Paard wil maar niet haar hals gebruiken/ het bit aannemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lena92

Paard wil maar niet haar hals gebruiken/ het bit aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:12

Sinds bijna 2 jaar heb ik een nu 13 jarige merrie.
Deze heeft eerst bij fokker gestaan die haar 8 jaar had, en is toen overgekocht door particulieren.
Die hebben haar helemaal vastgereden, ze kon maar kleine galopsprongen maken en kon toen al niet ontspannen door de Thiedeman.
Toen heb ik haar gekocht, eigenlijk als een leek, maar ik wilde haar zo graag hebben.
Nu hebben we vooral het eerste jaar heel veel pech gehad, en is er ook Hoefkatrol gecontateerd.
Dit hebben we rijtechnisch 'opgelost' door te gaan rechtrichten. In die 2 jaar dat ik haar nu heb is ze zó vooruit gegaan. Ze loopt ruim, heeft plezier enz.
Het probleem is alleen de aanleuning/buiging.
Ik longeer haar aan de lange lijnen, wat echt super gaat. Dan gebruikt ze goed haar rug en buigt ze in.
Met rijden echter niet. (Haar rug en gebit enz. is allemaal nagekeken, en ook de veearts stond versteld hoe goed ze liep!)
Wanneer ze met rijden wil zakken, geef ik haar lengte. Ze loopt goed voorwaarts en gebruikt goed haar achterhand. Het probleem is alleen dat ze het bit maar niet wil aannemen.

En tja, misschien krijg ik wel scheve gezichten: Rijden op een paard dat hoefkatrol heeft en niet nagevelijk wil zijn, zegt toch al genoeg? Nee. Ik krijg inderdaad les, dit gaat super goed. Maar deze zegt dat het een dominant probleem is.

Zijn er mensen ook met dit soort problemen?
Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes.

troi

Re: Paard wil maar niet haar hals gebruiken/ het bit aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:46

Ligt misschein een beetje voor d e hand maar heb je bitloos al eens geprobeerd? Kan een paard in pricipe net zo goed/nagevelijk op lopen..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:49

Probeer eens een ander bitje. Gebruik je een erg dik bit en heeft ze misschien een kleine mond? Dik lijkt vriendelijker, maar bij een paard met een klein mondje is het een ramp. Wat voor een bit gebruik je? Er zijn een heleboel verschillende bitten, zo loopt het ene paard veel fijner met tongboog, en het andere zonder. Is je bit enkelgebroken, ongebroken of dubbelgebroken?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:51

Ik weet niet van wie je les krijgt, maar ik neem aan dat je instructrice tips heeft? Ik rijd via het systeem van Antoine de Bodt en daarbij werk ik veel aan het aannemen van het bit.
Het kan natuurlijk een paard zijn dat de het bit maar licht aanneemt, ieder paard doet dat op zijn eigen manier.
Ik neem aan dat je er in je lessen wel aan werkt?

Lena92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:31

Ik rij inderdaad ook via methode Antoine, sindsdien ontspant ze ook super.
Het is meer dat wanneer ik haar wil 'oppakken', dus een klein beetje druk geef (echt minimaal.) komt dat hoofd omhoog. Niet zo'n reactie van pijn, maar bijvoorbeeld het buigen wil ze ook niet goed. Behalve als ik kleine voltes rijd.
Mijn instructrice heeft er zelf ook op gereden en het is gewoon een erg moeilijk paard, die lang volhoud.

Ik reed eerst altijd op een dubbelgebroken trensje, maar vond het een beetje eng dat misschien velletjes ertussenkwamen.
Nu ben ik overgestapt op een enkel gebroken Watertrens K & K als ik het goed heb.
Deze zijn inderdaad even wat dikker, maar wat voor Bitje zouden jullie dan aanraden?

En tja inderdaad bitloos ligt erg voor de hand liggend. Maar voorlopig wil ik het nog op het bit houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:40

Ik heb altijd zo iets als een paard niet kan ontspannen dan zit er in het lijf iets niet lekker. Het kan best zijn dat je zadel niet lekker ligt, ookal zegt een zadelmaker dat het wel past, kan het nog een paard belemmeren in een vrije loop. Ook kan het zijn dat ze vast zit in haar hals, kan maar een werveltje zijn of een spiergroep die verkrampt is. Hoe ontspant het paard als je haar op een volte laat lopen zonder bijzet, gewoon met niets en op stem laten lopen, versnellen en vertragen en veel overgangen laten maken. Op een moment moet ze gaan ontspannen. Bouw dit desnoods op door een een ruime bijzet te gaan longeren, touwtje tussen de benen en dan wel zo dat ze met haar neus de grond kan raken als ze haar hals laat zakken.

Als blijkt dat ze dan nog steeds niet in aanleuning gaat lopen, bv haar hoofd naar een kant houdt, kantelt, over de schouder weg loopt, dan zit er iets in het lijf niet lekker. Pijn of onprettig op de voeten is strak in het lichaam, ook een aandachtspunt. Eventueel voer je een voedingssupplement voor arthrose bij, dat scheelt vaak een hoop.

Lena92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 17:46

Daar ben ik het volledig mee eens.
Ik heb het zadel aan laten meten, diverse mensen hebben ernaar gekeken en hij ligt echt goed.
Ze word elk jaar 3x gemasseerd.
Ik longeer absoluut niet met bijzet, vind het 3x niets als ik eerlijk mag zijn. Ik doe lange lijnen, dus waar ook de achterhand meegetraint word. Wanneer ik met bijzet zou gaan longeren zou ze veel te veel op de voorhand gaan lopen, en hiermee loopt ze veel ruimer.
Vandaag heb ik haar los gelongeerd en opzich gaat dat prima, ze loopt ruim en zakt gewoon met haar hoofd, netals met rijden. Het probleem echter is dat ze met druk er tegen in komt.
In iig heel erg bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:50

Als ze met druk niet kan ontspannen, dan kan het zijn dat ze haken achter in haar mond heeft, de achterste kiezen. Een zadel op de rug passen en er op gaan zitten, is niet altijd hetzelfde, dan kan juist iets bij de schoft of de schouders druk gaan geven. Als je een zadel met een extra diepe zit hebt, kan het zijn dat op dat diepe punt van je zadel een extra druk op de rug is.

Hoe zijn haar rugspieren? Misschien heeft ze bijna geen bovenlijn bespiering en vind ze het moeilijk om haar rug te gebruiken.

Ik heb niets met masseren, dat kan je zelf ook, laat eens een kraker kijken, die 3 x per jaar kan je dan makkelijk omwisselen met 1 keer een kraker per jaar. Ik heb daar nl wel resultaat gezien bij mijn paard. Zelfs door alleen op de wei te lopen heeft hij meer bovenlijn bespiering gekregen dan al die jaren rijden met een paard dat idd ook niet door de hals te rijden was.

Lena92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:01

Tja ik wil er mee zeggen dat het gewoon goed ligt. Ik ben me bewust van de dingen die ik met dit paard doe, heb nogal wat ellende meegemaakt met dit paard. Ik heb veel kennis opgedaan in die 2 jaar, dus weet echt wel hoe belangrijk het is dat een zadel goed ligt Haha!.

De vrouw die haar masseerd is gediplomeerd, en weet wat ze doet. Ze behandeld de spieren die vastzitten en zoals ik al in mijn begin stuk vertelde; toen ik haar net had zat ze helemaal vast door de Thiedeman.
Kraker ben ik absoluut ook geen fan van. Misschien komt het mede doordat ik slechte ervaringen bij andere gezien heb? Ik weet het niet maar o.a deze vrouw + Veearts heb haar gecontroleerd of er misschien iets verkeerd zat bij haar rug, wat dus in iedergeval niet zo was.

Maar jij zegt dus dat dat paard, na die kraker behandeling, op de weide hals bespiering heb gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:14

Ja, mijn paard is beter in zijn lijf geworden, heeft meer bovenlijn bespiering gekregen omdat hij nu zijn hele lijf op een ontspannen manier kan gebruiken.

Massage is leuk, maar dat kan na 1 keer rijden al weer weg zijn. Massage kan je zelf ook, kijk maar eens goed wat ze doet, koop desnoods een boekje en dat spaart je veel geld uit.

Vergeet niet dat het paard niet meer zo jong is, er nooit wat mee gedaan is en de korte tijd dat ze bereden is geweest is alleen haar onderhalsspier getraind geweest door de thiedemann. Nu een paard opstarten die niet meer onder de 10 jaar is, vergt meer tijd en meer opbouwtijd. Als ze ook al niet goed is ingereden dus eigenlijk niet goed weet wat correct aan de teugel lopen is, wordt dat best moeilijk. Stijfheid is al een reden om het bit vast te pakken omdat het voor het paard niet prettig is als er dingen worden gevraagd die hij niet omdat zijn spieren het niet aankunnen. Ik zou heel veel gaan stappen en in de stap gaan loswerken. Ik doe ook na een lange rustperiode bij mijn paard die van nature stijf is, heel lang instappen, al snel een half uur!! en dan doe ik veel buigoefeningen in stap en pas na een half uur gaat hij goed stappen, is hij aktief, laat hij zijn rug los en reageert hij helemaal op het been en kan ik de teugels nagenoeg los laten. Maar ik ben dan na zo een half uur ook afgebrand, want ik moet heel hard werken. Resultaat is wel een los paard. Als ik te snel ga draven, draaft hij onder mij uit, drukt zijn rug weg en maakt zich sterk. Hij vind het heel erg moeilijk en weet gewoon dat hij sterk is.

Hij staat nu al weer 3 maanden stil, maar binnenkort ga ik weer beginnen, dan weet ik al weer dat ik eerst veel moet longeren om hem conditie te laten krijgen, spieren te laten groeien en als ik er op ga, eerst alleen maar stappen, balkjes, veel voltes, kleine voltes, hele kleine voltes, tempowisselingen in de stap, halthouden en aanstappen, allerlei dingen om hem aan het werk te houden, maar wel in stap en dan pas na een half uur even 10 minuten draven en dan pakt hij het meteen op. Ik heb gewoon een stijve knol die heel snel de handdoek in de ring gooit en een heel bonk spieren is als hij niet wil Haha! , veel rijden en niet te lang, niet te moe maken, niet te veel doorgaan als het goed gaat en voor voldoende rust tussendoor zorgen. Mijn paard is 15 ook geen jonkie meer.

Lena92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:26

Ik snap wat je bedoeld met masseren, ik pas het zelf ook toe bij mijn paard, eigenlijk simpel inderdaad. Het komt gewoon ook een beetje doordat ik geen goede resultaten heb zien boeken bij paarden die ik ken. ( met kraken dan)
Nou is wel de misvatting dat ze wel al op haar 3e ingereden is, dus niet pas vanaf haar 8e. Ik heb contact gehad met de 1e eigenaar maar die kon zich niet voorstellen dat ze met Thiedeman gereden moest worden bij de 2e eigenaar. Toen ik haar kreeg heb ik gelijk de Thiedeman weggegooit die ze me meegegeven hebben.

Oudere paarden hebben inderdaad veel meer tijd nodig dan zo'n jonkie. Teminste, op een andere manier.
Ik ga zoiezo met het advies veel stapwerk te doen, aan de slag.
Nou moet ik wel zeggen dat ze in top conditie is, en ook niet stijf.

Nou moet ik er ook bij zeggen dat ze, het zadel wat ik mee gekregen heb, niet goed lag. Ontspannen vind ze moeilijk, maar z eontspant hartstikke goed. Alleen zodra ik druk geef is het weer weg.
Tandarts + Veearts hebben naar het gebit gekeken en ziet er prima uit.

Pff zeurkous dat ik ben haha Haha! .
Russel, ik snap zeker wel wat je bedoelt, heel erg bedankt voor je reacties, heb ik echt wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:30

Gewoon doorzetten, de baas blijven op een vriendelijke manier en veel belonen. Ik ken het karakter niet van jouw merrie, kan ook een rol spelen. Succes.