uit angst/protest naar achteren lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

uit angst/protest naar achteren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:53

Mijn bijrijdtpaard heeft uitgevonden dat ie naar achteren kan lopen als ie ergens geen zin in heeft.
Dit begon toen we een keer een trekker tegenkwamen waar hij bang voor is, hij liep zover naar achteren dat ie bijna de sloot inliep, toen heb ik hem omgedraaid.
Maar sindsdien doet hij dit elke keer als ie geen zin meer heeft of iets tegenkomt wat ie eng vind.
Maar ik kan hem moeilijk de sloot in laten lopen, dat het niet mijn paard is scheelt daar ook in, want ik echt bang dat er iets met hem gebeurt.
Ik wil hem hier dus absoluut zijn zin niet in geven maar, als ik boos op hem word begint ie te bokken en wil wegrennen, en dat is op de weg ook niet zo'n succes omdat er nou eenmaal meer mensen gebruik van de weg maken.
Komt ook bij dat ik een paar keer kennis gemaakt heb met de grond (en geloof me asfalt geeft niet mee) waardoor ik ook voorzichtiger ben geworden.
Ik ben NIET bang om eraf te vallen, maar wel dat er iets met het paard gebeurt, hij rent nooit echt ver weg maar toch.
Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

midgie

Re: uit angst/protest naar achteren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:01

Ja afstappen en het paard zijn vertrouwen terug geven, heeft misschien even tijd nodig,maar als je het op een rustige manier uitlegt aan je paard en gewoon ernaast gaat lopen als hij iets engs zietzal hij zeker na verloop van tijd weer met jou op zijn rug verder gaan.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:06

Als mijn paard ergens echt bang voor is doet ze dit ook, gewoon haast de sloot in Haha! . Afstappen doe ik niet, ik probeer haar gerust te stellen en laat de teugels lekker los zodat ze wel de ruimte heeft om naar voren te gaan en te kijken. Desnoods blijf ik 5 minuten zo staan, uiteindelijk gaat ze toch wel lopen. Als ze loopt te klieren is het een ander verhaal dan krijgt ze gewoon op der kop maar als ze echt bang is vind ik dat ze wel even de tijd mag nemen om die enge 'hindernis''te overwinnen Clown

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:18

het punt is dat ie zelfs "bang" is voor een fiets als het meneer uitkomt. Als ik mijn teugels langer laat draait ie 180 graden en is dan ook weg. En no way dat ik hem dan weer naatoe krijg want dan gaat ie gelijk weer zo stom doen...
Afstappen is misschien wel een idee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:21

Mijn paard heeft dat ook heel sterk, maar gelukkig alleen als hij iets echt eng vindt en ik hem niet genoeg vertrouwen kan geven voor hem om door te lopen.
Dan stap ik inderdaad af en neem hem aan de hand mee, dat werkt uitstekend.
Volgende keer vetrouwd hij dat al meer.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:22

Naast een sloot of iets anders gevaarlijks, altijd even afstappen. Er zijn mensen die zeggen dat je dan "toegeeft", maar dit heeft een paard echt niet door. Je geeft het paard juist even vertrouwen, doordat je als het waren zegt "Kom maar jongen, het is niet eng".

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:38

misschien klinkt dit stom maar waar ik altijd bang voor ben als ik afstap is dat ie zich lostrekt en wegrent.
Als je erop zit eb hij gaat ervandoor dan neemt ie je nog mee, maar als je er naast staat heb je niks meer te vertellen. (goh wat kom ik zo over als een schijtbak zeg Clown )

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:02

Ik snap wat je bedoeld,ik heb hierom de eerste paar keeronder het hoofdstel een touwhalstertje gedaan met een leadrope eraan vast. Dit is wat langer dan een halstertouw, en je hebt dus wat meer ruimte. Gebruik je hem niet, sla je hem twee keer om de nek heen, mooie knoop erin en klaar. En anders even teugels over het hoofd. Maar ze zullen juist meestal achter je aan lopen, ze vertrouwen jou.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:50

Even van te voren incalculeren. Zie je iets waar hij bang voor is? even een stukje opzoeken waar hij meer ruimte heeft. Stap gerust af de eerste keren. Rustig blijven is wel belangrijk. Is hij braaf en is het enge ding voorbij? dan kun je gerust een snoepje geven als beloning. Ik doe dat ook en het werkt super ! Sommige dingen blijven eng voor aantal paarden, je mag er niet boos om worden dan vererger je de angst van je paard. Je mag wel overtuigend zijn. Probeer normaal te rijden niets te veranderen en kijk er niet teveel na, ga desnoods grassprietjes tellen Lachen. Meestal probeert je paard aan 1 kant om te draaien. Voorkom dat om juist tegenovergestelde teugel erbij te houden. Ik denk dat de anderen ook veel goede tips hebben gegeven. Het is even uitproberen wat bij jouw paard past. Meestal ben je zelf onzeker en niet overtuigend genoeg. Je moet dus ook voorkomen als je afstapt dat je paard iets in de gaten heeft. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als je paard achteruit gaat, leg je er waarschijnlijk teveel druk op. Adem even goed uit, maak je zwaar. Meestal ga je zelf al gespannen zitten en trek je de teugels strakker aan. Daarmee trigger je hem nog meer.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:56

Jasper heeft dit ook met bepaalde dingen, maar wat mij opvalt, hoe drukker je jezelf maakt, "ow als hij maar niet dit of ow als hij maar niet dat" hoe erger je paard erop reageert
Vaak zijn het onze eigen onzekerheden waar het paar dop reageert.
iemand zei dit tegen mij, ik ben er goed op gaa nletten en verrek, als ik mezelf druk maakt wordt Jap het ook.
Dus ONTSPANNEN en idd als hij echt niet wil, afstappen en aan de hand meenemen, blift hij dan ook staan (iets wat jap doet/deed) hij verstijft als hij iets heel erg eng vindt, dan lekker blijven staan tot dat monster voorbij is en daarna is het natuurlijk een supergeweldig paard!!

Succes!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:30

dnk jullie wel voor de tips, ik denk dat ik niet gespannen ben maar zou idd best kunnen dat je zonder het te merken toch stieken je spieren aan gaat spannen. Bloos Vrijdag probeerde ik dus toen er een trekker aankwam om hem een oprit op te sturen en wachten tot de trekker voorbij was, alleen probeerfde ie toch om te draaien en toen dat dus niet lukte ging ie weer achteruit. de oprit had aan twee kanten water en het scheelde echt niks of we waren een meter naar beneden gedondered dat water in, zijn achterbeen gleed al weg... de trekker stopte vlak voor de oprit waar wij stonden en toen ik alleen maar hem weer naar voren wilde sturen werd ie kompleet gek. en ja dat eindigde op de grond. Clown En ik ben echt niet ban om te vallen, en dan ook echt niet maar wel dat er iets met het paard gebeurt.
Ik weet ook niet of hij nou echt bang is of dat ie me uitprobeert.
Maar ik ga gewoon de volgende keer koekjes meenemen en dan maar aan de hand meenemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:53

Ja gewoon als je ziet dat er een trekker aankomt afstappen, al is het 50 x misschien keer 51 is er niets meer aan de hand, denk als jij er voor staat dat hij niet zo gek zal reageren en een paard wat jou vertrouwt zal zich echt niet lostrekjken, daarom altijd je paard aan 1 kant vasthouden niet zoals heel veel doen onder de kin aan beide teugels, geef hem de gelegenheid en het gevoel dat er ruimte is om weg te kunnen vluchten, maar als hij die ruimte heeft zal hij dat echt niet doen, waar moet hij in zijn uppie heen als zijn baasje koel blijft??