Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:48

Ik heb nu 3 maanden een haflingerruin van 3,5 jaar. Hij is ingereden toen hij 2,5 was. Hij liep toen kinderlesjes mee, maar is niet heel intensief gereden. Voor hij bij mij kwam werd hij onregelmatig gereden. Ene week 5x de andere week maar 2x Hoe lang per keer zou ik niet weten.
Ik vind hem hier zelf nog te jong voor en wil dit dus ook veel minder doen. Maar ik merk wel dat hij momenteel bomvol energie zit wat hij eigenlijk niet kwijt kan. Hij is fris, druk en ondeugend. Nu vraag ik me af, hoe kan hij zijn energie toch voldoende kwijt zonder dat ik hem overbelast?
Hij is qua spieren echt nog een jonge pony, onbespierd dus. Conditie is ook niet geweldig. Daarbij vindt hij het in zijn koppie allemaal nog heel moeilijk.

Mijn weekschema is nu ongeveer: zondag rijden, maandag vrij (los in paddock), dinsdag rijden/longeren, woensdag vrij (los in paddock), donderdag rijden/longeren, vrijdag rijden/longeren, zaterdag vrij (los in paddock). Rijden doe ik 20 minuten (+ 10 minuten uitstappen), longeren hooguit een kwartier bijgezet met touwtjes. Ik heb om de week les. Na het rijden of longeren staat hij ook nog zeker een uur in de paddock of ik ga nog even met hem wandelen. Vrij in de paddock vind ik zelf heel belangrijk zodat hij lekker zijn eigen ding kan doen. Hij staat dan ook zo veel mogelijk met een ander paard voor het sociale contact. Zomers (april t/m oktober) staat hij gewoon lekker op de wei ipv in de paddock.
Rijden doe ik nooit 2 dagen achter elkaar en de donderdag en vrijdag zijn de enige dagen die hij achter elkaar werkt. De ene dag rijden, de andere longeren, net hoe het uitkomt.

Qua voer krijgt hij momenteel teveel brok (1 kilo per dag verdeeld over 3 voerbeurten), maar wel voldoende hooi (ook verdeeld over 3x per dag). De brok wil ik terugbrengen naar een halve kilo op een dag, dat is voor nu voldoende. Aangevuld met genoeg hooi uiteraard.

Ben ik zo goed bezig? Wat zou ik anders kunnen doen? Tips en commentaar zijn welkom.
Ik heb zelf de nodige ervaring en heb op stal ook feedback, maar ik ben erg benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:53

Ik los in de paddock voor hem 100% vrij bewegen of wordt hij nog een beetje opgejaagd?

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:55

wat niet helemaal duidelijk is voor mij:
hoeveel komt hij nu dagelijks buiten?

Aline_17

Berichten: 1360
Geregistreerd: 17-12-06
Woonplaats: Annen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:59

Ik denk dat je niet verkeerd bezig bent. Als je paardje zo veel energie heeft dan is het inderdaad verstandig om minder te gaan voeren, want daar krijgen ze natuurlijk wel veel energie van (van brokken).
Als je je paardje los gooit in de paddock staat hij dan alleen maar stil voor zich uit te kijken of is hij dan ook wel aan het rennen etc?? Als hij dat niet doet is het misschien een idee om hem dan te longeren zodat hij beter zijn energie kan 'gebruiken'.
Succes en ik denk dat je zeker niet verkeerd bezig bent Lachen

Anoniem

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:00

Maar waarom gooi je hem niet gewoon nog even lekker het land op voor een half jaar minstens?

Dan kan hij constant zijn energie kwijt, en heeft hij verder even wat rust... dat beest is veel te jong al te veel aan het werk gezet als je het mij vraagt Lachen Ik vind dat je wel vrij veel op hem rijdt/longeert voor een 3,5jarige die al te vroeg is ingereden. Lekker een half jaar of jaar met andere paarden het land op, wel in handen houden met lekker wandelen af en toe etc, maar niet erop zitten of longeren zou ik zeggen. Je geeft zelf aan dat zijn conditie niet top is en dat hij het in zijn koppie nog wat moeilijk vindt: hij is er misschien gewoon nog niet helemaal klaar voor. Lekker even laten uitgroeien, lichamelijk en geestelijk, kan daar wellicht veel goed aan doen.

Ik zou hem om eerlijk te zijn direct een half jaar of jaar op rust in het land hebben gezet om even uit te laten groeien en spelen, maar dan ben ik sowieso wel voorstander van laat inrijden of het heel rustig aan doen in het algemeen.

Anoniem

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:05

Ik zou hem inderdaad een heel stuk terug zetten in het voer, dat scheelt al een hoop. Veel simpel basis werk doen: grond werk en als je erop gaat lang laag en vooral voorwaarts rijden.
dat een paar keer in de week afwisselen, in deze tijd van zijn leven vooral consequent zijn als hij te druk is! Dat onthouden ze for ever namelijk Haha!

vind dat je zeker niet verkeerd bezig bent hoor!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:07

WW: ik ben ook een voorstander van laat inrijden. Ik had hem in eerste instantie ook gekocht als 4,5 jarige die een jaar onder het zadel was. Hij bleek alleen een jaar jonger te zijn Scheve mond
Een half jaar op het land zou een optie zijn. Als dat hier in de buurt mogelijk zou zijn. Dat is helaas niet het geval.
Verder houd ik hem eigenlijk graag in handen, omdat hij een flinke eigen wil heeft en ik heb het vermoeden dat hij na een half jaar niet meer te hanteren is. Kan het mis hebben hoor, maar ik wil het risico eigenlijk niet nemen.

In de paddock laat ik hem gewoon bewegen. Een kwartiertje opjagen en/of grondwerk en spelen. Verder mag hij gewoon lekker rondstruinen. Hij staat niet alleen maar stil, maar loopt gewoon wat rond. En met een maatje speelt hij zoiezo. Eigenlijk wat hij op de wei ook doet, maar dan zonder grazen.

Streven is om hem minimaal 2 uur op een dag in de paddock te hebben. Ik ben er vaak het einde van de middag en 's avonds gooien stalgenoten hem ook nog buiten. En met mesten staat hij ook buiten. De ene dag is het wat minder en de andere dag wat meer.
Ik zou hem het liefst gewoon overdag een paar uur in de paddock hebben, maar daar zijn de voorzieningen hier niet voor. Een andere stal is geen optie, omdat we het hier beiden gewoon ontzettend naar ons zin hebben.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:09

ik denk dat je het beste hem voordat je gaat rijden of wat ook hem los kunt zetten en hem even laat bewegen.
als je dan met hem bezig gaat is de meeste energie er uit en kan hij zich beter op jou richten

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:11

Ja, vergeten te vermelden. Ik longeer hem ook altijd even voor het rijden om de ergste energie er alvast uit te laten rennen en zijn spieren vast wat losser te maken.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:11

Aman, geef hem in plaats van een kilo brok gewoon per voerbeurt een handje. Wel afbouwen uiteraard en onbeperkt hooi geven Lachen Dit krijgt Staros van Lies ook en dat gaat goed.

Naast dat hij te veel krijgt, kan hij ook last hebben van de kou. Lachen Ik begrijp van Lies dat Staros in het begin van de winter altijd net een bommetje is.. Daarom zou ik je ook meteen afraden om hem uberhaupt te scheren, in welk model dan ook Knipoog

Verder heb ik zelf gemerkt dat het soms goed is de kleine drukteschopper even goed te laten rennen. Toen Lies op vakantie was had ik een haflinger die echt zwaar zichzelf en andere paarden in de weg zat, hem even goed opjagen en laten lopen heeft hem echt opgelucht. Lachen

Win is een dooie donder, dat weet je Tong uitsteken Die maakt zich niet drukker dan nodig is en is gewoon fris en voorwaarts als ik rij Haha! Dat is dan ook een heel ander type paard Haha! Maar Staar van Lies begin ik nu beter te kennen en ik zie een hoop bij hem terug van wat jij hier beschrijft Lachen

En toch is het advies van WildWings niet echt een slechte, al kan ik mij voorstellen dat je er niet op zit te wachten om hem een half jaar tot een jaar ergens anders heen te brengen Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:28

Lijkt me een prima schema, als hij wat conditie krijgt kun je hem zelfs wel meer rijden.

3,5 is een prima leeftijd om aan het werk te gaan.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:43

Wat misschien een leuke manier van bewegen is, is voor de kar beleren. Het is voor zijn lijf vele malen beter dan rijden of longeren, maar hij kan toch zijn energie erin kwijt en leert er super veel van. Ik vind het iig een erg leuke afwisseling op de training, maar je moet er idd wel maar net de mogelijkheid voor hebben.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:28

De winter van 3 naar 4 is altijd de moeilijkst. Je wilt gezien de leeftijd nog niet te veel doen maar de energie wordt steeds meer gezien het kouder wordt en het paard krachtiger.

Stap van biks over op de pavo onderhoudskoek, dan krijgt ie in ieder geval zijn mineralen en vitaminen. Want voor een paard nog in de groei vind ik 1 kg biks al weinig qua vitaminen en mineralen.

Je moet gewoon zien dat je deze winter overleefd.

Het consequent zijn etc hoef ik jou niet te vertellen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:34

Die onderhoudskoek, enig idee waar ik die kan krijgen hier in de buurt? Daar heb ik ook al aan zitten denken. Maar geeft dat niet net zoveel energie als biks? Qua mineralen ben ik het met je eens. Maar schiet niet heel erg op als ik dan alsnog een stuiterende pony heb.
Amable: daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht. Is misschien wel leuk! Nu heb ik 0,0 ervaring met mennen, maar de staleigenaren mennen al jaren! Hebben ook de spullen ervoor. Dat kan ik wel eens gaan vragen.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:07

volgens mij bij reedijk (of hoe heet hij nou in maasdam tegenover hotel/cafe aan de dijk) , maar zeker bij blijdorp.
Moet je maar even op pavo.nl kiijken, is voor sobere rassen. Indy krijgt eenhalve per dag en verder alleen maar hooi.

Over mennen kan ik niets zeggen want ik vind dit altijd dood eng. Als ze dan gaan rennen heb je helemaal niets meer te zeggen.

Pavo SummerFit
Pavo Summerfit, de dagelijkse aanvulling voor grazende paarden
Je paard of pony staat heerlijk in de wei. Lekker in de frisse buitenlucht met voldoende beweging en prachtig gras. Het toppunt van gezondheid... Of toch niet? Weidegras bevat voldoende energie, eiwit en vezels maar paarden kunnen hieruit vaak onvoldoende belangrijke bouwstoffen halen. En juist deze vitamines, mineralen en sporenelementen zorgen voor gezonde en fitte paarden. Krachtvoer bevat wel al deze vitaminen, mineralen en sporenelementen maar dan geef je ook energie, eiwit en vezels. Beter is om je pony of paard iets bij te voeren waar alleen de noodzakelijke vitaminen, mineralen en sporenelementen in de juiste verhouding in zitten.

Geen energie of eiwit, maar wel alle belangrijke vitaminen, mineralen en sporenelementen
Zeer smakelijk
Complete aanvulling in weideperiode
Ook als extraatje in de rest van het jaar


doos van 30 koeken kost 10,00

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:33

Koop dan Pavo Aurakoeken, dat is hetzelfde maar dan goedkoper Haha!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:35

aurakoeken, die ken ik niet, vertel....

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:35

Pavo koeken verkopen ze bij Blijdorp Knipoog Of ze ook de koeken hebben die Rom aangeeft durf ik neit te zeggen Lachen

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:38

amanda:

mag ik even toevoegen dat in 1 pavokoek net zoveel zit als in 2 kilo krachtvoer?
dus met een halve koek krijgt het nog 1 kilo brok binnen

dus dan kun je nog een druk dier houden.

ik snap nog steeds niet waarom niemand nou op de hoogte is van wat pavokoeken nou eigenlijk zijn.

stukje van jury geeft het toch duidelijk aan:
aanvulling voor weidepaarden en extra voor stalpaarden Knipoog

lees de pagina maar es goed op de pavo site.

1 kilo brok is misschien wat veel.
maar gezien hij nog jong is mag hij toch best bijna 3/4 schep hebben.
als hij zat beweging krijgt dan verbruikt hij alles wel.
ook al is het een haf minimaal is 1/2 kilo per dag wel nodig om aan vitamines te komen die hij nodig heeft.

ik denk dat het probleem helemaal niks met die brokken te maken heeft.
zou de andere tips eerst es opvolgen ne kijken wat dat helpt

AnnebelleVD

Berichten: 1339
Geregistreerd: 31-05-08

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:39

Of over op muesli, zonder haver en geen brok meer.
en dan veel hooi. en gewoon flink aan het werk met hem en niet je geduld verliezen, ze zijn zo lekker stout op die leeftijd, succes!!!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:42

Ik zie op pavo.nl dat aura per 90 koeken verkocht worden. Dat is wel wat veel want ik voer een 1/2 koek per dag. qua houdbaarheid (9mnd) kan het wel maar dan moet ik het wel goed opbergen voor de muizen enzo.
Op kobalt na zie ik dezelfde samenstelling.
Ik ben wel benieuwd wat het scheelt.

Ellepel, dat klopt volgens mij niet.
Het is qua vitaminen gelijk aan 1,5 a 2 biks maar niet qua energie (zit geen energie en eiwit in de koek) en dat was hier het probleem.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 04-11-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:42

Ellepel, in 1 Pavokoek zitten evenveel vitamines en mineralen als in 2kg brok, niet evenveel energie Knipoog

@Amanda: vaak zijn paarden in het najaar/begin winter sowieso wat frisser. 3x daags 1 of 2 handjes brok of liever muesli (meer volume) met een volledig vit/mineralen supplement zou dan ook voldoen ipv pavokoeken.

Anoniem

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:43

Romkabouter schreef:
Koop dan Pavo Aurakoeken, dat is hetzelfde maar dan goedkoper Haha!



Krijgt ie daar een mooi roze aura van Vork

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:49

Djilan schreef:
Ellepel, in 1 Pavokoek zitten evenveel vitamines en mineralen als in 2kg brok, niet evenveel energie Knipoog

@Amanda: vaak zijn paarden in het najaar/begin winter sowieso wat frisser. 3x daags 1 of 2 handjes brok of liever muesli (meer volume) met een volledig vit/mineralen supplement zou dan ook voldoen ipv pavokoeken.


heb je helemaal gelijk in,er zit vast minder energie en suiker in dan in 2 kilo brok.
maar er zit wel in:

Luzernemeel
Tarwe
Rietmelasse
Gerst
Mais
Lijnzaad
Sojabonen schillen

in gerst en tarwe zit eiwit, in rietmelasse zit suiker,in mais zit energie etc........
daarom vind ik het raar dat iedereen roept dat er geen eiwit en energie in pavokoeken zit.
want dat zit er wel in dus.

gewoon een beetje minder voeren en andere tips proberen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Trainingsschema ondeugend en druk jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:51

Nee klopt, energieloos is het niet Knipoog Daarom zou ik eerder zijn voor een volledig supplement dan die koeken..