dus ik ben een keer zo boos geworden! Is ze nou helemaal betoeterd midden op de weg een beetje gaan omkeren Extreme duivel ! Ik heb toen gewoon een keer een luide stem opgezet, zweep erbij en doooorgaan. Echt je zag dr zo kijken van help wat doet baasje nou? Sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan en maken weer veel buitenritten.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:11

Ik zette het paard waar ik destijds altijd op reed in haar achteruit. Net zolang totdat zij er zat van was en kon ik weer verder rijden! Af stappen heb ik nooit gedaan. Ik ben van mening dat je er door heen moet rijden!! Succes~!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:00

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook willen omdraaien en wanneer ik dat niet toestond, gewoon stil blijven staan en geen poot meer verzetten...
Het is bij ons duidelijk een geval geweest van geen respect hebben voor de ruiter en het gevoel hebben niet op de ruiter te kunnen steunen. Hij miste duidelijk leiderschap en aangezien mijn paard erg onzeker is resulteerde dat in staken.
Ik heb die problemen bij mezelf met hulp aangepakt en sindsdien heb ik weer overwicht en kunnen we normaal op pad.
Hij stopt soms nog wel eens, maar meestal heb ik hem binnen 30 seconden er toch doorheen gereden. Ik vertrouw er nu ook voor 100% op dat het gewoon goed gaat en dat breng ik over op Rafiq.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:34

Niet vergeten dit aan de eigenaar(esse) te melden he? (even voor de zekerheid) Knipoog

en ik weet niet of je haar al om advies heb gevraagd maar dat zou ik als eerste doen, zij kent haar paard het best, misschien heeft zij wel dé oplossing Lachen succes!