Wel of geen join up

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut_

Wel of geen join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:45

ik wist niet waar ik dit moest posten dus waarschijnlijk staat het hier fout.

Ik heb een verzorgpony waar ik geen fantastische band mee heb, maar het begint de laatste tijd te komen.
Nou dacht ik er aan om een join up te doen om de band beter te maken maar ik had gehoord dat je dan eerst de band die je hebt
verbreekt omdat je haar eerst "uit de kudde jaagt" Ik vroeg me af of het effect van het uit de kudde jagen (dus de band verbreken) heel erg groot is, aangezien ze nogal gevoelig is.

alvast bedankt
Doei, doei

L_ola

Re: Wel of geen join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:46

Doe maar gewoon niet.. Knipoog

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:47

want?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:47

Even de zoekfunctie gebruiken, en dan kom je tot de conclusie: doe maar niet..

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:48

Ik denk niet dat zoiets veel uitmaakt want ik heb zelf ook een heel gevoelig paard en ik heb al meerdere keren sinds de 4 jaar dat ik haar heb een joinup gedaan dus bij mij heb ik niks verbroken en opzich je laat haar ook weer toe in de 'kudde'

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:50

Dankje voor de reacties (zo snel al Knipoog) ik zal er nog eens goed over na denken. Het toelaten in de kudde klopt natuurlijk wel weer.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:59

Join up is juist super leuk om te doen en heel goed voor de band met je paard, mits je het op de juiste manier doet. Lees dus eerst goed over de join up en probeer het bijvoorbeeld eerst met een paard wat minder gevoelig is. Ik heb de join up ook met mijn paard gedaan. Zij liet me heel duidelijk merken wanneer ik haar niet helemaal de juiste signalen gaf. Echt super leuk om te doen, zeker als ik kijk naar de band die ik nu met mijn paard heb!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:01

ik denk dat het niet slim is (zacht uitgedrukt) om zomaar een join up te doen.. zoek er iig goede begeleiding bij, anders kun je meer kwaad dan goed doen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:04

Hier een hele uitleg over waarom liever niet aan joinup beginnen.
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Daarnaast zou ik je aanraden om eerst toestemming te vragen aan de eigenaar voordat je op je verzorgpony gaat experimenteren met technieken die je nog niet in de vingers hebt. Als er problemen ontstaan is de eigenaar nl verantwoordelijk voor het oplossen ervan.

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:27

Ik weet wel hoe het zou moeten ik heb namelijk boeken van Monty Roberts en ben een keer naar een "optreden" van hem geweest maar in de praktijk zal het natuurlijk anders/niet zo makkelijk zijn. Ik zal eens even het topic lezen Tamary bedankt Knipoog

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:34

Na het lezen van het topic denk ik dat ik er maar niet aan begin, ik wist de gevolgen nog niet helemaal precies, nou wel. Bedankt allemaal Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:39

Een join-up moet je niet zomaar doen bij een pony die zijn best doet voor je..
Zoiets is hooguit goed als je een erg dominant paard hebt dat je op de plaats moet zetten, en dan moet je zo'n join-up echt op de juiste manier uitvoeren, je lichaamstaal moet gewoon perféct zijn, tot op de kleinste details, anders kan het misgaan en als je iets verkeerds aan je paard vertelt dan kan dat juist heel slecht uitpakken.
Een paard dat zich nu onderdanig gedraagt moet je zeker niet uit een kudde gaan jagen. Dan voelen ze zich nog onzekerder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:57

Waarom ga je niet gewoon freestyle, is net even iets anders, krijg je ook een hele goeie band met je paard als je het op de juiste manier doet, neem een paar lesjes zou ik zeggen, er zijn tegenwoordig zat mensen die op deze manier bezig zijn, vast ook wel in jou omgeving,
Join up , is opzich helemaal niet zo eng als mensen schrijven, maar is eng gemaakt door mensen die uit een boekje werken en een keer Monty aan het werk hebben gezien en dan gelijk denken het ook zo te kunnen, maar vind als je zo iets wil doen moet je het onder begeleiding doen van de JUISTE mensen en niet zomaar zelf aan de gang gaan omdat je denkt te hebben gelezen hoe het moet, het is veel meer dan een paar regels in een boekje.
Er zijn ook heel veel andere leuke dingen om een band met je paard te krijgen, breng eens een dagje in de wei door bij die dieren, kun je zien hoe ze onder mekaar zijn en daar leer je meer van dan een boekje lezen.