Welk bit met buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaar

Welk bit met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:36

Ik heb dus een probleem... Ik rij nu ruim een half jaar buiten met mijn 4-jarige (altijd samen met iemand) en alles gaat super goed!! Verkeer gaat goed en alles wat erbij komt. Nu ben ik gisteren voor het eerst een paard met wagen tegengekomen met haar. Normaal passeer je elkaar of zie je een kar in de verte ofzo... nu had ik de pech dat de kar kwam aandraven en een hele lange tijd naast ons bleef rijden (zij op de weg, ik op t fietspad) Nu had ze dat dus nog nooit meegemaakt, dus ze werd zo ontzettend heet dat ze tot 4x aan toe der nek naar voren schoof en ik dus voorover viel en er in volle vaart vandoor ging! Nu kan een paard er altijd vandoor gaan en dat 'hoort' erbij, maar t feit dat ik echt totaal nix meer te vertellen had staat me dus niet aan Clown het is dus dat ze uit zichzelf langzamer ging, anders was ik in volle galop een drukke weg opgegaan! Niet prttig dus.

Dus ik wil dit probleem echt radicaal aanpakken en er een ander bit ingooien.

Ze heeft nu het vriendelijkste bit erin: http://www.vitalhorse.nl/product_info.p ... cts_id/737 Maar dan zonder de gold brass.

nu kreeg ik het advies het volgende bit erin te hangen met buitenrijden: http://www.vitalhorse.nl/product_info.p ... ucts_id/56

Wat vinden jullie? Hebben jullie eventueel een andere suggestie?

Suzan_bobar

Re: Welk bit met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:49

Zoals ik kan zien op de foto is het gewoon een rollerbitje, zou je prima op buiten kunnen rijden. Een rollerbitje voorkomt alleen dat je paard het bit 'vast kan pakken'.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:24

Het vriendelijkste bit is geen bit, gewoon lekker bitloos.
Als je het paard niet zonder bit onder controle kan houden zou ik nog niet naar buiten gaan.

Misschien verstandig om dit even door te lezen en een topic hier verder onder over jong paard met bit staat ook heel veel over bit gebruik.
http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:50

midgie schreef:
Het vriendelijkste bit is geen bit, gewoon lekker bitloos.
Als je het paard niet zonder bit onder controle kan houden zou ik nog niet naar buiten gaan.

Misschien verstandig om dit even door te lezen en een topic hier verder onder over jong paard met bit staat ook heel veel over bit gebruik.
http://www.bitloosrijden.nl/bitloosrijden.htm

Er zijn dus mensen die dit doen en er zijn mensen die gewoon met bit rijden. Ik rij met bit omdat ik dat zelf prettig vind en dus rij ik ook buiten met bit. Ik vraag alleen of iemand nog ideeen of advies heeft over een soort bit. En aan bovenstaand advies heb ik dus nix eigenlijk. Maar bedankt voor je reactie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:05

Is ook een advies toch?? geen aanval, maar misschien iets om je bewust van te zijn ,is wel zo fijn als je als je van alle materialen de inwerking weet lijkt me??
Jij rijd met bit omdat jij het zelf prettig vind, dan moet je dat zeker doen ,niet smis mee, maar vraag je je wel eens af wat je paard dan prettig vind?? daarom mijn advies om het eens bitloss te proberen of een combi daarvan , kan heel erg prettig zijn voor je paard en dan dus ook voor jezelf.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:30

Sorry dat ik het zeg maar wat betreft het vriendelijkste bit?
Een enkel gebroken bit is absoluut niet vriendelijk, ik heb voor school een hele werkstuk over veel voorkomende bitten moeten maken. Trek van dit enkel gebrken bit de ringen maar eens naar elkaar toe dan kun je zien dat het middenstuk een punt vormt die elke keer als jij aan de teugels trekt in zijn gehemelte steekt, Dit zou ook het gedrag van de hals kunnen verklaren. En wat dan rollentrenssje betreft, het fabeltje dat dit voor zogeneomde poolers is klopt ook niet want ze kunnen het bit nog steeds vastpakken, ervaring mee namelijk. Wij hadden een hengst in de rentraining die ook een zogenoemde pooler was en hebben dat bit geprobeerd nadat dit niet werkten hebben we een s-bit geprobeerd. Deze wordt zoiezo door Divoza Verkocht onder de naam kineton neusriem(staat onder het kopje Hoofdstellen en bitten en dan moet je het kopje neusriemen hebben. Dit is een neusriem met een soort ijzeren bochtje eraan terhoogte van je bit en je schuift hem dan ook over je bit ringen heen en als je dan aan de teugels trekt zogrt de neusriem ervoor dat ie stopt met trekken omdat er druk op zn neusbeen komt. Voordeel van deze neusriem is dat je er geen scherpere bitten in hoeft te doen en paard dus gewoon een fijne mond houdt. Ik hoop dat je er wat aan hebt, en wat betreft het zinnetje aan de teugels trekt/trekken zeg niet dat je dat doet maar dan weet iedereen wat ik bedoel.
gr Daffie

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:31

Z'm rolletjes bit is dus niet fijn doordat je paard 2 soorten metaal in z'n mond heeft.
ik zou toch proberen dit anders op te lossen dan met een ander bit. Wat je wel kan proberen zonder ineens veel scherper te gaan is ongebroken of dubbelgebroken bitje. Heeft net een andere inwerking,maar nog steeds een normaal, simpel bitje.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:46

daffie1986 schreef:
Een enkel gebroken bit is absoluut niet vriendelijk, ik heb voor school een hele werkstuk over veel voorkomende bitten moeten maken. Trek van dit enkel gebrken bit de ringen maar eens naar elkaar toe dan kun je zien dat het middenstuk een punt vormt die elke keer als jij aan de teugels trekt in zijn gehemelte steekt, Dit zou ook het gedrag van de hals kunnen verklaren. En wat dan rollentrenssje betreft, het fabeltje dat dit voor zogeneomde poolers is klopt ook niet want ze kunnen het bit nog steeds vastpakken, ervaring mee namelijk. Wij hadden een hengst in de rentraining die ook een zogenoemde pooler was en hebben dat bit geprobeerd nadat dit niet werkten hebben we een s-bit geprobeerd. Deze wordt zoiezo door Divoza Verkocht onder de naam kineton neusriem(staat onder het kopje Hoofdstellen en bitten en dan moet je het kopje neusriemen hebben. Dit is een neusriem met een soort ijzeren bochtje eraan terhoogte van je bit en je schuift hem dan ook over je bit ringen heen en als je dan aan de teugels trekt zogrt de neusriem ervoor dat ie stopt met trekken omdat er druk op zn neusbeen komt. Voordeel van deze neusriem is dat je er geen scherpere bitten in hoeft te doen en paard dus gewoon een fijne mond houdt. Ik hoop dat je er wat aan hebt, en wat betreft het zinnetje aan de teugels trekt/trekken zeg niet dat je dat doet maar dan weet iedereen wat ik bedoel.
gr Daffie

"Dit zou ook het gedrag van de hals kunnen verklaren" welk gedrag bedoel je? Want als ik der gewoon rij, heb ik gewoon de teugels op maat en is ze gewoon bij me. Als ze dus ervandoor gaat, schuift ze der hals uit en trekt ze me gewoon als het ware naar voren. Ik hang dan naar voren op de hals en krijg der met geen mogelijkheid terug! Bedoel je dit gedrag? Hoe kan het dat verklaren?

En ik ga toch echt al heel wat jaren mee in de paarden hobby, maar wat zijn poolers?

en ik ga ff kijken op divoza...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:54

Waarom geen leer bitje dan ,waarom perse een ijzer??

Het enkel gebroken bit is idd niet echt fijn, steekt idd in het verhemelte , maar kraakt ook de onderkaak, je krijgt een notenkrakers effect.
Met welk bit rij je in de bak, waarom perse een ander bit in om buiten te rijden??
Radicaal een ander bit is geen goed doordachten keuze, zeker als je bedenkt wat een bit voor schade aan kan brengen,

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

Volgens mij vraagt de Ts informatie over het 2e bit en of er nog andere bitten zijn die dit probleem kunnen voorkomen.
Vast heel goed bedoeld andere reacties, maar daar wordt niet om gevraagt Knipoog

Ik had met mn vorige paard hetzelfde probleem met buitenrijden heb toen op advies een pessoabit gebruikt.
Ik reedt hem gewoon met lange teugel maar op het moment dat hij er vandoor schoot had ik dan toch wat meer te zeggen.
Of een bit gemeen is wordt bepaald door de ruiter.

Overleg het anders eens met je instructrice? agz wij je paard niet kennen.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:12

xPassion schreef:
Volgens mij vraagt de Ts informatie over het 2e bit en of er nog andere bitten zijn die dit probleem kunnen voorkomen.
Vast heel goed bedoeld andere reacties, maar daar wordt niet om gevraagt Knipoog

Ik had met mn vorige paard hetzelfde probleem met buitenrijden heb toen op advies een pessoabit gebruikt.
Ik reedt hem gewoon met lange teugel maar op het moment dat hij er vandoor schoot had ik dan toch wat meer te zeggen.
Of een bit gemeen is wordt bepaald door de ruiter.

Overleg het anders eens met je instructrice? agz wij je paard niet kennen.

dank je Knipoog

ik had dus ook al idd gedacht aan een pessoabit, maar dat schijnt weer een stapje verder te zijn dan het bit wat ze adviseerden. En ik wilde idd wat advies over verschillende bitten, zodat ik vanmiddag kan overleggen met mijn instructeur.

Ik wil het probleem gewoon gelijk aanpakken... buitenrijden vind ze super en ik ook! en ik rij 99% met lange teugel of losjes op maat en ik rij ook terug met mijn lichaam en zit niet constant in der mond te trekken ofzo. Maar ik heb gewoon geen zin dat ik volgende week er weer vandoor ga (gisteren 4x in 10 min tijd!! ze werd maar niet rustig... ) en wel de drukke weg bereik in vol galop.

En als ze zo heet is, hou ik der ook niet constant vast ofzo... maar ze gooit in 1 keer der boeg en hals erin en ik kukel voorover en weg is ze! Je hebt gewoon nix te vertellen, t is dat ze zelf langzamer ging...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:15

Tessaar schreef:
daffie1986 schreef:
gr Daffie

"Dit zou ook het gedrag van de hals kunnen verklaren" welk gedrag bedoel je? Want als ik der gewoon rij, heb ik gewoon de teugels op maat en is ze gewoon bij me. Als ze dus ervandoor gaat, schuift ze der hals uit en trekt ze me gewoon als het ware naar voren. Ik hang dan naar voren op de hals en krijg der met geen mogelijkheid terug! Bedoel je dit gedrag? Hoe kan het dat verklaren?

En ik ga toch echt al heel wat jaren mee in de paarden hobby, maar wat zijn poolers?

en ik ga ff kijken op divoza...

Ooh ik begreep dat als jij probeerde paard bij je te houden dat ze dan pa haar hals naar voren stak, sorry miscommunicatie, Poolers, sorry bedoelde pullers, dat is voor paarden die trekken f bit vastnemen en de ruiter dus niks meer mee kan doen. En idd is het ook ng een ptie om een dubbelgebroken bitje of ongebroken trens(stang) te gebruiken maar ik zou dan wel voor een rubberen ongebrken bit gaan en wat X-passin zegt over de ruiter maakt bit scherp klopt ok wel een beetje wat betreft het pessoa bit maar een enkel gebroken bit bepaalt geen 1 ruiter deze is nou eenmaal p deze manier gemaakt

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:20

manonutjuh schreef:
Z'm rolletjes bit is dus niet fijn doordat je paard 2 soorten metaal in z'n mond heeft.
ik zou toch proberen dit anders op te lossen dan met een ander bit. Wat je wel kan proberen zonder ineens veel scherper te gaan is ongebroken of dubbelgebroken bitje. Heeft net een andere inwerking,maar nog steeds een normaal, simpel bitje.

een ongebroken bit is toch gewoon een stang?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:21

midgie schreef:

Het enkel gebroken bit is idd niet echt fijn, steekt idd in het verhemelte , maar kraakt ook de onderkaak, je krijgt een notenkrakers effect.
Met welk bit rij je in de bak, waarom perse een ander bit in om buiten te rijden??
Radicaal een ander bit is geen goed doordachten keuze, zeker als je bedenkt wat een bit voor schade aan kan brengen,

Sorry Midgie, maar jij bent blijkbaar groot voorstander van natuurlijk paardrijden. Ik wil je niet afkraken want het heeft wel degelijk zn voor- en nadelen maar nog steeds hetzelfde princiepe en dat is dat dat het paard gestraft wordt als ie stout is en beloont als ie braaf is. Maar ik durf toch echt niet mijn paard met een leren bitje te rijden of bitloos.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:24

Ohjah kijk niet naar de spelfouten want mijn toetsenbord is aan het overlijden en pakt dus afentoe bepaalde letters niet

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:27

daffie1986 schreef:
en wat X-passion zegt over de ruiter maakt bit scherp klopt ok wel een beetje wat betreft het pessoa bit maar een enkel gebroken bit bepaalt geen 1 ruiter deze is nou eenmaal op deze manier gemaakt

Het is vast goed bedoelt maar de Ts rijdt nou eenmaal met een enkel gebroken bit en heeft hier geen advies over gevraagt.
Het gaat specifiek om een bit om mee buiten te rijden en ze geeft al aan dat de enkelgebroken haar hierbij niet bevalt.

@ TS.
Wat ik begrijp rij je rustig met je handen en zou je prima met een pessoa kunnen buitenrijden,
het ging mij er toen vooral om stel dat hij schrok ik een rem had. ( en die had ik toen zeker.)
Zolang je er niet mee in je paard zijn mond loopt te trekken en verder gewoon ontspannen contact houdt is er niks aan de hand.
Als je verder iets wilt weten moet je het maar vragen. Knipoog

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:32

@X-passion ja dat zag ik ook later dat ze hier niet tevreden mee was en dat ze rustige hand heeft maar ik bedoelde alleen maar aaantegeven bij de meeste bitten zolas jij zelf al aangeeft de hand van de ruiter een bit vaak gemener/scherper maakt maar dat je er bij een enkel gebroken bit niks aan kan doen

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:58

Tessaar schreef:
manonutjuh schreef:

een ongebroken bit is toch gewoon een stang?

nee,
[img]http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/snaffel.jpg [/img]dit is een ongebroken bit.
Een stang is het pas op het moment dat er scharen aan zitten zodat je een hefboomeffect krijgt.
zoals dit Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:00

daffie1986 schreef:
midgie schreef:

Sorry Midgie, maar jij bent blijkbaar groot voorstander van natuurlijk paardrijden. Ik wil je niet afkraken want het heeft wel degelijk zn voor- en nadelen maar nog steeds hetzelfde princiepe en dat is dat dat het paard gestraft wordt als ie stout is en beloont als ie braaf is. Maar ik durf toch echt niet mijn paard met een leren bitje te rijden of bitloos.

Ik ben idd een voorstander voor ook het NH, maar rij zelf ook met bit hoor , een stang met scharen Duivel
Een leer bit is niet veel anders rijden hoor , maar verdeelt de druk ander dan ijzer op de lagen, maar dat kun je zelf ook wel bedenken,
Maar het gaat erom waar reageert je paard het beste op, met een bitloos heb je soms zelfs meer controle over je paard, omdat je hem druk geeft en geen pijnprikken zodat ze gaan hangen en trekken er vandoor schieten enz, want vaak is dit een manier om onder pijn uit te komen en dat zijn dingen die je als ruiter ook echt onder ogen moet durfen komen, maar vaak word pijn op een zijspoor gezet, want we willen hoe dan ook controle over ons paard, ook al gaat het op een onredelijke manier , dus eigenlijk geef ik de tip voor je paardje, wat misschien wel de oplossing zou kunnen zijn voor jou zodat je lekker op je gemakkie een buitenrit kan maken Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:17

Bitloos is prettig voor buiten rijden(vooral tijdens graas-pauzes Clown ),maar in geval van nood wil ik ook wel een argument achter de hand hebben.Ik rijd dus met een hackamore,lekker lange teugel als alles goed gaat,maar toch wat meer(gemene!)rem als het echt nodig is.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 19:50

manonutjuh schreef:
nee,
[img]http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/snaffel.jpg [/img] dit is een ongebroken bit.
Een stang is het pas op het moment dat er scharen aan zitten zodat je een hefboomeffect krijgt.
zoals dit Afbeelding

Oh!! nu zie ik het verschil! en ik maar denken (en een hoop mensen samen met mij!) dat de eerste een stang was. Iedereen die ik ken noemt de eerste een stang! Bloos weer wat geleerd.

Ik heb het besproken met mijn instructeur en overlegt van de verschillende opties en hij adviseerde mij de pessoa. Eerst even een xtje rustig mee rijden in de bak en als dat goed gaat, naar buiten ermee!

Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen! Haha!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:59

dubbelgebroken is misschien fijner? Werkt bij die van mij wel, en die is behoorlijk heet onder het buitenrijden.
Maar als je paard een keer wat flikt met buitenrijden, dan hoef je toch niet opeens een ander bit??
Ik had laatst dat mijn paard zijn mond gegroeid was (op 13 jarige leeftijd? Tong uitsteken ) dan moet je een ander bit. Maar bij zoiets??? Of helemaal ander bit dat je ook binnen gebruikt (in dat geval raad ik het dubbelgebroken heel erg aan) of gewoon je eigen bitje aanhouden, en niet meer bij koetsen proberen te rijden Bloos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:00

Heel fijn dat je instruteur zo fijn mee denkt en een pessoa aanraad, sorry ,maar hij zou een rijtechnische oplossing moeten geven inplaats van een scherper bit.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:06

Ik denk ook dat je niet meteen naar andere hulpmiddelen moet grijpen maar eerst eens kijken of je dit kan oplossen op een rijtechnische manier.
Je kunt bv kijken naar een one rein stop Pling

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:09

Wat zijn we toch weer allemaal verantwoord. Kom op, een paard die op hol gaat langs een weg moet gewoon op zijn "ho" gezet worden, en niet op de zit teruggereden worden, daar heb je helemaal geen tijd voor.

Ik ga overigens wel mee in het verhaal dat een enkelgebroken bit niet vriendelijk is, maar een dubbel of ongebroken wel.

Maar nu, buiten. Inderdaad een klein hefboompje. Ik zou persoonlijk voor een ongebroken pelham gaan, twee teugels, op de bovenste rijden en bij nood de onderste pakken.

Overigens heb ik een doordouwer die buiten prima op zijn ho te rijden is, hij doet er alleen een kilometer over. Een mylerstang (dus met scharen) geprobeert, maar hier werd hij onrustig van. Een hackamore is bij hem wel een oplossing geweest.

Je moet gewoon even zoeken. Ik vind het persoonlijk een fijner idee een noodrem te hebben, dan dat ik een "o zo lief bitje" in heb. In de juiste handen is ieder bit vriendelijk.

Rij er inderdaad eerst even binnen mee, zodat je het niet voor de eerste keer aanneemt als het nodig is. Je paard zal wel een extra huppel kunnen maken.