Achterwaarts, soms wel soms niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

Achterwaarts, soms wel soms niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:30

Doei!

Ik ben nu L2 startgerechtigd, alles gaat eigenlijk redelijk goed.
Maar achterwaarts vertikt ze gewoon.

De ene keer doet ze het super netjes recht achteruit en aan de teugel.
En de andere keer blijft ze stilstaan kop in de lucht of ze gaat gewoon vooruit.

Dus wie heeft er tips?

Groetjes Janise

_Christine

Re: Achterwaarts, soms wel soms niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:03

Ik zou er voor zorgen dat ze eerst netjes, onstpannen en in de aanleuning stil staat. Handen zacht sluiten, been erbij. Als ze niet achteruit gaat meteen voorwaarts wegrijden, als zij d'r hoofd in de lucht gooit heeft het nml geen zin om door te blijven drammen op het achteruit gaan, daar krijg je alleen maar spanning van en het word er zeker niet beter van!
Net zolang doorgaan dus met netjes halthouden, juiste hulpen geven, vertikt ze het? Wegrijden en als ze weer fijn loopt opnieuw proberen. Net zolang totdat ze een pas goed heeft gezet, dan meteen uitgebreid belonen zodat ze wel weet wat het goede is!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:14

Hoe doet ze het op de grond? Kost het dan ook moeite? Ik zou eerst vanaf de grond oefenen. Voor haar staan. Lichte druk op halster of hoofdstel en commando voor achterwaarts geven. Als dit goed gaat dan kun je het op je paard gaan doen. Met stemcommando erbij en daarnaast de reguliere hulpen. Zodra dit goed gaat het stemcommando weglaten.

Doe het stap voor stap en neem er de tijd voor. Veel belonen als het goed gaat en ook stoppen zodra het nog goed gaat. Niet gefrustreerd raken en toch doorgaan. Al het goede komt langzaam Knipoog

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:21

Ik heb het dus eerst op de grond geoefend. Ik hoef m'n hand maar uit te steken als ik voor der staat, of te zeggen "terug" en dan gaat ze al achteruit en dat doet ze dus super Ja

Maar op het paard doet ze het de ene keer wel maar de meeste keren doet ze het dus niet.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:51

Ga eens na welke hulpen je exact geeft als je erop zit. Kan het zijn dat je iets vergeet/te snel gaat/over het hoofd ziet. Misschien is er iets dat tegenstrijdig is en wat je paardje niet begrijpt. Zeg je het commando terug ook als je erop zit?
En wat je ook nog kunt doen als ze het commando op de grond wel goed kent: iemand ervoor zetten die het commando geeft en dat jij de hulpen geeft. Misschien dat ze dan beter de hulpen kan combineren/begrijpen.

Daarnaast heel veel tijd erin steken en geduldig blijven Knipoog

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:54

Als ik erop zit zeg ik idd ook terug Ja
Als er iemand voor staat (instructrice) dan gaat ze zo achteruit Ja

in de lessen doet ze het ook eigenlijk altijd wel. Maar als ik doordeweeks rij dan vertikt ze het af en toe gewoon. Laatst had ik ook een onderlingewedstrijd op de club in het L2 en toen deed ze het ook niet .

kickassgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:46

Zorg dat je genoeg je been erbij heb terwijl je stilstaat. Probeer hem in de aanleuning te houden. Sluit je handen en leg je benen terug ga niet zitten trekken want daar word het niet beter van. Zodra ze terug gaan probeer je te ontspannen en evt nog meer te vragen, maar ga niet zitten afwachten tot ze weer naar boven komt blijf vragen voor d ontspanning... Daarna stilstaan of wegrijden maar niet vergeten te belonen ook al is het met een kriebel in de manen of met je stem of een klapje. Belonen is heel belangrijk voor het paard.