bit vastpakken --> ik hou ook vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

bit vastpakken --> ik hou ook vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 16:59

Ik heb een vz pony van 18 jaar. Ze is al 8 jaar van dezelfde eigenaar. Die kijkt er nooit naar om en rijd nu ook nooit meer.
De pony is altijd recreatief gereden, maar wel op de foute manier!
Ze mocht namelijk altijd crossen etc. Ik heb dit (voor de helft) af kunnen leren. Ik heb les genomen en het ging toen echt een poos erg super met rijden!
Nu in de winter kan ik geen les meer nemen. (ik heb geen baklicht en rijd meestal overdag. Instructrice is gestopt met fulltime les geven en geeft alleen sávonds nog les)
Maar nu is het rijden een ramp!
Beauty pakt vast op het bit, en gaat dan lopen rennen. Mijn probleem is dan dat ik ook vastpak. Na 5 minuten ben ik zo moe dat ik loslaat en de pony dus wint!
In stap gaat het juist super! Dan zakt ze vanzelf, en hoef ik niks te doen!
De pony is goed voorwaarts, en gebruikt haar achterhand erg goed!

Aan dingen als: "neem les" heb ik niks aan. Want dit kan nu eenmaal tijdelijk niet meer.
Tijdens de les ging het iets beter, maar dan pakte ze ook vast. Ik minder omdat er op werd gehamerd!
Maar ik kan gewon niet loslaten! Dat is makkelijk gezegd, maar in de praktijk kan ik dat gewoon niet Clown
Ik heb ook een tijd gereden zonder les dat het super ging!

Als ik de pony haar gang laat gaan (dus geen aanleuning) is ze erg braaf! Zodra ik haar aan het werk zet begint ze te klieren!
Wie heeft er tips??

Angelaa2

Re: bit vastpakken --> ik hou ook vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:04

Doorzetten! ik denk dat dat het belangrijkste is. Kan je anders niet aan een vriendin vragen of ze wilt helpen als ze vasthoud en er ook op hamert net zoals de instructrice deed?
Verder weet ik niet echt tips. Als ik er nog een paar weet dan antwoord ik wel nog een keer Knipoog
Iig succes

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:08

neem les Haha! haha, nee heel flauw..

Tegen je eigen hangen kan je een boktouwtje nemen, gewoon een halstertouw om haar hals, als ze gaat hangen, hang jij aan het touwtje en niet aan de teugels.
Zodra ze weer rustig wordt, weer oppakken waar je mee bezig was en dit herhalen.

Wat je ook kan doen is haar ontzettend bezig houden, zorg ervoor dat ze geen seconde zelf kan bedenken wat ze gaat doen. Elke oefening meteen omzetten naar een andere oefening en niet te vaak of te lang bezig zijn met één ding. Dus geen grote voltes, maar kleine, niet 10 meter wijken, maar 5 meter.
Misschien werkt dit..

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:10

Op de volte, ophoudingen maken als ze met je aan de haal gaat.
Geef haar wel de ruimte als ze toegeeft, dus dan niet vast blijven houden.
Probeer haar eens laag ontspannen met neusje naar binnen tot de knie te rijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:33

Bedankt voor de tips! Er zitten er idd wel bij die ik kan proberen! Haha!

Een vriendin mee die erop hamert "los, los, los" heb ik geprobeerd! Clown Dat werkte erg goed!
Helaas ben ik kraamverzorgster, dus ik ben doordeweeks vrij. Er zijn geen vriendinnen die dan dus mee kunnen. Dit is ook een winterprobleem! Bloos Want in de zomer gaat er eigenlijk altijd iemand mee, want dan ga ik sávonds

Een halstertouw om de nek ga ik morgen meteen proberen! Clown

Op de volte rijden doe ik altijd. Want als ik eens rechtdoor wil dan maakt mijn pony die volte zelf wel Vork Erg slecht, maar de bak is niet heel erg goed, dus dit is de beste oplossing.

Oefeningen rijden is altijd erg lastig met haar. Ze reageerd van geen meter op been (wel heel goed op stem!) ze is nooit met de benen gereden. Als ik ze eraan leg dan is ze weg! (zo zijn er nog vééél meer problemen! Clown want ze is ook behoorlijk scheef op rechts! (ze kijkt naar buiten een beetje))

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:03

weetje nog wat de instructrise zei toen de pony het bit vastpakte? probeer dat teherrineren en dat steeds tegen jezelf te zeggen, misschien helpt dat:P

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:17

Het wil wel eens helpen om de kant waar het bit vastgepakt wordt los te laten en aan de andere kant een ophouding te maken. Dit consequent herhalen, eerst pakken ze de andere kant vast, en op een gegeven moment wordt er op gegeven. Verder vond ik het zelf erg handig om je te bedenken dat je de teugel niet naar je toehaalt, maar van de hals af doet. Niet terugtrekken, maar op de plaats houden, alleen iets opschuiven. Het makkelijkst vind ik het om je paard op een volte te zetten, nageeflijk vragen met je buitenteugel, met je binnenteugel alleen de richting aangeven (meer naar voren houden dan de buitenteugel en vd hals af) en vooral voorwaarts rijden, van de hand af.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:23

Zou toch proberen je paard aan het been te leren rijden ipv op stem.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:29

Misschien eens een poosje met een bitloos hoofdstelletje rijden?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:10

Zeker niet aan allebei de teugels gaan hangen, probeer hem met een teugel op te vangen. Als je aan allebei de teugels gaat hangen gaat je paardje alleen maar harder. Probeer hem met een teugel (bijvoorbeeld je buitenteugel) op te vangen en blijf rustig. Gelijk even stil zetten, En dan weer verder. En dit elke keer als ze gaat rennen. Zo heb ik het aangeleerd gekregen en voor mij heeft dit geholpen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:13

Ik zelf pak alleen vast op de linkerteugel, en dat is de kant die mijn pony ook vastpakt. Zal eens proberen een ophouding te geven met rechts! Bedankt voor de tips, en ik probeer eraan te werken!

Bitloos hoofdstel heb ik niet, maar kan het eens proberen met een halster!
Instructrice zei constant "los! Los etc" Misschien helpt dat idd als ik dat in mijn gedachten hou!
Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan Clown

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:21

ga zelf ABSOLUUT niet vast pakken, zo wordt de pony hard in zen mond en dat is zeker niet prettig dat er uit te rijden wat er al veel gezegt wordt ga vooral over de rug lopen, laat hem op ze eigen benen lopen met het neusje naar benenden, als jij steeds te sterk in je hand wil zijn moet je eens een elastiekje om je 2pinken doen en een beetje voor je uit houden(heb ook gehad na tijdtje geen last meer gehad zelfs op wedstrijden complimente gekregen over men zit) dus aan de ene kant het ligt ook aan jezelf ik denk dat jij gewoon te sterk in je handen wil zijn! probeer het eens hier boven heeft bij mij wel geholpen om niet meer sterk te zijn in de pony zen mond Knipoog

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:37

Als ik jou was zou ik les nemen, werkt echt goed; heb ik zelf gemerkt! Probeer zelf niet vast te houden iig, dan gaat je pony protesteren

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:38

gisteren ging het erg goed! Ze ging makkelijk naar beneden. Heb geprobeerd zo los mogelijk te laten, maar toch merk ik dat ik pijn krijg in mijn armen! Volgens mij houd ik dan niet helemaal los?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:46

Als je (spier)pijn in je armen krijgt, dan kun je er donder op zeggen dat je in ieder geval niet ontspant. Of je dan wel of niet vast pakt, is lastig (be)oordelen. Ik kan bijvoorbeeld zo gefocused zijn op loslaten (ben ook zo'n eigenwijze "ik hou vast" druif) dat ik krampachtig ga zitten met mijn armen en vooral schouders/nek... En geloof me, daar krijg je ook spierpijn van.

Trucjes zijn leuk natuurlijk, maar in een probleem als dit (ik heb het zelfde namelijk) werkt mijn inziens maar een ding... En dat is zelfdiscipline..(jemig, wat een woord). Je zult, als het ware, je eigen instructrice moeten zijn. En dat valt niet mee.

Zo heb ik zelf een aantal punten waar ik aan moet werken. Onder andere het vast pakken. Dat vind ik voor mijzelf een erg belangrijk punt. Simpelweg omdat je er niet vriendelijker van gaat paardrijden. Dus om de zoveel tijd check ik wat ik met die handen van mij aan het doen ben (of eigenlijk, wat die handen van mij aan het doen zijn... ik wil niet dat ze dat doen, maar ze doen het vanzelf Clown ). Dan merk je snel genoeg dat je tegen werkt. En laat je doel bewust los. Je moet er dus bewuster mee bezig zijn.

Concentratie, bewustwording, zelfdiscipline... En dan wordt het probleem uiteindelijk minder groot. Maar, toegegeven, iemand die aan de kant staat en je toe blêrt dat je los MOET laten, is nog véél effectiever. Alleen: aan het einde van de dag moet je het toch weer zelf doen.

(Ik heb momenteel met mezelf een compromis gesloten. Ik let op het vastpakken, mijn instructice let voornamelijk op handen rechtop en kijken waar ik heen ga. Samen komen we er wel).

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:53

Bekend probleem. Zodra dat ik aanleuning vroeg bij mijn (zeer inteligente) Fries, dan ging ze met de neus de lucht in en daagde mij uit om maar weer los te laten. Zodra de aanleuning weg was liep ze (qua houding) super. Maar goed, dan probeer je toch es wat meer te vragen en kom je weer op het aanleuningprobleem.
Mijn instructrice zag wat er gebeurde en heeft toen zelf even aangevoeld wat er mis ging. Die had ook vrij snel in de gaten dat mijn beessie je lekker voor de gek kan houden. Van haar kreeg ik de tip om zeer conseguent te zijn met je hulpen en wat er hierboven ook gezegd wordt: niet tegen gaan hangen, maar los laten!
Dit is vaak erg moeilijk, omdat ze juist vragen om lekker beet te pakken. Dat winnen ze toch en dan is de ruiter mooi vermoeid en hoeven ze niet meer aan het werk. Nu niet meer dus. Behoorlijk contact zoeken (niet trekken, maar gewoon contact op beide teugels) en kléine beetjes nageven. Zodra je beessie goed loopt alleen maar ontspannen in je hand. Dit gaat om milimeters, maar meer is niet nodig. Daarna, zodra er weer meer druk komt, dan wordt jou ontspanning ook weer minder. Duidelijk binnenbeen en buitenteugel. Zo nu en dan es milimeters ontspannen/toegeven om te kijken of je beessie hier weer in zakt. Zo niet dan weer met gelijke druk verder rijden. En weer verder met binnenbeen/buitenteugel.... Soms erg vervelend, maar bij ons werkt dit super!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:35

Zelf niet vastpakken. Probeer haar heel simpel op twee teugels te krijgen, doormiddel van dat je met je benen werkt, en een lichte constante druk aan nemen. Vaak kom je met vasthouden ook tegen dat je ene hand wat lager zet dan je andere hand. Dit deed ik in het verleden heel veel. Ik heb het afgeleerd om een elastiekje tussen mijn duimen te houden!! Dus vast aan de ene duim en de andere duim ook vast!! Met het elastiekje. Als die knapt weet je dat je fout zit en word je gelijk afgestraft Bloos