Rij problemen Tips graag (stelling,achterhand,nageeflijk)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Rij problemen Tips graag (stelling,achterhand,nageeflijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:16

Hallo mensen
Ik heb een aantal problemen met rijden al een lange tijd. Ik krijg heel moeilijk de stelling erin. Ze is heel stijf, En ze reageert niet veel op mijn benen als ik bijvoorbeeld links been geef krijg ik nauwlijks reactie. Voor de zweep is ze bang en met sporen gaat ze bokken alhoewel ik vandaag wel even met sporen heb gereden en dat ging redelijk normaal ze reageerde netjes:) En wie heeft tips voor de achterhand? En nageeflijk rijden vind ik nu niet zo heel belangrijk maar ik probeer het wel zoveel mogelijk maar dan moet ik eerst voorwaarts neewaarts rijden wie kan mij precies vertellen wat dat inhoud? En om mijn pony los zien te krijgen in haar nek en rond in haar lichaam leek het me iets om te longeren met kaptoom iemand eravring mee??

Tips graag Pling
Gr Sanne

diphranil

Re: Rij problemen Tips graag (stelling,achterhand,nageeflijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:28

Als ze niet reageert op been dan zou ik er niet voor kiezen om over te stappen op sporen. Misschien begrijpt je pony niet wat de bedoeling is. Om je paard goed te leren wijken voor druk kun je het beste met grondwerk beginnen. Begin met op lichte druk voor en achterwaarts gaan, door licht te vragen aan het halster of hoofdstel, net wat je prettig vindt. Daarna kun je aan de zijkant van je paard drukken. Bij de schouder of de kont. Iedere pas opzij uitbundig belonen met je stem, direct druk eraf en een kriebel.
Op deze manier gaat ze de bedoeling snappen van wijke voor druk.

Daarnaast is met dubbele lijnen longeren een erg goede methode om met je paard te werken. Hier worden ze sterker en leniger van en het is ook erg leuk om te doen. Je kunt namelijk behalve dat je ze suf rondjes om je heen laat lopen ook voltes gaan rijden. Halthouden en achterwaarts kun je doen met dubbele lijnen. Slalommen om pionnen heen etc etc. Overgangen maken.
Als je hier nog nooit mee hebt gewerkt is het wel verstandig om de eerste keer hulp te vragen van iemand met ruime ervaring.
Mijn eigen ervaring met dubbele lijnen is dat mijn paard het heel leuk vindt om op deze manier te werken en na een minuut of vijf zoekt hij zelf de ontspanning op en gaat met zijn neus richting de grond lopen. voorwaarts - neerwaarts, zonder dat ik hier druk op uitoefen. Belangrijk is om wel goed tempo erin te houden. Niet laten sukkelen en veel overgangen maken.
Zelf gebruik ik voor het longeren met dubbele lijnen het dually halter, dit is bitloos. Maar je kunt het ook met bit doen. Belangrijk om zo min mogelijk druk op de lijnen uit te oefenen en zoveel mogelijk met lichaamstaal te werken.

suc6 Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:51

Kun je niet gewoon les nemen?
Want wat wil je met je been en met die sporen bereiken als je niet weet hoe je stelling moet vragen en het lichaam moet buigen.
Kijk anders eens op www.paardenbegrijpen.nl
Staat ook meer over de kaptoom.
Is zeker fijn om een paard mee te trainen als hij zo stijf is, dan hoef je niet in de mond te zitten, die gebruik je weer een aantal stapjes verder, ga gewoon eens lekker gymmen met je paard en maak het soepel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:01

Ik zou ook les nemen. Want,, en dat bedoel ik écht niet beledigend,, het klinkt niet alsof je erg veel verstand hebt van het ontspannen en correct rijden van een paard.
Vind het advies om meteen sporen om te knopen echt niet normaal

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:53

Ik krijg ook les mensen Lachen

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:56

Ik heb een paard verkeerd aan de teugel leren rijden en op de manege heb ik geen stelling geleerd en dat soort dingen en niet aan de teugel leren rijden ik heb nu een jaar een eigen haflinger maar die begrijpt er nog niet veel van en is stijf. Maar ik wil gewoon weten wat het nou precies in houd ik snap het wel een beetje maar ik wil echt duidelijk uitleg zodat ik dat precies kan toepassen. Ik krijg vaak te horen rijd je paard voorwaarts neerwaarts. Dat de achterhand er goed onder moet komen en goed door moet rijden dacht ik zo , zodat ze voor vanzelf naar beneden gaat maar die achterhand krijg ik er niet goed onder. En de achterhand krijg je er geloof ik onder door goed door te rijden maar ik krijg nauwlijks reactie op mijn been ik heb wel gehoord dat ik dan overgangen moet rijden zodat ze wel doorloopt omdat ze dan snellere reactie krijgft ofzo. Maar ik wil graag tips voor het rijden wat jullie bijvoorbeeld hebben gedaan om die stelling goed te krijgen als een paard nogal stijf is. Met les moet ik gewoon stelling rijden in de hoeken enzo maar dat lukt ook niet altijd omdat ze gewoonw at stijf is. Mij leek het wat om met kaptoom te longeren. ik heb dat namelijk gezien bij mij stage en het leek ook een oplossing te zijn voor mijn pony wie heeft daar ervaring mee?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:17

Gaat het om de Haf uit je profiel?
Die vind ik eigenlijk best wel goed lopen. (Maar wie ben ik Clown)

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:22

Julie_x schreef:
Gaat het om de Haf uit je profiel?
Die vind ik eigenlijk best wel goed lopen. (Maar wie ben ik Clown)

Ja dat klopt, maar dat zijn foto's toen het nog goed ging behalve die hele mooie in galop dat was echt een perfecte dag(A) Maar in ieder geval ik ging de fout in met mijn handen ik zette ze op slot. en ze wou niet meer nageeflijk worden begrijpelijk ook;) maar toen kon ik dus weer overnieuw beginnen maar toen ging de stelling ook niet goed. Het gaat mij egeinlijk vooral om de stelling en de achterhand de rest komt later wel. Bloos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:23

Dea chterhand kun je trainen door de juiste stelling en buiging te nemen zodat hij daardoor strek en buigzaam word , heeft niet smet tempo te maken, je moet eerst het paard voorwaarts leren rijden en dan pas aan het tempo gaan werken.
Veel op je zit rijden , stelling vraag je door het hoofd te plaatsen en buiging vraag je in het lichaam, en als het voor niet in orde is kun je geen controle over de achterhand krijgen,Het been is voor de achterhand teteugels stuur je de schouders mee , met het bit/kaptoom vraag je stelling werk vanuit een ontspannen pols en nooit met kracht,
Je instrutrice zou dat moeten kunnen vertellen en anders zou je een andere moete zoeken die jou wel de basis kan leren , de basis is de volte, stelling en buiging kun je het beste je paard uitleggen vanaf de grond, zo leer je ook hoe hij zich beweegt en dat is erg handig als je dat weet want tenslotte moet je jou lichaam ook aan zijn beweging kunnen vast plakken en op den duur daar aanwijzingen mee kunnen geven.
Maar verdiep je eens in het rechtrichten ,
Op een manege leer je geen paardrijden, zeker je leert misschien dat je erop blijft zitten, maar helaas word er op een manege niet geleerd wat stelling en buiging is en waarom dat zo belangrijk is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:24

Kan je lesgever je dan niet helpen met deze punten?

Anyway, ik zou sowieso heel veel overgangen rijden om de achterhand actiever te krijgen. Veel voltes/slangevoltes waarbij je zorgt dat ze die figuren netjes loopt en er niet tussen uitsneakt met voor- of achterhand.
"Aan de teugel" zou ik voorlopig nog even achterwege laten.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:25

Ik heb ook altijd als ik alleen rijd dan ga ik meestal de fout in. dan als het niet lukt raak ik gestresst ik wil te graag werd mij al verteld ben ik het ook mee eens me zus zei ook al pas je eens toe aan haar niveau dan gat het vast lukken. en ja het klopt wel. Heb geduld Lachen wat ik dus niet altijd heb Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:32

Gedld is echt het belangrijkste in een training van een paard.
Als je de fout in gaat is het makkelijk je paard de schuld te geven, maar ga er altijd vanuit dat je beter de fout bij jezelf kan zoeken en dus gewoon jezelf op je kop geven en doe ook eens stapjes terug en werk tot een grens en ga daar niet over als je merkt dat de pony zich gaat verzetten, luister naar de pony , dan ben je het juiste padje aan het volgen.