Vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:00

hoe leren jullie je pony, paard vrijspringen(uit zichzelf over de hindernis zonder dat iemand hem vast heeft

het gaat om een shet

amillia

Re: Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:51

ik leer het vanuit longeren met een hindernis of vanuit los in de bak lopen en dan met een hindernis op de hoefslag zeggen dat hij moet lopen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:53

Eerst balkjes lopen.. als die daar ook niet over gaat een aantal keer meelopen met balkjes
en dan uiteindelijk een klein hindernisje en dat kan dan steeds wat hoger worden Knipoog

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:53

Ik heb eerst gewoon met mijn jonge gesprongen zodat hij de bedoeling kent van die rare dingen :p

Na een halfjaar sprong hij vrij 1m30 Haha!
( hij is pas zadelmak gemaakt op 4,5j dus met het vrijspringen was hij ongeveer 5,5 al) .
Hij is van nature wel slim en leert snel , misschien is het niet aan te raden bij elk paard .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:58

Die van mij vind het zo leuk dat ze het uit zichzelf doet! Anders gewoon een stuk afzetten met lint zodat ie er niet langs kan

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:16

Ja ! Zoals Jeanine hebben wij het ook gedaan .
Met wat lint een grote crikel maken en een beetje drijven , zorgen dat hij in galop blijft zonder hem vooruit te jagen . Hij kiest zelf zijn afstand en het lukt hem best :p

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:36

Ik zet het af dat hij op een lange zijde niet naar links of rechts ernaast kan springen en er wel over heen moet. Maar mijne vind het leuk dus heb vaak geen problemen ermee Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:42

hindernis opzetten en dan met lint of andere balken een "inloop stuk maken" en dan met de longeer zweep of stem hem laten gallopeeren en dan hem er door heen "jagen" en na 3 a 4 keer snappen ze wat je bedoelt en loopen ze van zelf hun rondje en hoef jij alleen nog maar het tempo te regelen

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:04

eerst aan de longe balkjes lopen en langzaam opbouwen Lachen

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:55

ik heb met mijn shetlander eerst gelongeert over balkjes toen over een hindernisje. en toen steeds langere longelijn en op een gegevn moment zweepje gepakt. longeerlijn afgeklikt en mijn beestje vind springen leuk. dus die bleef er maar overheen springen. inmiddels springt ze met haar 80 cm 1 m 20 cm hoger dan haar schofthoogte erg knap, nee die hindernis heb ik niet zelf opgebouwt ze sprong over een hek van 1 m ghehe, ja dat hek moet hoger aangezien ze het springen doorheeft.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:59

normaal gesproken spannen wij een lijntje langs de hindernis,
maar ben bang dat je shet er onderdoor zal gaan!
dus aan de longe lijkt me een strak plan!

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:40

je kunt ook een zogenaamd 'sluisje' bouwen, dan heb je een gewone hindernis, en leg je ook een balk op de buitenste hindernispaal, (die ligt dus schuin, deels op de hindernis en deels op de grond, en dan natuurlijk aan de kant waarop je haar laat aanlopen) zodat als je eenmaal bij de hindernis zijn ze er niet meer langs heen kunnen, kan even geen plaatje vinden maar snap je wat ik bedoel?