Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dus ik laat ze heel plotseling los.......... 
bertie schreef:Als ik het verhaal zo lees lijkt het hangen niet zozeer het probleem, want dat doet hij ook niet als je alleen rijdt.
Maar het probleem lijkt me meer dat Kelvin van slag raakt als hij met meerdere andere paarden in de bak is.
Kelvin is een paard van nog maar 3,5 jaar waar je heel tevreden mee bent. Hou dat zo, en ga vooral niet in een hang-gevecht. Want dan zou je hem alleen maar frustreren, en daar kun je zijn hele leven veel last van houden.
Van belang is dus om het voor Kelvin vooral plezierig te houden.
Mijn advies zou zijn om hem heel langzaam aan zonder stress te laten wennen aan omgevingen met meerdere paarden. Bijvoorbeeld door lekker met hem te stappen aan een lang teugeltje. En vooral geen 'dressuur' rijden. Hou het leuk, beloon hem veel, en vertel hem daarmee dat er geen reden is voor stress. Het probleem zal zich vanzelf oplossen.
Ga er niet van uit dat het met een uurtje over is, gun hem de tijd die HIJ ervoor nodig heeft!
En ga gewoon lekker ontspannen met hem rijden als hij zich daarvoor aanbiedt.
Hij is nog zo jong! Wat is nou een maandje (of zo) op een paardenleven? Een investering die zich in jaren dubbel en dwars zal terugbetalen!
Succes en veel plezier met Kelvin!
Overleg wel even met de instructrice dat je met een ander doel aan 'les' meedoet. Dan begrijpt ze waar je mee bezig bent, en krijg je tenminste daarover geen ruzie.
Eternalty schreef:ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik kan begrijpen dat in 'paardentaal' gezien, het best eng/bedreigend kan zijn als er veel paarden om je heen galopperen/ draven. Snap je wat ik bedoel? dat hij nog niet doorheeft dat die paarden helemaal niets met hem te maken (hoeven) te hebben en gewoon hun eigen ding aan het doen zijn..
Wilde het even zeggen dat je er dus rekening mee kan houden hoop dat je snapt hoe ik het bedoel ik kan niet altijd even goed uitleggen ..