Duikgalop en wiebeldraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Duikgalop en wiebeldraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:29

Ok, geen al te duidelijke titel maar wist het niet anders te zeggen Haha!

Als Amore draaft, gaan haar beentjes zowat alle kanten uit. Precies of ze weet niet goed waarvoor die 4 stokjes die benen heten dienen...

In galop valt ze enorm naar voor. Net alsof ze duikt.

Van haar draven heb ik wel een filmpje (beter gezegd, m'n bijrijdster heeft dat maar ze krijgt het niet doorgestuurd) maar van haar galop heb ik wel een foto.

Afbeelding

Hier gaat ze wel deels op een kleine volte, maar je ziet dus wel dat ze naar voor valt.

De manege waar wij binnenkort gaan rijden is nog in opbouw, en bij ons is nog niet echt de mogelijkheid om les te volgen, dus hoe kunnen we dit verhelpen? Of proberen oplossen?

Ze heeft dit wel met momenten. Als ze aan de teugel loopt draaft ze zoals het hoort, maar als ze het contact verliest loopt ze zonder het zelf te beseffen waar haar benen staan.

Haar galop is altijd al een moeilijk puntje geweest. Ze heeft op de renbaan gestaan en kent maar 1 manier van galoperen, snel en schokkerig.

M'n bijrijdster rijdt veel figuren en ook redelijk wat overgangen.

Lidwien_Walf

Re: Duikgalop en wiebeldraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:00

De titel van je topic vond ik wel pakkend en duidelijk hoor,

Ik zie op de foto dat je paard zijn hals laag draagt en de ondergrond misschien wat zwaar is -moeilijk te beoordelen vanaf de PC. Maar als je paard zijn hals zo laag draagt versterkt dat de beleving van naar beneden duiken.

Je schrijft zelf al dat zodra ze nageeft ze minder wiebel en duik momenten heeft.

Een wat suf advies: streven naar nageven, minder uit elkaar laten lopen en meer verzameling. Je had de knopjes blijkbaar al gevonden om dit te bereiken. En nu maar hopen dat de lessen weer snel starten.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:27

Vooral omdat je zegt dat ze wel normaal loopt als ze nagevelijk is, vraag ik me af of je paard onder het zadel wel op zijn eigen benen kan lopen (dat is duidelijk van niet, maar heeft ze dat ooit wel geleerd?). Als ze gewoon los draaft/galoppeert, loopt ze dan wel normaal?
Als je geen les kan krijgen, probeer het dan eens aan de longe met bijzets. Misschien haal je haar uit evenwicht als je er op zit?
Dat naar voren duiken in de galop komt omdat de achterhand er niet genoeg onder zit (duh), maar hoe krijg je die er onder.. Probeer haar lekker vlot door te laten galopperen als je galoppeert en probeer geen lange stukken achtereen te galopperen. Daarnaast heel veel overgangen maken van draf naar galop en weer terug. Met terugrijden proberen eerst zoveel mogelijk in tempo terug te nemen zodat ze kleiner gaat galopperen en daarna pas de overgang laten maken. Probeer kritisch te zijn op je houding als je overgangen rijdt, zodat je houding haar niet stoort.
Is ze wel goed aan je been en zit?
Je kan proberen wat balkjes neer te leggen, dan moet ze ook beter opletten waar ze loopt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:24

Amore luisterd wel zeer goed naar been en zit! Je merkt het ook wel dat ze op de wei en aan de longe ze ook wat huppelt.

Ik heb echt de indruk dat ze echt niet weet waarvoor haar benen dienen?

vroeger heeft ze een jaar of twee lang gewoon rechte stukken moeten galoperen op de lange baan, van haar twee tot vier jaar, na haar vier jaar is ze op een wei 'gedumpt' en heb haar gekocht op haar elf. Toen is ze goed opgeleerd door het meisje waarmee ik mijn paard kocht. Nadien is ze bij mij op de wei nog door mij gereden geweest, maar sinds mijn ongeval twee jaar terug is dat volledig stopgezet geweest. En nu zijn we dat terug aan het opnemen.